50 kohdan maksuton SEO-muistilista

Hakukoneoptimointi blogikirjoituksiin – 10 helppoa vinkkiä

Blogit ovat yrityksille tärkeä osa digimarkkinointimixiä. Ne tuovat sivustolle liikennettä ja saavat ihmiset tutustumaan brändiin tarkemmin. Blogit sitouttavat lukijaa, jäsentelevät informaatiota, toimivat tiedon lähteinä ja kiteyttävät yrittäjän ammattitaitoa selkeään, helposti sisäistettävään muotoon. Blogit ovat monelle yritykselle arvokas kanava, sillä ne toimivat sekä koulutusmateriaalina että brändimainontana. Tiesitkö, että useimmat yritykset kirjoittavat blogiansa myös hakukoneoptimointiin liittyvistä syistä?…

BlogiHakukoneoptimointi, Sisältömarkkinointi
Blogikirjoituksen hakukoneoptimointi

Artikkelin sisältö

Blogit ovat yrityksille tärkeä osa digimarkkinointimixiä. Ne tuovat sivustolle liikennettä ja saavat ihmiset tutustumaan brändiin tarkemmin. Blogit sitouttavat lukijaa, jäsentelevät informaatiota, toimivat tiedon lähteinä ja kiteyttävät yrittäjän ammattitaitoa selkeään, helposti sisäistettävään muotoon. Blogit ovat monelle yritykselle arvokas kanava, sillä ne toimivat sekä koulutusmateriaalina että brändimainontana.

Tiesitkö, että useimmat yritykset kirjoittavat blogiansa myös hakukoneoptimointiin liittyvistä syistä? Oikein suunniteltuna ja tuotettuna ne voivat parantaa sivuston hakukonelöydettävyyttä merkittävästi. Hakukoneoptimointi blogikirjoituksiin lisää sivuston haalimien avainsanojen määrää, ja parantaa olemassaolevien avainsanojen sijoitusta. Hyvin laadittu sisältömarkkinointistrategia kitoutuu luonnollisesti SEO-strategian kanssa yhteen.

Yritysten sivuistoille julkaistavien blogikirjoitusten yleistymisestä on kuitenkin seurannut huolestuttava trendi: monet blogikirjoituksia tuottavat yritykset pitävät laadukasta, infomatiivista, aidosti arvokasta ja sisältöpitoista tekstiä eri asiana kuin “SEO-optimoitua” sisältöä. Hakukoneoptimoitu blogiartikkeli ei nimittäin tarkoita tönkköä, avainsanoja täyteen ahdettua virtuaalista tiiliskiveä. 

Tässä artikkelissa haluan murtaa myytin “hakukoneoptimoidusta sisällöstä”, ja kertoa yksinkertaiset ohjeet, joilla kirjoitat miellyttävästi luettavan SEO-optimoidun artikkelin. Aion puhua myös ihan oikeasta kirjoittamistyöstä, enkä kehoita pelkästään lisäämään kuviin Alt-tekstit tai optimoimaan metakuvauksetHakukoneoptimoitu sisällöntuotanto on nimittäin ainoastaan parhaan mahdollisen sisällön luomista käyttäjän kyselyyn nähden – ei liuta poppaskonsteja tai avainsanoilla täyteen ahdettua tekstiä.

Miksi blogikirjoitusten hakukoneoptimointi on tärkeää?

Blogikirjoitukset ovat mahtava keino kerätä lukijoita, kasvattaa sivustosi liikennettä ja rakentaa yrityksesi asiantuntijabrändiä. Jos blogipostaus on heikosti Google-optimoitu, se ei saa ansaitsemaansa näkyvyyttä Googlen hakukoneessa, ja se kerää vähemmän klikkauksia.

Hakukoneoptimoidun blogiartikkelin tavoite on saada artikkeli sijoitettua korkealle Googlen sijoituksiin tärkeimmillä avainsanoilla, ja hankkia sitä kautta lisää orgaanista liikennettä kohdesivustolle.

Blogiartikkelin hakukoneoptimointi:

1. Tee taustatutkimus huolella ja määrittele aihe sekä avainsanat

Tiedätkö mikä on artikkelisi ensisijainen tavoite? Mitä haluat saavuttaa sillä? Entä mitä potentiaaliset lukijat etsivät ehkä Googlesta? Avainsanat, artikkelin tavoite ja Google-käyttäjän tarkoitusperät (eli mitä käyttäjä etsii käyttäessään avainsanasi) on tärkeää määritellä heti alussa. Ilman niitä olet hukassa, eikä artikkelisi todennäköisesti menesty Googlessa. Tarvitaan siis hakusana-analyysi.
 

