Jos tilanteesi on hyvä, suurin osa verkkoliikenteestäsi pitäisi tulla Googlen luonnollisten hakutulosten kautta. Silloin kotisivusi ovat optimoidut, ja sijoittuvat korkealle Googlen hakutuloksiin. Hakukoneessa sijoittuminen mahdollisimman korkealle tietää enemmän liikennettä omille verkkosivuille, ja korkealla liikenteen määrällä mahdollistat kaupan tekemisen juuri omalle potentiaaliselle asiakasryhmälle. Kun verkkosivut ovat toimivat ja selkeät rakenteeltaan, keräät sivustollesi kilpailijoiden asiakkaat ja vahvistat omaa Internet-näkyvyyttäsi sekä brändiäsi.
Verkkosivuihin kannattaa panostaa, koska se on suora väylä myös liiketoiminnan kannalta merkittävien konversiotapahtumien lisäämiseen. Laadukkaat verkkosivut luovat arvoa käyttäjälle mielekkään sisällön muodossa, ja saavat prospektin tekemään ostopäätöksen. Selkeä viestintä ja helppokulkuiset rakenteet sivuilla ovat ehdottoman tärkeitä tekijöitä asiakkaan konvertoitumisen kannalta. Google suosii sivuja, jotka ovat helposti ymmärrettävissä, ja joiden sivustorakenne sekä käyttäjäystävällisyys ovat korkeassa arvossa. Suurin tekijä hakukoneoptimoinnissa on kuitenkin sisältö – se on kulmakivi, jolla erotut kilpailusta. Tässä artikkelissa käymme läpi kahdeksan vinkkiä täysin uuden verkkosivuston hakukoneoptimointiin, lähtien liikkeelle tärkeimmistä perusasioista, jotka sivullasi tulee olla kunnossa.
Miten optimoida omat verkkosivut hakukoneelle?
1. Hyödynnä käyttäjien tuottamaa dataa
Data on voimaa. Kaiken keskipisteessä on hyödyllisen datan kerääminen verkkosivuilta. Erilaisten web-analytiikan työkalujen avulla on mahdollista kerätä tärkeää tietoa verkkosivujen käyttäjistä sekä siitä mitä he tekevät sivuilla. Esimerkiksi Google Analytics on hyvin selkeä käyttöliittymä tällaisen datan analysoimiseen, ja Analyticsin avulla seurataan jo yli 80 % verkkosivuista ympäri internetiä. GA:n tuottaman analytiikan avulla on mahdollista kerätä hyödyllistä dataa muun muassa liikenteen lähteestä, käyttäjien klikeistä sivuilla ja käyttäjien viettämää aikaa sivujen välillä.
Myös erilaiset SEO-työkalut ovat hyödyksi. Tekemällä sivustollesi hakusana-analyysin, tiedät, mitä käyttäjät etsivät Googlesta, ja mitä sisältöä myös sinun sivustollesi tulisi tuottaa parhaiden Google-sijoitusten saavuttamiseksi. Ilmaisia hakusana-analyysityökaluja ovat mm. Neil Patelin Ubersuggest.
2. Käytä paljon sisäisiä linkityksiä
Erilaiset linkit sivuilla antavat mahdollisuuden liikkua sivujen välillä. Ne antavat myös Googlen roboteille mahdollisuuden navigoida sivuillasi, ja etsiä uutta tietoa indeksoitavaksi hakukoneeseen.
Sisäisten linkkien avulla tarvittavan tiedon löytäminen onnistuu nopeasti ja niiden avulla on mahdollista ohjata käyttäjiä juuri heidän kannaltaan merkittäville sivuille. Myös backlinkit – eli ulkoisilta sivuilta tulevat linkitykset ovat hyvin tärkeitä liikenteen lisäämiseksi. Tiedustelemalla erilaisilta toimijoilta mahdollisuutta backlinkeille, mahdollistat verkkonäkyvyytesi rähjähdysmäisen kasvun. Googlen algoritmi tykkää, ja saat mahdollisesti myös linkistä valuvaa liikennettä sivuillesi.
3. Sisältö on AINA hakukoneoptimoinnin kuningas
Koko verkkosivujen optimoinnin ydin on laadukas sisältö, joka houkuttelee potentiaaliset asiakkaat tulemaan verkkosivuille, ja viipymään sivustolla mahdollisimman pitkään. Inspiroiva, vastauksia antava, tarinalähtöinen sisältö pitää käyttäjien mielenkiinnon yllä. Verkkosivujen rakenteen kannalta on tärkeää kertoa omasta toiminnasta, tuoda palvelut ja tuotteet helposti saataville ja luoda arvoa antavaa sisältöä esimerkiksi asiakaskokemusten avulla.
Blogikirjoitukset ovat myös olleet pitkään hyvin suuressa suosiossa – niiden avulla käyttäjät saavat tarkempaa tietoa etsimästään aiheesta. Blogikirjoitusten muodossa voit vastata yleisimpiin asiakkaitasi askarruttaviin kysymyksiin, tarjota pientä esimakua osaamisestasi ja luoda keskinäistä luottamussuhdetta asiakkaidesi ja yrityksesi välille.
