Mikä on omnibus-direktiivi ja mitä se tarkoittaa verkkokaupalle?

Verkkokauppiaat kuulolle, sillä tällä kertaa puhumme suurimmasta verkkokaupankäynnin muutoksesta pitkään aikaan. Kyseessä on siis EU:n kuluttajansuojadirektiiviä tarkentava Omnibus-direktiivi, joka vaikuttaa jokaisen verkkokaupan toimintaan ja markkinointiin. Omnibus-direktiivin tavoitteena on lisätä verkkokauppojen läpinäkyvyyttä sekä…

Verkkokauppiaat kuulolle, sillä tällä kertaa puhumme suurimmasta verkkokaupankäynnin muutoksesta pitkään aikaan. Kyseessä on siis EU:n kuluttajansuojadirektiiviä tarkentava Omnibus-direktiivi, joka vaikuttaa jokaisen verkkokaupan toimintaan ja markkinointiin.

Omnibus-direktiivin tavoitteena on lisätä verkkokauppojen läpinäkyvyyttä sekä parantaa kuluttajansuojaa.

Tässä artikkelissa käyn tarkemmin läpi, miten uudistus vaikuttaa verkkokauppojen toimintaan ja mitä verkkokauppiaan tulisi ottaa huomioon. Omnibus-direktiivi koskettaa aivan jokaista verkkokauppaa, joten älä ohita näitä vinkkejä.

Omnibus-direktiivin suurimmat vaikutukset

Omnibus-direktiivin tavoite on lisätä kuluttajansuojaa sekä läpinäkyvyyttä verkkokaupankäynnissä. Direktiivi merkitsee siis suuria muutoksia verkkokauppojen toimintatavoissa. Muutokset vaikuttavat niin tietojen esittämiseen tuote- tai palvelusivuilla, asiakaspalveluun kuin evästeiden käyttöön.

Direktiivistä on tiedotettu pari vuotta aiemmin, ja se astui voimaan 28.5.2022. Suomessa direktiivinen pohjalta koottu uusi kuluttajansuojalaki tuli voimaan alkuvuodesta 2023.

Direktiivin tavoite on tehdä verkkokaupankäynnistä aikaisempaa selkeämpää ja kuluttajaystävällisempää.

Hintahistoria

Kuluttajan näkökulmasta suurin vaikutus on jokaiselle alennustuotteelle pakollinen 30 päivän hintahistoria, mikä helpottaa tuotteiden hintavertailua ja hinnan kehityksen seuraamista ennen ostopäätöstä.

Alennustuotteen yhteydessä on ilmoitettava alin hinta viimeisen 30 päivän ajalta.

Jos alennusprosentti suurenee enintään 60 päivää kestävässä kampanjassa, on tuotesivulla ilmoitettava hintahistorian lisäksi alin hinta, jolla tuotetta on myyty ennen kampanjan alkamista.

Datankeruu ja -käyttö

Hintahistorian lisäksi direktiivi vaikuttaa myös datankeruuseen, seurantaan sekä niistä ilmoittamiseen. Uudistuksen myötä seurantadatan käytöstä tulee ilmoittaa entistä tarkemmin, ja datasopimuksen ehdot muuttuvat entistä tarkemmiksi. Uudistuksen myötä esimerkiksi linkin klikkaaminen tai mainoksen katsominen luetaan datasopimukseksi.

Tuotearvostelut

Kolmas muutos koskettaa verkkokauppojen tuotearvosteluita. Direktiivin myötä syntyneen uuden kuluttajansuojalain mukaan yritys on velvoitettu varmistamaan, että tuotteiden arvostelut ovat aitoja ja yhdistettävissä tilaukseen. Tekaistut tai ostetut arvostelut eivät enää kelpaa.

Hakutulokset

Verkkokauppojen on ilmoitettava asiakkaalle tärkeimmät hakukriteerit, jotka vaikuttavat hakutulossivuilla listattavien tarjoustuotteiden sijotuksiin. Näihin kriteereihin lukeutuu muun muassa hinta, tuotetiedot tai useammat pienemmät kriteerit. Jos sijoitukset ovat maksettuja, täytyy siitä ilmoittaa kuluttajalle selkeästi.

