50 kohdan maksuton SEO-muistilista

Backlinkit – mitä ne ovat, ja miksi ne ovat tärkeitä?

Mitä on backlinkit? Backlinkit (Suomeksi paluulinkit tai käänteislinkit) ovat linkkejä verkkosivuilta toiselle verkkosivustolle. Yksittäinen backlink on siis aina jonkun toisen verkkosivun julkaisema linkki verkkosivustollesi. Sana “backlink” tulee “käänteisestä linkistä”, jossa et linkkaa sivultasi poispäin, vaan toinen verkkosivusto linkkaa takaisin sinun sivustoosi. Backlinkit nähdään hakukoneoptimoinnin maailmassa ikään kuin “äänenä” tai suosituksena sivustolta toiselle. Sivustot, joilla on…

BlogiHakukoneoptimointi

Artikkelin sisältö

Mitä on backlinkit?

Backlinkit (Suomeksi paluulinkit tai käänteislinkit) ovat linkkejä verkkosivuilta toiselle verkkosivustolle. Yksittäinen backlink on siis aina jonkun toisen verkkosivun julkaisema linkki verkkosivustollesi. Sana “backlink” tulee “käänteisestä linkistä”, jossa et linkkaa sivultasi poispäin, vaan toinen verkkosivusto linkkaa takaisin sinun sivustoosi.

Backlinkit nähdään hakukoneoptimoinnin maailmassa ikään kuin “äänenä” tai suosituksena sivustolta toiselle. Sivustot, joilla on korkea määrä backlinkejä arvostetuilta sivustoilta, pärjäävät usein hyvin orgaanisissa hakukonetuloksissa.

kuva: Muutos Digital

Miksi backlinkit ovat tärkeitä hakukoneeoptimoinnissa?

Backlinkit ovat kuin ääniä verkkosivustollesi. Kun joku sivusto linkkaa suoraan sivustollesi, se on suositus Googlen algoritmille seurata tätä linkkiä. Jokainen linkki ikään kuin kertoo Googlelle, että “tämän sivuston sisältö on laadukasta, luotettavaa ja hyödyllistä.” 

Mitä enemmän näitä linkkejä saat toisilta sivustoilta, sitä paremmin sivustosi saa tuloksia hakukoneissa. 

Linkkien käyttäminen hakukoneiden algoritmeissa ei ole mitenkään uusi juttu. Google on käyttnyt backlinkejä algoritminsa perustana jo yli 20 vuotta, alkuperäisestä “PageRank” -algoritmista asti.

Vaikka Googlen algoritmi on kehittynyt tuhansien muutosten ja algoritmipäivitysten aikana roimasti, ei linkkien merkitys hakukoneoptimoinnissa ole hävinnyt mihinkään. 

Vastikaan valmistuneen tutkimuksen mukaan linkitykset ovat yhä keskeinen osa Googlen hakutulosten sijoitusten määritystä. Google on myös itse vahvistanut tämän faktan – Googlen Andrey Lipattsev mainitsee artikkelissa linkkien olevan yksi kolmesta tärkeimmästä ranking-signaalista hakukoneen algoritmille.

Millaiset backlinkit ovat arvokkaita verkkosivuillesi?

Tätä faktaa ei voi painottaa tarpeeksi: Googlen algoritmi ei ole tyhmä. 

Se tunnistaa, mitkä backlinkit ovat arvokkaita, ja mitkä roskaa. Sillä spämmiä ja roskalinkkejä on Internet täynnä.

Yksinkertaisesti ilmaistuna: hankkimalla sivustollesi laadukkaampia linkkejä, saat parempia tuloksia.
Yksi laadukas, luonnollisesti ansaittu backlink voi olla arvokkaampi kuin 1000 heikkolaatuista roskalinkkiä. 

Mikä erottaa laadukkaan linkin roskasta?

Algoritmia on jokaisen päivityksen jälkeen entistä vaikeampi huijata, ja se on kehittynyt valtavasti tunnistamaan orgaaniset ja epäorgaaniset sekä vilunkipelillä hankitut linkit. 

Roskalinkkejä on miljardeja ja miljardeja ympäri suurta maailmanlaajuista verkkoamme. Tällä hetkellä maailmassa on noin 1,7 miljardia verkkosivua, ja yli 700 miljoonaa blogia. Uskoisin, että niihin mahtuu aika paljon web spämmiä ja roskalinkkejä sekaan. 

Laadukkaat linkit muistuttavat ominaisuuksiltaan kaikki toisiaan, ja ne tunnistaa yleensä helposti muutamasta peruspiirteestä:

1. Laadukkaat linkit tulevat luotettavilta ja asiantuntevilta verkkosivustoilta

E-A-T on hakukoneoptimoinnin osaajille tuttu juttu. Sama ajatus pätee linkkeihin. Mitä tunnetuimmilta, luotettavimmilta ja asiantuntevammilta sivuilta linkit ovat peräisin, sitä enemmän arvoa Googlen algoritmi niille antaa.

