Avainsanatutkimus – Opas parhaiden hakusanojen löytämiseen

Vältä virheinvestoinnit hakukoneoptimoinnissa laatimalla tarkka avainsanatutkimus ja sisältösuunnitelma. Jos kukaan ei googlaa avainsanoja, joita käytät sivustollasi, et tule saamaan yhtään liikennettä Googlesta.

Alvar Yrjölä

Lukuaika 9 minuuttia

Avainsanat ovat hakukoneoptimoinnin perusta. Ne ovat tärkein osa-alue missä tahansa SEO-strategiassa. Jos kukaan ei googlaa aiheita, mistä kirjoitat, et tule saamaan yhtään liikennettä sivuillesi. Siksi avainsanatutkimus eli hakusana-analyysi on taito, joka kannattaa opetella varhain. Kustannukset sisällöntuotannolle voivat olla suuret, joten virheellinen tieto sisällön ja hakukoneoptimoinnin toimenpiteiden suunnitteluvaiheessa voi tulla kalliiksi, ja viedä paljon aikaa.

Mikä on avainsanatutkimus?

Avainsanatutkimus on prosessi, jolla etsitään suosittuja hakutermejä, joilla ihmiset etsivät vastauksia hakuihinsa Googlesta. Hakusanatutkimuksessa löydettyjä hakutermejä käytetään usein hakukoneoptimoinnin strategiassa ja verkkosivuston sisällön suunnittelussa. 

Miksi avainsanatutkimus on tärkeää tehdä?

Avainsanatutkimus kertoo sinulle tarkasti, mitä kävijät hakevat tuotteesi, palvelusi tai nettisivujesi teemoihin liittyen. SEO-jätti Ahrefsin tutkimuksen mukaan 90% verkkosivuista maailmanlaajuisesti ei saa lainkaan hakuliikennettä Googlesta. Se on hurja luku. 

Ajattele asiaa näin: Kirjoitat artikkelin tai tietoiskusivun suurella vaivalla, mutta et saa sinne yhtään liikennettä, sillä et tehnyt ollenkaan tutkimusta siitä, haetaanko aihetta Googlesta. 

Sen sijaan muutaman tunnin aktiivisella työllä ja hakusanoja etsien saisit aiheet kymmenille eri artikkeleille tai sisältösivuille, joiden avulla mahdollistat jopa tuhansien ihmisten orgaanisen liikenteen virran nettisivuillesi. 

Avainsanatutkimus siis kertoo sinulle, millaista sisältöä verkkosivuillesi kannattaa julkaista. Se kertoo, onko aiheille kysyntää, haetaanko suunnittelemaasi palvelua alueellasi, ja miten sinun tulee muotoilla verkkokauppasi tuotekuvaukset ja kategoriatekstit.

Miten löytää avainsanaideoita?

Avainsanatutkimus alkaa asiakkaiden päähän asettumalla. Jos yritykselläsi on jo käytössä valmiiksi suunnitellut ostajapersoonat tai asiakassegmentit, helpottuu tämä askare huomattavasti. Mieti, mitä sanoja ja lauseita he saattaisivat käyttää etsiessään ratkaisuja ongelmiinsa? Mitä ongelmia he kohtaavat, joita tuotteesi tai palvelusi ratkaisevat? Listaa muutama esimerkki, ja iske ne työkaluihin kuten Semrush, Ahrefs, Ubersuggest, Googlen avainsanasuunnittelija, tai ihan vain vanha kunnon Google.

Avainsanatutkimukseen voi käyttää seuraavia työkaluja:

  1. Search Console (Nykyiset avaintermit ja kyselyistä tuleva liikenne)
  2. Google Keyword Planner (Google Adsin oma työkalu)
  3. Moz Keyword Explorer
  4. Ubersuggest
  5. Google Trends
  6. Answerthepublic
  7. Ahrefs (Loistava työkalu hakukoneoptimointiin)
  8. Semrush (Meidän suosikki!)

Avainsanatutkimus prosessina on itsessään yksinkertainen, mutta vaatii todellisuudessa laajaa ymmärrystä toimialastasi, ja siitä miten eri avainsanatyökalut todellisuudessa toimivat. Seuraavaksi muutama konkreettinen tekniikka hyödyllisten avainsanojen löytämiseen.

