Kirjoittaja: Mirelle Rautiainen
Editoinut: Alvar Yrjölä
Jos et vielä tiedä, mitä on Black Hat SEO, pysähdy siihen paikkaan! Nyt korvat hörölle, sillä varoitamme sinua tekemästä merkittäviä virheitä hakukoneoptimoinnin suhteen.
Hakukoneoptimointi (SEO, Search Engine Optimization) on tapa parantaa verkkosivuston sijoitusta hakutulossivulla. Hakukoneoptimointi pitää sisällään useampia erilaisia toimintapoja ja tekniikoita, joilla sijoitusta pyritään nostamaan. Yksi näistä tekniikoista, tai enemmänkin sarjasta toimintamenettelyjä on Black Hat SEO.
Hakukoneoptimointi voidaan jakaa kolmeen erilaiseen tekniikkaan:
- White Hat SEO = hakukoneoptimointi tehdään sallittuja keinoja käyttäen
- Black Hat SEO = hakukoneoptimointi tehdään kiellettyjä keinoja käyttäen
- Grey Hat SEO = hakukoneoptimointi tehdään sellaisia keinoja käyttäen, joita ei ole sallittu eikä kielletty
Lännen leffoissa hyviksillä on ollut päässään valkoinen hattu, kun taas roisto on käyttänyt mustaa hattua. Tässä piileekin syy hattunimityksiin. Termi juontaa juurensa alunperin hakkerietiikasta, jossa valkohattuhakkerit ovat hyviksiä ja mustahattuhakkerit käyttävät taitojansa rikollisiin tarkoitusperiin.
Black Hat SEO (mustan hatun hakukoneoptimointi tai mustahattuisuus) eli hakukonekoneiden kieltämien keinojen hyödyntäminen on aikoinaan tuonut nopeita, väliaikaisia tuloksia, joita esimerkiksi epärehellistä toimintaa harjoittavat mainostoimistot pystyivät rinta rottingilla esittelemään asiakkailleen.
Tänä päivänä hakukoneet kuitenkin havaitsevat kiellettyjä keinoja hyödyntävät sivustot silmänräpäyksessä – ja rankaisevat ankarasti.
Mitä on Black Hat SEO?
Black Hat SEO on yksi hakukoneoptimoinnin toimintamalleista, joka hyödyntää kyseenalaisia tai kiellettyjä keinoja hakukonenäkyvyyden hankkimiseksi. Tässä tekniikassa käytetään hakukoneen ohje- ja laatusäännöissä (esimerkiksi Google’s Webmaster Guidelines) kiellettyjä tapoja verkkosivuston hakukonelöydettävyyden parantamiseen.
Niin sanotun mustan hatun hakukoneoptimoinnin yleisimpiä toimenpiteitä ovat mm. avainsanojen liiallinen käyttäminen, piilotettu teksti, automaattinen sisällöntuotanto, linkkien ostaminen, porttisivustot sekä harhaanjohtavat uudelleenohjaukset. Nämä ja monet muut Black Hat SEO -toimenpiteet mainitaan selvästi hakukoneiden laatimissa laatusäännöissä muun muassa vaikuttavan negatiivisesti sivuston sijoitukseen hakutulossivulla.
Avainsanoilla täyttäminen eli keyword stuffing
Kun potentiaalinen asiakas hakee Googlesta esimerkiksi hakusanalla “autokorjaamo”, arvioi Google relevantiksi sisällöksi sellaisia sivustoja, joilla mainitaan kyseinen hakusana. Yksi mustan hatun hakukoneoptimoinnin keinoista onkin avainsanoilla täyttäminen (Keyword Stuffing), jossa relevantteja ja epärelevantteja hakusanoja on viljelty sivustolle tarkoituksella luonnottoman paljon.
Piilotetut tekstit
Esimerkiksi runsaasti hakusanoja sisältävä tekstikappale voidaan myös piilottaa määrittämällä tekstin väriksi sivuston taustan väri, sijoittamalla teksti kuvan taakse tai valitsemalla niin pieni fonttikoko, ettei asiakas näe hakusanaspämmäystä.
