50 kohdan maksuton SEO-muistilista

Avainsanat hakukoneoptimoinnissa – Näin pääset alkuun

Avainsanat ovat olleet hakukoneoptimoinnin peruskivi niin kauan kuin hakukoneita on ollut olemassa. Hakukoneiden algoritmi nitoutuu hakusanojen ja niiden relevanssin ympärille. Hakukoneoptimointi (SEO, Search Engine Optimization) keskittyy verkkosivujen muokkaamiseen siten, että sivustosi löytyy relevanteilla avainsanoilla vastaten kävijän hakutarkoitukseen (Search Intent). Tässä oppaassa syvennymme tarkemmin avainsanojen maailmaan, avaamme niiden tärkeyttä sekä jaamme hyödyllisiä vinkkejä kuinka luot avainsanojesi…

BlogiHakukoneoptimointi, Yleinen
Avainsanat hakukoneoptimoinnissa

Artikkelin sisältö

Avainsanat ovat olleet hakukoneoptimoinnin peruskivi niin kauan kuin hakukoneita on ollut olemassa. Hakukoneiden algoritmi nitoutuu hakusanojen ja niiden relevanssin ympärille.

Hakukoneoptimointi (SEO, Search Engine Optimization) keskittyy verkkosivujen muokkaamiseen siten, että sivustosi löytyy relevanteilla avainsanoilla vastaten kävijän hakutarkoitukseen (Search Intent).

Tässä oppaassa syvennymme tarkemmin avainsanojen maailmaan, avaamme niiden tärkeyttä sekä jaamme hyödyllisiä vinkkejä kuinka luot avainsanojesi ympärille sisältöä, joka palvelee sekä kävijää että hakukoneiden robotteja.

Mikä on avainsana?

Avainsana (myös hakusana) on yksittäinen sana tai lause, jonka käyttäjä syöttää hakukoneeseen etsiessään tietoa, tuotteita tai palveluita verkosta.

Esimerkkikuva Google Hausta

Esimerkiksi: “uunifetapasta” tai “uunifetapasta ohje”

Avainsanat tai hakulausekkeet ovat yksinkertaisimmillaan sanoja, jotka kuvaavat sivusi tai blogiartikkelisi sisältöä parhaiten. Hakukoneoptimoinnissa avainsanojen hakukonesijoituksia pyritään nostamaan erilaisilla toimilla. Jos se tehdään oikein, ihmiset löytävät sivusi ensimmäisten joukosta hakiessaan avainsanaasi Googlesta tai muista hakukoneista.

Miksi avainsanat ovat tärkeitä hakukoneoptimoinnissa?

Avainsanat eivät ole pelkästään sanoja tai lauseita sivuston sisällön joukossa – ne ovat signaaleja, jotka kertovat hakukoneille sivuston sisällöstä ja relevanssista.

Käyttäjän syöttäessä hakukyselyn Googleen odottaa hän löytävänsä tarkkaa ja relevanttia tietoa. Hakukoneet käyttävät monimutkaisia algoritmeja arvioidakseen tulosten vastaavuutta suhteessa hakukyselyyn – Googlen tavoitehan on tarjota paras vastaus käyttäjän kysymykseen.

Avainsanat ovat keskeinen osa tätä arviointiprosessia. Kun sivusto ja sen sisältö on optimoitu oikein valittujen avainsanojen ympärille, se voi saavuttaa korkeamman sijoituksen hakutuloksissa. 

Google osaa lukea ihmisten tuottamaa tekstiä suhteellisen hyvin. Avainsanojen käyttö helpottaa robotteja ymmärtämään, mistä sivun sisällössä on kyse.

Kuvittele tilanne: Artikkelin tekstissä puhutaan jalkapallokenkien ostamisesta lapselle. Kuitenkin termi “Jalkapallokengät lapselle” mainitaan 600 sanan artikkelissa vain kaksi kertaa. Google tuskin osaa päätellä, nostetaanko sivu ylös hakusijoituksissa avainsanalla “Jalkapallokengät lapselle” vai “jalkapallokenkien valinta” tai millä tahansa muista artikkelissa esiintyvistä sanoista, jotka vaikuttavat algoritmille kaikki samanarvoisilta?

