Bounce rate eli välitön poistuminen sivustolta
Bounce ratella tarkoitetaan prosenttiosuutta sivuston vierailijoista, joiden istunto päättyy yhteen sivuun, eikä sivustolla siirrytä eteenpäin linkeistä. Bounce rate kertoo siis siitä, että kävijä ei ole tarpeeksi kiinnostunut tutustumaan sivuston muuhun sisältöön enemmän.
Korkea bounce rate on merkittävä verkkosivujen ongelma, varsinkin jos sivustolla on käytössä kalliit mainoskampanjat.
Korkea bounce rate voi johtua useista syistä, joista yleisin on sivuston hitaus tai huonosti latautuva sisältö. Jos sivuston latautuminen kestää useita sekunteja, on todennäköistä että yli puolet kävijöistä poistuu ja jatkaa selailua seuraavalle sivustolle. Jo pelkällä sivuston nopeuden korjaamisella voit laskea bounce ratea huomattavasti.
Korkeaan bounce rateen vois myös vaikuttaa tylsä sisältö ja vähäiset tai heikot linkit. Siksi sivustoilla on erityisen tärkeää pitää vierailijan mielenkiintoa yllä laadukkaalla ja mukaansatempaavalla sisällöllä.
Google Analytics antaa tarkan bounce raten valitsemallasi aikavälillä. Normaali välitön poistuminen prosenteissa on n. 50 % luokkaa, ja yli 60 % bounce rateen on syytä kiinnittää huomiota.