50 kohdan maksuton SEO-muistilista

WooCommerce vs. Shopify – kumpi on parempi verkkokauppa-alusta?

WooCommerce ja Shopify ovat kaksi ylivoimaisesti käytetyintä verkkokauppa-alustaa: miljoonat verkkokaupat ympäri maailmaa perustuvat juuri näihin kahteen alustaan. Kumpi on parempi vaihtoehto?

BlogiVerkkosivut, WordPress
WooCommerce vs. Shopify verkkokauppa - Artikkelikuva

Artikkelin sisältö

Woocommerce vs. Shopify – kumpi on verkkokauppa-alustojen kuningas?

Oletko perustamassa yrityksellesi verkkokauppaa? Haluatko laajentaa sivustosi myyväksi verkkokaupaksi, joka integroituu näppärästi suoraan WordPressiin? Oletko vaihtamassa nykyistä verkkokauppa-alustaasi? 

Siinä tapauksessa olet tullut oikeaan paikkaan, sillä tällä kertaa asetamme vastakkain kaksi verkkokauppojen jättiläistä: WooCommercen ja Shopifyn.

WooCommerce ja Shopify ovat kaksi ylivoimaisesti käytetyintä verkkokauppa-alustaa: miljoonat verkkokaupat ympäri maailmaa perustuvat juuri näihin kahteen alustaan.

Näistä vaihtoehdoista Shopify on meidän suosikkimme, ja aion tässä artikkelissa perustella miksi. Se, mikä on juuri sinulle paras verkkokauppa-alusta on kuitenkin tapauskohtaista, minkä vuoksi WooCommercen tarjoamia etuja ei tule unohtaa.

Mikä on Shopify?

Shopify on täyden palvelun verkkokauppa-alusta, joka mahdollistaa verkkokaupan rakentamisen, ylläpidon ja jatkuvan kehittämisen samassa paketissa. Käyttäessäsi Shopifyä et joudu murehtimaan teknisen puolen asioista: Shopify hoitaa puolestasi verkkokaupan taustalla vaikuttavan tekniikan, tietoturvan sekä hostingin.

Vuonna 2005 julkaistu alusta on noussut nopeasti yhdeksi suurimmista verkkokauppa-alustoista. Jopa 1,7 miljoonaa verkkokauppaa yli 170 maassa käyttää Shopifyä verkkokauppansa pohjana.

Mikä on WooCommerce?

WooCommerce on ilmainen verkkokauppalisäosa, joka mahdollistaa verkkokaupan integraation jo olemassa olevaan WordPress-sivustoon. WooCommerce mahdollistaa käytännössä täysin yksilöllisen verkkokaupan rakentamisen: voit muokata pienimpiäkin yksityiskohtia sekä lisätä haluamiasi ominaisuuksia lukuisten lisäosien kautta.

Kuinka valita paras verkkokauppa-alusta?

Paras verkkokauppa-alusta on hyvin pitkälti makuasia, sillä vaihtoehdot ovat hyvinkin erilaisia. Jos haet helppokäyttöistä ja varmatoimista verkkokauppa-alusta, kannattaa tutustua Shopifyyn.

Jos taas haluat kustomoitavuutta ja kustannustehokkuutta, sekä olet valmis käyttämään aikaa verkkokaupan kehitystyöhön, on ilmainen WooCommerce tällöin paras vaihtoehto.

Ohjeet verkkokauppa-alustan valintaan:

  • Listaa omat tarpeet ja toiveet
  • Tutustu ominaisuuksiin ja suunnittele alustavat toiminnallisuudet
  • Tutki, mitä integraatioita haluat verkkokauppaasi
  • Tutki myös toimialaasi ja katso, mitä eCommerce-alustoja kilpailijasi käyttävät
  • Kilpailuta ja vertaile useita eri vaihtoehtoja

Verkkokauppa-alustan hinta

Aloitetaan perusasioista: paljonko olet valmis maksamaan verkkokaupastasi? Jos pelkkä hinta on ratkaiseva tekijä, suosittelen siinä tapauksessa valitsemaan WooCommercen, jonka asentaminen ja käyttäminen ei kustanna euroakaan. WooCommerce on helposti muokattavissa omien mieltymysten mukaiseksi lukuisilla lisäosilla, joista suurin osa on kohtuuhintaisia tai täysin ilmaisia.

