Tilaa maksuton SEO-auditointi, tarjous voimassa 4.12 asti!

Siirry tilaamaan

Mikä on metakuvaus?

Mikä on metakuvaus ja miksi se on tärkeä osa verkkosivustoa? Tässä artikkelissa kerron mistä on kyse ja jaan parhaat vinkit hyvän metakuvauksen kirjoittamiseen.

Jere Rautiainen

Lukuaika 4 minuuttia

Metakuvaus (Meta Description) on pieni, mutta tärkeä osa yksittäisiä sivustoja. Vaikka metakuvauksen vaikutus SEO-optimointiin on tietyissä tilanteissa marginaalinen, voi laadukkaalla metakuvauksella päihittää kilpailijat SERP:eissä ja saavuttaa paremman CTR:n (Click Through Rate)

Metakuvaus on maksimissaan 160-merkkiä pitkä HTML-tägi, joka näkyy käyttäjälle Googlen hakutuloksissa otsikon alapuolella. Tekstin tarkoitus on olla ote tai tiivistelmä sivun sisällöstä, sekä kiinnittää lukijan huomio.

Kun asiakas kun asiakas etsii Googlea esimerkiksi tiettyä tuotetta, voi laadukas metakuvaus olla parhaimmillaan yksi ratkaisevista tekijöistä jotka johtavat ostotoimenpiteeseen.

Onko metakuvaus pakollinen?

Ei tietenkään, mutta haluatko antaa helpon kilpailuedun kovimmille kilpailijoillesi?

Vaikka Google on myöntänyt, että metakuvauksella ei ole juurikaan vaikutusta sivuston hakukonenäkyvyyteen, ei sen kirjoittamista kannatta missään nimessä jättää pois.

Metakuvaus on ikään kuin ensivaikutelma sivustostasi ja yrityksestäsi. Jos annat asiakkaalle huonon ensivaikutelman SERPissä, klikkaa hän mitä todennäköisimmin kilpailijan sivustolle.

Jos taas onnistut antamaan metakuvauksella hyvän ensivaikutelman ja herättämään sitä kautta asiakkaan kiinnostuksen ja luottamuksen, voit saavuttaa jopa ylempiä hakutuloksia enemmän klikkauksia.

Hyvä metakuvaus voi olla ratkaiseva tekijä myös myös pienemmän volyymin long tail -hakusanoilla. Kun kilpailu on vähäisempää ja aihepiiri harvinaisempi, on luotettava metakuvaus tärkeässä roolissa. Kun vaihtoehtoja SERPissä on vähän, tekee asiakas todennäköisimmin valintansa eniten luottamusta herättävän metakuvauksen perusteella.

Miksi hyvä metakuvaus on tärkeä?

  • Laadukkaalla metakuvauksella kiinnität asiakkaan huomion
  • Metakuvaus antaa asiakkaalle ensivaikutelman sivustostasi ja yrityksestäsi
  • Mahdollisuus voittaa orgaanista liikennettä vaikka et olisikaan SERPin paalupaikalla
  • Informatiivinen ja luotettava metakuvaus on ylivoimainen kilpailuetu matalan volyymin hakutermeillä
  • Vaikka metakuvauksen vaikutus hakukoneoptimointiin on marginaalinen, voi upottamalla hakusanoja tekstiin saavuttaa pientä SEO-hyötyä

Millainen on hyvä metakuvaus? – Vinkit joilla erotut kilpailjoistasi

Hyvä metakuvaus koostuu kolmesta tekijästä: sisältö, pituus ja oikeat hakusanat. Metakuvaus on parhaimmillaan hakusanarikas katkelma sivustostasi, joka herättää luottamuksen jo ennen sivustolle klikkaamista.

Sisältö

Metakuvaukseen ei kannata kirjoittaa aivan mitä tahansa, vaan pohtia kuinka vastaisi parhaiten asiakkaan Google-hakua niinkin lyhyellä tekstillä. Googlen tehtävä on tarjota kysymyksiin vastaus, ja hyvä metakuvaus on oikean vastauksen ensimmäinen osa.

Älä kuitenkaan sorru liian helpolta kuullostaviin clickbait-metakuvauksiin. Jos metakuvauksella tavoitellaan ainoastaan suuria määriä klikkauksia, on lopputuloksena useimmiten runsaat välittömät poistumiset, jolloin kaupoista ja konversioista on turha haaveilla. 

Täysin epärelevantti clickbait-metakuvaus ei todennäköisesti säily kauaa, vaan paikkaantuu Googlen automaattisesti sivuston sisällöstä valitsemalla metakuvauksella.  Google crawlaa sivuston sisältöjen lisäksi myös metakuvaukset, ja arvioi vastaavatko ne riittävällä tasolla sivuston sisältöä.

