50 kohdan maksuton SEO-muistilista

Parhaat WordPress teemat 2022

WordPressin teemoja on lukuisia, joista osa on ilmaisia ja osa maksullisia. Eri teemojen välillä on suuriakin eroja, joten eri vaihtoehtojen vertailu helpottaa oikean teeman valintaa huomattavasti.

BlogiMarkkinointi, Verkkosivut, WordPress
WordPress teemat

Artikkelin sisältö

WordPress on tällä hetkellä ylivoimaisesti suosituin ja käytetyin verkkosivujen julkaisujärjestelmä. WordPress on yhteensopiva lähes jokaisen laitteen ja selaimen kanssa sekä tarjoaa lähes rajattomat suunnittelumahdollisuudet erilaisten lisäosien ja teemojen kautta.

Viime artikkelissa kävimme läpi WordPressin parhaat ilmaiset lisäosat, ja tällä kertaa keskitymme eri WordPressin teemoihin ja niiden eroavaisuuksiin.

WordPress-teema määrittää koko sivuston ulkoasun ja visuaalisen ilmeen. Teemat ovat valmiita ulkoasupohjia, joita muokkaamalla luot helposti juuri itsesi näköisen sivuston.

WordPressin teemoja on lukuisia, joista osa on ilmaisia ja osa maksullisia. Eri teemojen välillä on suuriakin eroja, joten eri vaihtoehtojen vertailu helpottaa oikean teeman valintaa huomattavasti.

Maksullisen teeman hankkiminen on usein suositeltavaa. Maksulliset teemat tarjoavat laajemman kattauksen eri ominaisuuksia ja sitä myötä laajemman mahdollisuudet sivuston ulkoasun suunnitteluun.

Vaikka maksulliset teemat ovat lähes välttämättömiä ammattikäyttöön, pääsee aloitteleva sivustonikkari hyvin alkuun myös ilmaisilla teemoilla.

Ilmaisten ja maksullisten WordPress-teemojen eroavaisuudet

Ilmaisia teemoja on netti pullollaan, joista luotettavimmat löydät suoraan WordPressin omasta katalogista. Ilmaiset teemat eivät ole ominaisuuksiltaan läheskään yhtä kattavia kuin maksulliset.

Miten ilmaiset teemat eroavat maksullisista?

  • Karsitut ominaisuudet
  • Harvemmat päivitykset
  • Usein tekninen tuki puuttuu kokonaan
  • Puutteelliset ohjeet ja tutorialit
  • Pienemmät suunnittelumahdollisuudet

Ammattikäyttöön suositellaan maksullisten WordPress-teemojen käyttämistä. Maksulliset teemat tarjoavat kattavammat ominaisuudet, tiheämmän päivitystahdin ja huomattavasti paremman teknisen tuen ja opastuksen. Maksullisia teemoja on eri hintaisia, hintojen vaihdellessa kymmenistä satoihin eurioihin vuodessa.

Maksullisten WordPress-teemojen edut:

  • Laajemmat ominaisuudet
  • Täysi vapaus suunnittelussa
  • Laadukkaat ohjeet ja tutorialit
  • Valmiit täysin muokattavat sivustopohjat
  • Ilmaiset säännolliset päivitykset ja korjaukset

Parhaat WordPress-teemat perinteisten verkkosivujen luomiseen:

Hello Elementor

Elementorin oma teema Hello on yksi suosituimmista ilmaisista WordPress-teemoista yli 4000 päivittäisellä latauksella. Hello on helppo ja nopea asentaa suoraan WordPress.org -sivulta.

Hello on suunniteltu toimimaan saumattomasti Elementorin kanssa ja on vastaus niille, jotka pohtivat mitä teemaa käyttää yhdessä Elementor-lisäosan kanssa.

Hello on kevyt teema, sillä se vaatii vain 16 kb edestä levytilaa. Tämän vuoksi Hello on yksi nopeimmista teemoista.

Tärkeimmät ominaisuudet:

  • Saumaton integrointi Elementoriin
  • Yhteensopivuus lisäosien kanssa
  • WooCommerce-yhteensopivuus

Plussat ja miinukset

  • Kevyt teema mahdollistaa nopean sivuston
  • Helppokäyttöinen
  • Vaatii kumppaniksi käytännössä aina Elementorin tai muun pagebuilderin

Astra

Astra on latauskerroissa mitattuna yksi WordPressin suosituimmista teemoista. Astran suurimpina vahvuuksina on sen monipuolisuus ja nopeus.

Astrasta on olemassa ilmainen ja maksullinen Pro-versio. Pro-versio maksaa joko 59 dollaria vuodessa tai 249 dollaria jolloin lisenssi on pysyvä.

Astra on yksi monikäyttöisimmistä WordPress-teemoista. Perinteisten verkkosivujen lisäksi se soveltuu erinomaisesti myös erilaisten blogien ja verkkokauppojen alustaksi.

Tärkeimmät ominaisuudet:

  • Monipuolinen mutta helppokäyttöinen page builder
  • Yhteensopiva useimpien page builderien kanssa
  • Kevyt teema
  • Lukuisat valmiit sivustopohjat
  • Pro-version lisäksi kattava ilmainen versio

Plussat ja miinukset:

  • Helppokäyttöisyys
  • Monipuolisuus
  • Kevyt ja nopea
  • Saumaton integrointi useisiin eri lisäosiin

Kadence

Kadence on yli 100 000 kuukausittaisella käyttäjällään yksi suosituimmista WordPressin sivustorakentajista. Kadencen oma sivustoeditori on yksi helppokäyttöisimmistä, joten se soveltuu erinomaisesti aloittelevillekin sivustojen tekijöille.

