50 kohdan maksuton SEO-muistilista

Google Display mainonta – Perusteet

Google Display mainonta on kustannustehokas ja helppo keino lisätä liidien ja myynnin määrää verkossa sekä tuoda yritykselle brändinäkyvyyttä ostopolun eri vaiheissa. Display-mainonta tarkoittaa kaikessa yksinkertaisuudessaan Googlen hakutulosten ulkopuolelle näytettäviä bannerimainoksia, joita Google tarjoaa jatkuvasti kasvavassa Display-verkostossa. Display-verkostoon kuuluu maailmanlaajuisesti miljoonia eri sivustoja. Suomalaisia sivustoja verkostossa on tällä hetkellä noin 600. Miksi Display mainokset ovat hyödyllisiä?…

BlogiMarkkinointi

Artikkelin sisältö

Google Display mainonta on kustannustehokas ja helppo keino lisätä liidien ja myynnin määrää verkossa sekä tuoda yritykselle brändinäkyvyyttä ostopolun eri vaiheissa.

Display-mainonta tarkoittaa kaikessa yksinkertaisuudessaan Googlen hakutulosten ulkopuolelle näytettäviä bannerimainoksia, joita Google tarjoaa jatkuvasti kasvavassa Display-verkostossa.

Display-verkostoon kuuluu maailmanlaajuisesti miljoonia eri sivustoja. Suomalaisia sivustoja verkostossa on tällä hetkellä noin 600.

Miksi Display mainokset ovat hyödyllisiä?

Display-mainonta on yksi kustannustehokkaimmista CPC-mainonnan muodoista joka tavoittaa potentiaalisia asiakkaita myös Googlen ulkopuolisilta sivustoilta.

Display-kampanjoiden luominen on tehty Googlen toimesta helpoksi. Kampanja on helppo muokata omien tavoitteiden ja asiakkassegmenttien mukaiseksi.

Google tarjoaa Display-mainoksille optimoidun kohdistuksen, joten oikein suunnitellulla ja toteutetulla kampanjalla löydät potentiaaliset asiakkaan helposti.

Google Display mainonnan suurimmat edut:

  • Display-verkosto tavoittaa jopa 90 prosenttia netin käyttäjistä
  • Brändin tunnettuuden kasvu
  • Helppo liidinhankintakeino
  • Pitkällä aikavälillä mittava kasvu myynnin määrässä
  • Täsmälinkitys landing pagelle tai verkkokauppaan

Display kampanjan luominen

Google on tehnyt Display kampanjoiden luomisesta mahdollisimman helppoa ja riskitöntä yrittäjän näkökulmasta.

Kampanjan luominen onnistuu käden käänteessä kolmessa eri vaiheessa:

  • Kampanjan luominen
  • Asiakkaan tavoittaminen
  • Budjetin asettaminen

Voit valita joko perinteisen Display kampanjan tai Google vastikään lanseeraaman älykkään Display-kampanjan. Älykäs kampanja automatisoi hintatarjoukset, kohdennuksen sekä mainosten luomisen.

Automaattiset toiminnot mahdollistavat kampanjan luomisen vain muutamassa minuutissa. Automaattiset hintatarjoukset pitävät huolen että saat aina maksimaalisen hyödyn ja matalimman CPA:n samalla kun automaattinen kohdennus hyödyntää dynaamista asiakashankintaa tunnistaen potentiaaliset liidit.

Voit halutessasi myös hyödyntää automaattista mainoksen luontia, jolloin tekoäly soveltaa jo olemassa olevia sisältöjä kuten logoja, otsikoita ja tuotekuvauksia. Tekoäly tunnistaa sisältöelementit joilla saavutetaan paras tulos.

Älykkään Display-kampanjan edut:

  • Helppokäyttöisyys, saat kampanjan käyttövalmiiksi vain minuuteissa
  • Eri hintatarjousstrategiat eri tavoitteisiin
  • Automaattinen mainosten luominen
  • Älykäs tekoäly tunnistaa mikä toimii ja mikä ei
  • Älykäs kampanja tekee älykkäät arvaukset kannattavimmista mainospaikoista aikaisemmin kerätyn datan pohjalta

Jos haluat suunnitella Display-kampanjasi itse ja keskittyä enemmän pieniin yksityiskohtiin, voi kampanjan luoda ja ylläpitää myös manuaalisesti. Tällöin tavoitteet, hintatarjousstrategia ja mainoksien sisältö ovat täysin muokattavissa.

Kuinka Display-verkosto toimii?