Jos olet valmis panostamaan enemmän rahaa verkkokauppaasi, on Shopify tällöin erinomainen vaihtoehto. Vaikka Shopify tuo pienen loven lompakkoosi, tarjoaa se rahalle vastinetta. Shopifystä löydät vakiona useita ominaisuuksia, jotka WooCommercessa onnistuvat vain lisäosien kautta.

Shopifyn kuukausihinta on paketista riippuen 29, 79 tai 299 yhdysvaltojen dollaria kuukaudessa.

WooCommerce on hyvä ilmainen vaihtoehto, kun taas Shopify tarjoaa laajemmat ominaisuudet kiinteään kuukausihintaan.

Helppokäyttöisyys ja alkuun pääseminen

Alustojen käyttöönotto ja muokkaaminen eroavat toisistaan merkittävästi. Yleisesti Shopify on aloittelijaystävällisempi WooCommercen vaatiessa enemmän osaamista ja opettelua.

Shopifyyn sisältyy verkkokaupan lisäksi myös hostaus, domain ja automaattinen SSL-suojaus, jotka WooCommercen kohdalla täytyy hankkia itse. Mikäli haluat verkkokauppasi maailmalle mahdollisimman pian, valitse silloin Shopify.

Vaikka WooCommerce on haastavampi käyttää etenkin aloittelijan näkökulmasta, tarjoaa se vastapainoksi laajat mahdollisuudet verkkokaupan kustomoinnille. WooCommerce on täysin muokattavissa lukuisilla eri teemoilla, tai ihan räätälintyönä koodattavana.

Jos haet helppokäyttöistä verkkokauppa-alustaa, on Shopify parempi vaihtoehto. Jos olet valmis käyttämään enemmän aikaa verkkokaupan luomiseen, tarjoaa WooCommerce laajemmat mahdollisuudet kuratoida juuri itsesi näköinen verkkokauppa.

Maksutavat

Molemmat alustat mahdollistavat lukuisten eri maksutapojen käytön. WooCommerce tarjoaa oletuksena PayPalin ja Stripen käytön, vastaavasti Shopifyn tarjotessa oman maksutapansa Shopify Paymentsin, joka pohjautuu myös Stripeen.

Oletusmaksutapojen lisäksi voit integroida molempiin alustoihin käytännössä minkä tahansa maksutavan aina pankkisiirrosta luottokorttiin ja pienempiin maksupalveluihin.

WooCommerce mahdollistaa kolmannen osapuolen maksutapojen maksutapojen käyttämisen veloituksetta, Shopifyn napatessa 2 % palvelumaksun jokaisesta ostotapahtumasta. Kahden prosentin palvelumaksu pätee kaikissa Shopify-tilauksissa kalleinta lukuun ottamatta, jossa maksu laskee puoleen prosenttiin.

💡

Jos kolmannen osapuolen maksutapojen käyttö on ehdoton kriteeri, säästät huomattavasti rahaa valitsemalla WooCommercen.

Shopifyn etuna on oletuksena paremmin konversio-optimoitu, virtaviivaisempi kassa. WooCommercen hieman kehnoon vakiokassaan on kuitenkin saatavilla erilaisia lisäosia, kuten CheckoutWC, jotka edistävät konversiota ja nopeuttavat ostamista.

Lisäosat

Ladattavien lisäosien valikoimassa WooCommerce vie selkeästi voiton. WooCommerce perustuu hyvin pitkälti lisäosien käyttöön, joita löytyy jopa yli 50 000 kappaletta. Shopify nojaa enemmän vakio-ominaisuuksiin lisäosien määrän jäädessä reiluun 8 000:een.

