Miksi sisällöntuotanto verkkosivustolle on tärkeää?

Miksi sisällöntuotanto verkkosivustolle on tärkeää?

Tutustuessasi digitaalisen markkinoinnin maailmaan olet varmasti kuullut lauseen Content is King ja pohtinut, mitä tällä lausahduksella oikein tarkoitetaan. 

Sisällöntuotannolla tarkoitetaan kaikkea verkkosivuille, eri sosiaalisen median alustoille sekä maksettuihin mainoksiin tuotettua sisältöä, mikä voi olla teksti-, kuva- tai jopa videomuotoista.

Verkkosivuilla sisällöntuotanto keskittyy useimmiten laadukkaaseen ja informatiiviseen tekstisisältöön, joka antaa asiakkaalle kattavasti ilmaista tietoa tuotteista tai palveluista.

Laadukas sisältö antaa potentiaaliselle asiakkaalle luotettavan kuvan yrityksestäsi ja kannustaa toivottuun toimenpiteeseen.

Verkkosivustojen kohdalla laadukkaan sisällön merkitys korostuu entisestään, sillä verkkosivujen tehtävä on olla organisaatiosi paras myyjä.

Laadukas ja ennen kaikkea mielenkiintoinen sisältö herättää kiinnostuksen asiakkaissa, sekä kaiken lisäksi parantaa verkkosivustosi hakukonenäkyvyyttä.

Tässä kirjoituksessa käyn lyhyesti läpi miksi jokaisen yrityksen kannattaisi panostaa laadukkaaseen sisältöön verkkosivuillaan, ja mitä konkreettista hyötyä laadukas sisältö tarjoaa.

Sisällöntuotannon tavoitteet:

  • Tarjota potentiaaliselle asiakkaalle etsimäänsä tietoa
  • Konvertoida uusia liidejä
  • Tavoittaa asiakas ostopolun eri vaiheissa
  • Parantaa yrityksen hakukonenäkyvyyttä
  • Tuoda yrityksen visio ja missio asiakkaan tietoon
  • Tuoda lisää myyntiä

Minkälaista sisältöä verkkosivuille voi tuottaa?

Yleisin sisällöntuotannon muoto on laadukas tekstisisältö useimmiten blogiartikkelien tai tuotekuvausten muodossa. Panostamalla laadukkaisiin tuotekuvauksiin tarjoat asiakkaalle kattavasti ilmaista tietoa ja täten kasvatat luottamusta ja edistät ostopäätöstä.

Vaikka blogien suosio on viime vuosina ollut valtavassa laskussa, ei niiden merkitystä yritysten hakukoneoptimoinnin kannalta tule unohtaa. Googlen algoritmit arvostavat laadukasta ja hakusanarikasta sisältöä, jolloin sivustosi näkyy korkeammalla Googlen hakutuloksissa.

Kirjoittamalla säännöllisin väliajoin blogiartikkeleita sivustollesi parannat jatkuvasti Google-näkyvyyttäsi, ja tuot sivustollesi uusia potentiaalisia uusia asiakkaita.

Tuotetun sisällön ei aina tarvitse olla tekstimuotoista. Relevantit kuvat ja videot elävöittävät verkkosivuja huomattavasti sekä kiinnittävät asiakkaan huomion. 

Miksi laadukkaan sisällön tuottaminen on hyödyllistä?

Sen lisäksi että laadukas sisältö lisää potentiaalisten asiakkaiden ostohalua ja herättää luottamusta, on se elintärkeää myös Google-näkyvyyden kannalta.

Googlen tehtävä on vastata ihmisten kysymyksiin ja tarjota niitä vastaavaa sisältöä.

Sisällöntuotannon edut:

  • Parantaa Google-näkyvyyttä
  • Herättää luottamusta asiakkaissa
  • Kannustaa tekemään toivotun toimenpiteen
  • Kasvattaa yrityksen tunnettuutta

Sisällön määrä ja relevanttius

Useimmiten ajatellaan että mitä enemmän sisältöä, sitä parempi. Pelkkä sisällön määrä ei kuitenkaan ole ainut ratkaiseva tekijä.

Verkkosivuille tuotetun sisällön tulisi olla sekä laadukasta että relevanttia.

Laadukas ja relevantti sisältö tarjoaa asiakkaalle ilmaista lisätietoa tuotteista ja palveluista, sekä luo luottamusta.

Kuvitellaan kaksi saman alan yritystä; toisen verkkosivuilla lukee korkeintaan yhteystiedot ja lyhyt lista palveluista, ja toinen tarjoaa kattavasti tietoa yrityksestä ja palveluista. Ei ole vaikea arvata kumman verkkosivut konvertoivat enemmän liidejä ja tekevät kauppaa.

Kuinka laadukas sisältö syntyy?

Laadukas sisältö ei koskaan synny itsestään, vaan se vaatii itse kirjoittamisen lisäksi tarkan suunnittelun ja pohjatyöt.

