Muutos-Digital-Artikkeli-Nain-kirjoitat-blogipostauksia-1200x630

Näin kirjoitat blogipostauksia, jotka konvertoivat liidejä

Jos olet koskaan lukenut yhtään opasta digitaalisesta markkinoinnista, tiedostat varmasti, miten tärkeitä blogit ovat yrityksille. Mutta miten kirjoitetaan blogipostaus, joka oikeasti generoi yrityksellesi kullanarvoisia myyntiliidejä ja tuo sisään asiakkaita?

Vaistonvarainen reaktio saattaisi olla yrittää myydä suoraan blogipostauksessasi. Monet yritykset näin tekevätkin, tuputtaen häpeilemättä omia tuotteitaan tai palveluitaan blogikirjoituksen lomassa. Tämä on virhe.


Ei siinä sinänsä ole mitään väärää. Markkinoinnin perimmäinen tavoite onkin lisätä myyntiä. Hyvin kirjoitettu blogipostaus kantaa varmasti kortensa kekoon tuloslaskelman riveihin. Mutta blogipostauksissa myynti ei koskaan saisi tapahtua suoraan.

Tässä kirjoituksessa Muutoksen päästrategi Alvar avaa viisi perusvinkkiään tehokkaiden ja liidejä generoivien blogikirjoitusten laatimiseen.

Ensin on kuitenkin kerrattava hieman perusteita:

Ymmärrä asiakkaan ostopolku

Kun saat hankittua uuden asiakkaan yrityksellesi, kulkevat he lähestulkoon aina samankaltaisen ostopolun läpi (tunnetaan myös nimellä asiakaspolku). Vaikka asiakaspolun rakenteesta ei ole yhtä vedenpitävää konsensusta, voidaan se kuitenkin jaotella karkeasti kolmeen perustavanlaatuiseen osaan:

  1. Uteliaisuus: Tämä on vaihe, jossa henkilö tiedostaa ongelman olemassaolon. Voi olla, että hänen autonsa maalipinta alkaa olla kulunut, ja hän on kuullut, että naapuri on juuri hankkinut uuden ja kiiltävän pinnoituksen. Silloin hän haluaa tietää parhaan keinon ehostaa autonsa maalipintaa.
  1. Tutkimustyö: Tässä vaiheessa suurin osa ihmisistä laittaa tutkijantakkinsa päälle, ja syöksyy Googleen etsimään tietoa ratkaistaakseen ongelmansa. Kauniimpaa kiiltoa kaipaava voi selailla paikallisia huoltamoita tai vertailla eri pinnoitevaihtoehtojen ominaisuuksia.
  1. Ostoaikeet: Vihdoin on aika löytää paras vaihtoehto, ja tehdä kaupat. Tällöin henkilöä tekee päätöksen ostamisesta, valiten tarpeisiinsa parhaiten soveltuvan pinnoituspaketin tai tee-se-itse -kiilloitussetin.

Mihin asiakaspolun vaiheeseen blogipostaustesi tulisi tähdätä?

Yleisesti ottaen blogikirjoutusten tulisi kohdistaa asiakkaan ostopolun kahteen ensimmäiseen vaiheeseen, eli uteliaisuuteen ja tutkimusvaiheeseen. 

Joten, jos omistat autohuoltamon tai huoltotarvikkeita myyvän liikkeen, voisit blogikirjoituksissasi puhua esimerkiksi seuraavista aiheista:

  • Kuinka kiillottaa auton maalipinta itse
  • Näin pidät autosi maalipinnan pitkään kiiltävänä

Kyseiset aiheet koskettavat suoraan asiakkaan ongelmakohtia, tarjoten hyödyllistä ja arvokasta informaatiota asiakkaalle kuitenkaan tuputtamatta tuotteita tai palveluita. Ne ovat kuin nappi otsaan henkilölle, joka vain etsii ratkaisua ongelmaansa, vaikka hän ei vielä olisikaan luottokortti ojossa ostamassa tuotettasi tai palveluasi. 

