Backlinkit – mitä ne ovat, ja miksi ne ovat tärkeitä?

Backlinkit – mitä ne ovat, ja miksi ne ovat tärkeitä?

Mitä on backlinkit?

Backlinkit (Suomeksi paluulinkit tai käänteislinkit) ovat linkkejä verkkosivuilta toiselle verkkosivustolle. Yksittäinen backlink on siis aina jonkun toisen verkkosivun julkaisema linkki verkkosivustollesi. Sana ”backlink” tulee ”käänteisestä linkistä”, jossa et linkkaa sivultasi poispäin, vaan toinen verkkosivusto linkkaa takaisin sinun sivustoosi.

Backlinkit nähdään hakukoneoptimoinnin maailmassa ikään kuin “äänenä” tai suosituksena sivustolta toiselle. Sivustot, joilla on korkea määrä backlinkejä arvostetuilta sivustoilta, pärjäävät usein hyvin orgaanisissa hakukonetuloksissa.

kuva: Muutos Digital

Miksi backlinkit ovat tärkeitä hakukoneeoptimoinnissa?

Backlinkit ovat kuin ääniä verkkosivustollesi. Kun joku sivusto linkkaa suoraan sivustollesi, se on suositus Googlen algoritmille seurata tätä linkkiä. Jokainen linkki ikään kuin kertoo Googlelle, että “tämän sivuston sisältö on laadukasta, luotettavaa ja hyödyllistä.” 

Mitä enemmän näitä linkkejä saat toisilta sivustoilta, sitä paremmin sivustosi saa tuloksia hakukoneissa. 

Linkkien käyttäminen hakukoneiden algoritmeissa ei ole mitenkään uusi juttu. Google on käyttnyt backlinkejä algoritminsa perustana jo yli 20 vuotta, alkuperäisestä “PageRank” -algoritmista asti.

Vaikka Googlen algoritmi on kehittynyt tuhansien muutosten ja algoritmipäivitysten aikana roimasti, ei linkkien merkitys hakukoneoptimoinnissa ole hävinnyt mihinkään. 

Vastikaan valmistuneen tutkimuksen mukaan linkitykset ovat yhä keskeinen osa Googlen hakutulosten sijoitusten määritystä. Google on myös itse vahvistanut tämän faktan – Googlen Andrey Lipattsev mainitsee artikkelissa linkkien olevan yksi kolmesta tärkeimmästä ranking-signaalista hakukoneen algoritmille.

Millaiset backlinkit ovat arvokkaita verkkosivuillesi?

Tätä faktaa ei voi painottaa tarpeeksi: Googlen algoritmi ei ole tyhmä. 

Se tunnistaa, mitkä backlinkit ovat arvokkaita, ja mitkä roskaa. Sillä spämmiä ja roskalinkkejä on Internet täynnä.

Yksinkertaisesti ilmaistuna: hankkimalla sivustollesi laadukkaampia linkkejä, saat parempia tuloksia.
Yksi laadukas, luonnollisesti ansaittu backlink voi olla arvokkaampi kuin 1000 heikkolaatuista roskalinkkiä. 

Mikä erottaa laadukkaan linkin roskasta?

Algoritmia on jokaisen päivityksen jälkeen entistä vaikeampi huijata, ja se on kehittynyt valtavasti tunnistamaan orgaaniset ja epäorgaaniset sekä vilunkipelillä hankitut linkit. 

Roskalinkkejä on miljardeja ja miljardeja ympäri suurta maailmanlaajuista verkkoamme. Tällä hetkellä maailmassa on noin 1,7 miljardia verkkosivua, ja yli 700 miljoonaa blogia. Uskoisin, että niihin mahtuu aika paljon web spämmiä ja roskalinkkejä sekaan. 

Laadukkaat linkit muistuttavat ominaisuuksiltaan kaikki toisiaan, ja ne tunnistaa yleensä helposti muutamasta peruspiirteestä:

Backlinkit määrä Google
Lähde: Search Engine Journal

1. Laadukkaat linkit tulevat luotettavilta ja asiantuntevilta verkkosivustoilta

E-A-T on hakukoneoptimoinnin osaajille tuttu juttu. Sama ajatus pätee linkkeihin. Mitä tunnetuimmilta, luotettavimmilta ja asiantuntevammilta sivuilta linkit ovat peräisin, sitä enemmän arvoa Googlen algoritmi niille antaa.

2. Linkki sisältää avainsanoja ankkuritekstissä

Ankkuritekstillä eli linkin sisältämällä tekstillä on valtavasti väliä. Linkin tekstin pitäisi aina liittyä linkattavan sivuston teemaan jollain tapaa. Esimerkiksi “klikkaa tästä” -linkkiankkurilla on huomattavasti vähemmän arvoa, kuin ankkurilla, joka sisältää tärkeän avainsanan. 

3. Linkkaava sisältö on samaa aihealuetta ja samaa kieltä

Jos kaverisi tarvitsisi kattoremonttia, suosittelisitko häntä olemaan yhteydessä englanninkieliseen kauneushoitolaan? Luultavasti et. Sama pätee myös verkkosivustoihin ja backlinkeihin.

4. Linkkaava sivusto ei ole linkannut kohdesivustoon aiemmin

Jos linkkaat samasta sivustosta uudelleen ja uudelleen, et saa sama tehoa viidennestä  linkistä, kuin ensimmäisestä. Suosi siis linkkejä usealta eri sivustolta.

5. Linkki on “dofollow” -tyyppiä

Olet saattanut joskus kuulla dofollow- ja nofollow-linkeistä. Dofollow-linkki on tavallinen “<a href=”…”</a> -HTML-pätkällä varustettu linkki, mutta nofollow-linkin tunnistat linkin HTML-koodista löytyvästä rel=”nofollow” -tägäyksestä.  