Aiheen ja otsikon määrittäminen

Otsikon ja aiheen taustalla voi olla tietty teema, tuotekuvaus tai tavoite. Suunnittelun alkuvaiheessa on myös määriteltävä tarkkaan mitä sisällöllä halutaan viestiä. Onko sisällön tarkoitus tarjota informaatiota, kuvailla uutta tuotetta vai kannustaa asiakasta tekemään toivottu toimenpide?

Hakusana-analyysi

Hakusana-analyysillä selvitetään ihmisten verkko- ja ostokäyttäytymistä. Googlen tarkoitushan on vastata ihmisten kysymyksiin, joten tarjoamalla vastauksia relevantin sisällön muodossa Google todennäköisimmin ohjaa potentiaaliset asiakkaat juuri sinun sivustollesi.

Tiedonhaku ja suunnittelu

Asiatekstiä on käytännössä mahdotonta luoda tyhjästä, kattavan pohjan ja ns. content outlinen luominen helpottaa kirjoitusprosessia huomattavasti. Kun sisällölle on luotu punainen lanka, sen lisäksi että kirjoitusprosessi helpottuu, on lopullinen tuotos lukijalle miellyttävämpi.

Kirjoitusvaihe

Kun sisällön aihe, otsikot, ja olennaisimmat sisällöt on määritelty, on lopullinen tuotos helppo kirjoittaa niiden pohjalta.

Kirjoitusvaiheessa on erityisen tärkeää panostaa aloitukseen ja tiiviiseen lopetukseen. Hyvä aloituskappale herättää lukijan mielenkiinnon ja sisällön yhteen nitova lopetus jättää asian ytimen lukijan mieleen.

Yleisimmät virheet verkkosivujen sisällöntuotannossa

  • Sisältö on liian suppeaa
  • Sisällön punainen lanka puuttuu kokonaan
  • Sisältö ei ole tyylillisesti yhtenäistä
  • Sisältö toistaa itseään
  • Kirjoitus- ja kielioppivirheet
  • Liiallinen ja tönkkö hakusanojen upotus eli ns. keyword stuffing

Vinkit laadukkaan sisällön tuottamiseen:

  • Älä kirjoita hakukoneelle, vaan lukijalle.
  • Tee pohjatyöt. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
  • Kiinnitä lukijan huomio heti ensimmäisessä kappaleessa.
  • Elävöitä sisältöä graafisesti esimerkiksi kuvilla ja videoilla.
  • Kasaa tärkeimmät asiat tiiviiseen lopetuskappaleeseen, tällöin sisällön sanoma jää lukijan mieleen.
Haluatko
lisää liikennettä verkkosivustollesi?
Uusimmat kirjoitukset
Miksi sisällöntuotanto verkkosivustolle on tärkeää?
YouTube-mainonta – Perusteet ja vinkkejä alkuun pääsemiseksi
Google Display mainonta – Perusteet
Parhaat WordPress teemat 2022

Lisää luettavaa..

Kiinnostiko artikkeli? Selaa muita aiheeseen liittyviä kirjoituksiamme.

Miksi sisällöntuotanto verkkosivuille on tärkeää?
Tutustuessasi digitaalisen markkinoinnin maailmaan olet varmasti kuullut lauseen Content is King ja pohtinut, mitä tällä...
YouTube-mainonta
YouTube on ylivoimaisesti käytetyin videopalvelu johon kuka tahansa voi julkaista mitä tahansa. YouTuben suosio on...
Google Display mainonta on kustannustehokas ja helppo keino lisätä liidien ja myynnin määrää verkossa sekä...
WordPress teemat
WordPress on tällä hetkellä ylivoimaisesti suosituin ja käytetyin verkkosivujen julkaisujärjestelmä. WordPress on yhteensopiva lähes jokaisen...
parhaat ilmaiset wordpress lisäosat
Mitkä ovat parhaat WordPress lisäosat vuonna 2022? Alunperin vuonna 2003 julkaistu WordPress on maailman käytetyin...
Verkkomarkkinointi, tutummin digimarkkinointi on nykyaikainen tapa mainostaa yritystäsi ja palveluitasi. Idea on täysin sama kuin...
Jos sinulla on verkkokauppa, etkä tällä hetkellä hyödynnä Google Shopping -mainoksia, olet jäänyt pahasti jälkeen....
Sisällöntuottaja kirjoittamassa sisältöä kannettavalla tietokoneella
Sisällöntuottajia tarvitaan tuottamaan sisältöä netistä löytyvien lukemattomien verkkosivustojen, blogien ja some-tilien tarpeisiin.
Blogikirjoituksen hakukoneoptimointi
Blogit ovat yrityksille tärkeä osa digimarkkinointimixiä. Ne tuovat sivustolle liikennettä ja saavat ihmiset tutustumaan brändiin...
Coinbasen toimitusjohtaja Brian Armstrong herätti kiistan Twitterissä, kun hän vähätteli mainostoimistoja twiitissään ja kehui oman...