50 kohdan maksuton SEO-muistilista

Miten rakentaa tehokas laskeutumissivu? 5 vinkkiä parempaan konversioon

Laskeutumissivu tiedetään tehokkaana keinona saada asiakas suorittamaan haluttu toimi. Se on kaikista mahdollisista häiriötekijöistä riisuttu sivu, jolla on ainoastaan yksi tavoite. Laskeutumissivulla on tärkeä rooli tehokkaassa digimarkkinoinnissa ja myynnissä, joten nämä vinkit kannattaa jokaisen ottaa haltuun.  Mikä on landing page? Laskeutumissivu (landing page) eli tutummin myös ländäri on verkkosivu, johon potentiaalinen asiakas ohjautuu esimerkiksi klikattuaan…

BlogiMarkkinointi, Sisältömarkkinointi, Verkkosivut, WordPress

Artikkelin sisältö

Laskeutumissivu tiedetään tehokkaana keinona saada asiakas suorittamaan haluttu toimi. Se on kaikista mahdollisista häiriötekijöistä riisuttu sivu, jolla on ainoastaan yksi tavoite. Laskeutumissivulla on tärkeä rooli tehokkaassa digimarkkinoinnissa ja myynnissä, joten nämä vinkit kannattaa jokaisen ottaa haltuun. 

Mikä on landing page?

Laskeutumissivu (landing page) eli tutummin myös ländäri on verkkosivu, johon potentiaalinen asiakas ohjautuu esimerkiksi klikattuaan mainoksesta, Google-tuloksesta tai muusta linkistä. Laskeutumissivu on useimmiten yrityksen verkkosivustosta erillinen verkkosivu, jossa ei ole muita sivuja tai navigaatiota. Ländärinä voi kuitenkin toimia myös vaikkapa yritysten palveluista kertova sivu, joka on norminavigaatiossa.

Laskeutumissivu on osa yrityksen myyntisuppiloa, ja sillä on aina vain yksi tavoite. Tavoite voi olla esimerkiksi se, että:

  • asiakas tilaa uutiskirjeen
  • asiakas ottaa yhteyttä
  • asiakas tilaa kokeilutuotteen
  • asiakas varaa ajan konsultaatioon

Laskeutumissivun ideana on antaa asiakkaalle vain se tieto, joka hänelle halutaan sillä hetkellä antaa – mikäli asiakas ohjataan useita sivuja sisältävälle verkkosivustolle, keskittyminen usein herpaantuu ja asiakas päätyy selailemaan muita sivuja sekä lopulta poistumaan sen sijaan, että tekisi halutun toimen. 

Mitä laskeutumissivulla pitää olla?

Laskeutumissivun tulee koostua ainoastaan niistä tiedoista, jotka ohjaavat asiakasta tekemään halutun toimen. Ländäristä tulee tietenkin käydä ilmi yrityksen perustiedot eli muun muassa yrityksen nimi. 

Ländäriin kannattaa lisätä myös kuvia tai video. Ländärin tavoitteesta riippuen sivuun voi upottaa esimerkiksi videon, jossa yrityksen toimitusjohtaja tai muu henkilö esittelee myyvään tyyliin tuotteen tai palvelun. Kuvien ja videoiden suhteen tulee muistaa selkeys – eli ei kokonaista kuvagalleriaa tai tunnin mittaista esittelyvideota laskeutumissivulle. 

Laskeutumissivun tulee poistaa asiakkaan epävarmuus siitä, onko yritys luotettava, tai kannattaako tuote tai palvelu ostaa tai yhteystiedot jättää. Mikäli ländärillä on ainoastaan houkutteleva tarjous suurin kirjaimin ja punainen CTA-nappi, vaikuttaa ländäri hyvin todennäköisesti asiakkaan mielestä huijaukselta.

Luottamuksen herättelemiseksi laskeutumissivulle on hyvä lisätä esimerkiksi tyytyväisten asiakkaiden suosituksia.

Miten luoda laskeutumissivu

Laskeutumissivu on jo olemassa olevasta verkkosivustosta täysin erillinen, joten sellainen on aina luotava erikseen. Jokainen mainoskampanja vaatii omanlaisensa laskeutumissivun, eli mikäli sinulla on vaikkapa kolme erilaista kampanjaa, kannattaa sinun luoda kolme erillistä laskeutumissivua.