Display-verkosto koostuu maailmanlaajuisesti yli 35 miljoonasta sivustosta, sekä Googlen omista palveluista. Suomessa Display-verkko kattaa hieman yli 600 suosituinta verkkosivua. Display-mainosten hinnat vaihtevat sivustoista riippuen. Suomen kalleimmat sivustot mainostaa ovat Nettiauto, Iltasanomat ja Iltalehti. Näillä sivustoilla yhden mainosklikkauksen hinta liikkuu 45-50 sentin paikkeilla.

Laaja verkosto auttaa mainostajaa löytämään potentiaalisimmat asiakkaat älykkään kohdennuksen ja segmentoinnin avulla.

Manuaalisessa kampanjassa voit itse vaikuttaa kohdennukseen, esimerkiksi tietyn tyyppisiin henkilöihin, aikaisemmin sivustollasi käyneisiin henkilöihin tai valittuihin demografisiin segmentteihin.

Display-mainosten suunnittelu

Display-mainonta vaatii onnistuakseen hyvin suunnitellut bannerit.

Hyvä banneri kiinnittää potentiaalisen asiakkaan huomion ja tiivistää mainoksen sisällön nopeasti luettavaan muotoon.

Näin suunnittelet toimivan Display-bannerin:

  • Tuo mainoksen viesti riittävän selkeästi esille
  • Pyri erottumaan muista
  • Älä peitä yrityksen logoa tai jätä sitä liian pieneksi
  • Riittävän selkeä CTA-painike
  • Tee usea vedos ja kokeile mikä toimii parhaiten
  • Panosta graafiseen ulkoasuun

Display-kampanja vaatii aina useamman kuvakoon bannerit, sillä sivustojen mainoksille varatut tilat voivat olla huomattavasti eri kokoisia. Hyvänä muistisääntöjä kannattaa tehdä jokaisesta bannerista kolme eri kuvakokoa.

Bannerien suunnitteluun on olemassa valmiita työkaluja, joista suuri osa on ilmaisia. Hyviä ilmaisia työkaluja ovat muun muassa Canva, Bannerflow, Creatopy sekä Vista Create. Suunnittelutyökaluissa on kattavien ominaisuuksien lisäksi valmiita tarvittavat kuvakoot.

Display-mainonta ja uudelleenmarkkinointi

Display-mainonta yhdistettynä uudelleenmarkkinointiin on tehokas tapa saada asiakkaat palaamaan verkkosivuillesi.

Kun asiakas vierailee sivustollasi eikä tee haluttua toimenpidettä, sivustolle asennettu seurantatägi tarttuu asiakkaan selaimeen jolloin Google osaa tarjota juuri sinun mainostasi. Remarketing-kampanja on helppo perustaa olemassa olevien Google Ads -kampanjoiden rinnalle. Adsin lisäksi tarvitaan remarketing-seurantakoodi, joka asennetaan joko Google Tag Managerin kautta (Suositus!) tai suoraan sivuston lähdekoodiin.

Uudelleenmarkkinointi on avainasemassa varsinkin ostoksien kohdalla. Potentiaalinen asiakas vertailee eri palveluntarjoajia, jolloin todellinen voittaja on se joka palauttaa asiakkaat sivustolleen tehokkaimmin.

Uudelleenmarkkinointia on järkevää rajata esimerkiksi karsimalla sivustolla vain  muutaman sekunnin ajan viipyneet pois. Lisäksi konvertoituneet liidit on syytä erottaa potentiaalista liideistä.

Palaava asiakas tekee toivotun toimenpiteen monin kerroin suuremmalla todennäköisyydellä kuin ensimmäisellä vierailulla.

Vinkki: Yhdistä hakusanamainonta, Shopping-mainonta ja Display-uudelleenmarkkinointi Maksimitulokset -kampanjalla.

Käänny ammattilaisen puoleen

Liidejä konvertoivan Display-kampanjan luominen voi olla haastavaa ja työlästä, varsinkin jos ei ole suurempaa kokemusta digimarkkinoinnin toteutuksesta.

Onnistunut Display-kampanja voi olla avainasemassa verkkonäkyvyyden kasvatuksessa, joten sen suunnittelu ja toteutus on usein fiksuinta ulkoistaa ammattilaiselle, jolloin saavutat parhaan mahdollisen tuloksen sekä säästät kallisarvoista aikaa.

Oliko artikkeli hyödyllinen?

Liity Muutos Digitalin postituslistalle. Saat sähköpostiisi säännöllisen epäsäännöllisesti julkaistavan uutiskirjeemme, jossa avaamme digimarkkinoinnin parhaita tekniikoita.
Tilaa uutiskirje
Meiltä et saa turhaa postia.

Jere Rautiainen

Jere Rautiainen on Muutoksen sisältöspesialisti. Jeren kynästä syntyy monipuolisia sisältöjä, jotka näkyvät hakukoneissa, kiinnostavat lukijoita ja rakentavat uusia asiakassuhteita.