YouTube-mainonta – Perusteet ja vinkkejä alkuun pääsemiseksi

YouTube-mainonta – Perusteet ja vinkkejä alkuun pääsemiseksi

YouTube on ylivoimaisesti käytetyin videopalvelu johon kuka tahansa voi julkaista mitä tahansa. YouTuben suosio on viime vuosina ollut valtavassa nousussa, ja YouTuben suosituimmat sisällöntuottajat ovat verrattavissa julkkiksiin.

Valtavan kävijämäärän ansiosta YouTube on erinomainen alusta tavoittaa potentiaalisia asiakkaita. YouTube-mainonnassa vain mielikuvitus on rajana, voit tehdä mainoksesi joko perinteisenä bannerina tai kertoa itse videolla miksi asiakkaan tulisi valita juuri sinut.

Osalle YouTube voi olla edelleen tuntematon markkinointialusta, joten tässä artikkelissa käyn läpi YouTube-mainonnan perusteet, sekä vinkkejä alkuun pääsemiseksi.

Miten YouTubessa voi mainostaa?

YouTube tukee useita erilaisia mainosmuotoja, joista yleisimpiä ovat perinteiset bannerimainokset sekä videon toistamisen aikana näytettävät In-Stream mainokset. In-Stream mainoksia on ohitettavia ja ei-ohitettavia.

In-Stream-mainoksien pituus vaihtelee viidestä sekunnista muutamaan minuuttiin. Pidemmät mainokset ovat usein ohitettavia, jolloin katsoja voi palata videon pariin viiden sekunnin mainoksen toistamisen jälkeen.

YouTube-mainonnan edut

YouTube-mainonta on loppupeleissä aivan yhtä helppoa kuin perinteinen Google Ads -mainonta. YouTuben avulla löydät kohdeyleisösi helposti kohdentamalla mainokset tietyn hakusanan alle tai rajaamalla mainoksen kohdeyleisön demograafisin perustein.

Jos mainostettava tuote on esimerkiksi uudet pelikuulokkeet, voit rajata mainoksen näkyvyyden peliaiheisiin videoihin ja asettaa kohdeyleisölle demografiset raamit kuten “Alle 35 vuotiaat”. Näin mainoksesi näkyy ainoastaan potentiaaliselle asiakasryhmälle.

YouTube integroituu erinomaisesti Google Adsiin, joten olet koko ajan kärryillä mainoskampanjan tilastoista, kuten näyttökerroista ja mainoksella saatujen liidien määrästä.

Miksi YouTube-mainonta on kannattavaa?

  • Suuri yleisö, YouTube-videoita katselee päivittäin noin miljoona ja viikottain yli 2 miljoonaa suomalaista.
  • Maksat vain katsotuista mainoksista
  • Videomainokset jäävät helposti mieleen
  • Helppo kohdennus, mainoksesi näkyy niille kenelle haluat
  • Näkyvät tulokset pienelläkin budjetillä
  • Videomuotoiset mainokset aktuvoivat yleisöä (tykkää, jaa, kommentoi etc)

Näin luot YouTube-mainoskampanjan

YouTube on tutun ja turvallisen Googlen omistuksessa, joten YouTube ja Google Ads toimivat käsi kädessä. YouTube-kampanjat luodaan Adsissa aivan kuten muutkin maksetun mainonnan kampanjat.

Tavoitteet

Kampanjaa luodessa Ads pyytää valitsemaan yhden päätavoitteen:

  • Myynti
  • Liidit
  • Liikenne verkkosivuille
  • Tuotteen tai brändin harkinta
  • Brändin tunnettuus

Kampanjan päätavoite vaikuttaa sen alatyyppiin ja käytettävissä oleviin mainosmuotoihin.

Kampanjan alatyypit:

  • Lisää konversioita
    • CTA-tyyppiset mainokset
  • Videokampanja
  • Video – Reach -kampanja
    • Ohitettavat ja ei-ohitettavat In-Stream-mainokset
  • Harkintavaiheessa vaikuttaminen
    • Pyrkimys saada asiakas harkitsemaan juuri sinun tuotettasi
  • Outstream
    • Mobiililaitteella optimoidut mainokset
  • Shopping
    • Mainosta tuotteitasi suoraan ja kehota ostopäätökseen
  • Mainossarja
    • Sarja toisiinsa liittyviä mainosvideoita, esimerkiksi tarina

Budjetin määrittäminen

Budjetti vaikuttaa mainoksen näyttökertoihin sekä kuinka hyvällä paikalla se toistetaan. YouTube-kampanjan budjetti määritellään joko päiväbudjettina, tai kuukauden kokonaisbudjettina.

Missä mainoksesi näkyy?

Budjetin ja tavoitteiden määrittämisen jälkeen on vuorossa kampanjan kohdennus. Google Adsissa voit helposti rajata missä mainoksesi näkyy ja missä eii. Lisäksi voit rajata minkätyyppisen sisällön yhteydessä mainostasi näytetään.

Missä eri verkostoissa mainoksesi voi näkyä:

  • YouTube-videot
  • YouTuben hakutulokset
  • Googlen videokumppanit Display-verkostossa, jolloin tavoitat yleisöä YouTuben ulkopuolisilta sivustoilta ja sovelluksista.

Valitse kohderyhmä ja yleisö

Google Adsissa voit jakaa mainoksesi eri mainosryhmiin. Niiden avulla tarkennat mainoksen kohdennusta ja tavoitat toivitut asiakkaat tehokkaammin.

Demografinen targetointi mahdollistaa kohdeyleisön rajaaminen muua muassa iän ja sukupuolen mukaan. Demografiset jaottelut perustuvat kuitenkin Googlen tekemiin arvioihin ja ovat suuntaa antavia.