Lisäosat voivat olla esimerkiksi:

  • hakukoneoptimointityökaluja, jotka helpottavat verkkokaupan SEO-toimia
  • Maksuliikenne- ja kassalisäosia
  • Markkinointiin liittyviä lisäosia
  • Verkkokaupan toiminnallisuutta parantavia lisäosia
  • Turvallisuuslisäosia jotka parantavat verkkokaupan turvallisuutta
  • Suunnittelutyökaluja sekä graafista ulkoasua parantavia plugareita

Verkkokauppa-alustojen markkinointityökalut

Yksikään verkkokauppa ei toimi ilman näkyvyyttä ja liikennettä. Molemmat alustat mahdollistavat useiden eri kanavien hyödyntämisen hyödyntämisen verkkokaupan ja liiketoiminnan kasvattamiseksi.

Vaihtoehdoista Shopify tarjoaa vakiona laajemmat markkinointityökalut, kuten sähköpostiautomaatiot ja monikanavaisen myynnin. WooCommercesta ei näitä ominaisuuksia oletuksena löydy, vaan vaativat erillisten lisäosien käyttöönoton.

⚡️

Esimerkiksi Google Shopping-mainosten teko vaatii lisäosien käyttöä molemmissa alustoissa. WooCommerce ja Shopify eivät (ainakaan vielä) tarjoa vakiona tuotesyötteitä Google Merchant Centeriin.

Shopify mahdollistaa sosiaalisen median kanavien suoran integroinnin täysin veloituksetta, mikä mahdollistaa omnichannel-markkinoinnin ilman ylimääräisiä kustannuksia.

Shopify tarjoaa vakiona laajemman valikoiman markkinointityökaluja, ja WooCommerce nojaa lisäosien tuomiin mahdollisuuksiin.

Verkkokaupan hakukoneoptimointi

Verkkokaupan kohdalla ei tule unohtaa hakukoneoptimointia: SEO-optimoitu verkkokauppa houkuttelee ostavia asiakkaita luoksesi. Kun verkkokauppasi saavuttaa orgaanista liikennettä oikeilla hakusanoilla, tuottaa verkkokauppasi luonnollisesti enemmän.

Tämän vertailun verkkokauppa-alustoista WooCommerce vie voiton SEO-ystävällisyydessä. WooCommerce pohjautuu WordPressin laadukkaaseen koodiin, jota Google ja muut hakukoneet suosivat.

Laadukkaan ja Google-ystävällisen koodin lisäksi voit hyödyntää kaikkia WordPressin SEO-plugineita, jotka auttavat optimoimaan verkkokaupan yksittäisiä tuotesivuja myöten.

Suosituimmat WordPress SEO-pluginit kuten All In One SEO ja Yoast soveltuvat erinomaisesti verkkokaupan optimointiin.

Shopifyn hakukoneoptimointi vaatii huomattavasti enemmän osaamista, mutta voi yhtä lailla saavuttaa erinomaisia tuloksia. Shopifyn SEO-pluginien valikoima ei aivan vastaa WooCommercea, mutta ilmaisilla työkaluilla kuten SEO Boosterilla ja järkevällä verkkokaupan rakenteella voit luoda aivan yhtä menestyksekkään verkkokaupan.

WooCommercen hakukoneoptimointi on helpompaa lukuisten SEO-pluginien ansiosta. Shopifyn hakukoneoptimointi vaatii hieman enemmän osaamista ja aikaa.

Jos olet kuitenkin avoin vaihtoehtoisille alustoille, Magento SEO on mainio valinta. Magento tarjoaa laajan kirjon työkaluja verkkokaupan hakukoneoptimointiin ja on erityisen tunnettu joustavuudestaan sekä skaalautuvuudestaan. Tämä tekee siitä erinomaisen vaihtoehdon suurille verkkokaupoille, jotka kaipaavat räätälöityjä ja kattavia ratkaisuja.

Alustojen skaalattavuus

Verkkokauppa-alustan skaalautuvuus nousee valokeilaan liikenteen ja ostotapahtumien määrän kasvaessa. Kun liiketoiminta laajenee, tarvitaan jatkuvasti lisää resursseja uusien haasteiden ja tavoitteiden selättämiseksi.

Shopify vie skaalautuvuudessa pidemmän korren. Koska Shopify hoitaa verkkokaupan tekniikan puolestasi, et joudu itse murehtimaan kuinka verkkokauppasi kestää suuremmat määrät liikennettä.

