Tilaa maksuton SEO-auditointi, tarjous voimassa 4.12 asti!

Siirry tilaamaan

Hakukone­optimointi vuonna 2023 РAinoa opas, jonka tarvitset

Hakukoneoptimointi on olennaisimpia asioita, joita jokaisen yrittäjän tulisi verkkosivuillaan tehdä 2020-luvulla. Lue nyt hakukoneoptimoinnin kattavin ja perusteellisin suomenkielinen opas vuodelle 2022

Alvar Yrjölä

Lukuaika 22 minuuttia

Muutos Digital laajan ja paljon kehutun hakukoneoptimoinnin oppaan kansikuva
Oppaan sisältö

SEO-optimointi vuodelle 2023: Tässä 9 vinkkiä, joilla nostat sivustosi Google-näkyvyyttä

Hakukoneoptimointi voi tuntua hankalalta k√§sitteelt√§. Se sis√§lt√§√§ paljon erilaisia osa-alueita ja vaikeaa sanastoa. Hakusanat, backlinkit, SERPit, Google-robotit, indeksoitavuus, Core Web Vitals ja niin edelleen‚Ķ sanastoa on paljon, ja niin on my√∂s toimijoita, jotka jakavat SEO-vinkkej√§√§n Linkediniss√§, Youtubessa ja blogeissa. Mist√§ siis l√§hte√§ liikkeelle, kun tekisi mieli alkaa hakukoneoptimoijaksi, mutta selke√§√§ ‚Äúaloita t√§st√§‚ÄĚ -pistett√§ tai helppolukuista ohjekirjaa ole olemassa?

Hakukoneoptimointi ei ole mik√§√§n uusi taiteenlaji. Se on ollut olennainen tapa hankkia liikennett√§ verkosta, siit√§ l√§htien kun Larry Page ja Sergey Brin perustivat ensimm√§isen version Googlesta. 

Aluksi hakukoneoptimoinnista ja SEO:sta puhuivat vain nörtit sekä 2000-luvun vaihteessa teknologiakuplan sokaisemat kasvuyrittäjät. Nykyään hakukoneoptimointi on suosituimpia sisältömarkkinoinnin ja liikenteen hankkimisen kanavia kaikenkokoisille yritysten sekä yksityishenkilöiden verkkosivuille.

Hakukoneoptimointi ei itsess√§√§n ole vaikeaa. Se on vain aikaa viev√§√§, ty√∂l√§st√§ ja palkitsee hitaasti (mutta oikein tehtyn√§ runsaasti). Siin√§ ei ole tarjolla pikavoittoja. Hyv√§lle SEO:lle jokainen k√§vij√§ Googlesta on raa‚Äôan ty√∂n tulosta, ja jokainen uusi liidi on seurausta tarkkaan laaditusta strategiasta ja sis√§lt√∂suunnitelmasta. 

Hakukoneoptimoinnin paras puoli on ty√∂n kest√§vyys ‚Äď hyvin rakennettu laskeutumissivu kiipe√§√§ korkealle Googleen ehk√§ vasta kuukausien p√§√§st√§  julkaisunapin painaisemisesta, mutta se tahkoaa liikennett√§ ja tarjouspyynt√∂j√§ viel√§ kuukausien ja vuosien p√§√§st√§.

Valitettavasti useammat meist√§ luovuttavat hakukoneoptimoinnissa pian sen j√§lkeen, kun ensimm√§iset toimenpiteet on tehty, eik√§ tuloksia n√§y. Olen n√§hnyt liian monta kertaa tilanteen, jossa yritt√§j√§ sanoo minulle: ‚ÄúKyll√§ me kokeiltiin hakukoneoptimointia, mutta kun ei se meill√§ toimi‚Ķ‚ÄĚ Suurin osa heist√§ on v√§√§r√§ss√§. 

Kyseess√§ on yleinen harhak√§sitys. On helppo luulla, ett√§ hakukoneoptimointia voi vain ‚Äúkokeilla‚ÄĚ, ja odottaa tuloksia nopeasti parin viikon tai muutaman tunnin ty√∂n j√§lkeen.

Hakukoneoptimoinnin epäonnistumispolku aikajanana kuvattuna

Todellisuudessa hakukoneoptimointi vaatii aikaa, resursseja ja tarkkaan määritellyn strategian. Kun nämä asiat ovat kunnossa, voi alkaa odottaa tuloksia jatkaen samalla sisällön julkaisemista, sisäisiä SEO-toimenpiteitä ja mm. linkkien rakentamista.

√Ąl√§ siis oleta, ett√§ p√§√§set k√§siksi suuriin pikavoittoihin tekem√§tt√§ ty√∂t√§ sijoitustesi eteen. Hakukonesijoituksista k√§yd√§√§n nyky√§√§n verist√§ kilpailua, ja vain vahvin, auktoriteettisin ja osuvinta sis√§lt√∂√§ julkaiseva sivu voi voittaa. 

Muista, ett√§ vain ykk√∂ssivun Google-tuloksilla on v√§li√§. Lainatakseni yhden maailman tunnetuimman SEO-gurun sanoja: 

‚ÄĚParas paikka piilottaa ruumis on Google-hakutulosten toinen sivu.‚ÄĚ

Uskon, että saat tästä oppaasta paljon irti, jos jaksat käyttää elämästäsi kymmenisen minuuttia tämän lukemiseen. Pyrin pitämään tekstin mahdollisimman selkokielisenä, ja käymään suosittelemani SEO-toimenpiteet seikkaperäisesti läpi, ilman turhaa teknistä jargonia.

Vaikka pelottelinkin sinua √§sken, hakukoneoptimointi on todellisuudessa aika helppoa. Se pohjautuu pitk√§lti maalaisj√§rkeen, sivustosi vierailijoiden ja potentiaalisten asiakkaiden ymm√§rt√§miseen. SEO vaatii paljon istumalihaksia, testaamista, ja sormien kolinaa n√§pp√§imist√∂ss√§. 

Tämä opas auttaa sinua ymmärtämään vaadittavia tekijöitä sekä Googlen toimintaa. Olen koostanut sen monesta eri vinkistä ja toimintamallista, joita sovellan itsekin päivittäin SEO-projekteissamme.

Ota siis mukava asento, laita lukulasit päähän, ja aloita matkasi kohti orgaanisen liikenteen maksimointia.

Mitä on hakukoneoptimointi?