Laskeutumissivun luominen onnistuu esimerkiksi WordPressillä tai siihen tarkoitetulla ohjelmalla. Tehokkaan ländärin saat, kun huomioit alla olevat vinkit.

💡

Jos et tiedä mistä lähteä liikkeelle, on hyvä idea jutella ensin ammattilaisen kanssa tarpeistasi. Varaa meiltä 30-minuutin Google Meets -sessio, niin suunnitellaan yhdessä ländärisi ja myyntisuppilosi.

1. Selkeyttä, selkeyttä ja selkeyttä!

Laskeutumissivulla on oltava selkeä otsikko- ja tekstirakenne. Erottuva pääotsikko ja 2-3 hyödyllistä väliotsikkoa riittää. Pidä kappaleet lyhyinä – ei siis pitkää tarinaa yrityksen synnystä tai tuotteen kehitysprosessista. Selkeyttä vaativat myös sivulla käytetyt värit, fontit ja kuva- tai videosijoittelut. 

Mitä selkeämpi ja helpommin ymmärrettävä ländäri on, sitä todennäköisimmin asiakas sisäistää sen sanoman. 

2. Ainoastaan yksi toimintakehote (CTA)

Laskeutumissivulla on aina vain yksi tavoite. Toimintakehote eli CTA (Call to Action) ohjaa asiakkaan tähän tavoitteeseen. Toimintakehotteen tulee olla selkeä ja käskevä, esimerkiksi “Tilaa nyt” tai “Kokeile ilmaiseksi”. 

Mikäli laskeutumissivulla on useampia toimintakehotteita, kuten sivun yläreunassa “Lue lisää meistä” ja sivun alareunassa “Osta nyt”, asiakas ei todennäköisesti klikkaa näistä kumpaakaan. Tällöin laskeutumissivu ei toimi kuten pitäisi.

Jotta CTA tulee varmasti huomioiduksi, kannattaa tehdä siitä tarpeeksi iso ja huomiota herättävä. Usein laskeutumissivuilla CTA-painike on väriltään esimerkiksi punainen. Valitse painikkeeseen selkeä fontti eli unohda kivat kaunokirjoitukset tai muut erikoisfontit. Laskeutumissivu saa tietenkin olla visuaalisesti houkutteleva, mutta ländärissä kannattaa kuitenkin mennä selkeys ja toiminnallisuus edellä.

3. Käyttömukavuutta kaikille laitteille

Vaikka ländäri hipoisi täydellisyyttä tietokoneen ruudulla, saattaa tilanne olla toinen puhelimen näytöllä. Suurin osa ihmisistä käyttää selaamiseen nykyään puhelinta, joten myös laskeutumissivu tulee optimoida pienelle ruudulle sopivaksi. Mikäli ländärin tekstit eivät näy kokonaan ja kuvat valtaavat koko tilan mobiililaitetta käytettäessä, tekee asiakas U-käännöksen.

Google seuraa tarkasti ihmisten käyttökokemuksia. Jos mobiililaitteiden käyttäjät poistuvat laskeutumissivulta nopeasti, pielessä voi olla yksi tai useampikin asia. Mobiiliystävällisyyden lisäksi pidä huolta ländärin nopeudesta, sillä kukaan ei jaksa odottaa hitaasti latautuvaa sivua.

4. Yhdenmukaisuus mainoksen kanssa

Jotta laskeutumissivu toimii odotetulla tavalla, täytyy sen olla yhdenmukainen mainoksen kanssa. Yhdenmukaisuus tässä tilanteessa tarkoittaa sitä, että mainoksessa ja ländärillä mainitut asiat ovat samoja. 

Hakusanamainontaa tehdessä hakusanan, mainoksen ja laskeutumissivun on käsiteltävä samaa asiaa. Yhtä lailla sosiaalisen median mainontaa tehdessä mainoksen ja laskeutumissivun on puhuttava samaa kieltä. 

Mikäli yrität kalastella klikkauksia huuhaalla, eli mainoksessa mainitut asiat paljastuvat epätodenmukaisiksi laskeutumissivulla, poistuvat vieralijat paikalta nopeasti. Nopea poistuminen sivulta huonontaa laatupisteitä, joita Google antaa jokaiselle sivulle. Huonot laatupisteet tarkoittavat muun muassa huonompia mainospaikkoja mainokselle, joten laatupisteisiin on tärkeää kiinnittää huomiota.

