Verkkomarkkinointi, tutummin digimarkkinointi on nykyaikainen tapa mainostaa yritystäsi ja palveluitasi. Idea on täysin sama kuin vaikkapa vanhan ajan sanomalehti- tai ilmoitustaulu mainonnassa. Pohjimmainen tavoite on tavoittaa sinun yritykselle relevantti kohderyhmä ja saada lisää asiakkaita. Vuonna 2022 digimarkkinointi onkin yritykselle lähestulkoon edellytys pärjätä hyvin kilpaillussa markkinassa ja tavoittaa maksavat asiakkaat.
Digimarkkinoinnilla tunnetuksi?
Tiedät kymmeniä, satoja, tai jopa tuhansia yrityksiä?
Kyllä, niin kuin kaikki muutkin. Syy miksi tiedät eri yrityksistä on onnistunut markkinointi ja varsinkin nykyaikana onnistunut markkinointi verkossa. Saatat selata esimerkiksi Facebookia, tai Instagramia ja yllättäen näytöllesi ponnahtaa mielenkiintoinen kuva tai video. Kuva pysäyttää sinut, jatkat lukemista ja kiinnostut myös mainostekstistä. Pian oletkin jo yrityksen verkkokaupassa selaamassa tuotevalikoimaa ja tekemässä tilausta. Mikäli näin tapahtuu, olet törmännyt onnistuneeseen mainokseen. Näin mainonta verkossa toimii ja tämän takia se onkin hyvin suosittu tapa.
Digimainonnan voi tehdä oikein ja väärin
Markkinointi on taitolaji, ja suurimalla osalla tekijöistä on siinä paljon kehitettävää. Digimarkkinointia on nimittäin jokaisen helppo tehdä, sillä mainoksen voi laittaa pyörimään käytännössä kuka tahansa.
Ero muodostuu kuitenkin siinä, että kuka tekee tulosta, ja kuka ei. Verkkomarkkinoinnissa tulosta tekee se, joka ymmärtää tuntee kohderyhmänsä, osaa tavoittaa ne, sekä osaa herättää tunteita.
Tulosta taas ei synny, jos verkkomainontaa tehdään hakuammunnalla täysin väärälle kohderyhmälle ja mitäänsanomattomalla viestillä. Se ei kiinnosta ketään, eikä herätä tunteita kohderyhmässä. Nämä ovat niitä mainoksia, mitkä sinäkin scrollaat nopeasti ohi jättäen ne täysin omaan arvoonsa. Ikävä totuus on se, että suuri osa yrityksistä ja mainostoimistoista tuottaa juuri tällaisia mainoksia.
Syitä tähän on monia, mutta suurimpia lienee ymmärtämättömyys ostajien ajatusmaailmasta, laiskuudesta, liian matalasta hinnasta joka johtaa hutiloiden tehtyyn työhön sekä yksinkertaisesti kyvyttömyydestä tehdä markkinointia hyvin.
Markkinointi ja etenkin digimarkkinointi runsaasta kilpailusta johtuen on vaativa laji jossa vain parhaat mainostoimistot pärjäävät. Sen takia onkin elintärkeää valita itselleen sopiva mainostoimisto jolla on jo näyttöjä tuloksen teosta. Tulokseton digimarkkinointi on ajan ja rahan hukkaa.
Mitä digimarkkinointi siis tarkalleen ottaen on?
Digimarkkinointi on mainontaa hyödyntäen nykyaikaisia digikanavia. Digimainontaa tehdään muun muassa seuraavissa kanavissa:
- TikTok
- Snapchat
- Vaikuttajamarkkinointi
- Sähköpostimarkkinointi
Digimarkkinointia voidaan tehdä maksetulla mainonnalla, mutta käsitteenä se pitää sisällään myös sisällöntuotannon sosiaaliseen mediaan, erilaisten some-yhteisöjen rakentamisen ja esimerkiksi hakukoneoptimoinnin.
Tavoita asiakkaasi siellä missä he hengaavat
Digimarkkinoinnin idea on siis tavoittaa oikeat asiakkaat, oikeaan aikaan siinä kanavassa jossa he viettävät aikaa. Yllä mainittujen kanavien lisäksi digimarkkinointia voi tehdä käytännössä kaikissa digitaalisissa kanavissa joissa on ihmisiä. Ja se on totuus, että ihmiset viettävät aikaa digitaalisissa kanavissa. Lähestulkoon jokainen kotitalous täyttyy jos jonkinmoista älylaitteista jotka mahdollistavat pääsyn verkkoon, joten kyse on enää siitä, että osaat valita kanavan oikein.
