50 kohdan maksuton SEO-muistilista

Mikä on domain? – Verkkotunnus helposti selitettynä

Mikä on domain? Onko domain ja verkkotunnus sama asia? Mitä on eroa on domainilla ja URL-osoitteella? Kaikessa yksinkertaisuudessaan domain on sivustosi osoite verkossa. Ilman domainia sivustosi tunnus olisi pitkä sarja numeroita, jolloin kukaan ei löytäisi sivustollesi. Domain tunnetaan myös suomalaisittain termillä verkkotunnus. Englannin kielestä lainattu termi domain voi olla monelle täysin tuntematon, joten tässä artikkelissa…

BlogiVerkkosivut, WordPress
Verkkotunnus helposti selitettynä artikkelikuva

Artikkelin sisältö

Mikä on domain? Onko domain ja verkkotunnus sama asia? Mitä on eroa on domainilla ja URL-osoitteella?

Kaikessa yksinkertaisuudessaan domain on sivustosi osoite verkossa. Ilman domainia sivustosi tunnus olisi pitkä sarja numeroita, jolloin kukaan ei löytäisi sivustollesi.

Domain tunnetaan myös suomalaisittain termillä verkkotunnus.

Englannin kielestä lainattu termi domain voi olla monelle täysin tuntematon, joten tässä artikkelissa kerron lyhyesti miten domainit toimivat, sekä jaan vinkkejä hyvän domainin valintaan sekä hankintaan.

Domain käytännössä

Domain eli verkko-osoite on käytännössä yrityksesi tai sivustosi nimi verkossa. Domain muodostuu pääosasta, joka voi olla esimerkiksi yrityksesi nimi, sekä päätteestä, joka voi olla muun muassa .fi, .com tai .org.

Esimerkiksi muutosdigital.fi

Domainit voivat koostua kirjaimista, numeroista sekä väliviivoista. Älä käytä ääkkösiä domainissa.

Yksinkertaisimmillaan domain voi olla esimerkiksi yrityksesi nimi tai tarjoamasi palvelu. Domain kannattaa kuitenkin pitää mahdollisimman yksinkertaisena, hankala domain voi vaikeuttaa asiakkaan löytämistä luoksesi.

Sen lisäksi että domain toimii sivuston osoitteena, käytetään sitä myös yrityssähköpostin päätteenä @-merkin jälkeen.

Esimerkiksi etunimi@muutosdigital.fi

Kuinka verkkotunnus toimii?

Jokaisella sivustolla on domain, jota vastaa yksilöllinen IP-osoite. Ilman domaineja joutuisimme syöttämään hakupalkkiin pitkän numerosarjan sivuston nimen sijasta. Domainin takaa löytyy myös verkkohostauspalvelin, jolta sivuston sisältö löytyy.

Domain on ikään kuin osoite hostauspalvelimelle, joka muuttaa IP-osoitteen tekstimuotoon.

Kun kirjoitat domainin selaimen URL-palkkiin, etsii selain domainia vastaavan sivuston DNS (Domain Name System) -järjestelmästä.

Domainin ja URL-osoitteen ero

Domainia ei tule kuitenkaan sekoittaa URL-osoitteeseen, vaikka ne ovatkin hyvin samanlaisia. URL-osoite voi olla esimerkiksi reitti tietylle sivulle sivuston sisällä, joka kuitenkin sisältää itse domainin. Domain on osa URL-osoitetta, joka määrittää verkkosivuston osoitteen.

Esimerkki domainista: muutosdigital.fi

Esimerkki URL-osoitteesta: muutosdigital.fi/blogi

URL-osoite koostuu kolmesta osasta:

  1. Protokolla (HTTP, HTTPS)
  2. Alidomain (esimerkiksi kauppa.muutosdigital.fi)
  3. Domain (muutosdigital.com)
  4. Polku (muutosdigital.fi/blogi)

Erilaiset domainit

Domaineihin on olemassa useita erilaisia päätteitä. Yleisin domainin pääte on .com, jota käyttää reilusti yli puolet kaikista maailman rekisteröidyistä domaineista. Muita yleisiä päätteitä ovat muun muassa .net, .org sekä paikalliset päätteet kuten .fi ja .uk.