Hakukoneoptimointi eli SEO tarkoittaa toimenpiteitä, joilla pyritään parantamaan verkkosivuston ja hakukoneen välistä suhdetta. Hakukoneoptimoinnin tavoitteena on tehdä sivustosta helpommin luettava hakukoneille, osuvampi hakukyselyihin nähden sekä kasvattaa sen auktoriteettiä että mainetta.

Hakukoneoptimoinnin tavoitteena on siis saada liikennettä orgaanisesti (eli ilmaiseksi) Googlesta, säästäen rahaa mainoskuluissa. Kasvavien mainostuskulujen aikana SEO on kasvanut suosiossaan tasaisesti, mikä ei ole ihme. Kukapa ei haluaisi ilmaista liikennettä?

Yksinkertaistettuna voisi todeta, että Google sijoittaa ylimpiin hakutuloksiin ne sivut, jotka ovat osuvimpia, luotettavia, asiantuntevia ja jotka vastaavat käyttäjän tarpeeseen parhaalla mahdollisella tavalla. Lisää Googlen hakumissiosta voit lukea täältä.

Googlen hakurobotit (tunnettu myös nimellä Googlebot) selaavat päivittäin läpi miljoonia verkkosivuja, analysoiden tekstisisältöä, kuvia, linkkejä sivulta toiselle, päivitettyjä sivuja ja rikkoutuneita URLeja. Niillä on paljon työtä, ja hakukoneoptimoijan tehtävä onkin helpottaa niitä löytämään halutut sivut.

Hakukoneoptimoinnin kolme yleisimmin tunnustettua osa-aluetta ovat:

  1. sisäinen hakukoneoptimointi (On-site SEO)
  2. tekninen hakukoneoptimointi (Technical SEO)
  3. sivuston ulkoinen hakukoneoptimointi (Off-site SEO)

Nämä eivät ole toisiaan poissulkevia, vaan enemmänkin tukevia osa-alueita.

Tästä oppaasta löydät 9 keinoa hakukoneoptimointiin, jotka huolellisesti toteuttamalla nostavat takuuvarmasti sivusi Google-sijoituksia. Olemme valikoineet nämä toimenpiteet tarkasti, vuosien työn ja kokemuksen perusteella. Kaikki 9 kohtaa ovat täysin yrittäjän itse toteutettavissa, eivätkä ne vaadi ohjelmointikielten osaamista tai suurta tietoa vaikkapa verkkosivujen suunnittelusta.

1. Tee sivustostasi indeksoitava ja Google-ystävällinen

Googlen kautta toteutetaan yli 98 % kaikista internet-hauista eri hakukoneissa. Jotta voit löytyä Internetistä, on äärimmäisen tärkeää, että löydyt Googlesta. Ensimmäinen askel on varmistaa, että sivustosi on terve ja Googlen hakurobotit (Crawlerit eli Googlebotit) pääsevät tarkastelemaan sivuasi ja navigoimaan siellä sivustokartan ja linkkien avulla.

Jos verkkosivustosi ei ole Googlen luettavissa, ei crawlerit pääse tutkimaan sivujasi ja indeksoimaan sitä hakutuloksiin. 

Hakukoneoptimoinnin perusperiaatteet voi jakaa seuraavanlaiseen pyramidiin, jossa alimpana on indeksoitavuus. Siksi se on tämän oppaan ensimmäinen ja tärkein osa.

Hakukoneoptimoinnin osa-alueet pyramidimuodossa

Terve verkkosivusto on aina hakukoneoptimoinnin perusta

T√§rkeint√§ hakukoneoptimoinnissa ei ole H1 ja H2 -otsakkeiden k√§ytt√∂ tai avainsanojen viljely tekstin sekaan. Kaikista olennaisinta ei ole muistaa laittaa kuviin alt-tekstej√§ tai merkit√§ tuotesivuja Canonical-tageilla. Yksi t√§rkeimmist√§ asioista, joka hakukoneiden hakutuloksiin halajavalta sivustolta tulee ehdottomasti olla kunnossa, on sivustosi eheys ja luettavuus. 

Tämä tarkoittaa sitä, että sivustosi HTML-merkintäkoodin tulee olla selkeää rakenteeltaan, ja hakukoneiden tulee pystyä seuraamaan sivustosi sisällä alasivuja linkkien kautta. Sivuston sisältö tulee olla niin käyttäjän kuin hakukoneenkin luettavissa, eikä sitä tule peittää esimerkiksi tekstin päälle tulevilla kuvilla tai grafiikalla.

Onneksi modernit verkkosivut ovat pääosin hakukoneystävällisiä. Yhä suurempi osa suosituista web-rakennustyökaluista pyrkii vähentämään ylimääräisen ja sivustoa hidastavan koodin syntymistä. Esimerkiksi Shopify, Wix, Squarespace ja WordPress -sivustoilla sivuston rakenne on alusta alkaen selkeä ja selattavat sivut on automaattisesti sijoiteltu sivustokarttaan hakukonerobotteja varten.

Tämä on oikeastaan ainoita kohtia, joissa voit tarvita webmasterisi tai verkkosivustosi suunnittelijan tukea. Jos verkkosivustosi koodi on hankalasti luettavaa, täynnä ylimääräistä bloattia, tai jos Google Search Console ilmoittaa sivustosi olevan indeksoimattomissa, älä epäröi ottaa yhteyttä asiantuntijaan.

Verkkosivustosi rakenne tulee olla selkeä, ja navigaation helppoa niin
ihmisille kuin roboteillekin.

Edistynyt vinkki: Jos sinulla on sivuja, joita et halua Google-robottien indeksoivan, voit merkata ne robots.txt -tiedostoon. Tämä ominaisuus löytyy useimmista SEO-lisäosista ja laajennuksista.

Näin testaat sivustosi teknisen kunnon ja indeksoitavuuden:

Jos haluat tarkimman mahdollisen tiedon sivustosi teknisestä kunnosta ja sen vaikutuksesta hakukoneoptimointiin, voit tilata Muutos Digitalilta edullisen teknisen SEO-auditoinnin. Teemme myös laajoja hakukoneoptimoinnin auditointeja, josta selviää koko sivustosi orgaanisen suorituskyky ja hakukoneoptimoinnin tilanne verrattuna toimialaan ja kilpailijoihisi.

