50 kohdan maksuton SEO-muistilista

Hakukoneoptimointi hinta 2024 – Paljonko SEO:sta kannattaa maksaa?

Hakukoneoptimointi (SEO, Search Engine Optimization) on tärkeä tehtävä jokaiselle, joka haluaa tulla nähdyksi ja kuulluksi hakukoneessa. Paljonko hakukoneoptimointi sitten maksaa vuonna 2024? Lue tämä artikkeli, ja saat kattavan vastauksen hakukoneoptimoinnin hintaan ja siihen vaikutaviin tekijöihin. Hakukoneoptimoinnin missio on viedä verkkosivusto Googlen tai muun hakukoneen ensimmäisen hakutulossivun kärkeen — koska kuten tiedätkin, eivät asiakkaat vaivaudu klikkaamaan toiselle…

BlogiHakukoneoptimointi

Artikkelin sisältö

Hakukoneoptimointi (SEO, Search Engine Optimization) on tärkeä tehtävä jokaiselle, joka haluaa tulla nähdyksi ja kuulluksi hakukoneessa. Paljonko hakukoneoptimointi sitten maksaa vuonna 2024? Lue tämä artikkeli, ja saat kattavan vastauksen hakukoneoptimoinnin hintaan ja siihen vaikutaviin tekijöihin.

Hakukoneoptimoinnin missio on viedä verkkosivusto Googlen tai muun hakukoneen ensimmäisen hakutulossivun kärkeen — koska kuten tiedätkin, eivät asiakkaat vaivaudu klikkaamaan toiselle hakutulossivulle tietoa, tuotetta tai palvelua etsiessään.

SEO:sta on muutakin hyötyä kuin verkkosivuston parempi näkyvyys hakukoneissa. Oikein tehtynä se tuo mukanaan uusia, laadukkaita liidejä, sekä antaa verkkosivukävijöille paremman käyttökokemuksen, jolloin sivustolla vierailleet viihtyvät sivustolla ja tulevat todennäköisemmin myös takaisin. 

Mitä hakukoneoptimointi maksaa?

Hakukoneoptimoinnin hinta saattaa olla monelle yritykselle kysymysmerkki. Hakukoneoptimointi vaatii aikaa, teknistä osaamista sekä ihanneasiakkaan tuntemista, joten useimmiten tulosten kannalta tehokkain ratkaisu on tehtävän ulkoistaminen. Palvelun ostamista helpottaa perustietämys siitä, mistä hakukoneoptimoinnin hinta koostuu.

Hakukoneoptimoinnissa hintaan Suomessa vaikuttavat monet tekijät. Freelancerin/SEO-spesialistin palkkaaminen voi olla pienyrittäjälle edullisin ratkaisu, mutta yhden miehen tiimillä saadaan useasti vain tietty osa-alue hakukoneoptimoinnista kuntoon (Esim. SEO-strategian luominen tai sisällöntuotanto). Suurempien SEO-projektien toteuttamista varten tarvitaan yleensä isompi tiimi tai hakukoneoptimointiin erikoistunut digimarkkinointitoimisto.

SEO-spesialisti/Freelancer50-100€ / tunti
Digimarkkinointitoimisto100-150€/tunti
Hakukoneoptimoinnin kuukausihinta (SEO-toimistot)500-2000€/kuukausi
Kuukausittaisen hakukoneoptimoinnin keskihinta1150€/kuukausi

Muista kuitenkin, ettei kannata jäädä tuijottamaan ainoastaan hakukoneoptimoinnin hintaa, sillä olennaisinta on se, mitä saat hinnalla eli paljonko sijoituksesi tulee tuottamaan (ROI, Return On Investment eli sijoitetun pääoman tuotto).

Tässä artikkelissa avaamme aihetta, jotta osaat tehdä fiksuja ratkaisuja, päätitpä sitten tehdä hakukoneoptimointia itse tai ulkoistaa sen hakukoneoptimoinnin ammattilaiselle. 

Artikkelin sisältö:

Itse tehty SEO voi olla kallein SEO – ainakaan jos ei ole varma, mitä on tekemässä

Tavallaan hakukoneoptimointi ei maksa mitään, ainakaan jos puhutaan Googlen luonnollisista hakutuloksista. Sinun ei tarvitse maksaa hyvästä sijoituksesta hakutulossivulla, vaan voit päästä sinne “ilmaiseksi” — uhraamalla ainoastaan aikaa ja vaivaa. Vaivatonta se ei kuitenkaan ole, vaan itse tehtynä hakukoneoptimointi vaatii todella paljon tekijältään.