5. Pidä tarjouksesi selkeänä ja HOUKUTTELAVANA

Landing page on vain yhtä hyvä kuin sen sisältämä tarjous. Jos tuotteesi tai palvelusi ei kiinnosta, on laskeutumissivun konversio eittämättä surkealla tasolla. Suunnittele siis tarjouksesi huolella – käytätkö laskeutumissivulla esimerkiksi ilmaisena jaettavaa liidimagneettia, joka tuo lataajalleen selkeää hyötyä? Hyvä! Yritätkö saada laskeutumissivulle kylmänä mainoksesta tulleen vierailijan ostamaan 2000 euron valmennuspakettisi? Huono!

Lämmittele liidejäsi aina ennen myyntipuheita, ja tarjoa heille jotain, jolla saat heidät matalalla kynnyksellä koukkuusi. Jos laskeutumissivusi on myyntisuppilon yläpäässä, kannattaa lähteä liikkeelle pienestä.

Laskeutumissivu ja copywriting

Copywriting on tekstintuotantoa, jonka tarkoituksena on ratkaista asiakkaan ongelma tai haaste ja ohjata hänet kohti ostopäätöstä. Aivan kuten laskeutumissivulla, myös copywritingillä on yksi ainoa tavoite, kuten tuotteen osto tai yhteystietojen jättäminen.

Tekstillä on suuri vaikutus laskeutumissivun tehokkuuteen. Jo ensimmäisen otsikon ja kappaleen on herätettävä kiinnostus, jotta asiakas jää sivulle. Mikäli kiinnostus ei herää, asiakas poistuu ja laatupisteet huononevat sekä liidi jää keräämättä. Tyhjät myyntipuheet kannattaa unohtaa, sillä asiakkaan tulee saada sisällöstä sellainen käsitys, että CTA-painikkeen painaminen todella ratkaisee hänen ongelmansa.

Laskeutumissivulla tärkeää on tuoda esille asiakkaan näkökulmasta relevantit asiat. Asiakkaalle tärkeää ei ole esimerkiksi yrityksen perustamisvuosi tai henkilökunnan määrä, vaan tekstistä tulee käydä ilmi se hyöty, mitä asiakas saa esimerkiksi ostamalla tuotteen tai jättämällä yhteystietonsa. Tekstissä kannattaa painottaa myös sitä, mitä asiakas menettää, mikäli jättää tilaisuuden hyödyntämättä.

Jotta pystyt tuottamaan asiakkaalle myyvää sisältöä ja vakuuttamaan hänet tekemään sen tietyn toimen laskeutumissivulla, sinun täytyy tietää, kenelle puhut. Kohdeyleisön tunteminen on edellytys tavoitteelliselle tekstintuotannolle.

Helppolukuinen, lyhyisiin kappaleisiin jaettu teksti toimii laskeutumissivulla parhaiten. Käytä selkeitä ja houkuttelevia, mutta tarpeen vaatiessa myös käskeviä ilmaisuja. Vältä ammattisanaston käyttämistä, sillä asiakas ei todennäköisesti ymmärrä sitä.

Tehokas laskeutumissivu perustuu yksinkertaisuuteen

Hyvä laskeutumissivu on yksinkertainen. Siitä käy ilmi, mitä tuotetta tai palvelua tarjoat, mikä on tarjoamasi hyöty ja kuinka asiakas saa hyödyn itselleen. Tehokkaan ländärin rakenne on selkeä, teksti myyvää ja sisältö optimoitu oikein. 

Hyvän laskeutumissivun rakentaminen ei kuitenkaan aina ole niin helppoa, sillä oman tuotteen tai palvelun kiteyttäminen on monelle haaste. Kuinka löytää ne oikeat tulokulmat ja se tärkein punainen lanka? 

Mikäli kaipaat tässä hommassa apua, me Muutos Digitalilla autamme.

Kirjoittajat: Mirelle Rautiainen ja Alvar Yrjölä

Oliko artikkeli hyödyllinen?

Liity Muutos Digitalin postituslistalle. Saat sähköpostiisi säännöllisen epäsäännöllisesti julkaistavan uutiskirjeemme, jossa avaamme digimarkkinoinnin parhaita tekniikoita.
Tilaa uutiskirje
Meiltä et saa turhaa postia.

Mirelle Rautiainen