WooCommerce-verkkokaupan kohdalla olet itse vastuussa skaalautuvuudesta, aivan kuten kaikesta muustakin tekniikasta. WooCommercen kaupan laajentaminen vaatii usein kalliimman hosting-paketin, joka käsittää enemmän levytilaa ja liikennöintiä.

Jos olet valinnut WooCommerce-verkkokaupallesi edullisemman hostauspalvelun, on ylläpidon päivittämäinen lähes väistämätöntä.

Tietoturva

Tietoturva on tärkeää jokaisella verkkosivustolla, eritoten verkkokaupoissa joissa liikkuu rahaa sekä henkilökohtaisia tietoja.

Tietoturva-asioissa Shopify vetää pidemmän korren, sillä Shopifyyn kuuluu automaattisesti kattava tietoturvapaketti. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että WooCommerce olisi tietoturvan kannalta huono valinta. WooCommercen taustalla on WordPressin erinomainen tietoturva, jatkuvat päivitykset sekä lukuisat turvallisuuslisäosat.

Huomioi kuitenkin GDPR, sillä Shopifyn kaikki data kulkee Yhdysvalloissa ja Kanadassa sijaitsevien serverien kautta. On mahdollista, että EU ottaa asiaan jossain vaiheessa kantaa.

SSL-sertifikaatti

SSL-sertifikaatti (Secure Sockets Layer) on verkkokaupan tärkein suoja, jota ilman asiakkaan henkilökohtaiset tiedot sekä maksutiedot ovat vaarassa. Ilman SSL-suojausta käytännössä kuka tahansa voi päästä käsiksi arvokkaisiin tietoihin.

SSL-sertifikaatti tarjoaa myös merkittävän SEO-hyödyn, sillä Google pyrkii välttämään suojaamattomien sivustojen näyttämistä hakutuloksissa.

Shopify tarjoaa SSL-sertifikaatin automaattisesti ilman erillistä asennusta, toisin kuin WooCommercessa, jossa SSL tulee hankkia itse. SSL-sertifikaatin hankkiminen WooCommerce-verkkokauppaan onnistuu helposti hostauspalvelun kautta. Laadukkaissa hostauspalveluissa SSL kuuluu automaattisesti pakettiin.

Yhteenveto

Koska kyseessä on kaksi täysin erilaista verkkokauppa-alustaa, voi valinta osoittautua hankalaksi. Tämän vuoksi ennen lopullista ostopäätöstä on tärkeä perehtyä useampiin vaihtoehtoihin.

Miksi valita Shopify?

  • Mahdollisuus rakentaa teknisesti laadukas ja toimiva verkkokauppa pienellä vaivalla ja suhteellisen lyhyessä ajassa
  • Laajat ominaisuudet oletuksena
  • Ympäri vuorokauden palveleva tekninen tuki
  • Kokonaisvaltainen palvelu johon sisältyy hostaus, domain sekä automaattinen SSL-sertifikaatti
  • Mahdollisuus integroida sosiaalisen median kanavat
  • Helpompi aloittaa kansainvälinen myynti

Miksi valita WooCommerce?

  • WooCommerce on täysin ilmainen
  • Saumaton integraatio olemassa olevaan WordPress-sivustoon
  • Laaja valikoima erilaisia lisäosia
  • Jos olet valmis käyttämään aikaa pienten yksityiskohtien hiomiseen ja täysin itsesi näköisen verkkokaupan luomiseksi, valitse tällöin WooCommerce
  • Mahdollisuus käyttää kolmannen osapuolen maksutapoja edullisemmin

Kirjoittajat: Jere Rautiainen ja Alvar Yrjölä
Editoinut: Alvar Yrjölä

Oliko artikkeli hyödyllinen?

Liity Muutos Digitalin postituslistalle. Saat sähköpostiisi säännöllisen epäsäännöllisesti julkaistavan uutiskirjeemme, jossa avaamme digimarkkinoinnin parhaita tekniikoita.
Tilaa uutiskirje
Meiltä et saa turhaa postia.

Alvar Yrjölä

Alvar Yrjölä on Muutos Digitalin toimitusjohtaja ja SEO-projektien aivot. Alvarilla on vuosien kokemus hakukoneoptimoinnista, copywritingistä ja sisällöntuotannosta niin pienille kuin kansainvälisillekin yrityksille.