Mutta entä sitten tutkimusvaiheeseen tähtäävät blogiartikkelit? Jos halut kohdentaa kirjoituksesi tähän vaiheeseen ostopolkua, pyri tarjoamaan mahdollisimman paljon lisäarvoa aidosti hyödyllisen informaation muodossa. Toimi auktoriteettinä ja asiantuntijana alallasi.

Pari esimerkkiaihetta autojen kiillotukseen liittyen:

  • Paras keraaminen pinnoitusaine autolle
  • Näin valitset maalipinnallesi parhaan pinnoitteen

Mutta entäs asiakaspolun viimeinen vaihe? Tässä kohtaa sinun tuotteesi ja palvelusi ovat keskiössä. Rakenna laskeutumissivuja, jotka tarjoavat asiakkaalle tärkeää informaatiota tuotteistasi. Esittele tuotteesi ominaisuudet, hyödyt, ja hinnoittelu. Sinun ei tarvitse yrittää ”myydä”, kun olet saanut tunnistettua asiakkaan tarpeen ja ostovaiheen. 


Seuraavaksi mennään itse aiheeseen:

Miten kirjoittaa blogipostaus, joka generoi liidejä?

Blogipostauksellakin voi saada hyvän määrän liidejä. Mutta mitä tarvitset saadaksesi liidejä? Tietenkin liikennettä. Ilman verkkosivuliikennettä et saa ainuttakaan liidiä, vaikka CTA:si ja tarjouksesi olisi huippuluokkaa. Jos haluat saada sivustollesi liikennettä, sinun täytyy kirjoittaa aiheista, jotka vastaavat tuotettasi tai palveluasi koskeviin kysymyksiin.

1. Kirjoita selkeästä ongelmasta tai kipupisteestä ja tarjoa arvokasta tietoa

Helpoin tapa saada ihmiset lukemaan blogiasi on ymmärtää niin sanottu user intent, eli käyttäjän tarkoitusperät hänen tehdessään Google-hakua, tai etsiessään tietoa sivuiltasi. Pyri ymmärtämään ongelma syvällisesti. 

Vastaa ongelmiin ja tarjoa paljon lisäarvoa. Mene niin syvälle asian ytimeen, kuin tiedät aiheesta. Googlaa aihe, ja kirjoita laajempi, parempi ja laadukkaampi artikkeli kuin kilpailijasi. Näin saavutat lisäarvoa kuluttajan silmissä, vaikutat asiantuntevammalta ja saat auktoriteettiasemaa Googlen algoritmeissa. Tärkeintä on ehdottomasti pyrkiä auttamaan blogisi lukijaa – eikä vain kirjoittaa siitä syystä, että joku suosittelee tekemään niin. 

2. Huomioi hakusanat ja optimoi postaus hakukoneystävälliseksi

Blogipostaukset on tärkeää optimoida myös hakukoneystävälliseksi. Älä unohda paikallista SEO:ta, sillä yleensä helpoimmat avainsanat piilevät paikallisissa hakukonetuloksissa. Esim ”Kattoremontti Kokkola” voi toimia blogipostauksen aiheena, jos teet mahtavia kattoremontteja Kokkolassa ja haluat hankkia liidejä toiminta-alueeltasi.

Älä kuitenkaan tunge tekstiä täyteen avainsanoja, sillä Google kyllä rankaisee keplottelusta. Kaikista tärkein hakukoneoptimoinnin periaate on optimoida sivu käyttäjän hakuun vastaavaksi. Pidä mielessä kysymys, joka googlaajalla on mielessään, ja vastaa siihen mahdollisimman selkeästi ja tehokkaasti. Kysymyksen laajuuden pitäisi myös määritellä blogipostauksesi pituus ja se, kuinka syvälle poraudut aiheeseen. Mieti blogipostauksesi siis ongelma-ja-ratkaisu -periaatteella, äläkä vain höpötä aiheesta ympäripyöreästi ja tunge avainsanoja tekstin sekaan, kuvitellen, että se vie sinut etusivulle. 