Näyttökuva "Polkupyörä"-avainsanasta Semrushissa. Yli 33 tuhatta variaatiota
Polkupyörä avainsana Semrushissa Huomaa yli 33 tuhatta variaatiota

Näin teet avainsanatutkimuksen askel askeleelta:

1. Ideoi tärkeimmät avainsanat ensimmäisenä

Niin sanotut siemenavainsanat (tunnetaan myös nimellä “pääavainsanat” ja “parent-avainsanat”) ovat perusta laajemmalle tutkimukselle, ja ne auttavat avainsanojen jakamisessa eri kategorioihin. Siemenavainsanat määrittävät toimialasi ja auttavat sinua tunnistamaan suurimmat kilpailijasi Googlessa. Moni avainsanatyökalu tarjoaa sinulle kymmeniä, satoja ja jopa tuhansia eri avainsanoja syöttämäsi siemenavainsanan ympärille. Pääavainsana on yleensä lyhyt, jopa yksisanainen, sitä haetaan runsaasti, ja haun tarkoitusperä on varsin lavea. Sitä voidaan siis hakea kaupallisessa mielessä, ostoaikeissa tai tehdäkseen vain tutkimusta aiheen ympäriltä.

Esimerkiksi, jos myyt lasketteluvälineitä, voi yksi pääavainsanoistasi olla “lumilauta”. Tässä havainnollistava kuva pääavainsanasta ja sen variaatioista (Semrush):

Semrush avainsanatutkimus esimerkki, jossa "lumilauta" avainsana ja siihen liittyvät mittarit. Hakukoneoptimoinnin perusteita.

Ylläolevassa esimerkissä laskettelukaupan siemenavainsanoja voivat olla esim:

  • Lasketteluvälineet
  • Lumilauta
  • Laskettelusukset
  • Lasketteluvaatteet

… jne

Muista, että siemenavainsanat eivät välttämättä ole juuri niitä avainsanoja verkkosivustollesi, jolla tulet saamaan eniten liikennettä tai myyntiä, mutta ne toimivat hyvänä lähteenä tutkimukselle ja tarkemmin kohdistettujen avainsanojen löytämiselle.

whimsical avainsanat

Visualisoi pääavainsanasi ja avainsanavariaatiot kätevällä kaaviolla! Esimerkkiin on etsitty avainsanat Semrushista, ja perään suluissa avainsanojen kuukausittaiset hakumäärät. (Whimsical.com)

2. Tutki mille avainsanoille kilpailijasi sijoittuvat Googlessa

Kilpailijoiden datan hyödyntäminen on yksi aliarvostetuimmista avainsanatutkimuksen metodeista. Tämä tekniikka soveltuu parhaiten niille hakukoneoptimoijille, joilla on käytössään maksullinen työkalu kuten Ahrefs tai Semrush. Kilpailijoiden tutkiminen onnistuu kuitenkin myös ihan Googlessa, käyttämällä edistyneempiä hakuoperaattoreita. 

Syöttämällä kilpailijan verkko-osoitteen site: -operaattorin jälkeen, ja hakusanan “Tarkka vastaavuus” -lainausmerkien sisään saat tulokseksi kaikki ne sivut, joilla kilpailijasi sijoittuu tietylle avainsanalle. Voit kokeilla useita eri siemenavainsanoja löytääksesi tarkemmin kohdistettuja sivuja ja sitä kautta avainsanoja. Kaiken tämän jälkeen voit hakea yksittäisiä hakusanoja suoraan Googlesta, selvittääksesi mitä muita kilpailijoita kyseiselle avainsanalle löytyy.

Hakukoneoptimointi Googlen hyödyntäminen

“Lumilauta” -esimerkkiä jatkaaksemme, Semrush-työkalusta saa paljon enemmänkin irti. SERP-analyysi näyttää kaikki sivut, jotka sijoittuvat siemenavainsanallemme. 

Semrush SERP-tulokset Google-haussa. Hakukoneoptimoinnin perusteita
Semrush ote serp

Nyt voimme syöttää yksittäisiä sivuja suoraan Semrushin Organic Research -työkaluun, selvittääksemme lisää avainsanoja, joilla esimerkiksi Stadium tai Internet sijoittuu Googleen. 