Kadencesta on olemassa useita versioita joista Full Bundle on ominaisuuksiltaan kattavin. Full Bundle sisältää kaikki Kandencen tarjoamat ominaisuudet ja maksaa 219 dollaria vuodessa. Vaihtoehtoisesti Full Bundlen voi hankkia ikuisella lisenssillä 699 dollarin hintaan.

Kadence mahdollistaa nopeiden verkkosivustojen rakentamisen hyödyntäen saumattomasti WordPressin suosituimpia lisäosia. Integroitujen lisäosien listalta löytyy muun muassa Elementor, WooCommerce, Gutenberg sekä BeaverBuilder.

Tärkeimmät ominaisuudet:

  • Helppokäyttöinen drag n drop -tyylinen sivustoeditori
  • Edistynyt nopeusoptimointi
  • Täysi vapaus typografian suunnitteluun
  • Header- ja Footer Builder

Plussat ja miinukset:

  • Monipuoliset suunnittelumahdollisuudet
  • Erittäin helppokäyttöinen
  • Ilmainen versio riittävä aloittelevalle sivustonrakentajalle
  • Pro-versio kohtuullisen hintainen
  • Full Bundle verrattain kallis

Parhaat teemat WooCommerce verkkokauppaan:

WordPress soveltuu perinteisten verkkosivujen ja blogien lisäksi myös verkkokaupan pohjaksi. Verkkokauppatoiminnan mahdollistavia lisäosia on useita, joista suosituin on WooCommerce.

Verkkokauppaa perustettaessa käytettävän teeman merkitys korostuu entisestään. Seuraavat WordPress-teemat ovat suunniteltu varta vasten käytettäväksi WooCommerce-verkkokaupassa.

Storefront

Storefront on WooCommercen oma verkkokauppateema. Storefront tarjoaa laajat mahdollisuuden toimivan verkkokaupan suunnitteluun, sekä on yhteensopiva lähestulkoon jokaisen WordPress-lisäosan kanssa.

Storefront ei ole missään nimessä helppokäyttöisin teema. Laadukkaan ja visuaalisesti näyttävän verkkokaupan luominen vaatii jonkin verran kokemusta WordPress-sivustojen luomisesta.

Tärkeimmät ominaisuudet:

  • Ilmainen verkkokauppateema
  • Laajat suunnittelumahdollisuudet
  • Erinomainen toimivuus WooCommercen kanssa

Plussat ja miinukset:

  • Saumaton yhteensopivuus lähes kaikkien lisäosien kanssa
  • WooCommercen tekijöiden luoma teema
  • Laaja valikoima varta vasten Storefrontia varten luotuja plugineita
  • Perusversio täysin ilmainen
  • Ei kovin aloittelijaystävällinen, vaatii kokemusta WordPress-sivustojen luomisesta

Flatsome

Flatsome on ylivoimaisesti suosituin maksullinen WooCommerce-teema. Flatsome on monipuolinen ja helppokäyttöinen, joten se soveltuu niin aloittelijalle kuin kokeneellekin sivustonikkarille.

Flatsome on verrattain edullinen, täysversion maksaessa vain 59 dollaria.

Kattavien ominaisuuksiensa lisäksi Flatsome on markkinoiden nopein verkkokauppateema. Erinomainen sivuston nopeus yhdistettynä tyylikkääseen ulkoasuun on lupaus toimivasta verkkokaupasta.

Tärkeimmät ominaisuudet:

  • Valmiit täysin muokattavat sivustopohjat
  • WooCommerce-yhteensopivuus
  • Drag n drop -suunnittelutyökalu
  • Kaikki sivuston elementit täysin kustomoitavissa

Plussat ja miinukset:

  • Helppokäyttöisyys
  • Taaksepäin yhteensopiva eri WordPressin ja selainten versioiden kanssa
  • Kattavat ominaisuudet
  • Edullinen
  • Täydellinen WooCommerce-yhteensopivuus
  • Nopea

Näin valitset parhaat WordPress-teeman:

  • Huomioi käyttötarkoitus: oletko tekemässä perinteisiä verkkosivuja, verkkokauppaa vai blogia?
  • Tutustu useampaan vaihtoehtoon ennen ostopäätöstä
  • Lue käyttäjien kirjoittamia arvosteluita
  • Ota huomioon teemojen yhteensopivuus eri lisäosien kanssa
  • Huomioi teeman nopeus, osa teemoista on raskaampia kuin toiset ja siten hitaampia ladata

Oliko artikkeli hyödyllinen?

Liity Muutos Digitalin postituslistalle. Saat sähköpostiisi säännöllisen epäsäännöllisesti julkaistavan uutiskirjeemme, jossa avaamme digimarkkinoinnin parhaita tekniikoita.
Tilaa uutiskirje
Meiltä et saa turhaa postia.

Jere Rautiainen

Jere Rautiainen on Muutoksen sisältöspesialisti. Jeren kynästä syntyy monipuolisia sisältöjä, jotka näkyvät hakukoneissa, kiinnostavat lukijoita ja rakentavat uusia asiakassuhteita.