  • Määrittele yksi pääavainsana. Avainsanan ei tarvitse olla eniten haettu hakutermi Googlessa, se voi olla hyvinkin tarkkaan rajattu hakutermi. (Esim. “Kombuchan valmistaminen”)
  • Määrittele 2-3 pääavainsanaa tukevaa hakutermiä, jotka liittyvät aiheeseen, ja joita loogisesti googlailtaisiin samassa aiheyhteydessä. (Esim. “Kombuchan maustaminen” ja “Kombuchan scoby ohje” (apua tähän löydät esim. AnswerThePublic -työkalusta)
  • Määrittele karkeasti artikkelin teema, käsiteltävät aihealueet ja muodosta niiden perusteella 4 – 5 artikkelia tukevaa alaotsikkoa. Voit myös tehdä mindmap-tyylisen suunnitelman jos se auttaa kokonaiskuvan hahmottamiseen.

Vinkki: Määrittele aihe, avainsanat ja tärkeimmät teemat jo tekstinkäsittelyohjelmassasi valmiiksi, tai hahmottele ne paperille. Tämä helpoittaa itse tekstin kirjotitamistyötä ja jäsentelyä.

Älä unohda SERP-analyysiä – selvitä, mitä kilpailijasi tekevät

Kun olet määritellyt artikkelin aiheen ja tärkeimmät avainsanat, on tärkeää tietää, mitä kilpailijasi jo ovat kirjoittaneet aiheesta. Hakukoneoptimoinnissa ei menesty kopioimalla muita tai tuottamalla sisältöä, joka ei erotu laadultaan kymmenestä muusta ykkössivun tuloksista.

Kirjoita parempaa sisältöä kuin kilpailijasi. Tee tarkempi taustatutkimus kuin kilpailijasi. Anna lukijalle enemmän tietoa kuin muut. Tämä on yleensä paras keino blogin hakukoneoptimointiin, sillä laadukas sisältö kantaa pitkälle ilman backlinkkejäkin.

2. Artikkelin otsikko ja väliotsikot

Blogiartikkelin ehkä tärkein osa on sen otsikko. Ilman kunnon otsikkoa harva Googlen käyttäjä tai nettisivusi selailija vaivautuu klikkaamaan itsensä artikkeliisi. Huonot väliotsikot voivat myös aiheuttaa hallaa lukumäärille. Jos et pidä artikkeliasi mielenkiintoisena, lukijat kyllä vaihtavat sivua. Myös Googlen hakukonerobotit tutkii otsikon ja alaotsikot tarkoin pohtiessaan, kantaako sille antaa painoarvoa. Sanotaan, että otsikko on 80 % koko sisällön painosta.

Näin luot SEO-ystävällisen otsikon:

  • Käytä tärkeintä avainsanaa otsikossa. Googlelle ja artikkelin lukijalle on tultava heti ilmi, että artikkelissa käsitellään avainsanasi ympärillä olevaa aihetta.
  • Pidä otsikko lyhyenä: Alle 60 merkkiä on optimaalinen Googlelle.
  • Tee otsikosta houkutteleva ja klikattava. Klikkaamaan kannustavat ja houkuttelevat otsikot toimivat, sillä nostamalla CTR:ää (Click Through Rate) Googlen tuloksissa, saat enemmän liikennettä.
  • Tee otsikossa selväksi artikkelin sisältö ja erottaudu kilpailijoista omaperäisyydellä. “Parhaat puulämmitteise kiukaat 2022” kertoo paljon enemmän kuin “Puulämmitteinen kiuas”
  • Suosi alaotsikoissa johdattelevaa ja mielenkiintoa herättävää sävyä. Useat lukijat vain selailevat artikkelisi läpi, joten kiteyttämisen taito on kullanarvoinen blogikirjoituksissa.
  • Huomioi käyttäjän tarkoitusperät Google-haulle. User Intent on Googlelle tärkeimpiä mittareita. Hakukone pyrkii tarjoamaan käyttäjän senhetkisiin tarpeisiin parhaiten vastaavaa sisältöä. Jos Googlaaja siis etsii tietoa tuotteistasi, tarjoa siihen vastaus osittain jo otsikossa. Pyri siis ymmärtämään lukijaa jo Google-hausta lähtien.