Stadium.fi orgaaninen näkyvyys
Organic Research Stadium

Muista toteuttaa sama usealle eri kilpailijalle, jotta saat mahdollisimman tarkan yleiskuvan toimialasi avainsanoista. Jos käytät Ahrefsia tai Semrushia, voit lisätä löytämäsi avainsanat suoraan erillisiin listoihin. (Molempiin on saatavilla ilmainen kokeilujakso, ja ainakin Semrushissa voi tehdä 10 avainsanahakua päivässä ilmaisversiolla). Nämä listat kannattaa sitten imuroida tietokoneelle, ja ladata joko Exceliin tai Google Sheetsiin jatkokäsittelyä varten. 

3. Ilmaiset työkalut

Tehdäksesi toimivan avainsanatutkimuksen et tarvitse satoja euroja kuukaudessa maksavia SEO-työkaluja (vaikka ne kyllä helpottavat elämää melkoisesti). Tarvitset käyttöösi vain Excelin/Google Sheetsin, Google Keyword Plannerin ja esimerkiksi Neil Patelin Ubersuggest-palvelun. 

Googlen hakusanasuunnittelija on avainsanatutkimusten vanhimpia ja tunnetuimpia työkaluja. Sitä käytetään enimmäkseen Google Ads -hakusanamainonnan suunnitteluun, mutta hyötyä siitä on myös hakukoneoptimoijalle. Google Keyword Planner tarjoaa hieman vähemmän avainsanoja kuin maksulliset SEO-työkalut, mutta se on loistava (ja ilmainen) työkalu löytämään siemenavainsanoja ja korkean konversion tuovia hakutermejä. 

Tässä esimerkki Googlen avainsanojen suunnittelijan antamista ideoista: 

Googlen avainsanojen suunnittelija on kätevä työkalu
Googlen avainsanojen suunnittelija on kätevä työkalu

Mitä enemmän pääavainsanoja syötät Keyword Planneriin, sitä enemmän saat vaihtoehtoja avainsanaideoihin. Kannattaa myös ottaa huomioon, että tämä työkalu on suunniteltu maksettuun hakusanamainontaan. Se poistaa osan potentiaalisista avainsanoista sillä perusteella, että ne eivät Googlen mielestä sovi mainostettaviksi.

Googlen avainsanojen suunnittelijasta voit myös ladata löytämäsi avainsanat .csv tai Excel-muodossa tarkempaa käpistelyä varten.

Ubersuggest on Neil Patelin kehittämä työkalu, joka on suunnattu helppokäyttöisyytensä vuoksi etenkin aloitteleville hakukoneoptimoijille tai yrittäjille, joilla ei ole halua ostaa kallista SEO-työkalua kevyen avainsanatutkimuksen vuoksi. 

Ubersuggest on loistava työkalu avainsanatutkimukseen, mutta ota huomioon, että ihan jokaista vähemmän googlattua avainsanaa se ei rajallisemman datapankkinsa takia pysty tarjoamaan. Sama pätee myös maksullisiin työkaluihin, vaikka niissä tietokannat ovatkin kunnioitettavan kokoisia. Yksikään kolmannen osapuolen työkalu ei voi tarkkaan tietää, kuinka paljon hakutermiä oikeasti haetaan Googlesta tai kuinka paljon liikennettä sillä voi saada. (Toki monet maksulliset työkalut hyödyntävät käyttäjiensä luovuttamaa Search Console -dataa, joka tulee suoraan Googlelta).

Neil Patelin Ubersuggest

4. Avainsanojen segmentointi ja käsittely

Kun olet löytänyt kourallisen, muutaman kymmentä tai jopa satoja avainsanoja, on tärkeää jaotella ne selkeään muotoon ja erotella ne aihealueittain, haun tarkoitusperän tai vaikkapa tuotebrändin perusteella. 

Hakusanoja suunnitellessa on erittäin tärkeää ottaa huomioon ns. käyttäjän tarkoitusperät. Muistutan vielä, että Google pyrkii tarjoamaan tuloksia, jotka vastaavat parhaiten käyttäjän kyselyyn ja sen tarkoitusperiin. Useimmat SEO-työkalut listaavat avainsanojen perään Intent-sarakkeen ainakin .csv tai .xlsx -muodossa taulukkolaskentaohjelmaan vietynä.