Voit myös käyttää näitä ilmaisia työkaluja sivustosi terveyden mittaamiseen:

https://pagespeed.web.dev/

(Vaatii perustason tietämyksen verkkosivun laatumittareista)

https://search.google.com/search-console/

https://neilpatel.com/seo-analyzer/

Site-audit Semrushista. Sivuston tekninen hakukoneoptimointi mittaristo
Semrush-hakukoneoptimointityökalun Site Audit -mittaristo antaa kattavan katsauksen sivuston tekniseen suorituskykyyn

Muutamia vinkkejä tekniseen hakukoneoptimointiin ja sivuston crawlattavuuden parantamiseen:

  • Sis√§isten navigaatiolinkkien j√§rjest√§minen niin, ett√§ jokainen sivu on linkitetty p√§√§sivuun
  • Sivuston navigaation helpottaminen, kts. ylempi
  • Sivuston rakenteen pit√§minen mahdollisimman selke√§n√§
  • Sivuston sis√§isten linkkien hy√∂dynt√§misell√§; muista k√§ytt√§√§ linkkej√§ my√∂s rivitekstin seassa
  • Varmista, ett√§ julkaisemillasi sivuilla ei ole ‚ÄĚpiilota hakukoneilta‚ÄĚ -t√§pp√§√§ painettuna asetuksissa, tai ‚Äúdisallow‚ÄĚ -merkint√§√§ robots.txt -tiedostossa. T√§m√§ on kieltoviesti hakuroboteille, joka useimmiten est√§√§ indeksoinnin.
  • Suosi luotettua ja yleisesti tunnettua hostaajaa/webhotel-palveluntarjoajaa. Pid√§ riitt√§v√§sti levytilaa varattuna sivustolle. 
  • Huolehdi, ett√§ sivuston ulkoasu on k√§ytt√§j√§yst√§v√§llinen. Liikaa liikkuvat elementit, suurikokoiset videotiedostot hidastavat sivua ja h√§iritsev√§t k√§vij√∂it√§ (sek√§ crawlereita).
  • K√§yt√§ Search Consolea, jos osaat! Google Search Console on mahtava ty√∂kalu, jota voit k√§ytt√§√§ XML-sitemapien eli sivustosta tehtyjen ‚ÄĚkarttojen‚ÄĚ l√§hett√§miseen Googlen crawlereita varten. Robotit osaavat lukea n√§it√§ XML- tiedostoja ja tiet√§v√§t kartan luettuaan paremmin, miten suunnistaa ja indeksoida sivujasi.
  • GSC:st√§ n√§et my√∂s tiedon siit√§, jos koodissasi on virheit√§, rikastetun datan merkinn√§t puuttuvat, tai jos sivuston nopeudessa on ongelmia.

Edistynyt vinkki: Karsi pois vanha ja toimimaton sisältö

Googlella on rajallinen ‚Äúbudjetti‚ÄĚ sivustosi crawlaamiseen. Jos sivusto on raskas sis√§ll√∂lt√§√§n sis√§lt√§en paljon sivuja, joille ei tule Googlesta liikennett√§, on edellytykset niiden optimoinnille huonot. Siksi suosittu tapa onkin tehd√§ varsinainen karsinta, jossa kaikki indeksin ulkopuolelle j√§√§v√§t ja ep√§suositut, vanhentuneet sivut poistetaan ja/tai uudelleenohjataan pysyv√§sti tuoreempaan sis√§lt√∂√∂n.

K√§yt√§ t√§h√§n Google Search Consolen ‚ÄúKattavuus‚ÄĚ ja ‚ÄúKehitys‚ÄĚ -toimintoja ja tutki etenkin ‚ÄúOhitettu‚ÄĚ -kohdan sivut sek√§ ‚ÄúKehitys‚ÄĚ -ty√∂kalusta kaikki v√§hiten klikkauksia ker√§√§v√§t sis√§ll√∂t.¬†Voit ajaa Search Consolen datan Google Sheetsiin / Exceliin, ja erotella URL:it klikkausten perusteella.

Karsimalla vanhaa sisältöä, viestit Googlelle tekeväsi remonttia sivustolla ja teet samalla crawlausbudjettiin tilaa tuoreemmalle, laadukkaalle sisällölle, mitä tämän oppaan ohjeilla pääset tuottamaan.

2. Ota Google Search Console käyttöön ja löydä tarkin mahdollinen SEO-data

Google Search Console on työkalu, jota kaikki hakukoneoptimoijat käyttävät päivätasolla. Search Consolen työkaluilla ja raporteilla mittaat sivuston hausta saamaa liikennettä, sivuston tehokkuutta ja käytettävyyttä sekä löydät helposti virheet, jotka estävät sivustoasi indeksoitumasta.

Hakukoneoptimoinnin kehitys Google Search Consolessa

Search Consolesta näet nopealla vilkaisulla sivustosi hakukonenäkyvyyden kokonaistilanteen. Lisäksi voit tutkia hakulausekkeita, joilla käyttäjät päätyvät sivullesi Googlesta.

Kaiken lisäksi GSC on täysin ilmainen!

Näin asennat Google Search Consolen:

Googlen sivuilta löydät kattavat ohjeet Search Consolen asentamiseen. Yksinkertaisimmillaan voit asentaa sen käyttämällä Google Analyticsiä, joka sivustollasi toivon mukaan jo on tai asentaa HTML-koodinpätkän sivustosi lähdekoodiin.

Näin pyydät indeksointia Google Search Consolessa:

Jos olet vastik√§√§n lis√§nnyt uusia sivuja sivustollesi tai tehnyt muutoksia sis√§lt√∂√∂n, voi olla hyv√§ idea pyyt√§√§ uudelleencrawlausta ja indeksointia Googlelta. Voi nimitt√§in menn√§ aikaa ennenkuin Googlebotit rekister√∂iv√§t muutokset sivustollasi ja p√§√§tt√§v√§t tulla antamaan sinne visiitin. 

Näin voit pyytää URL-osoitteen lisäämistä hakemistoon:

Valitse URL-osoitteen tarkastustulossivulta ‚ÄĚPyyd√§ indeksointia‚ÄĚ. Jos sivu l√§p√§isee v√§litt√∂m√§sti havaittavien hakemistovirheiden pikatestin, se lis√§t√§√§n hakemistojonoon. Nyt joudut vain odottamaan, ett√§ Googlebotit l√∂yt√§v√§t sivusi. Huom! T√§t√§ ominaisuutta ei voi  v√§√§rink√§ytt√§√§. Per√§kk√§iset indeksointipyynn√∂t eiv√§t vaikuta crawlereiden nopeuteen.

Jos haluat pyytää useiden uusien tai päivitettyjen sivujen hakemistoon lisäämistä, paras vaihtoehto on lähettää sivustokartta, johon on merkitty päivitetyt sivut <lastmod>-koodilla.