Pituus

Optimaalinen pituus on yksi hyvän metakuvauksen peruspilareista. Liian lyhyt kuvaus ei välttämättä vastaa asiakkaan hakua ja voi antaa yrityksestäsi huonon kuvan. Liian lyhyt metakuvaus ei todennäköisesti edes päivity snippetiin, jolloin Google etsii automaattisesti sopivimman lainauksen tekstisisällöstä.

Vastaavasti liian pitkä metakuvaus ei näy kokonaan snippetissä, jolloin vaivalla kirjoittamasi kuvaus voi katketa juuri tärkeimmästä kohdasta.

Oikea pituus metakuvaukselle on maksimissaan 160 merkkiä väliyönnit mukaan lukien.

Google näyttää aika ajoin jopa 300 merkin kuvauksia, mutta suositeltavaa on pelata varman päälle ja jättää kuvaus maksimissaan 160 merkin pituiseksi.

Useimmat WordPressin SEO-pluginit kuten Yoast ja All in One SEO laskevat metakuvauksen pituuden puolestasi, ja antavan välittömän palautteen mikäli kuvaus on liian pitkä tai lyhyt.

Hakusanat

Metakuvaukseen on tärkeää upottaa tärkein sisältöä vastaava hakusana. Kun asiakkaan käyttämä hakusana löytyy kuvauksesta, odottaa asiakas saavansa vastauksen hakuunsa.

Koska metakuvauksen SEO-hyöty on minimaalinen, ei metakuvausta kannata käyttää hakusanojen spämmimiseen. Jos metakuvauksen laatu korvataan hakusanojen ylenpalttisella tuputuksella, on seurauksena alentuneet klikkaukset ja mahdollisesti Googlen sanktiot keyword stuffingista.

Vinkit hyvän metakuvauksen kirjottamiseen.

  • Panosta laadukkaaseen sisältöön enemmän kuin hakusanojen määrään
  • Pidä metakuvauksen pituus alle 160 merkissä
  • Pyri herättämään asiakkaan kiinnostus jo ennen klikkausta
  • Sisällytä metakuvauksiin kysymyksiä tai toimintakehotteita
  • Kirjoita kuvaus joka vastaa sivuston muuta sisältöä
  • Pyri erottumaan joukosta, älä matki kilpailijoita

Googlen automaattiset metakuvaukset

Miksi itse kirjoittamani metakuvaus ei päivity hakutuloksiin?

Useissa tilanteissa SERPissä näkyvä metakuvaus on aivan erilainen kuin itse kirjoittama. Kyseessä ei ole vika tai bugi, vaan Googlen algoritmi on löytänyt mielestään paremman kuvauksen sivuston sisällölle.

Google suuren osan metakuvauksista, etenkin jos käsinkirjoitettu metakuvaus on puutteellinen tai se ei vastaa sivuston sisältöä.

Meta title eli metaotsikko

Meta title on Googlen hakutuloksissa metakuvauksen yläpuolella näkyvä otsikko, joka toimii samalla sivuston linkkinä. Meta title on ensimmäinen asia johon asiakas kiinnittää huomiota, sekä elintärkeä osa sivuston hakukoneoptimointia. Googlen crawlerit indeksoivat metaotsikon aina ensimmäisenä, minkä vuoksi metaotsikkoon tulisi panostaa aina.

Metatitlen tehtävänä on saada potentiaalinen asiakas klikkaamaan juuri sinun sivustollesi kilpailijoiden sijasta. Hyvä metaotsikko yhdistettynä laadukkaaseen metakuvaukseen ovat lyömätön yhdistelmä, ja mahdollisesti raktaiseva tekijä klikkaako asiakas sivustollesi.

Hyvä metaotsikko kiinnittää asiakkaan huomion, ja hyvä metakuvaus herättää kiinnostuksen. Kun molemmat tukevat toisiaan, tulet saavuttamaan enemmän klikkauksia sivustolle.

Haluisitko lukea lisää samankaltaisia artikkeleita?

Tilaa uusimmat blogikirjoituksemme suoraan sähköpostiisi. Saat myös säännöllisen epäsäännöllisesti julkaistavan uutiskirjeen, jossa avaamme aidosti parhaita tekniikkojamme digimarkkinoinnissa, hakukoneoptimoinnissa ja luovassa suunnittelussa. Kannattaa siis liittyä.

Aiheeseen liittyvää

Kiinnostiko artikkeli? Selaa muita aiheeseen liittyviä kirjoituksiamme.