50 kohdan maksuton SEO-muistilista

Mitä ovat UTM-parametrit? Näin käytät seurantalinkkejä

UTM-parametrit ovat lyhyitä tekstikoodeja, joita voit lisätä URL-linkkeihisi. UTM-parameterit on suunniteltu auttamaan markkinoijia seuraamaan verkkosivunsa tai kampanjoidensa tuloksia analytiikkatyökaluissa. Miten niitä voi hyödyntää, ja mistä tietää, mitä termistöä URL-linkkeihin tulee kirjoittaa?

UTM-parametrit ovat lyhyitä tekstikoodeja, joita voit lisätä URL-linkkeihisi. UTM-parameterit on suunniteltu auttamaan markkinoijia seuraamaan verkkosivunsa tai kampanjoidensa tuloksia analytiikkatyökaluissa. Miten niitä voi hyödyntää, ja mistä tietää, mitä termistöä URL-linkkeihin tulee kirjoittaa? Lue artikkeli, ja opi UTM-seurannan mestariksi!

UTM-parametrit ovat yksinkertainen, helposti sisäistettävä ja luotettava tapa seurata verkkosivustolle tulevaa liikennettä. Niihin ei vaikuta muutokset kolmansien osapuolien evästeissä, tai Facebookin pikselissä. Kaiken lisäksi voit seurata UTM-merkittyjä linkkejä kätevästi Google Analyticsin avulla. 

UTM-tägit ovat erityisen hyödyllisiä kolmesta syystä:

  1. Ne helpottavat sosiaalisen median kampanjoidesi tulosten ja ROI:n seurantaa
  2. Ne tarjoavat tarkkaa dataa konversioista ja liikenteen lähteestä
  3. Ne antavat mahdollisuudet A/B-testata yksittäisiä julkaisuja ilman kalliita lisätyökaluja

Mitä on UTM-parametrit?

UTM-parametrit ovat viisi tunnistetta, joita voidaan käyttää digimarkkinointikampanjoiden tehokkuuden seuraamiseen eri liikenteen lähteissä ja julkaisuvälineissä. UTM-tageilla voidaan seurata kampanjan tuomaa liikennettä, liikenteen lähdettä ja liikenteen tulotapaa sivustolle. Ne esitteli Google Analyticsin edeltäjä Urchin, minkä vuoksi Google Analytics tukee niitä valmiina. 

UTM-koodien avulla voit korvamerkata kampanjaasi tai julkaisuusi erilaisia tietoja, tehden näin konversioseurannasta tai liikenteen analysoimisesta helpompaa. Tämä voi olla monelle markkinoijalle kullanarvoinen tieto, etenkin, jos haluat selvittää, mitkä kampanjasi, somekanavasi tai julkaisutyyppisi tuottavat eniten myyntiä.

Käyttäjä näkee linkin useimmiten lyhennetyssä muodossa. UTM-seurantakoodit ovat linkin loppuosassa, selkeässä muodossa. Tässä esimerkki:

utm parametrit havainnekuva 1920x55 1

Turkoosilla korostettu tekstinpätkä on osa Instagramissa käyttämäämme UTM-seurantaotetta, joka sisältää kolme viidestä UTM-parametristä. 

Ensisilmäyksellä seurantapätkä voi vaikuttaa monimutkaiselta, mutta hoksaat varmasti nopeasti, että UTM-parametrejä on todella helppo käyttää. 

Jokainen tekstinpätkä alkaa “?”-merkillä, ja parametrit erotetaan toisistaan “&”-merkillä. Käyttämämme parametrit ovat utm_source, utm_medium, ja utm_campaign. 

Useammat somessa nähtävät linkit ovat lyhennetyssä muodossa. Facebook, Instagram ja monet muut somealustat tarjoavat linkit valmiiksi lyhennetyssä muodossa, mutta halutessasi voit käyttää bit.ly:n kaltaista linkkien lyhentäjää. Tällöin säästät merkkitilaa julkaisussasi, eikä linkkisi näytä niin kammostuttavalta.

Kuten sanoin aiemmin, UTM-parametrejä on viisi erilaista. Onnistunut kampanjan tehokkuuden seuranta hoituu kuitenkin yleensä kolmella ensimmäisellä seurantatägillä. 

Kaksi viimeistä tägiä ovat vapaaehtoisia lisättäviä, ja niillä seurataan lähinnä maksetun mainonnan kampanjoita.

Huomaathan, että UTM-tägäykset on tehtävä englanniksi. Google Analytics käyttää vakiomuotoisia, englanninkielisiä termejä UTM-seurannassa, joten kannattaa pysytellä niissä. Omia UTM-koodeja ei kannata lähteä keksimään, sillä sillä touhulla ei yleensä ole mitään arvoa markkinoinnin seurannan kannalta.

UTM-tagien tyypit:

1. Kampanjan lähde 

Tämä parametri kertoo Analyticsille liikenteen lähteen, hakukoneen, uutiskirjeen nimen, tai muun lähteen josta ajat liikennettä sivullesi. 

Esimerkkejä: facebook, instagram, blogi, uutiskirje, twitter

UTM-koodi: utm_source

Esimerkkikoodi: utm_source=instagram

2. Kampanjan kanava

Tämä UTM-tägi seuraa kanavaa, josta ajat liikennettä sivullesi: orgaaninen liikenne, sosiaalinen media, maksettu some, sähköposti jne.

Esimerkkejä: cpc, organic_social, display, email

UTM-koodi: utm_medium

Esimerkkikoodi: utm_medium=display

3. Kampanjan nimi

Markkinoinitkampanjat kannattaa aina nimetä, jotta voit seurata niiden tehokkuutta ja kehitystä, sekä vertailla kampanjoita keskenään. Nimi voi olla tuotteen nimi, kilpailun nimi, tai kausittainen tunnus kampanjallesi. 