Siksi avainsanoja tulee käyttää tekstissä suhteellisen reippaasti.

Avainsanat ohjaavat sivuston sisällöntuotantoa

Avainsanojen tärkein tehtävä hakukoneoptimoinnin toteutuksessa on ohjata sivuston sisällöntuotantoa.  Kun tunnistat kohderyhmäsi käyttämät avainsanat, voit räätälöidä sisältösi vastaamaan heidän kysymyksiään, tarpeitaan ja kiinnostuksen kohteitaan.

Avainsanatutkimukseen perustuva sisällöntuotanto ei tarkoita pelkästään oikeiden termien sisällyttämistä teksteihin. Sen tavoite on luoda sisältöä, joka vastaa käyttäjien aitoja kyselyitä ja tarjoaa heille arvoa. Esimerkiksi, jos huomaat, että yleinen avainsana liittyy tietyn tuotteen käyttöön, voit luoda oppaan tai usein kysyttyjen kysymysten osion, joka käsittelee juuri tätä aihetta.

Käyttäjäkokemus ja konversiot

Avainsanat eivät ole vain hakukoneille. Ne ovat myös tärkeitä käyttäjille. Kun sivuston sisältö vastaa tarkasti käyttäjän haun tarkoitusperää, viipyvät he sivustolla pidempään, tutkivat muita sisältöjäsi ja ovat todennäköisemmin kiinnostuneita tarjoamistasi tuotteista tai palveluista.

Avainsanojen jatkuva merkitys

Vaikka digimarkkinoinnin trendit ja teknologiat muuttuvat jatkuvasti, avainsanojen merkitys pysyy muuttumattomana. Avainsanat ovat olleet keskeinen osa hakukoneoptimointia aina alkuajoista lähtien, ja niiden rooli on edelleen yhtä tärkeä.

Avainsanat ja avainsanatutkimukset auttavat yrityksiä ymmärtämään kohderyhmänsä tarpeita, mukautumaan muuttuviin trendeihin ja tuottamaan sisältöä, joka resonoi sekä yleisön että Googlen kanssa.

Kuinka löytää parhaat avainsanat?

Oikeiden avainsanojen löytäminen on yksi hakukoneoptimoinnin peruspilareista. Laaja avainsanatutkimus auttaa ymmärtämään, millä hakusanoilla asiakkaasi etsivät tuotteitasi ja palveluitasi.

  1. Käytä luotettavaa SEO-työkalua

Käytä avainsanatutkimukseen luotettavaa SEO-työkalua, kuten Google Keyword Planneria,  Semrushia, Ahrefsia. Nämä työkalut mahdollistavat jopa tuhansien relevanttien avainsanojen löytämisen vain muutamalla napin painalluksella. Jos haluat suorittaa vielä laajemman analyysin, käytä useampia työkaluja kuin yhtä.

Google Keyword Planner on erityisen hyödyllinen, kun haluat ymmärtää, kuinka usein tiettyjä avainsanoja haetaan ja kuinka kilpailukykyisiä ne ovat. Semrush ja Ahrefs puolestaan tarjoavat laajempia toimintoja, kuten kilpailija-analyysin ja sisältöideoiden generoinnin.

Kuvakaappaus Ahrefista.

Kuvakaappaus Ahrefs Keywords Explorer – työkalusta avainsanalla “automaalaamo”. Työkalu näyttää tärkeää metriikkaa, sekä yhteensä yli 1100 avainsanaideaa pääavainsanan ympärille.

  1. Etsi avainsanoja, jotka liittyvät tuotteisiin/palveluihin, jota myyt

Jokainen tarjoamasi tuote tai palvelu on mahdollisuus tavoittaa potentiaalinen asiakas Googlessa. Etsimällä avainsanoja jotka kuvaavat tuotteitasi voit varmistaa, että sivustosi houkuttelee juuri sinun kohderyhmääsi.