Itse tehty hakukoneoptimointi tulee kalliiksi viimeistään silloin, kun virhe sattuu. Hakukoneoptimointi vaatii osaamista, ja Google voi rangaista tehdyistä virheistä. Sinun tulee tietää, mitkä taktiikat kannattavat juuri sinun tilanteessasi, jotta saat vastinetta rahoillesi. Lisäksi on välttämätöntä ymmärtää, millaiset taktiikat voivat johtaa rangaistuksiin (esimerkkinä Black Hat SEO)

Monissa hakukoneoptimoinnin työvaiheissa tarvitset myös erilaisia työkaluja. Osa työkaluista on ilmaisia, ja osa taas maksaa jopa satoja euroja kuukaudessa. Näissä työkaluissa on pääsääntöisesti suppea ilmaisversio, jolla pääset toki alkuun. Maksulliset versiot tarjoavat monipuolisemmat mahdollisuudet tehdä hakukoneoptimointia. Ota siis huomioon, että itse tekemällä vastaat näiden työkalujen kustannuksista.

Vaikka SEO-toimenpiteiden tekeminen itse näyttää halvimmalta ratkaisulta, mitä todennäköisemmin huomaat kuitenkin jossain kohtaa, ettei tekeminen tuota tarpeeksi tulosta verrattuna tekemiseen käytettyyn aikaan. Siinä vaiheessa kalliilta tuntunut ulkoistaminen olisikin ollut ehkä fiksumpi vaihtoehto. Hakukoneoptimoinnin ammattilaisen tekemä SEO maksaa itsensä aina takaisin.

Hakukoneoptimoinnin hinta Suomessa

Mikroyrityksen hakukoneoptimointi400-800 € / kk
PK-yrityksen hakukoneoptimointi850 – 4500 €
Keskisuurten ja suurten yritysten hakukoneoptimointialk. 5000 € / kk

Tuntilaskutuksena hakukoneoptimointia tekee useimmiten freelancerit ja yksinyrittäjät, ja hinnoittelumallia näkee vähemmän markkinointitoimistojen käytössä. Tuntihinta perustuu projektissa käytettävään aikaan. Jos päätät palkata toimijan, joka laskuttaa tuntiperusteisesti, muista vaatia kattava selvitys siitä, mitä työaikaan myös kuuluu.

Hakukoneoptimointi maksaa useimmiten noin 100-150 € / h, kun ulkoistat sen ammattilaiselle. Esimerkiksi laadukkaan SEO-analyysin sekä hakusanatutkimuksen tekemiseen voi mennä muutama työpäivä, ja keskipituisen blogiartikkelin kirjoittamiseen helposti kolmesta neljään tuntia.

Erityisen edullinen tuntihinta saattaa kertoa tekijän rajallisesta osaamisesta. Silloin toivottuja tuloksia voi olla vaikeaa saada aikaiseksi, vaikka SEO-toimenpiteisiin käyttäisi satoja tunteja. Muista, että myös osaamattomat tekijät voivat hinnoitella itsensä korkealla. Siksi se ei olekaan ainoa mittari, jota tuijottaa.

Kyse on asiantuntijatyöstä, jonka hinta koostuu työhön käytetystä ajasta sekä erityisosaamisesta. Hakukoneoptimointi pitää sisällään monta eri työvaihetta, joista voit esimerkiksi osan tehdä itse ja loput ulkoistaa, tai ulkoistaa kaiken.

Järkevän hakukoneoptimointipaketin tulisi sisältää ainakin:

  • Analyysi hakukoneoptimoinnin alkutilanteesta (Hakusanatutkimus, SEO-auditointi, tekninen analyysi)
  • Kilpailijatutkimus ja kilpailutilanteen analysointi
  • SEO-strategia avainsanoille, sisällölle ja tekniselle optimoinnille
  • Linkinhankintastrategia

Hakukoneoptimoinnin työvaiheet voidaan lokeroida eri osa-alueisiin, joita ovat sisäinen hakukoneoptimointi (On-Page SEO), ulkoinen hakukoneoptimointi (Off-Page SEO) ja tekninen hakukoneoptimointi. Useimmat hakukoneoptimointia tekevät yritykset ja toimivat tuottavat palvelua, jossa yhdistyy koko SEOn skaala, mutta myös esim. pelkkään sisällöntuotantoon, ulkoiseen hakukoneoptimointiin tai tekniseen SEOon erikoistuneita toimijoita löytyy. Halutessasi voit siis palkata palveluntarjoajan pelkästään linkkiprofiilin kasvatusta varten, jos se on SEO-strategiallesi tärkeää.