Näin asennat Search Consolen (Google)

3. Hakukoneoptimointi sisällön avulla: Julkaise paljon laadukasta sisältöä

Sis√§lt√∂ on hakukoneoptimoinnin t√§rkeimpi√§ osa-alueita. Jos olet koskaan katsonut yht√§√§n Youtube-videota aiheesta tai lukenut SEO-ohjeita blogeista, painotetaan niiss√§ kaikissa sis√§ll√∂n merkityst√§. Content is the King ‚Äď sis√§lt√∂ on kuningas.

Se on ikivihre√§ SEO:n laki ‚Äď tarvitset hakukyselyyn liittyv√§√§ parasta mahdollista sis√§lt√∂√§, jotta voit p√§√§st√§ parhaille sijoille hakukoneissa. Sis√§ll√∂n tulee olla informatiivista, luotettavaa sek√§ vastata osuvimmin k√§ytt√§j√§n kyselyyn ett√§ haun tarkoitusper√§√§n (Search Intent).

Google pyrkii tarjoamaan tuloksia, jotka vastaavat parhaiten käyttäjän kyselyyn. Hyvä nyrkkisääntö on, että mitä enemmän hakuja tietyllä hakulausekkeella/avainsanalla on, sitä vaikeampi siinä on sijoittua korkealle. Mitä enemmän volyymiä, sitä laadukkaampaa ja kattavampaa sisältöä SERPissä (Search Engine Results Page) pärjätäkseen vaaditaan.

Googlaajan tarpeisiin vastaavan laadukkaan sisällön tuottaminen ei ole rakettitiedettä. Siihen ei ole olemassa mitään valmista kaavaa, joka sopisi kaikille. Hyvä sisältö vaatii ennen kaikkea asiakaskeskeisen lähestymistavan.

Sinun ei tule mietti√§ pelkki√§ avainsanoja tai tekstin pituutta, vaan l√§hte√§ rakentamaan sis√§lt√∂√§ asiakkaan n√§k√∂kulmasta. Mitk√§ ovat niit√§ kysymyksi√§, joihin asiakas haluaisi vastauksen? Miten tuotteesi tai palvelusi voi auttaa asiakasta? Mit√§ tietoa sinulla on alastasi,  josta voisi olla todellista arvoa asiakkaillesi?

Paras tapa keksiä aiheita sisältöön on kysyä asiakkailta. Mieleesi tulee varmasti kysymyksiä, joita tuotteestasi tai palvelustasi on kysytty. Kirjoita 5-10 kysymystä paperille ja hae niitä Googlesta yleisimmillä hakutermeillä. Löydät varmasti hyviä ideoita sisällöntuotantoon.

Toinen tapa on hyödyntää maksullisia ja ilmaisia työkaluja, jotka analysoivat miljoonia eri verkkosivustoja ja Googlen saatavilla olevaa dataa käyttäjien kyselyistä. Tätä kutsutaan avainsana-analyysiksi, jonka avulla on mahdollista löytää sisältöideoita, joita kilpailijasi eivät ole tajunneet hyödyntää. Siitä lisää seuraavassa kappaleessa.

Kuinka paljon sisältöä on riittävästi?

Monet yrittäjät ja aloittelevat hakukoneoptimoijat kuvittelevat, että hakukoneoptimointiin riittää vain alt-tekstien korjaaminen, sivuston otsikkotägien optimointi ja metakuvausten väsääminen. Sisälläntuotanto unohdetaan usein täysin tai kuvitellaan, että yksi tai kaksi blogiartikkelia kuukaudessa riittää viemään sivuston SERPien kärkeen suosittujen avainsanojen kilpailukentällä.

Sis√§lt√∂√§ pit√§√§ julkaista, varsinkin alkuvaiheessa, paljon. Tarkoitan t√§ll√§ kymmeni√§ artikkeleita ja palvelu/tuotesivucopyj√§. Jos t√§ht√§√§t aluksi matalavolyymisiin avainsanoihin (mik√§ on suositeltavaa), voit ajatella saavasi yhdest√§ artikkelista hyv√§ll√§ tuurilla muutaman tai korkeintaan kymmeni√§ ihmisi√§ sivulle kuukaudessa. Jotta voit alkaa kilpailla korkeamman suosion avainsanoista ja kyselyist√§, tulee sinun saada ensin vahva auktoripohja verkkosivuillesi. 

Julkaise siis paljon sisältöä. Me Muutos Digitalilla aloitamme aina uusien sivuprojektisivujen tai asiakassivujen hakukoneoptimoinnin kattavalla avainsana-analyysillä ja sisältösuunnitelmalla, joiden sisällöllinen määrä lähentelee monesti useita kymmeniä tuhansia sanoja tekstiä.

4. Tee avainsana-analyysi ja selvitä parhaat sisältöaiheet

Hakusana-analyysi tunnetaan my√∂s nimell√§ avainsanatutkimus. Kyse on yrityksen liiketoiminnan kannalta relevanttien hakusanojen l√∂yt√§misest√§. T√§rke√§√§ on tunnistaa juuri ne hakutermit, joita potentiaaliset asiakkaat k√§ytt√§v√§t etsiess√§√§n tietoa, tuotetta tai palvelua Googlesta. 

Hakusana-analyysi kannattaa tehdä tai hankkia ammattilaiselta ensimmäisenä, kun alat tekemään hakukoneoptimointia.Voit tehdä sen itse tai ulkoistaa palvelun ammattilaiselle. Muista tehdä kuitenkin hintojen vertailua ja pyytää aina referenssejä nähtäville.

Millainen on hyvä hakusana?

Hyv√§ hakusana on sellainen, jota yrityksesi potentiaaliset asiakkaat k√§ytt√§v√§t, ja jolla ei ole liian paljon kilpailua SEO-mahdollisuuksiisi n√§hden. Sen kannattaa siis olla suosittu, mutta ei liian kilpailtu. Mit√§ useammat yritykset haluavat tulla n√§hdyksi tietyll√§ hakusanalla, sit√§ vaikeampaa sinun on p√§√§st√§ kyseisell√§ hakusanalla heid√§n yl√§puolelleen hakutulossivun k√§rkeen. 

Erilaisilla työkaluilla voit tutkia avainsanojen (arvioitua) volyymiä, vaikeusastetta ja aiheeseen liittyviä hakusanoja:

Helpoin, yksinkertaisin ja suoraviivaisin tapa on tehdä niinkuin asiakkaasi tekisivät. Käytä Googlea. Kirjoita yleisin tuotettasi tai palveluasi kuvaava hakusana Googleen, ja lähde liikenteeseen katsomalla Googlen automaattiset ehdotukset. Merkitse ne ylös.