  1. Etsi aiheeseen liittyviä avainsanoja 

Kun keskityt tiettyyn aiheeseen, kuten “auton renkaat”, on tärkeää tunnistaa siihen liittyvät avainsanat ja kysymykset, jotka asiakkaasi saattavat esittää.

Esimerkiksi, kun puhutaan auton renkaista, potentiaalisia avainsanoja ja kysymyksiä voivat olla: renkaanvaihto, milloin auton renkaat tulee vaihtaa, rengashotelli, rengas puhjennut tai rengaspaine.

Tutki kilpailijoitasi

Kilpailija-analyysi on tehokas keino löytää avainsanoja, mitkä toimivat ja tuottavat tulosta toimialallasi. Vaikka nopein tapa kilpailija-analyysin toteuttamisen on käyttää maksullisia SEO-työkaluja, on olemassa ilmaisia metodeja, jotka paljastavat tehokkaasti kilpailijoiden tärkeimmät avainsanat.

Google-haku

Aloita yksinkertaisesti kirjoittamalla Googleen avainsanoja, joita haluat tutkia. Katso, ketkä kilpailijat näkyvät ensimmäisellä sivulla. Nämä sivustot ovat todennäköisesti optimoineet sisältönsä näille avainsanoille.

Tutki sivuston sisältöä

Käy läpi kilpailijoiden sivustoja ja tee muistiinpanoja avainsanoista, joita he korostavat sisällössään, kuten otsikoissa, alaotsikoissa ja tekstissä.

Google Trends

Vaikka Google Trends ei suoraan näytä kilpailijoiden avainsanoja, se voi auttaa ymmärtämään, mitkä avainsanat ovat nousevia ja suosittuja toimialallasi.

Käytä “site:” -hakuoperaattoria Googlessa

Kirjoita Googleen “site:kilpailijansivusto.com”. Tämä näyttää kaikki sivut, jotka Google on indeksoinut kyseiseltä sivustolta. “site:”-haku voi auttaa ymmärtämään, mihin aiheisiin kilpailija keskittyy sekä löytämään ideoita uusille avainsanoille.

Voit myös kirjoittaa Googleen “site:kilpailijansivusto.com avainsana”. Tämä vastaavasti näyttää, kuinka usein tietty avainsana esiintyy kilpailijan sivustolla. Avainsanahaku antaa osviittaa, kuinka avainsana kannattaa sijoittaa tekstiin.

Hyödynnä Googlen ehdotuksia pitkien avainsanojen löytämiseen

Googlen antamat ehdotukset ovat arvokas työkalu niin kutsuttujen long tail -avainsanojen löytämiseen. Long tail -avainsanoilla viitataan hakutermeihin, joita haetaan vähemmän ja ovat vähemmän kilpailtuja.

Esimerkki Long Tail -avainsanasta.

Kun syötät hakukenttään avainsanoja, ehdottaa Google aiheeseen liittyviä hakuja. Nämä ehdotukset perustuvat muiden käyttäjien aikaisempiin hakuihin ja voivat antaa arvokkaita ideoita potentiaalisille avainsanoille.

Käytä luovuutta

Älä rajoita avainsanatutkimustasi pelkkiin SEO-työkaluihin. Tutki toimialaasi liittyviä foorumeita, sosiaalisen median ryhmiä tai yhteisöjä saadaksesi arvokkaita oivalluksia mistä kohderyhmäsi puhuu ja millä termeillä.

Listaa löydöksesi Google Sheetiin tai Exceliin

Kun olet tehnyt perusteellisen avainsanatutkimuksen, on tärkeää järjestää ja lajitella löydöksesi. Google Sheets on erinomainen työkalu tähän tarkoitukseen.

Luo omat sarakkeet avainsanoille, niiden hakuvolyymeille, kilpailutasolle, prioriteetille, CPC:lle ja muille relevanteille metriikoille. Erilliset sarakkeet eivät ainoastaan auta sinua näkemään kaikki tiedot yhdellä silmäyksellä, vaan myös avainsanojen jaottelun aihepiirin, kohderyhmän tai niiden tärkeyden mukaan.