Harhaanjohtava markkinointi ja vahingonkorvaukset

Direktiivin mukaan kuluttajalla on oikeus saada korvauksia vahingoista, minkä yritys on harhaanjohtavalla tai sopimattomalla markkinoinnilla aiheuttanut. Korvaus voi olla esimerkiksi hinnanalennus, jos tuote on myyty esimerkiksi aggressiivisella tai virheellistä tietoa sisältävällä markkinoinnilla.

Algoritmiin pohjautuva hinnoittelu

Suuri osa verkkokaupoista hyödyntää algoritmeihin perustuvaa hinnoittelua, johon vaikuttaa muun muassa asiakkaan aiemmat ostokset tai vierailut sivustolla. Verkkokauppa voi nostaa tuotteen tai palvelun hintaa perustuen kerättyyn dataan.

Direktiviinen myötä verkkokauppayrityksen on ilmoitettava selkeästi, jos hinta on muodostettu yksilöllisesti automaattisella päätöksenteolla.

Mihin direktiivi ei vaikuta?

Kanta-asiakasedut

Direktiivi ei vaikuta rajatuille kuluttajajoukoille kuten kanta-asiakkaille kohdennettuihin alennuskampanjoihin. Jos alennus ei kosketa kaikkia asiakkaita, ei aiempaa hintahistoriaa tarvitse ilmoittaa.

Jatkuvat hinnanmadallukset

Jos alennuskampanja kestää alle 60 päivää ja tuotteen hinta laskee useaan otteeseen kampanjan aikana, ei tietoa alimmasta hinnasta tarvitse päivittää.

Nopeasti pilaantuvat elintarvikkeet

Nopeasti pilaantuvien elintarvikkeiden alennusmyynti ei vaadi aiempia hintatietoja. Tämä koskee ainoastaan tuotteita, jotka pilaantuvat alle 30 päivässä.

Direktiivin avoimet kohdat

Direktiivi sisältää kuitenkin muutamia kysymysmerkkejä, joihin ei ole olemassa yhtenäistä linjaa. Esimerkiksi alimman hinnan määritelmä on vielä auki – onko se tuotteen normaali markkinahinta vai voiko alin hinta viitata aiempaan tarjouskampanjaan.

Tämän lisäksi direktiivi ei määrää menettelyä paljousalennusten kohdalla, jolloin tuotteiden hintaan vaikuttaa joko ostosten kokonaissumma tai tuotteiden lukumäärä.

Miten verkkokaupat voivat varautua?

Direktiivin tuoma muutos voi tuntua haastavalta. Tärkeintä on tutustua huolellisesti uusiin sääntöihin ja vaatimuksiin sekä ymmärtää niiden mahdolliset vaikutukset omaan liiketoimintaan.

Muutokseen sopeutuminen tulee vaatimaan strategioiden ja toimintatapojen uusimista, kuten prosessien päivittämistä, uuden teknologian käyttöönottoa tai henkilöstön koulutusta.

Katsaus tulevaisuuteen – Omnibus-direktiivin tuomat mahdollisuudet

Vaikka Omnibus-direktiivi voi aiheuttaa haasteita useille verkkokauppiaille, tuo se mukanaan myös täysin uusia mahdollisuuksia. Direktiivi edistää Euroopan yhtenäisten sisämarkkinoiden kehitystä, mikä voi helpottaa verkkokaupan laajentamista ulkomaille.

Direktiivin myötä kehittyvällä kuluttajansuojalla ja läpinäkyvyydellä tulee olemaan positiivinen vaikutus asiakasluottamukseen ja -uskollisuuteen, mikä voi edistää myyntiä ja verkkokaupan kasvua.

Yhteenvetona Omnibus-direktiivi tuo suuria muutoksia verkkokauppojen toimintaan. Se vaatii yrityksiltä sopeutumista uusiin käytäntöihin ja vaatimuksiin, mutta tarjoaa uusia mahdollisuuksia niille, jotka ovat valmiita panostamaan näiden vaatimusten täyttämiseen.

Kirjoittanut Jere Rautiainen

Jere Rautiainen on Muutoksen sisältöspesialisti. Jeren kynästä syntyy monipuolisia sisältöjä, jotka näkyvät hakukoneissa, kiinnostavat lukijoita ja rakentavat uusia asiakassuhteita.