Hakukoneoptimoinnin kuukausihinta Suomessa

Useimmiten hakukoneoptimointia myydään kuukausilaskutteisena kokonaisuutena. Siinä yhdistyvät siis ulkoinen, sisäinen ja tekninen hakukoneoptimointi sekä sisällöntuotanto. Tällaisten pakettien hinnat vaihtelevat valtavasti, sillä myös eri toimijoiden painotukset SEO:n eri osa-alueilla vaihtelevat, eikä yhtä tiettyä standardia alalla ole.

Useimmiten pienyrittäjille tuotettu hakukoneoptimointi maksaa kuukausittain laskutettavana palveluna 900 – 3000 euron väliltä. Hintaan sisältyy usein alkukartoitus (SEO-analyysi), tekninen optimointi, sisältöstrategia ja ulkoinen SEO. Jos olet ostamassa hakukoneoptimointia kuukausisopimuksena, selvitä aina, miten eri osa-alueita palvelussa painotetaan ja kuinka paljon sisältöä sivuillesi tuotetaan sopimuksen rajoissa.

Mitä verkkosivuston SEO-analyysi maksaa?

Monesti hakukoneoptimoinnin ulkoistamista harkitseva yritys palkkaa ensimmäisenä toimenpiteenään hakukoneoptimointiin erikoistuneen yrityksen SEO-analyysiä tai auditointia varten.

Kattava SEO-analyysi antaa sinulle tarvittavan tiedon verkkosivuston vahvuuksista ja heikkouksista hakukonenäkyvyyden kannalta. SEO-analyysissä arvioidaan hakukoneoptimoinnin tärkeimmät perusasiat, sivuston sisältö, teknisen hakukoneoptimoinnin tila sekä sivuston käyttäjäkokemus.

SEO-analyysi tuo esille ongelmakohdat, jotka vaikuttavat siihen, miten paljon Google arvostaa sivuasi PageRank-algoritmissaan. Analyysin avulla saat useimmiten myös arvokasta tietoa käyttäjäkokemuksesi ongelmista, ja korjaamalla viat mahdollistat miellyttävämmän kokemuksen verkkosivuillasi. Luonnollisesti, asiakkaasi silloin viipyvät sivustolla pidempään ja tulevat sinne uudestaan. Tämä tarkoittaa lisää konversiota, lojaalimpia asiakkaita ja parempaa SEO-statusta.

Voiko verkkosivuston SEO-analyysin tehdä itse, vai kannattaako se ulkoistaa? 

SEO-analyysi kertoo tärkeää tietoa sivuston nykyisestä tilanteesta. Analyysi täytyy tehdä huolellisesti ja oikein, jotta sen pohjalta tehdyt päätökset ovat hyödyllisiä muita hakukoneoptimoinnin toimenpiteitä ajatellen. 

Suosittelemme ehdottomasti ulkoistamaan. 

SEO-analyysin tekijän on ymmärrettävä hakukoneoptimointia syvällisesti tulkitakseen tietoja oikein. SEO-analyysin hinta riippuu sivuston laajuudesta. Kattava SEO-analyysi maksaa noin 500 — 2 000 € tekijästä riippuen. Halvalla ei useimmiten saa hyvää, jonka vuoksi laadukkaaseen analyysiin kannattaa panostaa. Useimmiten SEO-analyysiä harkitessa kannattaa kysellä asiakkaalta referenssejä tai esimerkkitöitä edellisille asiakkaille tehdyistä SEO-analyyseist. Jos tuloksena on vain export-nappia painamalla tuotu lista Semrushista tai Ahrefsista, tulisi hälytyskellojen soida.

Mitä ammattimainen SEO-analyysi sisältää?