Varsin nerokasta, eikö? Ajatuksen tasolla kyllä, mutta käytännössä ei lainkaan fiksua. Google havaitsee varsin näppärästi tämän kaltaiset huijausyritykset. Rangaistuksena saattaa olla jopa koko sivuston poistaminen Googlen hakuindeksistä.
Automaattinen sisällöntuotanto
Kaikki hakukoneet pitävät tekstisisällöstä! Laadukkaan sisällön aktiivinen tuottaminen ei ole kuitenkaan aina helppoa taitavallekaan tekstitaiturille. Automaattinen sisällöntuotanto tarkoittaa sisältörobottien käyttämistä sisällöntuotannon apureina. Uutta sisältöä tuottavat ja muilta sivustoilta sitä kopioivat robotit eivät tuo tulosta, sillä Google havaitsee sisältörobottien luomat sisällöt helposti.
Automaattisen sisällöntuotannon lisäksi sisällön kopioiminen käsin näyttää Googlen silmissä huonolta. Etenkin uudet verkkokauppiaat sortuvat usein kopioimaan tuotekuvauksen sanasta sanaan tuotteen valmistajalta. Tämä ei kuitenkaan kannata, sillä kopioitu sisältö vaikuttaa negatiivisesti hakukonenäkyvyyteen. Google näyttää googlettajalle pääsääntöisesti sen sivuston, jossa teksti on esiintynyt ensimmäisenä, eli kopioitua sisältöä käyttävä sivusto jää jalkoihin.
Ostetut linkit
Ulkoiset linkit (Backlinks) tarkoittavat linkkejä, jotka johtavat jonkun toisen sivustolta omalle sivustollesi. Google arvostaa sivustoa, johon johtaa laadukkaita linkkejä, mikä puolestaan nostaa sijoitusta hakukoneessa.
Koska linkit ovat tärkeitä hakukoneoptimoinnin kannalta, käydään niistä kauppaa. Niin kutsutuilta linkkifarmeilta voi kuka tahansa ostaa linkkejä. Linkkien ostaminen Googlen algoritmin manipuloimistarkoituksessa ei kuitenkaan ole kannattavaa, sillä Google tulkitsee sivustolle nopeasti ilmestyneet linkkiarmeijat Black Hat SEO -toimenpiteenä.
Linkkifarmit ja PBN:t
Linkkifarmi tai PBN eli Private Blog Network on joko sivuston omistajan, tai ulkoisen tahon ylläpitämä verkosto sivustoja tai blogeja, jotka on rakennettu backlinkeistä saatavan hyödyn takia. Backlinkit ovat kuin Googlelle annettavia ääniä verkkosivustolta toiselle. Tästä syystä monet Black Hat -tahot ovat pyrkineet jo vuosikymmenien ajan huijaamaan Googlea luomalla sarjan blogeja, jotka kaikki linkittävät keskenään ja pääasiallisesti kohdesivulle, jonka hakukonesijoituksia pyritään nostamaan.
Tavanomaisesti PBN-blogisivuston tunnistaa jo kaukaa, ja Google on oppinut tehokkaaksi tunnistamaan niitä. Valeblogi näyttää ulkomuodoltaan kehnosti tehdyltä, sisältö on monesti kuin suoraan Google kääntäjällä kirjoitettua, ja sisällössä on hyvin vähän kuvia tai sen laatu on surkeaa. Useimmiten myös linkit sisällöstä kohdesivulle näyttävät epäluonnolliselta.
Porttisivustot
Porttisivusto (Doorway Page) toimii nimensä mukaisesti porttina toiselle sivustolle. Sen tärkein tehtävä on indeksoitua hyvin tietyllä hakusanalla ja ohjata kävijä pääsivustolle. Porttisivusto pitää sisällään linkkejä ainoastaan pääsivustolle, jolloin Google saattaa tulkita esimerkiksi myös kampanjakohtaisen sivuston porttisivustoksi. Tästä johtuen kamppissivustojen rakentamisessa on osattava välttää porttisivustojen tunnusmerkit.