Top Level Domain

Top Level Domain (TLD) tunnetaan myös nimellä ylätason verkkotunnus. Ylätason verkkotunnukset sisältävät geneerisen päätteen kuten .com tai .org.

TLD kattaa käytännössä kaikki paitsi ei-sponsoroidut ja maakohtaiset päätteet, ja ovat ylivoimaisesti suosituimpia domain-päätteitä. 

Esimerkkejä Top Level Domain -päätteistä

  • .com
  • .net
  • .org
  • .info
  • .io

Country Code Top Level Domain

Country Code Top Level Domainit (ccTLD) ovat maakohtaisia päätason domaineja, kuten .fi ja .se. Maakohtaisia domaineja käytetään useimmiten sivustoilla, joiden kohderyhmät ovat sijaintiin tai valtioon sidonnaisia.

Esimerkiksi ainoastaan kotimaan markkinoilla toimivan yrityksen kannattaa valita domainin päätteeksi .fi .comin sijaan.

Sponsored Top Level Domain

Sponsored Top Level Domain (STLD) on nimitys sponsoroiduille domaineille. STLD:t ovat rajattujen yhteisöjen käytössä, joiden takana toimii suurempi organisaatio sponsorina.

Esimerkkejä sponsoroitujen domainien käytöstä:

  • .edu koulutuksessa
  • .gov Yhdysvaltain hallituksen sivuilla
  • .post eri maiden postitoimistojen sivustoilla

Domainin valinta – Millainen on hyvä domain?

Tänä päivänä rekisteröityjä domaineja on reilusti yli 350 miljoonaa summan kasvaessa tuhansilla päivä päivältä. Koska kaikki domainit ovat yksilöllisiä, voi uuden domainin luominen olla haastavaa. “Parhaat” ja geneerisimmät domainit ovat varattu jo aikapäiviä sitten.

Vinkkejä hyvän domainin valintaan:

  • Pyri luomaan mahdollisimman yksinkertainen ja helposti muistettava domain
  • Sijoita tärkein hakusanasi domainiin. Upottamalla hakusanan domainiin saavutat merkittävää hyötyä hakukoneoptimointiin
  • Perustaessa yritystä huomioi domain nimen valinnassa
  • Varaa domain hyvissä ajoin
  • Pidä domain mahdollisimman lyhyenä
  • Vältä numeroiden ja väliviivojen käyttöä
  • Valitse yleinen domainpääte kuten .fi tai .com
  • Jos on pienikin mahdollisuus suuntautua kansainvälisille markkinoille, varaa myös .com .fi:n lisäksi
  • Vältä harvinaisia domainpäätteitä kuten .biz tai .info

Verkkotunnuksen hankkiminen

Jos haluat hankkia domainin, on ensimmäinen askel sopivan välittäjän löytäminen. Domainien välittäjiä on muun muassa Google Domains, Hostingpalvelu, Namecheap sekä Zoner. Edellä mainitut ovat suosituimpia ja luotettavimpia domainien välittäjiä.

Suomessa domainien hinnat ovat noin 10 – 25 euroa vuodessa. Hintaan vaikuttaa välittäjä ja domainin pääte.

Kun domain on hankittu, tarvitset seuraavaksi hostin eli webhotellin. Webhotelleja on Suomessa lukuisia, joista suosituimpia ovat muun muassa Zoner, Hostaan, Domainhotelli sekä Hostingpalvelu.

Kun hostauspalvelu ja domain on hankittu, voit ryhtyä itse sivujen rakentamiseen. Jos aika tai tekninen osaamisesi ei riitä, autamme sinua mielellämme rakentamaan yksilölliset, tehokkaat ja ennen kaikkea myyvät verkkosivut. Laadukas sivusto on paras myyjäsi, joka tekee työtä kellon ympäri.

Oliko artikkeli hyödyllinen?

Liity Muutos Digitalin postituslistalle. Saat sähköpostiisi säännöllisen epäsäännöllisesti julkaistavan uutiskirjeemme, jossa avaamme digimarkkinoinnin parhaita tekniikoita.
Tilaa uutiskirje
Meiltä et saa turhaa postia.

Jere Rautiainen

Jere Rautiainen on Muutoksen sisältöspesialisti. Jeren kynästä syntyy monipuolisia sisältöjä, jotka näkyvät hakukoneissa, kiinnostavat lukijoita ja rakentavat uusia asiakassuhteita.