3. Sisällytä tekstiin CTA – pyydä lukijaa tarttumaan toimeen

Myynnissä voi epäonnistua monella eri tavalla. Niin myös liidinhankinnassa, joka on myyntiprosessin ensimmäisiä vaiheita. Jos blogipostauksesi ei konvertoi liidejä, syy voi olla huonon ja epäinformatiivisen tekstin lisäksi myynnillisyydessä – tai sen puutteessa. 

CTA eli Call to Action tulisi olla blogipostauksen tärkeimpiä osia. Se voi tarkoittaa nappia, linkkiä, lomaketta tai liidimagneettia, joka voi sijaita blogisi sivupalkissa, keskellä tekstiä tai tekstin lopussa. Mieluiten kaikissa näissä paikoissa, jos meiltä kysytään. Tärkeintä on saada lukija ottamaan yhteyttä.

Voit ihan häpeilemättä suositella omia palveluitasi. Kyse on kuitenkin sinun blogistasi, ei kilpailijasi. Jos koet, että teet Suomen parhaita konesaumakattoja, voit seistä ylpeinä sanojesi takana, ja pyytää lopussa blogin lukijaa jättämään yhteydenottopyynnön. 

Tärkeintä on autenttisuus – erotu kilpailijoistasi

Kun tarjoat arvoa, selkeää informatiivista sisältöä, ja aidosti haluat auttaa lukijaa, saat herätettyä luottamuksen. Erittäin tärkeää on myös pitää blogisi autenttisena ja erottuvaisena muista. Kirjoita mieluiten aiheista, joista 100 kilpailijaasi ei ole vielä kirjoittanut. Koita löytää uusia näkökulmia asioihin. Erotu massasta, sillä keskittymällä omaan spesifiin ydinosaamiseesi voit valloittaa sellaisia markkinoita, joilla ei vielä ole tungosta. On hankalaa päästä Googlessa korkeille hakusijoille kaikista kilpailluimmilla hakutermeillä. Siksi kannattaakin keskittyä pitkään häntään, niihin satoihin ja tuhansiin hakulausekkeisiin, joihin kilpailijasi eivät ole vielä viitsineet, osanneet tai tajunneet vastata. 

Erotu massasta omalla brändilläsi, erottuvalla äänelläsi ja tarkasti hiotulla ammattitaidollasi. Muista tämän kirjoituksen opit, kun seuraavan kerran kirjoitat blogipostausta. Se voi tuoda sinulle liidin yrityksellesi.

Ainiin, jotta emme söisi omia sanojamme:

Ota meihin yhteyttä, jos kaipaat apua sisällöntuotannon, hakukoneoptimonitistrategian tai liidinhankinnan suhteen. Juttelemme kanssasi mielellämme, ja annamme vinkkejä täysin maksutta ensimmäisten 30 minuutin ajan.

Alvar

Alvar

Alvar Yrjölä on Muutoksen toimitusjohtaja ja luovan suunnittelun suunnannäyttäjä. Alvarilla on pitkä kokemus copywritingistä, hakukoneoptimoinnista ja sisältömarkkinoinnista. Suuri osa Muutoksen tekstisisältöpuolesta tulee suoraan Alvarin kynästä. Vapaa-ajallaan Alvar lukee paljon, käy kuntosalilla ja nauttii hyvästä ruoasta.

Jaa tämä artikkeli somessa

Uusimmat blogipostaukset

Ollaan yhteydessä

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaamalla uutiskirjeemme saat sähköpostiisi säännöllisen epäsäännöllisesti julkaistavan uutiskirjeen, jossa avaamme aidosti parhaita tekniikkojamme digimarkkinoinnissa, hakukoneoptimoinnissa ja luovassa suunnittelussa. Kannattaa siis liittyä.