Laadukas SEO-analyysi tehdään aina räätälöidysti asiakkaalle. Hyvässä analyysissä arvioidaan syväluotaavasti sivuston sisältöä semanttisilta klustereiltaan, sisällöntuotannon laatua, määrää ja julkaisuväliä, sekä tehdään täysi tekninen ja Off-Site -analyysi hyödyntäen monenlaisia eri työkaluja. Lopputuloksena tulisi olla arvio, josta asiakkaalla jää selkeä kuva hakukoneoptimoinnin kokonaistilanteesta, ja selkeä lista toimenpiteistä, joita pitäisi seuraavaksi tehdä.

Site-audit Semrushista. Sivuston tekninen hakukoneoptimointi mittaristo

Hakusanatutkimuksen hinta Suomessa

Avainsanatutkimus on hakukoneoptimoinnin ensimmäinen työvaihe. Voit ajatella sitä perustana, jonka päälle tiilitaloa aletaan rakentamaan. Jos perustus on tehty huonosti, kaatuu koko rakennus hetkenä minä hyvänsä.

Avainsanatutkimuksen tai hakusana-analyysin avulla löydetään juuri ne hakutermit, joita sinun asiakkaasi etsii Googlessa. Hakutermit voivat olla yksittäisiä sanoja, tai kokonaisia hakulausekkeita kuten “paras ruohonleikkuri 2022”. Kun löydät parhaiten yleisöösi ja toimialaasi sopivat hakusanat, pystyt tuottamaan potentiaalisille asiakkaillesi juuri sellaista sisältöä, joita he etsivät hakukoneesta. Hakusanatutkimuksella pystytään myös selvittämään hakusanojen kuukausittaiset hakumäärät ja niiden kilpailutilanne, eli kuinka vaikea yksittäinen hakutermi on saada sijoitettua korkealle SERPiin (Search Engine Results Page, eli Googlen hakutulossivu). 

Voiko hakusanatutkimuksen tehdä itse, vai kannattaako se ulkoistaa? Kuten sanottu, hakusanatutkimus on perusta kaikelle. Mikäli hakusanatutkimusta ei tehdä ollenkaan tai siinä pihistellään valitsemalla halvin mahdollinen toimija, valuu hakukoneoptimointiin käytetyt rahat yleensä kankkulan kaivoon. 

Suosittelemme ehdottomasti ulkoistamaan. 

Hakusanatutkimus vaatii osaamista hakukonemarkkinoinnista. Jos hakukonemarkkinointi on sinulle tuttua ja päätät tehdä hakusanatutkimuksen itse, käytä siihen tarkoitettuja työkaluja apunasi (esimerkkinä SEMrush).

Avainsanatutkimuksen hinta riippuu tutkimuksen laajuudesta. Kattava hakusanatutkimus yhdistetään useimmiten SEO-auditointiin, ja sen hinnan on nähty vaihtelevan Suomessa noin 250 — 3 000 euron välillä. Voit siis käytännössä valita, haluatko halvemman, suppeamman hakusana-analyysin, vai oikean ammattilaisen tekemän, sivujen mittaisen analyysin hakusanojen tilanteestasi. 

Luonnollisesti hakusanatutkimuksen hintaan vaikuttaa myös nykyisten avainsanojesi ja verkkosivujesi sisällön määrä. Ammattilaisen tekemästä hakusanatutkimuksesta on hyötyä kaikissa digimarkkinointitoimenpiteissä.

Sisäinen hakukoneoptimointi ja sen hinta – paljonko sisällöstä ja sisäisestä optimoinnista kannattaa maksaa?

Sisäinen hakukoneoptimointi tarkoittaa muun muassa sisällöntuotantoa, sisällön hakukoneoptimointia, kuvien hakukoneoptimointia, sivun otsikon ja metakuvauksen optimointia sekä sisäisiä linkityksiä. 

Sisäisen hakukoneoptimoinnin tarkoitus on tarjota verkkosivustosi käyttäjille arvokasta sisältöä sekä varmistaa se, että hakukoneet ymmärtävät sivuston sisällön ja osaavat indeksoida sen helposti. Sisäinen hakukoneoptimointi kulkeekin käsi kädessä sisältömarkkinoinnin kanssa, sillä hakukoneoptimointistrategiaan kuuluu yleensä todella suuri panostus sisältöön ja sen tuottamiseen verkkosivustolle. Yksikään sivusto ei nouse Googlessa korkeille sijoituksille ilman laadukasta ja runsasta sisällöntuotantoa.