Verkkosivustojen rakenne ja sisältö määrittävät paljolti myös sen, kuinka helppoa sivujen selaaminen on käyttäjälle. Selkeällä sivujen rakenteella ja helposti löydettävällä sisällöllä on mahdollista saada hakukonetuloksissa selkeää kasvua aikaiseksi.
4. Muista sivukartan eheys ja tekninen rakenne
Jotta Google löytää verkkosivustot ja tunnistaa niiden rakenteen, selkeä sivukartta pitää olla kunnossa. Tarkkailemalla indeksointiprosessointia esim. Google Search Consolesta, on mahdollista tehdä heti tarvittavia muutoksia sivustojen rakenteen suhteen. Googlelle täytyy myös viestiä selkeästi kaikki sivun elementit, jotta niiden potentiaali saadaan maksimoitua.
Esimerkiksi kuvat on tärkeä yksilöidä alt-teksteillä ja määritteillä, aivan kuten merkkaat HTML-kielellä myös tekstit otsikoiksi ja leipätekstiksi. Tämä luo selkeän kartan Googlelle sivujen rakenteesta ja mahdollistaa myös erilaisten sivulinkkien esiintymisen hakukoneessa. Myös verkkosivujen nopeudella on erittäin suuri merkitys käyttäjäkokemuksen kannalta. Omien sivujen nopeutta kannattaakin testata erilaisilla ohjelmilla, kuten Google Lighthousella. Nopeilla verkkosivuilla on mahdollista erottautua joukosta sujuvan ja selkeän nettisivurakenteen lisäksi.
5. Verkkosivujen sisällöllä erotut eduksesi hakukoneessa
Luomalla arvokasta sisältöä juuri omalle kohderyhmälle, osaat myös kehittää selkeän suunnitelman hakukoneoptimointia varten. Hyödyntämällä liiketoimintasi kannalta merkittäviä avainsanoja omilla verkkosivuilla parannat näkyvyyttä hakutuloksissa. Vaikuttavalla sisällöllä saat luotua persoonallisen tyylin ja pystyt kertomaan Googlelle omasta liiketoiminnasta tarkemmin.
Asiakkaat hakevat yleensä uusia kokemuksia ja inspiroivaa sisältöä eri verkkosivuilta, joten vaikuttavalla sisällöllä pystyt maksimoimaan potentiaalisi kilpailijoiden rinnalla. Toimialasta, palveluista ja tuotteista riippuen voit luoda aivan omannäköisen tarinan omasta liiketoiminnastasi ja syventää asiakkaan kokemusta verkkosivuilla. Jos kyseessä on verkkokauppa, voit panostaa tuotevalikoimasi selkeään esittelyyn ja tuotteiden kattaviin tuotekuvauksiin. Jos taas myyt palveluja, voit kertoa aiemmista asiakaskokemuksista ja referensseistä aikaisempien asiakkaiden kanssa. Myös blogikirjoituksilla saat luotua aivan uudenlaisen kokemuksen verkkosivuilla.
6. Tarinalähtöinen sisältö toimii aina
Tarinalähtöinen sisältö on toimivaa, sillä potentiaaliselle asiakkaalle on tärkeää luottamussuhteen luominen ja se, että tietää millaista ostopäätöstä on tekemässä. Asiakas myös haluaa todennäköisesti sitoutua jos verkkosivuvierailu on onnistunut kokemus. Pidemmän asiakassuhteen luomiseksi voit jatkaa esimerkiksi sähköpostimarkkinoinnilla tai uudelleenmarkkinoimalla Googlen verkkoympäristössä.
Tarinalähtöinen sisältö ei tarkoita sitä, että sivustollasi tulisi olla keksittyä, fiktiivistä satuilua. Ei, vaan sinun täytyy keksiä keino, jolla asetat asiakkaasi sankarin asemaan, ja kuljetat hänet maaliin ratkaisemaan ongelmansa. Ensin tulee kuitenkin määritellä ongelma tarkkaan – ja juuri se on on hakukoneoptimoinnin ytimessä. Etsi potentiaalisten asiakkaidesi ongelmat, ja luo sisältöä, joka tarjoaa siihen ratkaisun.
Hakukoneoptimoinnin ulkoistaminen kannattaa – ainakin useimmiten
Hakukoneoptimointi on asia, jota ei kannata jättää unholaan. Siihen kannattaa panostaa huolella, sillä investointi kantaa Googlessa pitkälle. Ulkoistaminen on yleensä paras vaihtoehto, sillä hakukoneoptimointi vaatii paljon tietotaitoa, aikaa ja vaivaa tekijältään. Jos olet harkinnut hakukoneoptimoinnin ulkoistamista, kannattaa tekijöihin tutustua huolella ja miettiä selkeä budjetti sisällölle, tekniselle SEO:lle ja linkkien rakentamiselle.