Haun tarkoitusperä voi olla:

  • Informatiivinen (Googlaaja etsii tietoa aiheesta)
  • Kaupallinen (Hakija vertailee ja etsii lisää tietoa tuotteesta tai palvelusta, jonka on harkinnut ostavansa)
  • Ostoaikeinen (Hakija haluaa ostaa tuotteen/palvelun) 
  • Navigationaalinen (Hakija etsii reittiohjeita paikasta toiseen, tai vaikkapa kivijalkaliikkeen sijaintia)

Segmentoimalla Google Sheetsissä tai Excelissä avainsanat eri tarkoitusperiin helpotat sisällöntuottamista ja vähennät vaivaa itse SEO-toimien alkaessa. Mieti vaikka tilannetta, jossa henkilöllä hajoaa auto, ja hän etsii autokorjaamoa lähellänsä. Nostaisitko Googlen saappaissa ensimmäisille sijoille autokorjaamoa, jonka fyysinen osoite on lähellä Google-haun tehnyttä, arvostelut ovat hyvät ja nettisivut muutenkin kunnossa, vai autoharrastajan ylläpitämän blogia, jossa kerrotaan, miten hajonneen jakohihnan voi korjata itse. Niinpä. 

Blogiartikkelit sopivat parhaiten informaatiota ja tiedonhakuun liittyvien avainsanojen jahtaamiseen, kun taas kaupalliset ja ostoaikeiset avainsanat sopivat parhaiten tuotteille ja palveluille. Nämä erottelemalla avainsanatutkimusta tehdessäsi et ammu itseäsi jalkaan, ja kirjoita turhaan informaatiorikasta ja kattavaa artikkelia avainsanoille, joiden hakijoista suurin osa on ostohousut jalassa.

💡

Vinkki: Hyödynnä yleisimpiä Google-hauissa toistuvia termejä kuten “paras …”, “halpa …”, “miten tehdä asia x” tai “kuinka …”

Google-hauissa toistuu useasti samat aiheet, sillä useimmiten käyttäjät etsivät ostoaikeissa joko parasta, halvinta, edullisinta, tai uusinta mallia jostakin tuotteesta. Yleinen ja toimiva tekniikka onkin hyödyntää olemassaolevia tuotekategorioita tai palveluita ja kirjoittaa blogiin kattava arvostelu tai ostajan opas -tyylinen julkaisu suunnattuna asiakkaillesi. 

Miten tunnistaa parhaat avainsanat?

Eniten konversioita tuottavat avainsanat eivät suinkaan aina ole niitä eniten haettuja. Jos olet lukenut hakukoneoptimoinnista enemmän, olet varmasti kuullut termin long tail eli pitkän hännän avainsanat. On mahtava ajatus sijoittua ensimmäiseksi avainsanalle jolla on 10 000 kuukausittaista hakua, mutta valitettavasti se voi olla pelkkää ajan ja rahan tuhlausta. 

Suurivolyymiset avainsanat ovat useimmiten paitsi todella kilpailtuja ja hankalia saada sijoittumaan korkealle, myös erittäin laajoja hakutarkoitusperiltään. Sen sijaan pitkän hännän avainsanat tuovat usein paremman konversion ja ostoaikeisen käyttäjäkunnan sivustollesi.

Long tail eli pitkän hännän avainsanat havainnollsitettuna

Pitkä häntä tarkoittaa avainsanaryhmän normaalijakaumasta löytyvää “häntäosaa”, joka koostuu sadoista eri avainsanoista. Hakusanojen jakauman pitkä häntä sisältää 70 % kaikesta hakuliikenteestä, kun taas keskiosa on noin 10% ja suurivolymisimmät avainsanat noin 20 %. 

Pitkän hännän avainsanat koostuvat usein noin 3-5 sanasta, ja ne voivat olla todella spesifejä lauseita kuten “paras ilmälämpöpumppu 2023” tai “vihreä naisten kesämekko pellavaa”. Pitkän hännän avainsanoja targetoimalla saat yleensä vähemmän, mutta sitäkin laadukkaampaa liikennettä. 

