50 kohdan maksuton SEO-muistilista

Miksi sisällöntuotanto verkkosivustolle on tärkeää?

Tutustuessasi digitaalisen markkinoinnin maailmaan olet varmasti kuullut lauseen Content is King ja pohtinut, mitä tällä lausahduksella oikein tarkoitetaan.  Sisällöntuotannolla tarkoitetaan kaikkea verkkosivuille, eri sosiaalisen median alustoille sekä maksettuihin mainoksiin tuotettua sisältöä, mikä voi olla teksti-, kuva- tai jopa videomuotoista. Verkkosivuilla sisällöntuotanto keskittyy useimmiten laadukkaaseen ja informatiiviseen tekstisisältöön, joka antaa asiakkaalle kattavasti ilmaista tietoa tuotteista tai…

BlogiMarkkinointi
Miksi sisällöntuotanto verkkosivuille on tärkeää?

Artikkelin sisältö

Tutustuessasi digitaalisen markkinoinnin maailmaan olet varmasti kuullut lauseen Content is King ja pohtinut, mitä tällä lausahduksella oikein tarkoitetaan. 

Sisällöntuotannolla tarkoitetaan kaikkea verkkosivuille, eri sosiaalisen median alustoille sekä maksettuihin mainoksiin tuotettua sisältöä, mikä voi olla teksti-, kuva- tai jopa videomuotoista.

Verkkosivuilla sisällöntuotanto keskittyy useimmiten laadukkaaseen ja informatiiviseen tekstisisältöön, joka antaa asiakkaalle kattavasti ilmaista tietoa tuotteista tai palveluista.

Laadukas sisältö antaa potentiaaliselle asiakkaalle luotettavan kuvan yrityksestäsi ja kannustaa toivottuun toimenpiteeseen.

Verkkosivustojen kohdalla laadukkaan sisällön merkitys korostuu entisestään, sillä verkkosivujen tehtävä on olla organisaatiosi paras myyjä.

Laadukas ja ennen kaikkea mielenkiintoinen sisältö herättää kiinnostuksen asiakkaissa, sekä kaiken lisäksi parantaa verkkosivustosi hakukonenäkyvyyttä.

Tässä kirjoituksessa käyn lyhyesti läpi miksi jokaisen yrityksen kannattaisi panostaa laadukkaaseen sisältöön verkkosivuillaan, ja mitä konkreettista hyötyä laadukas sisältö tarjoaa.

Sisällöntuotannon tavoitteet:

  • Tarjota potentiaaliselle asiakkaalle etsimäänsä tietoa
  • Konvertoida uusia liidejä
  • Tavoittaa asiakas ostopolun eri vaiheissa
  • Parantaa yrityksen hakukonenäkyvyyttä
  • Tuoda yrityksen visio ja missio asiakkaan tietoon
  • Tuoda lisää myyntiä

Minkälaista sisältöä verkkosivuille voi tuottaa?

Yleisin sisällöntuotannon muoto on laadukas tekstisisältö useimmiten blogiartikkelien tai tuotekuvausten muodossa. Panostamalla laadukkaisiin tuotekuvauksiin tarjoat asiakkaalle kattavasti ilmaista tietoa ja täten kasvatat luottamusta ja edistät ostopäätöstä.

Vaikka blogien suosio on viime vuosina ollut valtavassa laskussa, ei niiden merkitystä yritysten hakukoneoptimoinnin kannalta tule unohtaa. Googlen algoritmit arvostavat laadukasta ja hakusanarikasta sisältöä, jolloin sivustosi näkyy korkeammalla Googlen hakutuloksissa.

Kirjoittamalla säännöllisin väliajoin blogiartikkeleita sivustollesi parannat jatkuvasti Google-näkyvyyttäsi, ja tuot sivustollesi uusia potentiaalisia uusia asiakkaita.

Tuotetun sisällön ei aina tarvitse olla tekstimuotoista. Relevantit kuvat ja videot elävöittävät verkkosivuja huomattavasti sekä kiinnittävät asiakkaan huomion. 

Miksi laadukkaan sisällön tuottaminen on hyödyllistä?

Sen lisäksi että laadukas sisältö lisää potentiaalisten asiakkaiden ostohalua ja herättää luottamusta, on se elintärkeää myös Google-näkyvyyden kannalta.

Googlen tehtävä on vastata ihmisten kysymyksiin ja tarjota niitä vastaavaa sisältöä.