Porttisivustot olivat etenkin 2000-luvun alun villitys affiliate-markkinassa, ja nykyään niiden tehoa on heikennetty suuresti Googlen algoritmipäivityksillä.
Harhaanjohtavat uudelleenohjaukset
Salakavalat ja harhaanjohtavat uudelleenohjaukset tarkoittavat käytännössä esimerkiksi sitä, että sivuston käyttäjä ohjataan eri osoitteeseen kuin Googlen indeksointirobotti. Harhaanjohtavaksi uudelleenohjaukseksi voidaan laskea myös vaikkapa se, kun tietokoneen käyttäjälle näytetään järkevää sisältöä, ja mobiililaitteen käyttäjät ohjataan spämmisivustolle.
Miksi Black Hat SEO on yksi pahimmista virheistä, jonka sivuston optimoija voi tehdä?
Yllä mainitut keinot toimivat aikoinaan kuin junan vessa, mutta nykyään niiden käyttäminen tuo päinvastaisia “tuloksia”, sillä Google pudottaa verkkosivuston hakutulossijoitusta alaspäin tai jopa poistaa koko sivuston Googlen indeksistä. Indeksistä poistettu sivusto ei koskaan enään näy Googlen hakutuloksissa, eli Black Hat SEO voi saada aikaan merkittävän suurta vahinkoa.
Laatusääntöjen rikkominen voi olla tahallista tai tahatonta – Google ei kuitenkaan tiedä, onko kyse mustan hatun hakukoneoptimoinnin harjoittamisesta vai vahingosta. Kielletyistä keinoista kannattaakin siis olla tietoinen, jotta virheitä ei tule tehtyä.
Mikäli virhe kuitenkin sattuu, voi tilanteen mahdollisesti vielä korjata. Jos Google antaa sivustolle rangaistuksen, on tärkeintä reagoida nopeasti, korjata ongelmat ja lähettää Googlelle uudelleenarviointipyyntö. Sen perusteella Google saattaa poistaa rangaistuksen.
Googlen päivitykset tekivät Black Hat SEO -keinoista haitallisia
Googlen missio on aina ollut relevantin, hyödyllisen sisällön tarjoaminen käyttäjilleen. Googlen algoritmin tahallinen manipulointi johtaa siihen, että Google ja sen käyttäjät luulevat sivuston sisältävän erilaista tietoa kuin se todellisuudessa sisältää.
Vuosia sitten Black Hat SEO -toimenpiteet mahdollistivat sivuston sijoituksen parantamisen epärehellisesti. Vuonna 2004 Googlen Austin-algoritmi kehitettiin puuttumaan joihinkin mustan hatun hakukoneoptimoinnin keinoihin, kuten tekstien piilottamiseen sekä avainsanoilla täyttämiseen. Vain vuotta myöhemmin algoritmi päivittyi jälleen, jolloin suurennuslasin alle joutuivat huonolaatuiset ja ostetut linkit. Sen jälkeen vuonna 2006 Big Daddy -päivitys keskittyi havaitsemaan muun muassa porttisivustot.
Nykyään Google muuntaa algoritmiaan yli 500 kertaa vuodessa, eikä Black Hat SEO -keinot saa sivustoa sijoittumaan hakutulossivun kärkeen. Älä siis yritä huijata Googlen kaltaista, tekoälyyn pohjautuvaa hakukonetta, joka tunnistaa epärehdit keinot ja rankaisee niistä armotta. Sen sijaan käytä aikaa White Hat SEO -toimenpiteiden opiskelemiseen tai pyydä apuun alan asiantuntija – kuten Muutos Digital, joka tietää, kuinka hakukoneoptimointi tehdään fiksusti.