Demografisten rajauksen lisäksi voit kohdentaa mainoksesi tietyille kohdeyleisöille. Google arvioi kohdeyleisöjen kuluttajakäyttäytymistä sekä mielenkiinnon kohteita.

Mainoksen luominen

Kampanjan suunnittelun jälkeen on aika viilata näkyvät mainoksen kuntoon. Mainos voi olla perinteinen banneri tai lyhyt videonpätkä.

Hyvä YouTube-mainos kiinnittää huomion ja jää mieleen, sekä kehottaa katsojaansa toimimaan. Mainoksen toivottu toimenpide voi olla kommentointi, jakaminen, verkkosivuilla vierailu tai konversio.

Hyvän YouTube-mainoksen rakenne:

  • Selkeät keinot saada viesti perille
  • Mieleenpainuva
  • Kehottaa toimimaan
  • Selkeä ja erottuva Call To Action

Miten YouTube-mainokset kohdentuvat?

YouTube tarkkailee käyttäjiensä katseluhistoriaa ja näyttää mielenkiinnon kohteiden mukaisia mainoksia.

YouTube tunnistaa katsojan mielenkiinnon kohteet ja pyrkii näyttämään niitä vastaavia mainoksia. Esimerkiksi paljon koiravideoita katseleva näkee todennäköisesti mainoksia koiratarvikkeista. Kohdennetut mainokset vaativat evästeiden käytön hyväksymisen.

Paljonko YouTube-mainonta maksaa?

YouTube-mainonnan suurimpia etuja on sen matala hinta. Lisäksi maksat mainoksesta vain silloin kun mainosvideoita katsotaan yli 30 sekuntia tai mainosta klikataan. Mainosten hinta vaihtelee yhden ja viiden sentin välillä per näyttökerta, toki alasta ja mainospaikasta riippuen.

YouTube-mainosten luominen ei välttämättä aiheuta lisäkustannuksia. Jos yritykselläsi on valmiit bannerit ja mainosvideot, toimivat ne yhtälailla YouTubessakin!

Koska maksat vain klikkaiksista ja mainoksen loppuun asti katsomisesta, voi YouTube-mainonnalla saavuttaa mittavia tuloksia pienelläkin budjetilla. Jo muutaman kymmenen euron sijoitus tuo huomattavaa näkyvyyttä.

Optimaalinen budjetti YouTube-mainontaan selviää parhaiten kokeilemalla, ja soveltamalla aiemmin kerättyä dataa. Optimoimalla budjetin maksimoit YouTube-kampanjan ROASin (Return On Ad Spend).

Lisää YouTube-mainonta osaksi yrityksen digimarkkinointia

YouTube-mainonta on erinomainen lisä jo olemassa oleviin markkinointikampanjoihin. YouTube tavoittaa kohdeyleisön tehokkaasti ja kustannustehokkaasti, ja maksat vain katsotuista mainoksista.

Olemme lisänneet YouTube-markkinoinnin osaksi palvelutarjontaamme, joten YouTube-mainnonan lisääminen digimarkkinointimixiin on oiva keino lisätä yrityksesi näkyvyyttä kustannustehokkaasti.
Jos olet suunnitellut YouTube-mainonnan aloittamista tai edes kokeilemista ja tarvitset apua kampanjan suunnittelussa, ota rohkeasti yhteyttä niin suunnittelemme yhdessä juuri sinun yrityksellesi kannattavimman kampanjan.

Haluatko
lisää liikennettä verkkosivustollesi?
Uusimmat kirjoitukset
Miksi sisällöntuotanto verkkosivustolle on tärkeää?
YouTube-mainonta – Perusteet ja vinkkejä alkuun pääsemiseksi
Google Display mainonta – Perusteet
Parhaat WordPress teemat 2022

Lisää luettavaa..

Kiinnostiko artikkeli? Selaa muita aiheeseen liittyviä kirjoituksiamme.

Miksi sisällöntuotanto verkkosivuille on tärkeää?
Tutustuessasi digitaalisen markkinoinnin maailmaan olet varmasti kuullut lauseen Content is King ja pohtinut, mitä tällä...
YouTube-mainonta
YouTube on ylivoimaisesti käytetyin videopalvelu johon kuka tahansa voi julkaista mitä tahansa. YouTuben suosio on...
Google Display mainonta on kustannustehokas ja helppo keino lisätä liidien ja myynnin määrää verkossa sekä...
WordPress teemat
WordPress on tällä hetkellä ylivoimaisesti suosituin ja käytetyin verkkosivujen julkaisujärjestelmä. WordPress on yhteensopiva lähes jokaisen...
parhaat ilmaiset wordpress lisäosat
Mitkä ovat parhaat WordPress lisäosat vuonna 2022? Alunperin vuonna 2003 julkaistu WordPress on maailman käytetyin...
Verkkomarkkinointi, tutummin digimarkkinointi on nykyaikainen tapa mainostaa yritystäsi ja palveluitasi. Idea on täysin sama kuin...
Jos sinulla on verkkokauppa, etkä tällä hetkellä hyödynnä Google Shopping -mainoksia, olet jäänyt pahasti jälkeen....
Sisällöntuottaja kirjoittamassa sisältöä kannettavalla tietokoneella
Sisällöntuottajia tarvitaan tuottamaan sisältöä netistä löytyvien lukemattomien verkkosivustojen, blogien ja some-tilien tarpeisiin.
Blogikirjoituksen hakukoneoptimointi
Blogit ovat yrityksille tärkeä osa digimarkkinointimixiä. Ne tuovat sivustolle liikennettä ja saavat ihmiset tutustumaan brändiin...
Coinbasen toimitusjohtaja Brian Armstrong herätti kiistan Twitterissä, kun hän vähätteli mainostoimistoja twiitissään ja kehui oman...