50 kohdan maksuton SEO-muistilista

Miten tehdä hakusana-analyysi blogiartikkeleihin

Hakusanat pyörittävät koko hakukoneen toimintaa. Ihmiset etsivät Googlesta ja muista hakukoneista tietoa, tuotteita ja palveluita, monenlaisia hakusanoja ja -lausekkeita käyttämällä. Jos pohdit, miksi kannattaa tehdä hakusana-analyysi blogiin, olet oikean artikkelin äärellä.

BlogiHakukoneoptimointi, Markkinointi

Artikkelin sisältö

Hakusanat pyörittävät koko hakukoneen toimintaa. Ihmiset etsivät Googlesta ja muista hakukoneista tietoa, tuotteita ja palveluita, monenlaisia hakusanoja ja -lausekkeita käyttämällä. Jos pohdit, miksi kannattaa tehdä hakusana-analyysi blogiin, olet oikean artikkelin äärellä.

Mieti hetki itseäsi. Mitä teet, kun haluat löytää ratkaisun ongelmaasi? Otetaan esimerkiksi pyörän rengas, joka on puhjennut. Mitä todennäköisemmin googletat ohjeet puhjenneen renkaan vaihtoon, jonka jälkeen päätät, aiotko ryhtyä hommaan itse vai vietkö pyörän ammattilaisen korjattavaksi. 

Hakukoneoptimoitu eli tietyn hakusanan tai -lausekkeen ympärille rakennettu blogiartikkeli olisi voinut olla sinunkin ongelmasi ratkaisija tässä tilanteessa. Parhaimmassa tapauksessa polkupyöräliikkeen verkkosivustolle kirjoitettu artikkeli puhjenneen renkaan vaihdosta olisi tehnyt sinusta heidän maksavan asiakkaansa, sillä ehkäpä olisit vakuuttunut artikkelin hyvien ohjeiden pohjalta heidän ammattitaidostaan. 

Palataan takaisin yrittäjän rooliin. Mistä voit yrittäjänä tietää, millaisia hakusanoja juuri sinun yrityksesi asiakkaat käyttävät etsiessään ongelmaansa ratkaisua? Erilaisia hakusanoja ja niiden yhdistelmiä kun on Google pullollaan! Vastaus: hakusana-analyysi.

Mikä on hakusana-analyysi?

Hakusana-analyysi tunnetaan myös nimellä avainsanatutkimus. Blogin avainsanatutkimus tai hakusana-analyysi luo pohjan hakukonenäkyvyyttä tehostavalle blogille. Kyse on yrityksen liiketoiminnan kannalta relevanttien hakusanojen analysoimisesta eli siitä, että pyritään löytämään kaikista tehokkaimmat hakusanat, joita potentiaaliset asiakkaat käyttävät etsiessään tietoa, tuotetta tai palvelua hakukoneesta. Hakusana-analyysi kannattaa hankkia ensimmäisenä, kun alat tekemään hakukoneoptimointia. Voit tehdä sen itse, tai ulkoistaa palvelun ammattilaiselle (muista kuitenkin eri hintojen vertailu, ja pyydä aina referenssejä nähtäville).

Millainen on hyvä hakusana?

Hyvä hakusana on sellainen, jota yrityksesi potentiaaliset asiakkaat käyttävät. Sen kannattaa olla suosittu, mutta ei liian kilpailtu. Mitä useammat yritykset haluavat tulla nähdyksi tietyllä hakusanalla, sitä vaikeampaa sinun on päästä kyseisellä hakusanalla heidän yläpuolelleen hakutulossivun kärkeen. 

Tästä syystä hakusana-analyysi blogiin on ehdottoman tärkeä

Blogiartikkelit kannattaa rakentaa hakusanojen ympärille, jotta Google osaa tarjota sinun sisältöäsi potentiaalisen asiakkaan etsiessä hakukoneesta tietoa tietyllä hakusanalla.

Hakusana-analyysi auttaa sinua tuottamaan sellaista sisältöä, jota asiakkaasi haluavat lukea. Kiinnostava sisältö saa kävijät viipymään sivustolla pidempään, mikä puolestaan osoittaa Googlelle sivuston olevan pidetty. 

Ilman hakusana-analyysia on mahdotonta tietää, mistä aiheista kirjoittaminen on fiksua. Aika on rahaa, eikä aikaa ole heittää hukkaan – jos kirjoitat esimerkiksi puolen vuoden ajan sisältöä yrityksesi blogiin ilman tehtyä pohjatyötä eli hakusana-analyysia, käytät monta kymmentä tuntia sellaisen tekstin tuottamiseen, jonka pariin potentiaaliset asiakkaasi eivät löydä tai jos löytävät, aihe ei ole heille hyödyllinen. 

Hakusana-analyysistä on hyötyä paitsi blogissa, myös esimerkiksi PPC-mainonnassa, eli klikkihintapohjaisessa mainostuksessa. Hakukonemainonta onkin yleinen markkinointimuoto orgaanisen sisällöntuotannon ja hakukoneoptimoinnin ohella.

Vaihe 1: Tee hakusana-analyysi blogiin 

Oletko tottunut kirjoittamaan blogiartikkeleita hetken mielijohteesta tai aiheista, joiden uskot kiinnostavan asiakkaitasi? Omien tuntemusten sijaan järkevämpää on luottaa hakusana-analyysin tarjoamaan tietoon siitä, mitä potentiaaliset asiakkaasi etsivät hakukoneesta.

