Mikä on E-E-A-T? (aiemmin E-A-T)
E-E-A-T on hakukoneoptimointiin liittyvä lyhenne, joka tulee sanoista Experience, Expertise, Authoritativeness, ja Trustworthiness. (suom. Kokemus, Asiantuntijuus, Auktoriteetti ja Luotettavuus).
E-E-A-T -konsepti koostuu neljästä “signaalista”, joiden avulla Google arvioi verkkosivuston luotettavuutta ja laatua. Vaikka E-E-A-T:ta ei lueta suoraksi sijoituksiin vaikuttavaksi tekijäksi (Ranking Factor), sisältää se elementtejä, jotka vaikuttavat positiivisesti sivuston menestykseen Googlessa.
Malli on keskeinen osa Googlen Search Quality Rater Guidelines -ohjeistusta, jota käytetään arvioimaan internet-sivujen sisällön laatua ja kirjoittajien asiantuntemusta.
Uusi E-E-A-T-malli on johdettu aiemmasta E-A-T-konseptista, johon lisättiin toinen “E” merkitsemään kirjoittajan henkilökohtaista kokemusta aiheesta, josta sivu kertoo.
Experience
Ensimmäinen E-kirjain korostaa sisällöntuottajan henkilökohtaista kokemusta aiheesta. Alan ja aihepiirin kokeneen asiantuntijan kirjoittama teksti on Googlen silmissä uskottavampaa kuin lähteistä kopioitu tai suoraan tekoälyllä tuotettu sisältö. Experience on lisäys vanhaan E-A-T-malliin
Expertise
Toinen E-kirjain korostaa kirjoittajan syvällistä asiantuntemusta aihepiiristä. Asiantuntemus on erityisen tärkeää YMYL-aiheissa, kuten talouteen, turvallisuuteen tai terveyteen liittyvissä sisällöissä.
Authoritativeness
Auktoriteetti viittaa siihen, kuinka tunnettu, arvostettu ja ennen kaikkea luotettava sisällöntuottaja tai sivusto on omassa nichessään. Auktoriteettia ei rakenneta yhdessä yössä, vaan se rakentuu sisällöntuottajan tai yrityksen hyvän maineen ja tunnustuksen kautta.
Trustworthiness
Viimeinen osa eli luotettavuus on lähes itsestäänselvä: Se kuvastaa kuinka luotettavana sivustoa ja sen sisältö pidetään. Se mittaa sisällön todenperäisyyttä sekä turvallisuutta, kuten henkilötietojen käsittelyä tai maksutapahtumia.
“Sisällön luotettavuus on tärkeää etenkin terveyttä ja raha-asioita käsittelevillä sivustoilla. Siksi luotettavuuden ja auktoriteetin rakentaminen on erittäin tärkeitä jokaiselle yritykselle, jotka haluavat menestyä SEO:ssa.”
– Alvar Yrjölä
Miksi E-E-A-T -tekijät on tärkeää ottaa huomioon verkkosivustollasi?
Ajattele E-E-A-T -tekijöitä syinä valita yrityksesi kilpailijasi sijaan. Jos sivustosi viestii suurempaa arvoa, kokemusta, luotettavuutta ja asiantuntijuutta, käyttäjät valitsevat sinut kilpailijasi sijaan. Samoin toimii Googlen algoritmit.
Korkean E-E-A-T:n omaavat sivustot sijoittuvat korkeammalle, indeksoivat uutta sisältöä nopeammin ja saavat suuremman määrän orgaanista liikennettä. Pyri siis optimoimaan sivustosi E-E-A-T -kriteerit mielessä pitäen, ja käyttäjät sekä Googlen robotit kiittävät.
Miten osoittaa E-E-A-T -tekijöitä sivustollasi?
1. Henkilökohtainen kokemus
Paranna sisältösi uskottavuutta korostamalla kirjoittajien henkilökohtaista kokemusta ja suoraa tietämystä aiheesta. Luo esittelyt (Author Bio) kirjoittajille, joissa tuot esiin heidän meriitit ja asiantuntemuksen alalta.
Esimerkiksi suuren rahoitusyhtiön blogiartikkeli on paljon uskottavampi, kun kirjoittajana on koulutettu rahoitusalan ammattilainen, eikä tuntematon sisällöntuottaja.
Vinkki: Lisää author- eli kirjoittajaboksiin kirjoittajan somelinkit (esim. LinkedIn).
2. Anna yrityksellesi kasvot, ja käytä oikeita nimiä sekä osoitteita
Paranna sivustosi läpinäkyvyyttä esittelemällä tiimisi jäseniä ja heidän osaamistaan esimerkiksi “Meistä”-sivulla. Oikeat ihmiset sisältöjen takana antaa vahvan signaalin luotettavuudesta niin Googlelle kuin sivuston vierailijalle.
Yleinen tapa parantaa sivuston luotettavuutta on lisätä niin sanottu NAP-informaatio sivustolle (Name, Address, Phone). Pidä siis huoli, että yrityksesi nimi, osoitetiedot ja puhelinnumerot ovat korrektit ja helposti löydettävissä sivustollasi.
3. Siteeraa luotettavia lähteitä
Viittaa sisällöissäsi arvostettuihin ja luotettaviin lähteisiin. Viittaukset esimerkiksi tutkimuksiin, akateemisiin lähteisiin tai luotettavien toimijoiden julkaisuihin vahvistavat sisältösi uskottavuutta.
Vinkki: Siteeraa alan ammattilaisia rohkeasti. Sitaatit ja tunnetut nimet tekstin seassa nostavat luotettavuutta.
4. Hanki linkkejä muilta sivustoilta
Backlinkit eli paluulinkit muilta sivustoilta omallesi ovat auktoriteetin ja luotettavuuden rakennuspalikoita verkkosivustollesi. Kun sivustollasi on runsaasti linkkejä aiheeseen liittyviltä, relevanteilta ja luotettavilta ulkoisilta sivustoilta, viestii se Googlelle sisällön luotettavuudesta. Muista siis käyttää aikaa myös backlinkien rakennukseen.
5. Näytä, että asiakkaasi luottavat sinuun
Korosta sivustollasi positiivisia arvosteluja ja referenssejä. Mitä luulet, kumpaan Google ja potentiaaliset asiakkaasi luottavat todennäköisemmin, yliampuvaan ja itsekehulla höystettyyn myyntitekstiin vai tyytyväisiin asiakkaisiin?
E-E-A-T ja sen merkitys YMYL-sivustoilla
E-E-A-T:n merkitys korostuu varsinkin YMYL-sisältöä (Your Money Your Life) tarjoavilla sivustoilla. YMYL-kategoriaan lukeutuu muun muassa rahoitus- ja terveysalan yritykset kuten pankit, vakuutusyhtiöt, yksityiset lääkäriasemat sekä verkkoapteekit.
YMYL-aiheet vaikuttavat suoraan ihmisen henkilökohtaiseen talouteen tai hyvinvointiin, jolloin Google arvostaa korkeaa E-E-A-T-tasoa. YMYL-sivustoilla on tärkeää osoittaa syvällistä asiantuntemusta ja luotettavuutta, jotta voidaan vakuuttaa sekä hakukoneet että kävijät sivuston pätevyydestä ja turvallisuudesta. YMYL-sisältöjen korkea E-E-A-T vaatii alan asiantuntijoiden kirjoittamaa sisältöä, luotettavien lähteiden käyttöä sekä läpinäkyvyyttä sisällöntuotannossa.