Useammat yhden suuren aihepiirin ympärille liittyvät avainsanat mahdollistavat sisältöklusterien rakentaminen. Kun tuotat ja linkität runsaasti laadukasta sisältöä tietyn aihepiirin ympärille, lähetät vahvan viestin Googlelle että olet oman toimialasi asiantuntija.

Lisäksi voit jakaa Sheets-tiedoston tiimisi kanssa ja työskennellä yhdessä avainsanatutkimuksen parissa.

Esimerkki avainsanatutkimuksesta.

Voit lajitella avainsanat Sheetsiin esimerkiksi näin.

Millainen on hyvä hakusana? Huomioi kilpailu ja hakujen määrä

Hyvä hakusana on yllättävän vaikea asia löytää. Avainsanan laatuun vaikuttaa sen relevanttius sivusi sisältöön, avainsanan kilpailu ja kuukausittainen hakuvolyymi. 

Hyvällä hakusanalla on optimaalisesti vähäinen kilpailutilanne, korkea määrä hakuja ja se sopii kuin nappi otsaan verkkosivustosi aihealueisiin. 

Hakusanaa valittaessa kannattaa myös kiinnittää huomiota sen klikkikustannukseen (CPC), joka määräytyy maksetun mainonnan hintojen mukaan. Useimmiten korkeammat CPC:t kertovat kilpailluista (ja tietysti myös tuottoisista) avainsanoista.

Jos hakusanoja löytyy avainsanatutkimusta tehdessäsi paljon, kannattaa ne jaotella Google Sheetsissä tärkeysjärjestykseen niiden kilpailun, hakuvolyymin ja CPC:n perusteella.

Google Haku tarjoaa parhaan tiedon kilpailutilanteesta

Jos mehukkaalta kuulostavalla avainsanalla on Googlen hakutulossivulla useita korkean auktoriteetin sivustoja (esim. suuret brändit ja sivustot joilla on todella vahva linkkiprofiili), kannattaa laittaa jäitä hattuun ja keskittyä etenkin optimoinnin alkuvaiheessa hieman vähemmän kilpailtuihin ns. pitkän hännän hakusanoihin.

💡 Vinkki: Jos sivustosi on uusi, ja sinulla ei ole vielä vahvoja backlinkejä tukemassa sen luotettavuutta, keskity mieluummin matalavolyymisiin ja helpompiin avainsanoihin. Pienistä voitoista on hyvä lähteä kasvattamaan isoa pottia!

Domain rating esimerkki

Kuinka hyödyntää avainsanoja tehokkaasti? Vinkit kilpailun päihittämiseen

Nyt kun tiedämme, kuinka parhaat avainsanat löydetään, on aika ryhtyä toimeen. Loistavistakaan avainsanoista ei ole mitään hyötyä, jos niitä ei osaa käyttää.

1. Avainsanoihin perustuva sisällöntuotanto

Kun tiedät, millä avainsanoilla tuotteitasi ja palveluitasi etsitään, voit räätälöidä sivustosi sisällön vastaamaan näitä kyselyitä. Tämä ei tarkoita avainsanojen pakottamista väkisin tekstiin, vaan aidosti hyödyllisen sisällön luomista, joka vastaa käyttäjien todellisia tarpeita ja kysymyksiä.

2. Valitse jokaiselle sisällölle vain yksi pääavainsana

Sen sijaan että targetoit samalla sisällöllä useampaa tärkeää avainsanaa, valitse vain yksi pääavainsana per sisältö. Valitse pääavainsana, joka kuvastaa sisältöäsi mahdollsimman tarkasti. Pääavainsanat on kannattavinta valita jo avainsanatutkimusta tehdessä Google Sheetsissä.

Miksi tämä on tärkeää: Jos samalla sivulla tai blogiartikkelissa puhutaan useasta aiheesta, ei sisältö välttämättä vastaa kävijän hakutarkoitusta, jolloin Google ei suosittele sisältöä hakutuloksissa.