Kokeile Googlen ehdottamia avainsanoja, ja tutustu my√∂s ‚ÄúIhmiset kysyv√§t my√∂s‚ÄĚ-ominaisuuteen. Merkkaa kysymykset yl√∂s, ja lis√§√§ ne sis√§lt√∂suunnitelmaasi. 

Seuraavaksi voit kokeilla Googlen avainsanasuunnittelijaa. Se löytyy Google Ads-mainostyökalusta, joten tarvitset mainostilin. Varsinaista mainoskampanjaa sinun ei silti tarvitse tehdä, sillä voit käyttää työkalua vain avainsanojen etsimiseen ja niiden kuukausittaisten hakumäärien tarkasteluun.

VINKKI: Kannattaa ladata avainsanat esimerkiksi Google Sheet -muodossa, jotta voit järjestellä ne aihealueittain ja suunnitella sisältöjäsi tehokkaammin.

Suosi aluksi pienivolyymisiä avainsanoja

Ei kannata yritt√§√§ haukata liian suurta palaa kerralla, varsinkaan jos verkkosivustosi on uusi eik√§ omista vahvaa backlink-pohjaa. Google pit√§√§ tuoreempia sivuja aina v√§hemm√§n  luotettavina kuin vanhempia, jo auktoriteetti√§ ker√§nneit√§ sivuja. Voi olla hankalaa rankata etusivulle sellaisilla hakutermeill√§, joilla on jo paljon suuria kilpailijoita Googlessa.

Pienivolyymiset, spesifimm√§t avainsanat ovat yleens√§ helpommin voitettavissa. Esimerkiksi hakusanan ‚Äúvillapaita‚ÄĚ sijasta voisit kokeilla optimoida 5-10 pienemp√§√§ avainsanaa ja voittaa kaikissa top 3 sijoituksen.

Esimerkki:

Hakutermi: ‚Äúvillapaita‚ÄĚ – 15 000 hakukertaa / kk – hyvin korkea kilpailu

Hakutermi: ‚Äúmiesten paksu villapaita‚ÄĚ – 100 hakukertaa / kk – matala kilpailu

Hakutermi: ‚Äúnaisten pitk√§ villapaita‚ÄĚ – 150 hakukertaa / kk – matala kilpailu

Hakutermi: ‚Äúsuomalainen villapaita‚ÄĚ – 200 hakukertaa / kk – matala kilpailu

Vaikka suurempi volyymi tarkoittaa enemm√§n potentiaalista liikennett√§, voi sijoitusten saavuttaminen olla pitk√§ ja tuskallinen urakka. Varsinkin suosituilla tuotekategorioilla verkkokaupoilla voi olla todellisia hankaluuksia saavuttaa pysyvi√§, korkeita hakutulossijoituksia. Siksi pitk√§n h√§nn√§n avainsanat ovat helpompi tie orgaanisen liikenteen kasvattamiseen. 

On helpompi luoda 10 kpl 500 sanan laadukkaita blogipostauksia tai palvelusivuja matalilla hakuvolyymeill√§, ja saada niist√§ 200 k√§vij√§√§ sivustolle kuukaudessa, kuin yritt√§√§ taistella suurilla ja kilpailluilla avainsanoilla ennen kuin sivustosi on siihen valmis. 

Aloita siis pienestä, rakenna rauhassa kestävää pohjaa SEO-auktoriteetille, ja jatka hitaasti kohti suurempaa kilpailua!

Kuinka paljon sisältöä tarvitsen, jos tähtään pieniin avainsanoihin?

Kun hy√∂dynn√§t aluksi pienivolyymisi√§, v√§hiten kilpailtuja avainsanoja, et voi olettaa saavasi suurta liikennett√§. T√§rkeint√§ on voittaa sijoituksia SERPeiss√§, ja viesti√§ Googlelle, ett√§ tied√§t sivustosi aihealueestasi paljon. 

Se on kuin pyramidin perustuksen rakentamista. Ensin aloitat rakentamalla jättimäisen kasan kiviä laajalle alueelle, jonka jälkeen alat kasata kapenevaa kerrostumaa kohti huippua.

Voit esimerkiksi laskea, ett√§ kirjoittamalla 30 artikkelia avainsanoille, joiden keskim√§√§r√§inen volyymi on 10 hakua p√§iv√§ss√§, tulet saamaan jokaisesta artikkelista 10-30 k√§vij√§√§ sivulle kuukaudessa. Ja kyll√§, kuten aiemmin todettu, sis√§lt√∂√§ tarvitaan paljon. 

Jos siis lähdet täysin tyhjästä, ilman vahvaa domainia, joudut tekemään paljon työtä. Mutta se kannattaa.

5. Luo yksi ‚Äúpilvenpiirt√§j√§postaus‚ÄĚ, ja rakenna asiantuntijuutta sek√§ auktoriteettia sen ymp√§rille  pienemmill√§ postauksilla

Monta kertaa tehokkaaksi todettu strategia on k√§ytt√§√§ ns. Skyscraper -tekniikkaa yhdistettyn√§ sis√§lt√∂klustereihin. Kansankielell√§ ilmaistuna kirjoitat yhden, todella  syv√§luotaavan artikkelin, oppaan tai muun sis√§lt√∂tyypin, joka on t√§hd√§tty t√§rkeimm√§lle avainsanallesi. Jos myyt m√∂kkipaketteja, se voi olla opas hirsim√∂kin valintaan. Jos taas myyt SaaS-palvelua, se voi olla opas palvelusi ratkaisevan ongelman hoitamiseen ‚Äúkotikonstein‚ÄĚ. T√§rkeint√§ on, ett√§ teet kotil√§ksysi huolella ja vastaat avainsanaan ja sit√§ tukeviin kyselyihin  niin osuvasti ja syv√§luotaavasti, kuin mahdollista. 

Monet ‚Äúskyscraper‚ÄĚ -tekniikkaa hy√∂dynt√§v√§t artikkelit ovat varsinkin kansainv√§lisill√§ markkinoilla suoranaisia j√§rk√§leit√§. Ne saattavat sis√§lt√§√§ tuhansia sanoja teksti√§, kuvia sek√§ infografiikkaa ja tarjota valtavasti arvoa k√§ytt√§j√§lle.

Olet varmasti t√∂rm√§nnyt t√§m√§nkaltaisiin artikkeleihin ja oppaisiin. Ne on luotu juurikin SEO-n√§k√∂kulma edell√§, tuomaan liikennett√§ sivulle.    

