Google Display mainonta – Perusteet

Google Display mainonta – Perusteet

Google Display mainonta on kustannustehokas ja helppo keino lisätä liidien ja myynnin määrää verkossa sekä tuoda yritykselle brändinäkyvyyttä ostopolun eri vaiheissa.

Display-mainonta tarkoittaa kaikessa yksinkertaisuudessaan Googlen hakutulosten ulkopuolelle näytettäviä bannerimainoksia, joita Google tarjoaa jatkuvasti kasvavassa Display-verkostossa.

Display-verkostoon kuuluu maailmanlaajuisesti miljoonia eri sivustoja. Suomalaisia sivustoja verkostossa on tällä hetkellä noin 600.

Miksi Display mainokset ovat hyödyllisiä?

Display-mainonta on yksi kustannustehokkaimmista CPC-mainonnan muodoista joka tavoittaa potentiaalisia asiakkaita myös Googlen ulkopuolisilta sivustoilta.

Display-kampanjoiden luominen on tehty Googlen toimesta helpoksi. Kampanja on helppo muokata omien tavoitteiden ja asiakkassegmenttien mukaiseksi.

Google tarjoaa Display-mainoksille optimoidun kohdistuksen, joten oikein suunnitellulla ja toteutetulla kampanjalla löydät potentiaaliset asiakkaan helposti.

Google Display mainonnan suurimmat edut:

  • Display-verkosto tavoittaa jopa 90 prosenttia netin käyttäjistä
  • Brändin tunnettuuden kasvu
  • Helppo liidinhankintakeino
  • Pitkällä aikavälillä mittava kasvu myynnin määrässä
  • Täsmälinkitys landing pagelle tai verkkokauppaan

Display kampanjan luominen

kampanjan tavoite

Google on tehnyt Display kampanjoiden luomisesta mahdollisimman helppoa ja riskitöntä yrittäjän näkökulmasta.

Kampanjan luominen onnistuu käden käänteessä kolmessa eri vaiheessa:

  • Kampanjan luominen
  • Asiakkaan tavoittaminen
  • Budjetin asettaminen

Voit valita joko perinteisen Display kampanjan tai Google vastikään lanseeraaman älykkään Display-kampanjan. Älykäs kampanja automatisoi hintatarjoukset, kohdennuksen sekä mainosten luomisen.

Automaattiset toiminnot mahdollistavat kampanjan luomisen vain muutamassa minuutissa. Automaattiset hintatarjoukset pitävät huolen että saat aina maksimaalisen hyödyn ja matalimman CPA:n samalla kun automaattinen kohdennus hyödyntää dynaamista asiakashankintaa tunnistaen potentiaaliset liidit.

Voit halutessasi myös hyödyntää automaattista mainoksen luontia, jolloin tekoäly soveltaa jo olemassa olevia sisältöjä kuten logoja, otsikoita ja tuotekuvauksia. Tekoäly tunnistaa sisältöelementit joilla saavutetaan paras tulos.

Älykkään Display-kampanjan edut:

  • Helppokäyttöisyys, saat kampanjan käyttövalmiiksi vain minuuteissa
  • Eri hintatarjousstrategiat eri tavoitteisiin
  • Automaattinen mainosten luominen
  • Älykäs tekoäly tunnistaa mikä toimii ja mikä ei
  • Älykäs kampanja tekee älykkäät arvaukset kannattavimmista mainospaikoista aikaisemmin kerätyn datan pohjalta

Jos haluat suunnitella Display-kampanjasi itse ja keskittyä enemmän pieniin yksityiskohtiin, voi kampanjan luoda ja ylläpitää myös manuaalisesti. Tällöin tavoitteet, hintatarjousstrategia ja mainoksien sisältö ovat täysin muokattavissa.

Kuinka Display-verkosto toimii?

Display-verkosto koostuu maailmanlaajuisesti yli 35 miljoonasta sivustosta, sekä Googlen omista palveluista. Suomessa Display-verkko kattaa hieman yli 600 suosituinta verkkosivua. Display-mainosten hinnat vaihtevat sivustoista riippuen. Suomen kalleimmat sivustot mainostaa ovat Nettiauto, Iltasanomat ja Iltalehti. Näillä sivustoilla yhden mainosklikkauksen hinta liikkuu 45-50 sentin paikkeilla.

Laaja verkosto auttaa mainostajaa löytämään potentiaalisimmat asiakkaat älykkään kohdennuksen ja segmentoinnin avulla.

Manuaalisessa kampanjassa voit itse vaikuttaa kohdennukseen, esimerkiksi tietyn tyyppisiin henkilöihin, aikaisemmin sivustollasi käyneisiin henkilöihin tai valittuihin demografisiin segmentteihin.

Display-mainosten suunnittelu

Display-mainonta vaatii onnistuakseen hyvin suunnitellut bannerit.

Hyvä banneri kiinnittää potentiaalisen asiakkaan huomion ja tiivistää mainoksen sisällön nopeasti luettavaan muotoon.

kampanjatyyppi

Näin suunnittelet toimivan Display-bannerin:

  • Tuo mainoksen viesti riittävän selkeästi esille
  • Pyri erottumaan muista
  • Älä peitä yrityksen logoa tai jätä sitä liian pieneksi
  • Riittävän selkeä CTA-painike
  • Tee usea vedos ja kokeile mikä toimii parhaiten
  • Panosta graafiseen ulkoasuun

Display-kampanja vaatii aina useamman kuvakoon bannerit, sillä sivustojen mainoksille varatut tilat voivat olla huomattavasti eri kokoisia. Hyvänä muistisääntöjä kannattaa tehdä jokaisesta bannerista kolme eri kuvakokoa.