Sisällöntuotannon merkitystä ei voi painottaa tarpeeksi

Sisällöntuotanto on ehdottomasti tärkein hakukoneoptimoinnin osa-alue. Google oppii jatkuvasti paremmin arvioimaan sisällön laatua eli sitä, onko se hyödyllistä. Hakukoneet haluavat tarjota käyttäjilleen laadukasta sisältöä, joten ne priorisoivat hyviä sisältöjä sisältävät sivustot hakutuloksissa ennen muita. Vaikka teet kaikenlaisia SEO-toimenpiteitä, mutta sivustoltasi puuttuu laadukas sisältö, et koskaan tule nousemaan hakutulossivun ykköspaikalle.

Verkkosivustolle ei kannata kirjoittaa mitä tahansa sylki suuhun tuo, vaan lauseet on syytä muotoilla siten, että ne sisältävät hakusanatutkimuksen avulla relevanteiksi havaittuja hakusanoja ja kiinnostavat sekä ihmistä että hakukonetta. Sisäinen hakukoneoptimointi ei koske ainoastaan kirjoitettua tekstiä, vaan myös sivustolle ladatut kuvat, videot ja muu sisältö on tärkeää optimoida oikein.

Sisällöntuotannon hinta 2024

Hyvä sisältö saa hakukoneet arvostamaan sivustoasi enemmän. Sisällön hakukoneoptimoinnilla pyritään tarjoamaan potentiaaliselle asiakkaalle hänen aikansa arvoista sisältöä, joka vastaa Googlen asettamia kriteereitä. Sisällöntuotanto maksaa useimmiten muutamia kymppejä tai satasia blogiartikkelilta tai yksittäiseltä sivulta, ja keskimääräinen kuukausikustannus pienen yrityksen hakukoneoptimoinnille on noin 1500 euroa kuukaudessa.

Verkkosivuston hakukoneoptimoinnin hinta Suomessa 2024:

Sisäinen hakukoneoptimointi pienyritykselle400-1200 € / kk
Keskihintainen sisäinen optimointi1500 – 3000 € kk
Sisällöntuotanto blogiartikkeleihin75-300 € / artikkeli
Sisällöntuotanton keskim. hinta / sana0,10 – 2,00 € / sana
Sisällöntuotannon ja sisäisen hakukoneoptimoinnin hinta Suomessa 2022

Voiko sisäisen hakukoneoptimoinnin tehdä itse, vai kannattaako se ulkoistaa? 

Sisällön tuottaminen saattaa tuntua ajatuksen tasolla helpolta, mutta kun siihen yhdistetään hakukoneen asettamien kriteerien noudattaminen, voi projekti osoittautua haastavaksi. Tästä huolimatta sisäinen hakukoneoptimointi sujuu useimmiten hyvin myös itse tehtynä. 

Voit tehdä itse tai ulkoistaa. 

Sisäiseen hakukoneoptimointiin on hyviä vinkkejä netti pullollaan. Mikäli aikaa ja kiinnostusta riittää, kannattaa sisäistä hakukoneoptimointia kokeilla itse. Jos annat vastuun sisällön oikeaoppisesta optimoinnista mieluummin alan ammattilaiselle, maksaa sisäinen hakukoneoptimointi noin 400 — 6 000 € riippuen optimoitavan sisällön määrästä. Esimerkiksi yksittäisen hakukoneoptimoidun blogiartikkelin hinta liikkuu muutamissa kymmenissä, tai korkeintaan sadoissa eurossa. Sisäinen hakukoneoptimointi sisältyy useimmiten SEO-palveluita tarjoavien toimijoiden kokonaispaketteihin.

Ulkoinen hakukoneoptimointi hinta 2024

Siinä missä sisäinen hakukoneoptimointi tarkoittaa sivuston sisällä tehtäviä SEO-toimenpiteitä, meinaa ulkoinen hakukoneoptimointi sivuston ulkopuolella tehtäviä SEO-toimenpiteitä kuten sivuston E-A-T:n kasvattamista ja linkkien rakennusta.

Ulkoista hakukoneoptimointia ovat muun muassa linkkien rakentaminen sekä verkkosivuston mainostaminen. Oiva esimerkki ulkoisesta hakukoneoptimoinnista on verkkosivuston linkin jakaminen keskustelupalstalla. Ulkoisen hakukoneoptimoinnin tavoite on siis se, että mahdollisimman monella luotettavalla domainilla on linkitys sinun verkkosivustoosi.