Kun olet kirjoittanut (tai ulkoistanut sis√§ll√∂ntuotannon ammattilaiselle), √§l√§ julkaise sit√§ ihan  viel√§. Huolehdi asianmukaisesta kuvituksesta, upota tekstin sekaan Youtube-videoita, ja viimeistele se mahdollisimman arvokkaaksi k√§ytt√§j√§lle. 

Edistynyt vinkki: Ota mallia kilpailijoiltasi, mutta lisää 10% sisällön laatuun

Pilvenpiirt√§j√§sis√§lt√∂-termi tulee nimens√§ mukaisesti siit√§, ett√§ rakennat sis√§ll√∂st√§si kerroksen, pari korkeatasoisemman kuin kilpailijoillasi. Voit huoletta vakoilla avainsanasi perusteella kaikkien parhaiten sijoittuvien kilpailijoidesi sis√§lt√∂√§ ja ottaa mallia omaa teksti√§si varten. 

√Ąl√§ kuitenkaan kopioi suoraan, (sill√§ Google kyll√§ tajuaa t√§m√§n) vaan ota mallia ja tee paremmin. Sijoitut takuulla korkealle hakutuloksiin.

Tukiartikkelit

Seuraavaksi suunnittelet avainsana-analyysisi avulla n. 5-10 tukiartikkelia  pilvenpiirt√§j√§postauksesi ymp√§rille. K√§yt√§ tarkempia avainsanoja, ja avaa p√§√§artikkelissasi k√§siteltyj√§ aiheita syv√§llisemmin n√§iss√§ tukevissa artikkeleissa. Voit k√§ytt√§√§ p√§√§artikkelisi v√§liotsikoita hy√∂dyksi uusien tukiartikkeleiden keksimisess√§. 

Kun olet julkaissut p√§√§artikkelisi ja tukiartikkelisi, luo niiden v√§liin runsaasti sis√§isi√§ linkityksi√§; viittaa tukevista artikkeleista p√§√§artikkeliin ja p√§√§artikkelista tukeviin artikkeliin, tekstin seassa luonnolliselta tuntuvista kohdista. N√§in viestit Googlelle, (ja Googlen k√§ytt√§jille) ett√§ tunnet aihealueen kuin omat taskusi. 

Jos pilvenpiirtäjäartikkelisi on oikeasti laadukas, voit saada sille jopa useita ulkoisia backlinkejä! (Niistä lisää myöhemmin)

6. Käytä sisäisiä linkkejä

Hakukoneoptimoinnissa linkit ovat yleinen puheenaihe. Sanalla linkki tarkoitetaan niin ulkoisia viittauksia sivustoosi (backlinks) ja sis√§isi√§ linkkej√§ HTML-hyperlinkkej√§ sivustosi sis√§ll√§. Linkit ovat kuin verkkosivustojen valuuttaa ja suosiopisteit√§. Googlen algoritmeiss√§ ne ovat ja tulevat jatkossakin olemaan hyvin t√§rke√§ ranking-signaali. 

Sisäiset linkit auttavat niin Googlen robotteja, kuin kävijöitäkin, navigoimaan sivustollasi. Mitä enemmän sisäiset linkit osoittavat tietylle sivulle sivustosi sisällä, sitä tärkeämmäksi Google katsoo sen sivustosi hierarkiassa. Sisäiset linkitykset tulee tehdä tietysti hallitusti ja luonnollisesti. Linkkispämmäys ei koskaan ole hyvä ratkaisu.

Suosi sisältöklustereita

Sisältöklusterit (tai sisältösiilot) ovat loistava tapa lisätä aihealueen auktoriteettiä Googlen silmissä. Ne toimivat kuin häkä Googlen algoritmeissa.

Helpoin tapa luoda sis√§lt√∂klusteri on kirjoittaa esimerkiksi blogiin kattava, pitk√§ ja ikivihre√§ artikkeli tai infosivu tietyn aihealueen ymp√§rille. Edell√§ mainittu ‚Äúpilvenpiirt√§j√§tekniikka‚ÄĚ toimii t√§ss√§ yhteydess√§ loistavasti. Hyv√§ pituus on reilusti yli 1000 sanaa, ja artikkelin tai sivun tulisi vastata mahdollisimman moneen kysymykseen ja avainsanaan aiheen ymp√§rill√§.

Ns. ‚Äúskyscraper postin‚ÄĚ kulmakivisis√§ll√∂n luotuasi voit luoda lukuisia tukevia artikkeleita tai sis√§lt√∂j√§. N√§m√§ tukisis√§ll√∂t linkkaavat t√§h√§n kulmakivisis√§lt√∂√∂si, ja kulmakivisis√§lt√∂si linkitt√§√§ sopivista kohdin takaisin tukeviin sis√§lt√∂ihin.

Sisältöklusterin rakenne voi näyttää visualisoituna tältä:

Miksi sisältöklusterit ovat tehokkaita?

Google painottaa arvioinnissaan nykyään enemmän ja enemmän sivuston auktoriteettiä, luotettavuutta ja asiantuntijuutta. Kasvatat aihealuepohjaista asiantuntijuuttasi eniten näyttämällä Googlelle, että tiedät aiheesta paljon, ja osaat pukea sen sanoiksi. Myös linkitykset näyttävät Googlelle, että sivustolle on luottoa ja sen sisältö on arvokasta. Siksi ei sovi unohta backlinkejä, eikä varsinkaan sisäistä linkitystä.

, eikä varsinkaan sisäistä linkitystä.

7. Kirjoita sisältöä ihmisille, älä hakukoneille

Muista, että ensisijainen tavoite on saada hakukoneen robotit ymmärtämään artikkelin sisältö nopeasti ja helposti. Nykyään Googlen robotit pyrkivät analysoimaan parhaalla mahdollisella tavalla, miten hyödyllinen crawlattava sivu on Google-haun tehneelle käyttäjälle. Tee siis tekstistä helposti luettavaa ja selailtavaa.

Käytä rikasta kieltä ja kirjoita selkeästi. Ystävällinen ja informatiivinen kieli, aito auttamisen halu ja oikean asiantuntijuuden osoittaminen toimivat loistavana kombona Googlen algoritmille.