3. Käytä avainsanoja luonnollisesti tekstin seassa – älä spämmää

Älä pakota pääavainsanaa joka kappaleessa – liiallinen avainsanojen tyrkyttäminen vaikuttaa negatiivisesti Google-näkyvyyteesi. Niin kutsuttu Keyword Stuffing luetaan Black Hat SEO:ksi, ja johtaa Googlen antamiin sanktioihin.

Luo tekstiin vaihtelua käyttämällä avainsanan synonyymejä. Synonyymien käyttäminen mahdollistaa useampien avainsanojen yhtäaikaisen kohdentamisen tehden tekstistä jouhevampaa sekä kieleltään rikkaampaa.

Esimerkiksi: 

Monet kotitaloudet ovat alkaneet hyödyntää ilmavesilämpöpumppua energiatehokkaana lämmitysmuotona. Vesi-ilmalämpöpumppu on erinomainen valinta niille, jotka haluavat vähentää energiakustannuksiaan. VILP:n avulla kotien lämmitys ja viilennys voidaan toteuttaa ympäristöystävällisesti.

4. Käytä semanttista hakua hyväksesi

Synonyymeistä puheen ollen –  hakukoneet (varsinkin Google) ovat kehittyneet ymmärtämään yhä paremmin sanojen välisiä suhteita ja merkityksiä.

Semanttisen haun avulla hakukoneet ymmärtävät luonnollista kieltä entistä paremmin, hahmottaen yhteyksiä sanojen ja kontekstin välillä. Google siis ymmärtää nykyään erittäin tehokkaasti sanojen semantiikkaa.

Esimerkiksi: Jos haet “kuinka suuri jalkapallokenttä on”, Google ymmärtää että etsit juurikin tietoja jalkapallokentän koosta, etkä esimerkiksi reittiohjeita lähimmälle jalkapallokentällesi.

Google Semantiikka SEO

Vaikka tässä hakulausekkeessa ei puhuta sanallakaan hyttysistä, Google ymmärtää tarjota vastauksen semanttiseen hakuun perustuen.

Käytä avainsanojen lisäksi myös niihin liittyviä termejä ja aiheita sisällössäsi, jotta voit vastata entistä monipuolisemmin käyttäjien hakuihin.

5. Lisää pääavainsana pää- ja alaotsikoihin sekä URL:iin

Googlella on semanttisten taitojen lisäksi kyky “silmäillä” tekstiä läpi ja poimia sieltä nopeasti algoritmin mielestä oleellisimmat asiat. Tähän juuri hakukoneoptimointi perustuu – me SEO:t pyrimme tarjoamaan Googlen roboteille sisällön oleellisimmat pointit ja avainsanat mahdollisimman helposti pureskeltavassa muodossa.

Robotit selailevat eli crawlaavat sivun läpi ylhäältä alas, kiinnittäen erityisesti huomiota HTML-merkintöihin ja strukturoituun dataan. Siksi juurikin HTML-otsikointi ja URL-osoite ovat tärkeitä paikkoja, joista pääavainsanasi tulee löytyä. Ne antavat sekä hakukoneelle että lukijalle vahvan signaalin sisältösi aiheesta.

Googlelle kannattaa olla mahdollisimman selkeä, ja tarjota avainsanoja Title-tägissä, H1- ja H2 -otsikoissa ja myös sivun URL-osoitteessa, jotta algoritmille ei jää mitään epäselvyyttä siitä, mitä avainsanaa ja aihetta sivulla käsitellään.

Pääavainsana sivulla

6. Lisää avainsana myös metaotsikkoon ja -kuvaukseen

Vaikka metakuvaus ei suoraan vaikuta hakukoneiden sijoituksiin, se todellakin vaikuttaa klikkausprosenttiin. Hyvin laadittu metakuvaus joka sisältää pääavainsanan voi houkutella käyttäjiä klikkaamaan sivustosi linkkiä hakutuloksissa. 

Mitä korkeamman klikkausprosentin hakutuloksellesi saavutat, sitä enemmän liikennettä hakusivulta voitat.