Ulkoinen hakukoneoptimointi vaikuttaa merkittävästi sivustosi sijoitukseen hakutulossivulla. Jotta saat hyviä tuloksia, täytyy ensin laittaa verkkosivuston sisäinen hakukoneoptimointi kuntoon.

Backlinkit ovat tärkeä osa hakukoneoptimointia

Voiko ulkoisen hakukoneoptimoinnin tehdä itse, vai kannattaako se ulkoistaa? Laadukkaiden linkkien hankinta on usein vaikein osuus hakukoneoptimoinnissa, sillä voi olla hyvin hankalaa saada toinen sivusto linkittämään sinun omaasi.

Voit tehdä itse tai ulkoistaa. 

Ulkoinen hakukoneoptimointi saattaa aiheuttaa harmaita hiuksia. Jos jaksat keskittyä linkkien metsästykseen, onnistut siinä varmasti (kun tiedät, mitä sudenkuoppia linkkien hankkimiseen liittyy). Ulkoisen hakukoneoptimoinnin ulkoistaminen ammattilaiselle maksaa noin 500 — 1700 € kuukaudessa. 

Backlinkien hinta Suomessa 2024

Voit myös ostaa backlinkejä erilaisilta toimijoilta, vaikka Google ei suosittele tätä hakukoneoptimoijien ohjeistuksessaan. Useimmiten backlinkejä kauppaavat tahot myyvät sponsoroituja artikkeleita tai vieraskirjoituspaikkoja, joiden hinta vaihtelee sivuston DR:n (Domain Rating) ja orgaanisen liikenteen määrän vuoksi. Pieniltä toimijoilta voit saada linkkejä muutaman kymmenen euron kustannuksella, tai jopa vaihtokaupan avulla, mutta suuremmat toimijat (10 000 – yli 50 000 kävijää kuukaudessa) voivat veloittaa sponsoroidusta artikkelista jopa yli tuhat euroa.

Vierasartikkelin / Sponsoroidun postauksen hinta:

Pieni sivusto (Alle 5000 kävijää / kk)0 – 50 € / vaihtokauppa
Keskikokoinen sivusto (Yli 10 000 kävijää / kk)150 – 500 €
Iso sivusto (Yli 50 000 kävijää / kk, DR <50)750 – 3000 €
Taulukko: Linkkien ja vieraskirjoitusten hinnat Suomessa 2024

Linkeillä on kuitenkin arvoa – luonnollisesti hankittu backlink laadukkaalta, trafiikiltaan suurelta sivustolta saatu backlink voi olla arvokkaampi kuin 10 000 roskalinkkiä täysin tuntemattomilta ja epäluotettavilta sivuistoilta. Ulkoisen hakukoneoptimoinnin tehtävä on ennen kaikkea kasvattaa E-A-T:äsi, joten siihen kannattaa panostaa.

Mitä tekninen hakukoneoptimointi maksaa?

On tärkeää, että sivusto on teknisesti toimiva. Teknisesti huonosti toimivaa sivustoa ei ole mitään järkeä pyrkiä saamaan hakutulossivun ykköspaikalle, sillä ihmiset ainoastaan poistuisivat huonosti toimivalta sivustolta nopeasti. Tämä puolestaan viestittäisi Googlelle, ettei sivuston sisältö vastaa hakua, jolloin sijoitus hakutulossivulla lähtisi laskuun. Teknisen hakukoneoptimoinnin missio on tehdä verkkosivusto helposti luettavaksi hakukoneille ja nopeaksi käyttää ihmiselle. 

Tekninen hakukoneoptimointi tutkii ja korjaa muun muassa palvelimen nopeutta, sivuston koodirakenteen eheyttä, 301-uudelleenohjauksia, 404-virhesivuja, XML-sivukarttoja, SSL-sertifikaattia, Robots.txt-tiedostoja sekä mobiiliresponsiivisuutta.

Voiko teknisen hakukoneoptimoinnin tehdä itse, vai kannattaako se ulkoistaa? Tekninen hakukoneoptimointi on nimensä mukaisesti hyvin teknistä tekemistä. Sitä ei missään nimessä kannata jättää tekemättä, vaikka tekniikan maailma ei olisikaan itselle tuttu. Teknisellä hakukoneoptimoinnilla on suuri vaikutus siihen, kuinka muut hakukoneoptimoinnin toimenpiteet onnistuvat.