Esimerkkejä: syyskampanja, liidimagneetti, ilmainen_kokeilu

UTM-koodi: utm_campaign

Esimerkkikoodi: utm_campaign=kevat_alennus

4. Kampanjan termi

Käytä tätä vain, jos haluat seurata maksetun hakusanamainonnan hakutermejä tai avainsanoja

Esimerkkejä: digimarkkinoinit, hakukoneoptimointi, nettisivut_hinta

UTM-koodi: utm_term

Esimerkkikoodi: utm_term=digimarkkinointi_hinta

5. Kampanjan sisältö

Tämän parametrin avulla voit seurata eri mainoksia kampanjan sisällä. 

Esimerkkejä: video, text, banner, banner_400x400

UTM-koodi: utm_content

Esimerkkikoodi: utm_content=video_ad

Miten käyttää UTM-parametrejä?

Voit lisätä UTM-parametrit kaikki kerralla, samaan linkkiin. Pidä huolta, että käytät ainakin kolmea ensimmäistä parametria. Näin varmistat, että voit seurata kampanjasi tehokkuutta oikein. 

UTM-koodit alkavat aina kysymysmerkin jälkeen, ja ne erotetaan “&”-merkillä. Niitä voi kirjoittaa käsin – jos haluaa – mutta onneksi touhuun on olemassa helpompikin ratkaisu. 

Googlen URL-suunnittelutyökalu:

Google on ajatellut markkinoijien tarpeita, ja rakentanut UTM-linkityksiä varten oman työkalun. Syöttämällä arvot haluttuihin kohtiin, voit rakentaa kampanjoillesi, somepostauksillesi tai muulle promootiolle UTM-träckäyslinkejä ilman, että joudut itse käsinkirjoittamaan linkit joka kerta.

Googlen Campaign URL-builder antaa sinun jopa lyhentää linkkisi halutessasi, joka on ehdottomasti hyödyllinen ominaisuus. 

utm tracking kuva

Näin käytät Googlen Campaign URL Builderia:

  1. Kirjoita verkkosivustosi URL perusmuodossa, kokonaisena. Muista https:// -etuliite.
  2. Lisää kampanjasi lähde, oli se sitten Google, uutiskirje, Instagram tai muu lähde
  3. Lisää medium eli viestintäkanava. Älä käytä omia keksintöjä, vaan pysyttäydy Googlen vakiotermeissä (cpc, organic, social jne…)
  4. Lisää kampanjallesi nimi. Yhtenäinen nimityskäytäntö kampanjoillesi voi olla hyödyksi, jos haluat esimerkiksi kasata raportteja eri kampanjoista. 
  5. Jos käytät maksetussa mainonnnassa UTM-tägäyksiä, lisää halutessasi myös campaign content tai term -vaihtoehtoihin kentät.
  6. Kopioi uusi utm-tägätty URL:si, tai kikkaa SHORTEN LINK -painiketta, jos haluat lyhentää URL:si. (Tämä vie sinut Bitlyyn).

Miten UTM-parametrejä hyödynnetään markkinoinnissa?

Nyt kun ymmärrät perustoimintamallin UTM-parametrien takana, ja osaat generoida UTM-koodit itse, voit alkaa hyödyntämään niitä sosiaalisen median markkinoinnin tehokkuuden analysoinnissa.

Jos sinulla on jo Google Analytics -tili oikeaoppisesti asennettuna, onnittelut! Google tajuaa automaattisesti jutun juonen, ja lajittelee UTM-tägätyn liikenteen oikeille paikoilleen kampanjoiden, lähteiden ja liikenteen tulotavan mukaisesti.

UTM-tracking Google Analytics - liikenteen lähde
kuva Google Analytics

Vaihtelemalla eri ulottuvuuksien välillä voit jaotella kampanjoitasi ja vertailla niitä. 

Paina “Liikenteen lähde” jos haluat jaotella kampanjat utm_sourcen mukaan, ja Liikenteen lähde/tulotapa, jos haluat nähdä lähteen (source) ja tulotavan (medium)

Alla olevassa kuvassa Google Analyticsistä, liikenne on jaoteltu tulotavan mukaan:

likenteen lähde vs tulotapa analytics UTM tracking
kuva Google Analytics

Ota kaikki irti UTM-träckäyksestä:

Pelkästä UTM-tagien avulla seuratuista linkeistä ei ole sinulle juuri hyötyä. Muista, että pohjatyöt verkkosivuston analytiikan ja seurannan toimivuudessa on tärkeää.

Verkkosivustollasi tulisi olla aina seuraavat asiat oikein asennettuna, jotta voit seurata markkinointikampanjoitasi tehokkaasti

  • Google Tag Manager 
  • Google Analytics
  • Google Search Console
  • Konversio- ja tapahtumaseurannat Tag Managerin avulla
  • Facebook-pikseli (Jos käytät Facebookia mainostyökaluna)
  • Muut somealustojen pikselit

Siinä se oli! Nyt tiedät, miten käyttää UTM-tageja, ja miten seurata niitä Analyticsin avulla. Onnea markkinointikampanjoihisi!

Tarvitsetko apua markkinointisi kanssa, tai jumittaako analytiikkasi? Ota meihin yhteyttä, ja tarjoamme asiantuntemustamme 30 minuutin ajan täysin maksutta.

Kirjoittanut Alvar Yrjölä

Alvar Yrjölä on Muutos Digitalin toimitusjohtaja ja SEO-projektien aivot. Alvarilla on vuosien kokemus hakukoneoptimoinnista, copywritingistä ja sisällöntuotannosta niin pienille kuin kansainvälisillekin yrityksille.