Yleinen SEO-strategia avainsanatutkimuksessa onkin etsiä kymmeniä – jopa satoja pitkän hännän avainsanoja, ja muodostaa niille omat landing pagensa, tuotekuvauksensa ja blogiartikelinsa. Ja vaikka kymmenien blogiartikkelien tai tuote- ja kategoriakuvausten kirjoittaminen voi tuntua haastavalta puuhalta, vie se useimmiten loppupeleissä vähemmän aikaa ja rahaa kuin 10 000 kuukausittaisen haun avainsanan etusivulle sijoittuminen vaatisi.

Miten yhdistää avainsanatutkimus hakukoneoptimoinnin strategiaan?

Avainsanatutkimus nitoutuu SEO-strategiaan useimmiten sisällön muodossa. On mahdotonta sanoa, mikä toimii satavarmasti yksittäiselle sivustolle, mutta yleisesti toimivia tekniikoita on paljon. Voit hyödyntää avainsanatutkimuksesi tuloksia blogissasi, tuote- ja kategoriasivujen kuvauksissa, palvelusivuilla ja landing pageilla. 

Useimmiten uudelle tai tuoreelle sivustolle paras strategia on lähteä liikenteeseen tuottamalla ensin tärkeimmät ja ne eniten konvertoivat sisällöt – ns. myyntisuppilon alaosan sisältöä. Sen jälkeen kannattaa miettiä sisältösuunnitelmaa laajemmin. Miten muodostat blogisi, suunnitteletko avainsanojen perusteella “sisältöklustereita”, ja miten kasvatat aihealueellista tuntemustasi Googlen silmissä. 

Avainsanatutkimus auttaa tunnistamaan matalalla roikkuvat hedelmät

Suurin osa avainsanatyökaluista tarjoaa jonkinlaisen vaikeusastemittarin avainsanoille. Mittarista on apua, kun etsit avainsanoja, joilla on todella vähän kilpailua, mutta tarpeeksi volyymiä eli kuukausittaisia hakuja. Kannattaa olla mittarin kanssa kuitenkin varovainen, sillä kyseessä on aina kolmannen osapuolen – ei Googlen – arvio avainsanan vaikeustasosta.

Alla olevassa esimerkissä avaintermi “aurinkopaneeli” saa 74 000 hakua kuukaudessa, ja KD on 29%. Mittari on luultavasti hieman alakanttiin arvioitu, sillä SERPissä eli hakutulossivulla on runsaasti sähköfirmajättejä ja alalla jo todella pitkään paikkaansa vakiintuneita toimijoita.

Avainsanan vaikeusaste on monen hakukoneoptimointityökalun mittari.

Sen sijaan esimerkiksi hakusana “Paras ilmalämpöpumppu” antaa vaikeusasteeksi 17%, ja volyymiä noin 2000 hakua kuussa. Oman kokemukseni mukaan alle 20% KD:n avainsanat on suhteellisen helppoa saada sijoittumaan etusivulle, mutta sisällön laatu ja vastaavuus Google-haun tarkoitusperiin on aina tärkeässä roolissa.

Suosi siis aluksi helppoja avainsanoja, joilla on eniten liikennettä. Voit tehdä tämän kätevästi Google Sheetsissä käyttämällä filttereitä tai kaavaa, joilla suodatat esimerkiksi alle 500 volyymin hakutermit pois luettelosta.

Lopuksi:

Lataa hakukoneoptimoinnin opas vuodelle 2023 sähköpostiisi

Lataa opas nyt

Haluisitko lukea lisää samankaltaisia artikkeleita?

Tilaa uusimmat blogikirjoituksemme suoraan sähköpostiisi. Saat myös säännöllisen epäsäännöllisesti julkaistavan uutiskirjeen, jossa avaamme aidosti parhaita tekniikkojamme digimarkkinoinnissa, hakukoneoptimoinnissa ja luovassa suunnittelussa. Kannattaa siis liittyä.

Aiheeseen liittyvää

Kiinnostiko artikkeli? Selaa muita aiheeseen liittyviä kirjoituksiamme.