Vinkkejä esim. blogiartikkelin kirjoittamiseen:

  • Pyri vahvistamaan asiantuntijuutta ja auktoriteetti√§si lis√§√§m√§ll√§ v√§itteiden tueksi l√§hteit√§.
  • Jos esit√§t numeroita tai vertailet tuotteita, suosi taulukkoja, listoja ja muita merkint√§tapoja. Google rakastaa selke√§√§n muotoon j√§sennelty√§ tietoa.
  • J√§sentele tekstisi mahdollisimman k√§ytt√§j√§yst√§v√§lliseksi. Blogisi ei ole oppikirja, vaan se on huomattavasti kevyempi sis√§lt√∂tyyppi. 
  • K√§yt√§ paljon alaotsikoita ja kappalejakoja.
  • Kirjota ihmiselle, √§l√§ hakukoneille. Moni aloitteleva sis√§ll√∂ntuottaja kirjoittaa tekstin, joka on t√∂nkk√∂√§ luettavaa ja vaikeaselkoista, koska kuvittelee, ett√§ pelkk√§ hakusanojen runsas k√§ytt√∂ riitt√§√§ korkeisiin Google-tuloksiin. Kirjoita siis luontevaa teksti√§, jota tykk√§isit itsekin lukea.
  • Optimoi artikkeli hakutulosyhteenvedoille. Featured snippetit, hakutulosten yhteenvedot eli ns. nollatulokset ovat kaikista ylimp√§n√§ orgaanisissa tuloksissa, ja niiss√§ on yleens√§ lyhyt yhteenveto, joka vastaa haun kysymykseen kattavasti. Featured snippetin voittaa yleens√§ luotettavin sivusto, joka vastaa k√§ytt√§j√§n kysymykseen tiivistetyss√§ muodossa parhaiten.
  • Sis√§llyt√§ siis tekstiin lyhyt yhteenveto aiheesta tai avainsanasi ymp√§rill√§ olevasta kysymyksest√§, mieluiten ensimm√§iseen kappaleeseen.
  • K√§yt√§ my√∂s paljon taulukkoja, tai esit√§ alaotsikoissa kysymyksi√§ joihin vastaat tekstiss√§.

8. Ulkoinen hakukoneoptimointi ‚Äď N√§in hankit backlinkkej√§

Backlinkit eli ulkoisilta sivuilta tulevat viittaukset ovat hakukoneoptimoinnin olleet alusta asti tärkeimpiä ranking-signaaleja Googlelle. Ne mittaavat sivustosi luotettavuutta ja suosiota, ja Google päättelee linkkien perusteella, miten paljon arvoa antaa sivustollesi.

Mutta mitä backlinkeillä tarkoitetaan? Mistä linkkejä saa? Mitä eroa on nofollow- ja dofollow-linkillä? Mitä ovat ankkurit, backlinkit ja miten linkkien arvo määritellään? Linkkien merkitys hakukoneoptimoinnin kannalta on Googlen virallisesti myöntämä asia, ja niillä on suuri vaikutus.

Mitä backlinkit ovat?

Backlinkit ovat ulkoisia linkkej√§ sivustollesi. Backlink syntyy, kun joku sivusto viittaa omaan sivuusi linkill√§ eli <a href‚ÄĚ ‚Äú> -t√§gill√§ HTML-koodissa. Linkki voi olla tekstin seassa, mainosbannerissa, napissa tai vaikkapa kuvassa.

Arvokkaimmat backlinkit ovat useimmiten niitä, jotka yhdistävät kaksi saman aihealueen sisältöä mahdollisimman luonnollisesti toisiinsa. Backlinkien laatuun vaikuttaa myös oleellisesti linkittävän sivuston arvo.

Ajattele backlinkkejä yksinkertaistettuna näin:

Menet uuteen kaupunkiin, ja kyselet ihmisiltä parasta ravintolaa. Viisi paljon pizzaa syövää ihmistä suosittelee sinulle Markun Pizzeriaa, joten olet todennäköisesti vakuuttunut paikan olevan hyvä. Hakukoneet arvioivat linkkejä aivan samaan tapaan, ja jakavat sivujen suosiota niiden perusteella.

Myös sivuston sisäisillä linkeillä on väliä Googlelle. Mitä enemmän sisäiset linkit osoittavat tietylle sivulle sivustosi sisällä, sitä tärkeämmäksi Google katsoo sen sivustosi hierarkiassa. Sisäiset linkitykset tulee tehdä tietysti hallitusti ja luonnollisesti. Linkkispämmäys ei koskaan ole hyvä ratkaisu.

Miten backlinkit vaikuttavat hakukonenäkyyyteen?

Hyvät backlinkit tuovat mainetta ja suosiota, kun taas huonolaatuiset linkit vähentävät sitä.  Ne toimivat kuin ääninä sivusi puolesta. Korkea-auktoriteettisilla ja suosituilla sivuilla on enemmän painoarvoa kuin pienillä, uusilla sivuilla. Myös linkitettävän sivun aihe vaikuttaa linkin tuomaan hyötyyn, ja yhteiset aihealueet nostavat linkin arvoa.

Loistava video backlinkien hankkimisen perusteihin!

9. Vältä Black Hat SEOa, vaikka oikotiet houkuttaisivat

Black Hat SEO (mustan hatun hakukoneoptimointi tai mustahattuisuus) eli hakukonekoneiden kieltämien keinojen hyödyntäminen on aikoinaan tuonut nopeita, väliaikaisia tuloksia, joita esimerkiksi epärehellistä toimintaa harjoittavat mainostoimistot pystyivät rinta rottingilla esittelemään asiakkailleen. 

T√§n√§ p√§iv√§n√§ hakukoneet kuitenkin havaitsevat kiellettyj√§ keinoja hy√∂dynt√§v√§t sivustot silm√§nr√§p√§yksess√§ ‚Äď ja rankaisevat ankarasti. 

Black Hat SEO on yksi hakukoneoptimoinnin toimintamalleista, joka hyödyntää kyseenalaisia tai kiellettyjä keinoja hakukonenäkyvyyden hankkimiseksi. Tässä tekniikassa käytetään hakukoneen ohje- ja laatusäännöissä (esimerkiksi Google’s Webmaster Guidelines) kiellettyjä tapoja verkkosivuston hakukonelöydettävyyden parantamiseen.

Niin sanotun mustan hatun hakukoneoptimoinnin yleisimpiä toimenpiteitä ovat mm.

  • avainsanojen liiallinen k√§ytt√§minen, ns. keyword stuffing
  • piilotettu teksti
  • automaattinen tai teko√§lyll√§ toteutettu sis√§ll√∂ntuotanto
  • linkkien ostaminen tai linkkiverkoston rakentaminen
  • porttisivustot sek√§ harhaanjohtavat uudelleenohjaukset.