2. Linkki sisältää avainsanoja ankkuritekstissä

Ankkuritekstillä eli linkin sisältämällä tekstillä on valtavasti väliä. Linkin tekstin pitäisi aina liittyä linkattavan sivuston teemaan jollain tapaa. Esimerkiksi “klikkaa tästä” -linkkiankkurilla on huomattavasti vähemmän arvoa, kuin ankkurilla, joka sisältää tärkeän avainsanan. 

3. Linkkaava sisältö on samaa aihealuetta ja samaa kieltä

Jos kaverisi tarvitsisi kattoremonttia, suosittelisitko häntä olemaan yhteydessä englanninkieliseen kauneushoitolaan? Luultavasti et. Sama pätee myös verkkosivustoihin ja backlinkeihin.

4. Linkkaava sivusto ei ole linkannut kohdesivustoon aiemmin

Jos linkkaat samasta sivustosta uudelleen ja uudelleen, et saa sama tehoa viidennestä  linkistä, kuin ensimmäisestä. Suosi siis linkkejä usealta eri sivustolta.

5. Linkki on “dofollow” -tyyppiä

Olet saattanut joskus kuulla dofollow- ja nofollow-linkeistä. Dofollow-linkki on tavallinen “<a href=”…”</a> -HTML-pätkällä varustettu linkki, mutta nofollow-linkin tunnistat linkin HTML-koodista löytyvästä rel=”nofollow” -tägäyksestä.  

Tavallinen linkki:

<a href=”https://muutosdigital.fi” >Klikkaa tästä</a>

Nofollow-linkki:

<a href=”https://muutosdigital.fi” rel=”nofollow”>Klikkaa tästä</a>

Miksi “nofollow”-backlinkit ovat huonoja?

Nofollow-tägi on tapa viestiä Googlelle, että et anna tälle sivustolle painoarvoa, etkä suosittele sitä seurattavan. Se ei tarkoita, että Googlen algoritmi pitäisi sivustoasi sen takia huonompana, mutta se ei anna linkille ääniä algoritminsa sisällä. 

Toisin sanoen, nofollow-linkit eivät hyödytä sinua hakukoneoptimointimielessä.

Onneksi suurin osa normaaleista verkkosivustoilla olevista linkeistä on dofollow-tyyppiä. 

Useimmiten nofollow-tyyppiä ovat seuraavanlaiset linkit:

  • Blogipostausten kommentit
  • Sosiaalisen median linkit
  • Lehdistötiedotteet (Toki poikkeuksia löytyy)
  • Maksetut mainokset (Näissä saatetaan käyttää tuoreempaa “Sponsored” -tägäystä

Ylläolevien esimerkkien kaltaiset linkit eivät ole hyödyksi SEO-mielessä useimmiten muutenkaan, joten niistä ei kannata välittää. 

Älä sorru linkkien ostamiseen

Viimeaikoina olen nähnyt kasvavissa määrin linkkejä myyviä tahoja Fiverrissä, Upworkissa ja muualla netin syövereissä. Tämä voi olla paha virhe hakukoneoptimointia tekevälle yrittäjälle. Suurin osa näistä linkkipalveluista on haitaksi sivullesi.

Google tunnistaa epäorgaaniset ja ostetun näköiset linkit, sillä jos sivullesi linkataan äkisti 100, 500 tai jopa tuhansista eri sivuista, on kyseessä luultavasti ostetut linkit. Ankkuritekstit voivat olla kunnossa, mutta useimmiten linkkaavat sivut ovat auktoriteetiltään ja arvoltaan täyttä roskaa. 

Pahimmassa tapauksessa Google lätkäisee sivullesi manuaalisen rangaistuksen, ja menetät kaiken orgaanisen liikenteen sivullesi silmänräpäyksessä. Suosi siis orgaanisia eli luonnollisin keinoin hankittuja linkkejä. 

On täysin OK kysyä sivuston adminia linkkaamaan blogiartikkelista sinun sivullesi, jos koet siitä olevan hyötyä teille molemmilla. Se ei ole missään nimessä kiellettyä – vaan jopa suositeltavaa.

Yhteenveto:

  • Backlinkit ovat linkkejä verkkosivustolta toiselle. 
  • Ne antavat Googlelle signaalin seurata linkkiä roboteillaan, ja antaa sille pisteitä ranking-algoritmissa. 
  • Linkkien on oltava orgaanisia ja luonnollisia, jotta saat niistä kaiken tehon irti
  • Linkattavan sivuston kannattaa olla samaa aihealuetta
  • Laadukas backlinkki sisältää samoja avainsanoja

Tulossa pian: Miten hankkia backlinkejä

Oliko artikkeli hyödyllinen?

Liity Muutos Digitalin postituslistalle. Saat sähköpostiisi säännöllisen epäsäännöllisesti julkaistavan uutiskirjeemme, jossa avaamme digimarkkinoinnin parhaita tekniikoita.
Tilaa uutiskirje
Meiltä et saa turhaa postia.

Alvar Yrjölä

Alvar Yrjölä on Muutos Digitalin toimitusjohtaja ja SEO-projektien aivot. Alvarilla on vuosien kokemus hakukoneoptimoinnista, copywritingistä ja sisällöntuotannosta niin pienille kuin kansainvälisillekin yrityksille.