Usein Google myös korostaa avainsanat hakutulossivulla, kuten kuvan esimerkissä. Tämä kiinnittää lukijan silmän ja parantaa CTR:ää.

Metakuvaus

7. Käytä avainsanoja kuvien alt-teksteissä

Kuvat ovat tärkeä osa verkkosivustojen sisältöä. Hakukoneet eivät kuitenkaan pysty “näkemään” kuvia samalla tavalla kuin ihmiset. Kuvien alt-tekstit (tai vaihtoehtoiset tekstit) antavat hakukoneille kuvauksen kuvan sisällöstä. 

Lisäämällä avainsanasi kuvan alt-tekstiin voit parantaa sivusi sisäistä hakukoneoptimointia.

8. Pidä avainsanasi ja sisältösi ajantasaisena ja relevanttina

Hakukoneet suosivat ajantasaista ja korkealaatuista sisältöä. Tarkista säännöllisesti, että avainsanasi ovat edelleen relevantteja ja päivitä sisältöäsi tarpeen mukaan.

Kilpailijat päivittävät jatkuvasti sisältöään – älä anna helppoa kilpailuetua jättämällä vanhat sisältösi oman onnensa nojaan.

Seuraa avainsanojen kehitystä ja tehokkuutta

Kun olet löytänyt, valinnut ja ottanut avainsanat käyttöön, seuraava vaihe on seurata niiden tehokkuutta ja kehitystä hakutuloksissa.

Mitkä avainsanat tuottavat eniten orgaanista liikennettä? Mitkä avainsanat tuottavat eniten konversiota? Mitkä avainsanat tuottavat eniten kauppaa?

Muista, että vain top 5 -tuloksilla on konkreettista väliä. Useimmiten et tule saamaan juuri yhtään klikkejä etusivun ulkopuolisilta hakusanoilta. 

Seuraa liikennettä Google Analyticsillä

Google Analytics on tehokkain työkalu avainsanojen tehokkuuden mittaamisen. GA4:n avulla näet suoraan, mitkä avainsanat ajavat sivustollesi eniten orgaanista liikennettä ja konversioita.

Seuraa sijotuksiasi Googlessa

Seuraa tasaisin väliajoin, kuinka sijoitut Googlessa tärkeimmillä avainsanoilla. Kun huomaat millä avainsanoilla jäät alakynteen, tiedät mitä sisältöjä päivittää.

SIjoitusten seurantaan voit käyttää työkaluja kuten Google Search Consolea tai Ahrefsia.

Ahrefs esimerkkikuva

Kuvakaappaus erään sivustomme avainsanojen sijoituksista.

Tarkkaile konversiota ja myyntiä

Pelkkä orgaaninen liikenne ei tuo rahaa yrityksesi kassaan – siksi haluat tietää, kuinka suuri osa näistä kävijöistä muuttuu asiakkaiksi. Hyödynnä konversioseurantaa selvittääksesi, mitkä avainsanat tuottavat eniten konversioita.

Älä unohda tarkkailla kilpailijoitasi

Googlaa tärkein avainsanasi, ja tutki viiden suurimman kilpailijasi avainsanastrategia. Kilpailijoiden avainsanojen hyödyntäminen auttaa pitämään oman strategiasi ajan tasalla, sekä löytämään uusia potentiaalisia avainsanoja, joita targetoida.

Kilpailijasi menestyy avainsanalla jota et itse hyödynnä -> lisää kyseinen avainsana omaan strategiaasi

Päivitä strategiaasi säännöllisesti

Hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi. Markkinat, kilpailutilanne ja Googlet algoritmit muuttuvat jatkuvasti. Siksi onkin tärkeää tarkistaa ja päivittää avainsanastrategiaasi säännöllisesti varmistaaksesi, että pysyt kilpailukykyisenä ja saavutat parhaat mahdolliset tulokset.

Lopuksi – Vältä nämä virheet!

Keyword Stuffing

Avainsanojen liiallinen ja pakotettu käyttö on Googlen ohjeistuksissa kielletty toimenpide. Liiallinen hakusanojen spämmääminen voi johtaa Googlen antamiin sanktioihin sekä tehdä tekstistäsi luonnotonta ja vaikealukuista. 