Siispä kannattaa tehdä hakusana-analyysi blogiartikkeleihin ennen kuin urakan aloittaa – on ikävä huomata pitkien työpäivien jälkeen, ettei blogin pariin ohjaudukaan toivottua liikennettä epärelevanttien hakusanojen käytön vuoksi.

  • Hakusana-analyysin tekeminen on hyvä aloittaa ostajapersoonan määrittämisellä. Mieti, millainen hän on ihmisenä ja asiakkaana, sekä millaista tietoa hän voisi etsiä Googlesta ja mitä hakusanoja käyttäen. 
  • Hyödynnä tähän tarkoitettuja työkaluja, kuten Google Keyword Planneria eli Avainsanojen suunnittelijaa, josta löydät mahdollisesti yrityksellesi relevantteja hakusanoja sekä tietoja hakujen määristä.
  • Kirjoita itsellesi hakusanalista sopivimmista hakusanoista ja näpyttele niistä jokainen yksitellen Googlen hakukenttään. Huomioi Googlen antamat ehdotukset hakusanaa kirjoittaessasi ja katso, millaisia tuloksia löydät.
  • Tutki, mistä aiheista kilpailijasi kirjoittavat. Yhä useammat yritykset toimialasta riippumatta kirjoittavat yritysblogia, sillä se on tehokas keino hakukonenäkyvyyden parantamiseen. Kilpailevan yrityksen blogiartikkelin löydettyäsi tarkista vielä heidän käyttämänsä hakusana Keyword Density Checkerin avulla.
  • Etsi asiakkaiden käyttämiä hakusanoja keskustelupalstoilta. Ongelman sattuessa asiakkaat voivat etsiä vertaistukea ja muiden hyväksi havaitsemia ratkaisuja myös esimerkiksi Suomi24-foorumilta tai Vauva.fi:stä. Näet, millaista kirjoituskieltä potentiaaliset asiakkaasi käyttävät ja millaisiin ongelmiin he etsivät vastauksia.

Vaihe 2:  Luo sen pohjalta blogin sisältösuunnitelma

Hakusana-analyysi kertoo sinulle, mitä hakusanoja sinun tulisi käyttää blogiartikkeleissasi, jotta saat niiden avulla jatkuvaa ja laadukasta liikennevirtaa verkkosivustollesi. Kun olet löytänyt relevantit hakusanat, luo blogin sisältösuunnitelma, jonka avulla pystyt tuottamaan sekä asiakkaan että hakukoneen mielestä arvokasta sisältöä.

  • Listaa ylös aiheet, jotka olet valinnut hakusanojen perusteella. Mikäli yrityksellesi relevantti hakusana on esimerkiksi “kattoremontti”, yhden blogiartikkelin aihe voisi olla “mitä kattoremontti maksaa?”. Mieti aiheet etukäteen pidemmälle aikavälille, jotta pystyt tuottamaan blogiin aktiivisesti hyvää sisältöä.
  • Määritä artikkeleiden tavoitteet eli mitä haluat sisällöllä saavuttaa. Tavoite voi olla esimerkiksi bränditietoisuuden lisääminen, asiantuntijakuvan parantaminen tai potentiaalisen asiakkaan tietty toimi, kuten yhteydenottopyynnön jättäminen.
  • Pidä mielessä, että blogin sisältösuunnitelma on sisällön tuottamista ohjaava suunnitelma. Vaikka suunnitelma ei ole kiveen hakattu, kannattaa unohtaa ylimääräinen improvisointi ja seurata suunnitelmaa, jotta punainen lanka ei katoa. 

Hakusana-analyysi tekee yritysblogin kirjoittamisesta kannattavaa

Olemme taatusti yhtä mieltä siitä, että haluat verkkosivustollesi laadukasta liikennettä. Kun asiakas on jo havainnut ongelmansa ja etsii siihen ratkaisua Googlesta, hän on nimenomaan tätä laadukasta liikennettä. Yritysblogin kirjoittaminen on kannattavaa vasta siinä vaiheessa, kun pystyt oikeat hakusanat valitsemalla haalimaan sivustollesi oikeanlaista liikennettä.

Blogin kirjoittaminen ei ole fiksua, jos et tiedä, millaista sisältöä sinun olisi järkevintä tuottaa. Toki voit aina kokeilla hakuammuntataktiikkaa ja odottaa, että pääset asiakkaan pään sisään – kaikista helpoin reitti sinne kuitenkin käy hakusana-analyysin kautta.

Oletko valmis tekemään yrityksesi blogista tehokkaan myyntiväylän? Blogin avainsanatutkimus (ts. hakusana-analyysi) on ensimmäinen vaihe, jossa me Muutos Digitalilla autamme sinua ammattitaidollamme!

Oliko artikkeli hyödyllinen?

Liity Muutos Digitalin postituslistalle. Saat sähköpostiisi säännöllisen epäsäännöllisesti julkaistavan uutiskirjeemme, jossa avaamme digimarkkinoinnin parhaita tekniikoita.
Tilaa uutiskirje
Meiltä et saa turhaa postia.

Alvar Yrjölä

Alvar Yrjölä on Muutos Digitalin toimitusjohtaja ja SEO-projektien aivot. Alvarilla on vuosien kokemus hakukoneoptimoinnista, copywritingistä ja sisällöntuotannosta niin pienille kuin kansainvälisillekin yrityksille.