Suosittelemme ehdottomasti ulkoistamaan. 

Teknisen hakukoneoptimoinnin hinta riippuu verkkosivuston laajuudesta. Mikäli sivustolla on lukuisia ongelmakohtia tai kyse on esimerkiksi suuresta verkkokaupasta kymmenine tuhansine URL-linkkeineen, kustantaa työ enemmän. Tekninen hakukoneoptimointi maksaa noin 2 500 — 4 000 € kuukaudessa, ja se usein yhdistetään sisältöoptimointiin ja muuhun hakukoneoptimointiin.

Hakukoneoptimoinnin ulkoistamisen yleiset virheet, jotka tulevat kalliiksi

Hakukoneoptimoinnin tärkeyttä ei voi korostaa liikaa, sillä kaikki tapahtuu tänä päivänä hakukoneen kautta. Hyvin harva menee kivijalkakauppaan ja ostaa samalla reissulla tuotteen tai palvelun, jota ei entuudestaan tunne — ensin googletetaan, sitten ostetaan. Välttämällä alla olevat, hyvin yleiset virheet, säästät parhaimmassa tapauksessa ison siivun rahaa.

Virhe nro. 1: “Otan tämän palvelun, koska se on halpa”

Kun ei ehkä ihan tiedä, mitä tekee, saattaa helposti tehdä valintoja silmät nauliintuneena hintalappuun. Hakukoneoptimoinnissa pääsääntöisesti pätee sanonta halvalla ei saa hyvää. Hinnan ei pitäisi olla tärkein tekijä ammattilaisen valinnassa, sillä rautainen ammattilainen tuo palveluun sijoitetut rahat takaisin.

Useimmiten halvat hakukoneoptimoinnin palvelut sisältävät vain osan tärkeimmistä tehtävistä tai työn laatu on heikkoa, jolloin palvelun joutuu ostamaan myöhemmin uudestaan joltain toiselta. 

Virhe nro. 2: “Kokeilen tehdä itse, jos jaksan”

Hakukoneoptimointia täytyy tehdä strategisesti. Ilman tarvittavaa pohjatyötä ja suunnitelmaa tuloksia ei synny. Jos totta puhutaan, kokeileminen tulee usein kalliiksi. Monet yrittäjät käyvät läpi saman polun, jossa he ensin kokeilevat, tuhlaavat tolkuttomasti aikaa (eli rahaa) ja lopulta ulkoistavat ammattilaiselle. Mieti, onko fiksua käydä toteamassa, ettei osaaminen tai kiinnostus riitä? Jokainen minuutti hakutulosten kakkossivulla on hukkaan heitetty tilaisuus saada kauppaa.

Virhe nro. 3: “Panostan vain tekniseen hakukoneoptimointiin ja korjaan sivuni nopeaksi”

Tekninen hakukoneoptimointi on ilman muuta tärkeä osa hakukoneoptimointia. Ei kuitenkaan ole fiksua panostaa ainoastaan yhteen osa-alueeseen, jolloin muut, tärkeät SEO-toimenpiteet jäävät pahimmassa tapauksessa kokonaan tekemättä.

Ulkoinen hakukoneoptimointi ja runsas sisällöntuotanto voivat jäädä vähemmälle huomiolle, sillä esimerkiksi sivuston koodia nopeuttavan WordPress-pluginin asentaminen on yleensä huomattavasti nopeampi homma, kuin 20 blogiartikkelin kirjoittaminen huolella laaditun avainsana-analyysin ympärille.

Ajattele hakukoneoptimointia kokonaisuutena, joka tarvitsee jokaista osa-aluetta toimiakseen optimaalisesti. Älä siis jätä jotain toimenpidettä tekemättä, jos et osaa tehdä sitä, vaan anna ammattilaisen auttaa sinua, jotta sivustosi saa ansaitsemansa huomion hakukoneessa.

Hakukoneoptimoinnin hintaan vaikuttavat monet tekijät

Hakukoneoptimointi ei ole koskaan täysin valmis, vaan kyse on loputtomasta optimoinnista, jonka tarve elää ja muuttuu. Vaikka pääsisit hakutulossivun paraatipaikalle, et pysy siellä pitkään ilman jatkuvaa optimointityötä.