Käyttäjän hakutarkoitus on unohdettu

On tärkeä astua Google-käyttäjien saappaisiin ja ymmärtää, mitä he haluavat tietää tietyillä avainsanoilla.

Esimerkiksi: Jos sisältösi pääavainsana on “paras ilmalämpöpumppu”, etsivät hakijat todennäköisemmin arvosteluita ja vertailuja eivätkä tietoa ilmalämpöpumpun toiminnasta.

Keskitytään vain suosituimpiin avainsanoihin

Vaikka suurempien hakumäärien avainsanat voivat tuoda enemmän liikennettä sivustollesi, ovat ne myös erittäin kilpailtuja. Älä unohda matalampien hakumäärien long tail -avainsanoja, jotka tuovat vähemmän kilpailtua ja paljon kohdennetumpaa liikennettä.

Paikalliset avainsanat on unohdettu kokonaan

Paikallinen haku on tärkeä osa hakukoneoptimointia. Jos unohdat ottaa huomioon paikalliset avainsanat, voit menettää mahdollisuuden tavoittaa paikallisia asiakkaita.

Esimerkiksi: Kuvitellaan, että yrityksesi on tamperelainen autokorjaamo. Mitä luulet, kummalla avainsanalla tavoitat enemmän potentiaalisia asiakkaita: pelkkä “autokorjaamo” vai “autokorjaamo tampere”? Entä kummalla avainsanalla on matalampi kilpailu?

Yhteenveto – Hyödynnä avainsanoja oikein

Avainsanat on ovat hakukoneoptimoinnin kulmakivi. Ne helpottavat määrittämään, missä ja miten sivustosi näkyy hakukoneissa, sekä mitä kautta potentiaaliset asiakkaasi löytävät sivustollesi.

Yhdistämällä avainsanatutkimuksen osaksi SEO- ja sisältöstrategiaasi, voit luoda kohdennettua, relevanttia ja hakukoneystävällistä sisältöä, joka houkuttelee ja sitouttaa kävijöitä. Muista, että hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi, ja avainsanat ovat sen keskeinen osa.

Ota tämä lista talteen – Näin hyödynnät avainsanoja sivustosi hakukoneoptimoinnissa:

  • Määritä kohderyhmäsi
  • Astu asiakkaan saappaisiin: Millä avainsanalla asiakkaasi etsii tuotettasi?
  • Etsi toimialallesi relevantteja avainsanoja luotettavalla SEO-työkalulla
  • Listaa avainsanat Google Sheetiin
  • Lajittele avainsanat aihealueen, volyymin, kilpailutilanteen, prioriteetin sekä muiden tärkeiden mittarien mukaan
  • Käytä yhtä pääavainsanaa per sisältö. Voit käyttää lisäksi tukevia avainsanoja ja synonyymejä
  • Upota pääavainsana metatietoihin ja alt-tekstiin
  • Päivitä avainsanatutkimusta jatkuvasti
  • Ota mallia kilpailijoista
  • Seuraa avainsanojesi tehokkuutta
  • Älä unohda paikallista hakua
  • Älä spämmää avainsanoja
  • Älä lähde mopolla moottoritielle – aloita matalamman volyymin avainsanoista. Useat onnistumiset pienemmillä avainsanoilla kantavat hedelmää tulevaisuudessa.

Oliko artikkeli hyödyllinen?

Liity Muutos Digitalin postituslistalle. Saat sähköpostiisi säännöllisen epäsäännöllisesti julkaistavan uutiskirjeemme, jossa avaamme digimarkkinoinnin parhaita tekniikoita.
Tilaa uutiskirje
Meiltä et saa turhaa postia.

Jere Rautiainen

Jere Rautiainen on Muutoksen sisältöspesialisti. Jeren kynästä syntyy monipuolisia sisältöjä, jotka näkyvät hakukoneissa, kiinnostavat lukijoita ja rakentavat uusia asiakassuhteita.