Siitä päästäänkin itse asiaan:
Miksi digimarkkinointi on niin suosittua?
Se johtuu siitä, että se toimii ja yleensä on vieläpä edullista. Vaikka mainonta verkossa onkin kilpailtua, ja mainostoimistoja on jopa tuhansia, niin onnistuneen mainoskampanjan luominen voi olla helppoa.
Oletetaan, että myymäsi palvelu on hyvä ja sille on oikea tarve. Tiedät, missä potentiaaliset asiakkaasi ovat, ja mitä foorumeja, blogeja, Facebook-ryhmiä tai TikTok-kanavia he seuraavat. Enää sinun pitää saada se näkymään tarpeeksi monelle oikealle ihmiselle, oikeaan aikaan.
Nykyaikaiset mainontakanavat mahdollistavat erittäin tarkan tekemisen mittaamisen sekä syvän kohdentamisen, jolla takaat sen, että juuri yrityksellesi sopiva kohderyhmä näkee mainoksesi. Esimerkiksi Facebookin ja Instagramin mainostyökalu mahdollistaa kohdentamisen juuri haluamallesi kohderyhmälle, perustuen heidän kiinnostuksen kohteisiin, demografisiin tietoihin tai sijaintiin.
Eli enää sinun ei tarvitse heittää mainosbudjettia hukkaan toivomalla, että mainoksesi tavoittaisi oikean kohderyhmän. Sen kuin valitset sinulle oikean kanavan, ja määrität juuri haluamasi asiakkaat jotka tulevat näkemään mainoksesi. Nyt tarvitset enää hyvän mainoksen, joka kiinnittää huomion ja saa kohteen klikkaamaan.
Retargeting eli uudelleenmarkkinointi
Toinen syy miksi digimarkkinointi on niin suosittua on sen keräämä data ja niin sanottu asiakkaan seuraaminen.
On turha kuvitella, että jokainen asiakas ostaisi ensimmäisen mainoksen nähtyään tai edes toisella kerralla. Digimarkkinointi mahdollistaa retargeting -mainonnan eli uudelleenkohdentamisen. Suomeksi sanottuna mainostyökalu tietää, ketkä ovat nähneet mainoksen ja klikanneet itsensä sinun sivustolle, tai tehneet siellä erilaisia toimintoja.
Mikäli asiakas on klikannut sivustollesi, häntä todennäköisesti jollain tasolla kiinnostaa tuotteesi. Ja toki fiksuinta on mainostaa sellaiselle kohderyhmälle, josta voit olettaa olevan jo hieman kiinnostunut sinun tuotteistasi.
Uudelleenmarkkinointi on siis äärimmäisen tehokas keino saada mahdollisimman iso tuotto sijoitetuille markkinointieuroille.
Näin hyödynnät uudelleenmarkkinointia:
- Hanki sivullesi liikennettä esim. Googlesta ja sosiaalisesta mediasta
- Näytä mainosta oikein valitulle kohderyhmälle.
- Poimi data ja kohdenna lisää mainoksia heille.
- Tee kauppaa.
Miten pääsen alkuun digimarkkinoinnissa?
Voit aloittaa digimarkkinoinnin helposti pienelläkin budjetilla. Instagram/Meta on tehnyt mainostyökalunsa helposti käytettäväksi. Et välttämättä tarvitse alkuun Meta Business Manageria ollenkaan, joka on suunnattu edistyneempään somemarkkinointiin. Myös Google Ads tarjoaa helpomman käyttöliittymän mainontaan vasta tutustuville yrittäjille.
Digimarkkinointi on kannattavaa useimmille nykyaikaisille yrityksille, ja sitä voi skaalata niin kauan kuin mainostuotto on positiivista ja kohderyhmissä riittää populaatiota. Siksi se on niin kasvava markkinoinnin muoto.
Kirjoittaja:
Kirjoittaja on Markkinointiboostin Saku Koponen, jolla on pitkä kokemus digimarkkinoinnista. Markkinointiboosti tekee tulosta tuottavia verkkosivustoja ja verkkokauppoja kaikenkokoisille suomalaisille yrityksille.