Useimmiten voit ostaa hakukoneoptimointia kertaprojektina tai kuukausittain jatkuvana projektina. Kertaprojekti on hyvä vaihtoehto etenkin silloin, kun haluat saada verkkosivustosi perusasiat kuntoon, kun taas kuukausittaisella mallilla ammattilaisen osaamisesta riippuen saat jatkuvia tuloksia. Täytyy kuitenkin muistaa, että hakukoneoptimointi vie aina aikaa. Tuloksia voi syntyä jo muutaman kuukauden aikana, mutta vähintään 6 – 12 kuukauden rupeama hakukoneoptimointi yleensä aina tulee olemaan. Sitä ei kannata lopettaa kesken, eikä odottaa liian nopeita tuloksia. 

Hakukoneoptimoinnin hintaan vaikuttavat monet tekijät, joista päällimmäisenä mainittakoon tekijän osaaminen. Hälytyskellojen tulisi soida, mikäli kaiken kattavaa hakukoneoptimoinnin palvelua myydään muutamalla satasella.

Pähkinänkuoressa hakukoneoptimoinnin tekemättä jättäminen on kaikista kallein ratkaisu

Etsitkö kustannustehokasta ja pitkällä tähtäimellä järkevää ratkaisua? Hakukoneoptimoinnin tekemättä jättäminen ei ainakaan ole sellainen.

Hakukoneoptimointi saattaa tuntua kalliilta sijoitukselta, jos sitä vertaa vaikkapa Google-mainontaan. Aina on kuitenkin järkevä miettiä vaihtoehtoiskustannusta. Optimoidako yksittäinen, laadukkaasti tuotettu alasivu tietylle hakutermille ja maksaa siitä tonni pari, vai tilittää kuukaudesta toiseen tasaisesti nousussa olevia klikkihintoja Google-mainoksiin? (Ei sillä, etteikö PPC-markkinointi olisi oikeissa käsissä erittäin toimiva asiakashankinnan muoto…)

Joka tapauksessa, kun löydät vierellesi todellisen hakukoneoptimoinnin osaajan, luotettavan SEO-kumppanin, alkaa palvelun hinta tuntua pienemmältä  investoinnilta tuloksiin verrattuna. Orgaaninen liikenne alkaa tuoda sivullesi kävijöitä tasaisesti kasvavan käyrän mukaan, ja huomaat, kuinka pikkuhiljaa CPA:si taittuu laskuun ja kysyntäkauppa kasvaa.

Jos et panosta hakukoneoptimointiin, ohjaat automaattisesti potentiaalisen asiakkaan kilpailijallesi. Tänä päivänä ihmiset luottavat siihen, että ensimmäiseltä hakutulossivulta löytyy hyödyllisin tieto sekä parhaat tuotteet ja palvelut. Mikäli verkkosivustosi lojuu hakutulosten kakkos- tai kolmossivulla, et saa edes mahdollisuutta näyttää, että sinulta löytyy hyödyllisin tieto ja paras tuote tai palvelu. Kukapa haluaisi luovuttaa asiakasta kilpailijalle edes yrittämättä voittaa häntä omalle puolelle.

Hakukoneoptimointia voi opetella tekemään itse, mutta se vaatii aitoa mielenkiintoa aihetta kohtaan — miten muuten jaksaisit tehdä sitä tuloshakuisesti läpi vuoden?

Ulkoistamalla saat osaajan, jolta löytyy tarvittava ammattitaito, halu ja kiinnostus yrityksesi kasvattamiseen. Ole kuitenkin tarkkana, sillä tekijöitä on joka lähtöön. Kun kaipaat lisää neuvontaa hakukoneoptimoinnin ostamisen suhteen, älä epäröi ottaa yhteyttä. Voit lähettää kysymyksen, viestin, tai tiedustelun hakukoneoptimointiin liittyen allaolevaa lomaketta käyttäen.

Oliko artikkeli hyödyllinen?

Liity Muutos Digitalin postituslistalle. Saat sähköpostiisi säännöllisen epäsäännöllisesti julkaistavan uutiskirjeemme, jossa avaamme digimarkkinoinnin parhaita tekniikoita.
Tilaa uutiskirje
Meiltä et saa turhaa postia.

Alvar Yrjölä

Alvar Yrjölä on Muutos Digitalin toimitusjohtaja ja SEO-projektien aivot. Alvarilla on vuosien kokemus hakukoneoptimoinnista, copywritingistä ja sisällöntuotannosta niin pienille kuin kansainvälisillekin yrityksille.