- Coinbasen toimitusjohtaja Brian Armstrong herätti kiistan Twitterissä, kun hän vähätteli mainostoimistoja twiitissään ja kehui oman tiiminsä keksineen idean Super Bowlin menestysmainosta varten
- Martin Agency -mainostoimiston toimitusjohtaja Kristen Cavallo vastasi toimistonsa keksineensä konseptin mainokseen
- Mainoksessa leijui QR-koodi näytönsäästäjälle ominaisella tavalla, eikä siinä ollut tekstiä tai puhetta
Super Bowlin mainoskatkot ovat markkinointipiireissä vuoden odotetuimpia hetkiä. Tänä vuonna polttavin aihe on ollut ehdottomasti Super Bowlin mainoskampanja, jossa yritys päätti käyttää aivan uudenlaista lähestymistapaa. Yrityksen 14 miljoonaa maksaneessa 30-sekuntin mainospätkässä ei ollut mitään muuta kuin ruudulla reunalta toiselle kelluva QR-koodi, joka erehdyttävästi muistutti vanhanaikaista DVD-soittimien näytönsäästäjää.
Nerokas mainoskampanja onnistui keräämään Coinbasen sivulle yli 20 miljoonaa käyttäjää 10 minuutin aikana, aiheuttaen sivuston täydellisen kaatumisen.
“Yksikään mainostoimisto ei olisi pystynyt tähän”
Coinbasen toimitusjohtaja Brian Armstrong sai mainoksen ympärille tällä viikolla aikaan uuden kohun. Mainostoimisto Martin Agency ja Coinbase kiistelevät nyt nimittäin siitä, kuka alkuperäisen konseptin yhtiön käyttämään Super Bowl -mainokseen loi.
Armstrong aloitti keskustelun toteamalla Twitterissä, että yhtiön kunnioitusta herättänyt Super Bowl -mainoskampanja olisi ollut talon sisäisesti innovoitu idea. Armstrong väitti Coinbasen kuunnelleen lukuisten mainostoimistojen myyntipuheita yhdenkään idean vakuuttamatta yhtiön johtoa.
“Yksikään mainostoimisto ei olisi pystynyt tähän”, Armstrong twiittasi.
Toimitusjohtajan tekstin sävy oli jo varsin vähättelevää mainostoimistoja kohtaan, kun kohu sai uuden käänteen.
Kävi ilmi, että Armstrong ei vain vähätellyt mainostoimistoja, vaan jäi verekseltään kiinni varastetusta ideasta. Kristen Cavallo, Martin Agency -mainostoimiston toimitusjohtaja, avasi Twitter-viestiketjussa kuinka mainostoimisto oli pitchannut QR-koodilla varustetun mainoksen konseptin Coinbaselle jo vuonna 2021.
Kohuun liittyi myös Coinbasen markkinointijohtaja Kate Rouch, joka toppuutteli tilannetta myöntämällä idean tulleen Accenture Interactive -toimistolta, ja yhtiön luulleen vahingossa idean olleen heidän omansa.
“Yhteistyö Coinbasen ja Accenturen kanssa oli niin saumatonta, että luulimme idean olleen oman tiimimme keksimä. Arvostamme syvästi yhteistyökumppaneitamme”, Rouch twiittasi.
Keskustelu jatkui twiittiketjussa pitkään, ja lopputulemana oli selvää, ettei mainoskampanjan idea ollut Coinbasen. Kantavana teemana oli ei-niin onnistunut kriisiviestintä, ja Coinbasen toimitusjohtajan ylimielinen käytös.
Idean varastaminen ei ole koskaan hyvä idea, ja pienikin kunnianosoitus tai maininta kannattaa antaa aina silloin, kun sille on perustelut.