Nämä ja monet muut Black Hat SEO -toimenpiteet mainitaan selvästi hakukoneiden laatimissa laatusäännöissä muun muassa vaikuttavan negatiivisesti sivuston sijoitukseen hakutulossivulla.

Miksi Black Hat SEO on yksi pahimmista virheistä, jonka sivuston optimoija voi tehdä?

Yll√§ mainitut keinot toimivat aikoinaan kuin junan vessa, mutta nyky√§√§n niiden k√§ytt√§minen tuo p√§invastaisia ‚Äútuloksia‚ÄĚ, sill√§ Google pudottaa verkkosivuston hakutulossijoitusta alasp√§in tai jopa poistaa koko sivuston Googlen indeksist√§. Indeksist√§ poistettu sivusto ei koskaan en√§√§n n√§y Googlen hakutuloksissa, eli Black Hat SEO voi saada aikaan merkitt√§v√§n suurta vahinkoa.

Laatus√§√§nt√∂jen rikkominen voi olla tahallista tai tahatonta ‚Äď Google ei kuitenkaan tied√§, onko kyse mustan hatun hakukoneoptimoinnin harjoittamisesta vai vahingosta. Kielletyist√§ keinoista kannattaakin siis olla tietoinen, jotta virheit√§ ei tule tehty√§. 

√Ąl√§ siis yrit√§ huijata Googlen kaltaista, teko√§lyyn pohjautuvaa hakukonetta, joka tunnistaa ep√§rehdit keinot ja rankaisee niist√§ armotta. Sen sijaan k√§yt√§ aikaa White Hat SEO-toimenpiteiden opiskelemiseen (t√§m√§n oppaan tekniikat), tai pyyd√§ apuun alan asiantuntija ‚Äď kuten Muutos Digital, joka tiet√§√§, kuinka hakukoneoptimointi tehd√§√§n fiksusti.

Lopuksi: Hakukoneoptimointi on kuin maratonjuoksu. √Ąl√§ lannistu, jos et n√§e tuloksia heti

Kuten aiemmin sanottu, hakukoneoptimointi vie aikaa. Tarkkaa aikamäärettä sivuston sijoitusten paranemiseen ei voi kukaan antaa, vaikka oikeita toimenpiteitä tehtäisiin. Sijoitukset saattavat myös heitellä hakutulossivuilla paljon, joten älä säikähdä, jos hakukoneoptimoima sivusi nousee ensin sijalle 4 ja tippuu sitten sijalle 9 saman viikon aikana. Googlen algoritmi on mysteerinen, ja voit vain luottaa itse prosessiin.

Jos aloitat hakukoneoptimoinnin t√§ysin uudelta (tai Googlen pimennossa olleelta) nolla-auktoriteetin sivustolta, voit olettaa ty√∂m√§√§r√§n olevan suurempi ja keston pidempi kuin jo tunnetulla ja vahvemmalla sivustolla. 

Voit olettaa ensimm√§isten liikahdusten n√§kyv√§n Googlessa n. 2-4 kuukauden kulututa siit√§, kun olet luonut sis√§lt√∂suunnitelmasi ja julkaissut ensimm√§iset artikkelisi tai sis√§lt√∂si, ja tehnyt sis√§isen optimoinnin perusty√∂t sivullasi. 

Muista jatkaa sisällön julkaisemista, vanhan sisällön karsimista ja parantelua sekä jatkuvaa testailua ja seuraamista Google Search Consolen kautta, vaikka saisitkin tuloksia nopeasti. Mikään ei nimittäin ole pysyvää, ja hakukoneoptimoidessa kannattaa mieluummin olla varpaillaan, kun liian luottavaisin mielin.

Hakukoneoptimoinnin hyöty saattaa realisoitua vasta kuukausien päästä, älä siis lannistu!

Ulkoista hakukoneoptimointi ammattilaisille, jos et ole varma, mistä aloittaa

Jos vaan budjetti riittää, parhaat tulokset Рja yleensä nopeiten Рsaat sivustollesi palkkaamalla ammattilaisen toteuttamaan hakukoneoptimointia. Tässä tapauksessa kuitenkin halvin vaihtoehto ei yleensä ole paras. Hakukoneoptimoinnin hintatasoihin voit tutustua tästä artikkelista lisää.

Hakukoneoptimointi uuden kumppanin kanssa kannattaa aloittaa aina perustavanlaatuisesta SEO-auditoinnista, jossa sivustosi perataan kannesta kanteen niin sisäisen, ulkoisen kuin teknisenkin hakukoneoptimoinnin näkövinkkelistä. Auditoinnin jälkeen myös sinulla pitäisi olla tarkempi kuva tarpeistasi Рonko sivustossa parannettavaa sisällöllisesti, vai pitäisikö remontointi aloittaa ihan sivuston teknisestä rungosta saakka?

Palkkaa yrityksellesi hyvä sisällöntuottaja, joka tuntee toimialasi

Kokemukseni mukaan suurin osa yritt√§jist√§ ei ole kovin kummoisia kirjoittajia. Enk√§ tarkoita t√§t√§ pahalla – mutta yli 1000-sanaisten, j√§senneltyjen artikkeleiden tai sis√§lt√∂jen kirjoittaminen voi olla hankala paikka kenelle tahansa. 

Jos toimit suositulla toimialalla, voit olla varma, ett√§ kilpailijasi ulkoistavat sis√§ll√∂ntuotannon ammattilaiselle. Laatu vaihtelee todella paljon halvalla tehdyist√§, ‚ÄúSEO-optimoiduista‚ÄĚ artikkeleista laadukkaisiin, aidosti informatiivisiin ja syv√§llisiin ammattilaisteksteihin. Ei tule yll√§tyksen√§, ett√§ n√§ist√§ j√§lkimm√§iset yleens√§ voittavat korkeimmat sijoitukset. 

Kun palkkaat sis√§ll√∂ntuottajaa (tai SEO-toimistoa!), varmista heid√§n kyvykkyytens√§ aina etuk√§teen. Pyyd√§ referenssej√§ samalle toimialalle tehdyist√§ teksteist√§, tai mik√§ helpointa, k√§y itse lukemassa heid√§n blogiaan ja tee omat johtop√§√§t√∂ksesi. 

Onnea ja menestyst√§ hakukoneoptimointiin! 

Ja muista: Jos kaipaat neuvontaa hakukoneoptimoinnissa, tai haluat tarjouksen palveluistamme, olemme vain yhden napinpainalluksen päässä.