Tavallinen linkki:

<a href=”https://muutosdigital.fi” >Klikkaa tästä</a>

Nofollow-linkki:

<a href=”https://muutosdigital.fi” rel=”nofollow”>Klikkaa tästä</a>

Miksi “nofollow”-backlinkit ovat huonoja?

Nofollow-tägi on tapa viestiä Googlelle, että et anna tälle sivustolle painoarvoa, etkä suosittele sitä seurattavan. Se ei tarkoita, että Googlen algoritmi pitäisi sivustoasi sen takia huonompana, mutta se ei anna linkille ääniä algoritminsa sisällä. 

Toisin sanoen, nofollow-linkit eivät hyödytä sinua hakukoneoptimointimielessä.

Onneksi suurin osa normaaleista verkkosivustoilla olevista linkeistä on dofollow-tyyppiä. 

Useimmiten nofollow-tyyppiä ovat seuraavanlaiset linkit:

  • Blogipostausten kommentit
  • Sosiaalisen median linkit
  • Lehdistötiedotteet (Toki poikkeuksia löytyy)
  • Maksetut mainokset (Näissä saatetaan käyttää tuoreempaa “Sponsored” -tägäystä

Ylläolevien esimerkkien kaltaiset linkit eivät ole hyödyksi SEO-mielessä useimmiten muutenkaan, joten niistä ei kannata välittää. 

Älä sorru linkkien ostamiseen

Viimeaikoina olen nähnyt kasvavissa määrin linkkejä myyviä tahoja Fiverrissä, Upworkissa ja muualla netin syövereissä. Tämä voi olla paha virhe hakukoneoptimointia tekevälle yrittäjälle. Suurin osa näistä linkkipalveluista on haitaksi sivullesi.

Google tunnistaa epäorgaaniset ja ostetun näköiset linkit, sillä jos sivullesi linkataan äkisti 100, 500 tai jopa tuhansista eri sivuista, on kyseessä luultavasti ostetut linkit. Ankkuritekstit voivat olla kunnossa, mutta useimmiten linkkaavat sivut ovat auktoriteetiltään ja arvoltaan täyttä roskaa. 

Pahimmassa tapauksessa Google lätkäisee sivullesi manuaalisen rangaistuksen, ja menetät kaiken orgaanisen liikenteen sivullesi silmänräpäyksessä. Suosi siis orgaanisia eli luonnollisin keinoin hankittuja linkkejä. 

On täysin OK kysyä sivuston adminia linkkaamaan blogiartikkelista sinun sivullesi, jos koet siitä olevan hyötyä teille molemmilla. Se ei ole missään nimessä kiellettyä – vaan jopa suositeltavaa.

Yhteenveto:

  • Backlinkit ovat linkkejä verkkosivustolta toiselle. 
  • Ne antavat Googlelle signaalin seurata linkkiä roboteillaan, ja antaa sille pisteitä ranking-algoritmissa. 
  • Linkkien on oltava orgaanisia ja luonnollisia, jotta saat niistä kaiken tehon irti
  • Linkattavan sivuston kannattaa olla samaa aihealuetta
  • Laadukas backlinkki sisältää samoja avainsanoja

Tulossa pian: Miten hankkia backlinkejä

Haluatko
lisää liikennettä verkkosivustollesi?
Uusimmat kirjoitukset
Miksi sisällöntuotanto verkkosivustolle on tärkeää?
YouTube-mainonta – Perusteet ja vinkkejä alkuun pääsemiseksi
Google Display mainonta – Perusteet
Parhaat WordPress teemat 2022

Lisää luettavaa..

Kiinnostiko artikkeli? Selaa muita aiheeseen liittyviä kirjoituksiamme.

Miksi sisällöntuotanto verkkosivuille on tärkeää?
Tutustuessasi digitaalisen markkinoinnin maailmaan olet varmasti kuullut lauseen Content is King ja pohtinut, mitä tällä...
YouTube-mainonta
YouTube on ylivoimaisesti käytetyin videopalvelu johon kuka tahansa voi julkaista mitä tahansa. YouTuben suosio on...
Google Display mainonta on kustannustehokas ja helppo keino lisätä liidien ja myynnin määrää verkossa sekä...
WordPress teemat
WordPress on tällä hetkellä ylivoimaisesti suosituin ja käytetyin verkkosivujen julkaisujärjestelmä. WordPress on yhteensopiva lähes jokaisen...
parhaat ilmaiset wordpress lisäosat
Mitkä ovat parhaat WordPress lisäosat vuonna 2022? Alunperin vuonna 2003 julkaistu WordPress on maailman käytetyin...
Verkkomarkkinointi, tutummin digimarkkinointi on nykyaikainen tapa mainostaa yritystäsi ja palveluitasi. Idea on täysin sama kuin...
Jos sinulla on verkkokauppa, etkä tällä hetkellä hyödynnä Google Shopping -mainoksia, olet jäänyt pahasti jälkeen....
Sisällöntuottaja kirjoittamassa sisältöä kannettavalla tietokoneella
Sisällöntuottajia tarvitaan tuottamaan sisältöä netistä löytyvien lukemattomien verkkosivustojen, blogien ja some-tilien tarpeisiin.
Blogikirjoituksen hakukoneoptimointi
Blogit ovat yrityksille tärkeä osa digimarkkinointimixiä. Ne tuovat sivustolle liikennettä ja saavat ihmiset tutustumaan brändiin...
Coinbasen toimitusjohtaja Brian Armstrong herätti kiistan Twitterissä, kun hän vähätteli mainostoimistoja twiitissään ja kehui oman...