Sisällöntuotannon edut:

  • Parantaa Google-näkyvyyttä
  • Herättää luottamusta asiakkaissa
  • Kannustaa tekemään toivotun toimenpiteen
  • Kasvattaa yrityksen tunnettuutta

Sisällön määrä ja relevanttius

Useimmiten ajatellaan että mitä enemmän sisältöä, sitä parempi. Pelkkä sisällön määrä ei kuitenkaan ole ainut ratkaiseva tekijä.

Verkkosivuille tuotetun sisällön tulisi olla sekä laadukasta että relevanttia.

Laadukas ja relevantti sisältö tarjoaa asiakkaalle ilmaista lisätietoa tuotteista ja palveluista, sekä luo luottamusta.

Kuvitellaan kaksi saman alan yritystä; toisen verkkosivuilla lukee korkeintaan yhteystiedot ja lyhyt lista palveluista, ja toinen tarjoaa kattavasti tietoa yrityksestä ja palveluista. Ei ole vaikea arvata kumman verkkosivut konvertoivat enemmän liidejä ja tekevät kauppaa.

Kuinka laadukas sisältö syntyy?

Laadukas sisältö ei koskaan synny itsestään, vaan se vaatii itse kirjoittamisen lisäksi tarkan suunnittelun ja pohjatyöt.

Aiheen ja otsikon määrittäminen

Otsikon ja aiheen taustalla voi olla tietty teema, tuotekuvaus tai tavoite. Suunnittelun alkuvaiheessa on myös määriteltävä tarkkaan mitä sisällöllä halutaan viestiä. Onko sisällön tarkoitus tarjota informaatiota, kuvailla uutta tuotetta vai kannustaa asiakasta tekemään toivottu toimenpide?

Hakusana-analyysi

Hakusana-analyysillä selvitetään ihmisten verkko- ja ostokäyttäytymistä. Googlen tarkoitushan on vastata ihmisten kysymyksiin, joten tarjoamalla vastauksia relevantin sisällön muodossa Google todennäköisimmin ohjaa potentiaaliset asiakkaat juuri sinun sivustollesi.

Tiedonhaku ja suunnittelu

Asiatekstiä on käytännössä mahdotonta luoda tyhjästä, kattavan pohjan ja ns. content outlinen luominen helpottaa kirjoitusprosessia huomattavasti. Kun sisällölle on luotu punainen lanka, sen lisäksi että kirjoitusprosessi helpottuu, on lopullinen tuotos lukijalle miellyttävämpi.

Kirjoitusvaihe

Kun sisällön aihe, otsikot, ja olennaisimmat sisällöt on määritelty, on lopullinen tuotos helppo kirjoittaa niiden pohjalta.

Kirjoitusvaiheessa on erityisen tärkeää panostaa aloitukseen ja tiiviiseen lopetukseen. Hyvä aloituskappale herättää lukijan mielenkiinnon ja sisällön yhteen nitova lopetus jättää asian ytimen lukijan mieleen.

Yleisimmät virheet verkkosivujen sisällöntuotannossa

  • Sisältö on liian suppeaa
  • Sisällön punainen lanka puuttuu kokonaan
  • Sisältö ei ole tyylillisesti yhtenäistä
  • Sisältö toistaa itseään
  • Kirjoitus- ja kielioppivirheet
  • Liiallinen ja tönkkö hakusanojen upotus eli ns. keyword stuffing

Vinkit laadukkaan sisällön tuottamiseen:

  • Älä kirjoita hakukoneelle, vaan lukijalle.
  • Tee pohjatyöt. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
  • Kiinnitä lukijan huomio heti ensimmäisessä kappaleessa.
  • Elävöitä sisältöä graafisesti esimerkiksi kuvilla ja videoilla.
  • Kasaa tärkeimmät asiat tiiviiseen lopetuskappaleeseen, tällöin sisällön sanoma jää lukijan mieleen.

Oliko artikkeli hyödyllinen?

Liity Muutos Digitalin postituslistalle. Saat sähköpostiisi säännöllisen epäsäännöllisesti julkaistavan uutiskirjeemme, jossa avaamme digimarkkinoinnin parhaita tekniikoita.
Tilaa uutiskirje
Meiltä et saa turhaa postia.

Jere Rautiainen

Jere Rautiainen on Muutoksen sisältöspesialisti. Jeren kynästä syntyy monipuolisia sisältöjä, jotka näkyvät hakukoneissa, kiinnostavat lukijoita ja rakentavat uusia asiakassuhteita.