Bannerien suunnitteluun on olemassa valmiita työkaluja, joista suuri osa on ilmaisia. Hyviä ilmaisia työkaluja ovat muun muassa Canva, Bannerflow, Creatopy sekä Vista Create. Suunnittelutyökaluissa on kattavien ominaisuuksien lisäksi valmiita tarvittavat kuvakoot.

Display-mainonta ja uudelleenmarkkinointi

Display-mainonta yhdistettynä uudelleenmarkkinointiin on tehokas tapa saada asiakkaat palaamaan verkkosivuillesi.

Kun asiakas vierailee sivustollasi eikä tee haluttua toimenpidettä, sivustolle asennettu seurantatägi tarttuu asiakkaan selaimeen jolloin Google osaa tarjota juuri sinun mainostasi. Remarketing-kampanja on helppo perustaa olemassa olevien Google Ads -kampanjoiden rinnalle. Adsin lisäksi tarvitaan remarketing-seurantakoodi, joka asennetaan joko Google Tag Managerin kautta (Suositus!) tai suoraan sivuston lähdekoodiin.

Uudelleenmarkkinointi on avainasemassa varsinkin ostoksien kohdalla. Potentiaalinen asiakas vertailee eri palveluntarjoajia, jolloin todellinen voittaja on se joka palauttaa asiakkaat sivustolleen tehokkaimmin.

Uudelleenmarkkinointia on järkevää rajata esimerkiksi karsimalla sivustolla vain  muutaman sekunnin ajan viipyneet pois. Lisäksi konvertoituneet liidit on syytä erottaa potentiaalista liideistä.

Palaava asiakas tekee toivotun toimenpiteen monin kerroin suuremmalla todennäköisyydellä kuin ensimmäisellä vierailulla.

Vinkki: Yhdistä hakusanamainonta, Shopping-mainonta ja Display-uudelleenmarkkinointi Maksimitulokset -kampanjalla.

Käänny ammattilaisen puoleen

Liidejä konvertoivan Display-kampanjan luominen voi olla haastavaa ja työlästä, varsinkin jos ei ole suurempaa kokemusta digimarkkinoinnin toteutuksesta.

Onnistunut Display-kampanja voi olla avainasemassa verkkonäkyvyyden kasvatuksessa, joten sen suunnittelu ja toteutus on usein fiksuinta ulkoistaa ammattilaiselle, jolloin saavutat parhaan mahdollisen tuloksen sekä säästät kallisarvoista aikaa.

Haluatko
lisää liikennettä verkkosivustollesi?
Uusimmat kirjoitukset
Miksi sisällöntuotanto verkkosivustolle on tärkeää?
YouTube-mainonta – Perusteet ja vinkkejä alkuun pääsemiseksi
Google Display mainonta – Perusteet
Parhaat WordPress teemat 2022

Lisää luettavaa..

Kiinnostiko artikkeli? Selaa muita aiheeseen liittyviä kirjoituksiamme.

Miksi sisällöntuotanto verkkosivuille on tärkeää?
Tutustuessasi digitaalisen markkinoinnin maailmaan olet varmasti kuullut lauseen Content is King ja pohtinut, mitä tällä...
YouTube-mainonta
YouTube on ylivoimaisesti käytetyin videopalvelu johon kuka tahansa voi julkaista mitä tahansa. YouTuben suosio on...
Google Display mainonta on kustannustehokas ja helppo keino lisätä liidien ja myynnin määrää verkossa sekä...
WordPress teemat
WordPress on tällä hetkellä ylivoimaisesti suosituin ja käytetyin verkkosivujen julkaisujärjestelmä. WordPress on yhteensopiva lähes jokaisen...
parhaat ilmaiset wordpress lisäosat
Mitkä ovat parhaat WordPress lisäosat vuonna 2022? Alunperin vuonna 2003 julkaistu WordPress on maailman käytetyin...
Verkkomarkkinointi, tutummin digimarkkinointi on nykyaikainen tapa mainostaa yritystäsi ja palveluitasi. Idea on täysin sama kuin...
Jos sinulla on verkkokauppa, etkä tällä hetkellä hyödynnä Google Shopping -mainoksia, olet jäänyt pahasti jälkeen....
Sisällöntuottaja kirjoittamassa sisältöä kannettavalla tietokoneella
Sisällöntuottajia tarvitaan tuottamaan sisältöä netistä löytyvien lukemattomien verkkosivustojen, blogien ja some-tilien tarpeisiin.
Blogikirjoituksen hakukoneoptimointi
Blogit ovat yrityksille tärkeä osa digimarkkinointimixiä. Ne tuovat sivustolle liikennettä ja saavat ihmiset tutustumaan brändiin...
Coinbasen toimitusjohtaja Brian Armstrong herätti kiistan Twitterissä, kun hän vähätteli mainostoimistoja twiitissään ja kehui oman...