3. Kirjoita ihmiselle, älä hakukoneille

Hakukoneoptimointi toimii blogiartikkeleissa samalla tavalla kuin sivustosi muillakin alasivuilla. Ensisijainen tavoite on saada hakukoneen robotit ymmärtämään artikkelin sisältö nopeasti ja helposti. Sama tavoite on myös lukijoidesi kohdalla: tee tekstistä helposti luettavaa ja miellyttävää selailla läpi. 

  • Käytä rikasta kieltä ja kirjoita niin kuin opettaisit ystävääsi. Ystävällinen ja informatiivinen kieli, aito auttamisen halu ja oikean asiantuntijuuden osoittaminen toimii loistavana kombona Googlen algoritmille.
  • Pyri vahvistamaan asiantuntijuutta ja auktoriteettiäsi lisäämällä väitteiden tueksi lähteitä.
  • Jos esität numeroita tai vertailet tuotteita, suosi taulukkoja, listoja ja muita merkintätapoja. Google rakastaa selkeään muotoon jäsenneltyä tietoa.
  • Jäsentele tekstisi mahdollisimman käyttäjäystävälliseksi. Blogisi ei ole oppikirja, vaan se on huomattavasti kevyempi sisältötyyppi. Käytä paljon alaotsikoita ja kappalejakoja.
  • Kirjota ihmiselle, älä hakukoneille. Moni aloitteleva sisällöntuottaja kirjoittaa tekstin, joka on tönkköä luettavaa ja vaikeaselkoista, koska kuvittelee, että pelkkä hakusanojen runsas käyttö riittää korkeisiin Google-tuloksiin. Kirjoita siis luontevaa tekstiä, jota tykkäisit itsekin lukea.
  • Optimoi artikkeli hakutulosyhteenvedoille. Featured snippetit, hakutulosten yhteenvedot eli ns. nollatulokset ovat kaikista ylimpänä orgaanisissa tuloksissa, ja niissä on yleensä lyhyt yhteenveto, joka vastaa haun kysymykseen kattavasti. 
  • Muista myös kuvien hakukoneoptimointi


Featured snippetin voittaa yleensä luotettavin sivusto, joka vastaa käyttäjän kysymykseen tiivistetyssä muodossa parhaiten.

  • Sisällytä siis tekstiin lyhyt yhteenveto aiheesta tai avainsanasi ympärillä olevasta kysymyksestä, mieluiten ensimmäiseen kappaleeseen.
  • Käytä myös taulukkoja, tai esitä alaotsikoissa kysymyksiä joihin vastaat tekstissä.
  • Featured snippetin pituus on yleensä maksimissaan 50 sanaa, joten vastaa päällimmäisiin kysymyksiin todella tiivistetysti. Näin saatat voittaa hakutuloksissa jopa Wikipedian kaltaisen sivun (alla kuvassa).

4. Sisällytä tekstiin sisäisiä ja ulkoisia linkkejä

Verkkosivuilla oleva sisältö on tärkeää olla kytkettynä myös muihin sivuihin. Niin sivustosi sisällä kuin koko World Wide Webissä. Sisäiset linkit ohjaavat kävijöitä ja Google-robotteja navigoimaan sivuasi, ja ulkoiset linkit tuovat kredibiliteettiä esittämillesi väitteille.

Sisällytä tekstiin ainakin 2-3 sisäistä linkkiä. Pyri linkkaamaan artikkeleihin ja sivuihin, jotka ovat tekstissä käsiteltävää aihetta lähellä. 

Toimiva taktiikka: Tutustu käsitteeseen “Content Cluster”: Luo blogiartikkeleita kokoelmasivulle tietyn aihealueen ympärille, ja luo sisäisillä linkeillä “sisältösiiloja”.

  • Lisää 1-2 ulkoista linkkiä / artikkeli. Käytä linkkejä esimerkiksi lähteenä tärkeimmille väitteille tai argumenteille tekstissä. Jos viittaat vaikkapa tieteelliseen tutkimukseen, lisää lähde tekstin sekaan. 
  • Linkkaa ainoastaan luotettaville ja arvostetuille verkkosivustoille. 

5. Lisää kuviin alt-tekstit ja nimeä kuvat avainsanojen ympärille

Kuvat ovat loistava lisä artikkeleihin. Ne tuovat hengittävyyttä, ja Google tykkää kuvista. Kunhan käytät alt-tekstejä, eli tulkkaat kuvan hakukoneelle ja esim. sokeille ihmisille. Älä tunge alt-tekstiä täyteen avainsanoja, vaan kuvaile kuvaa parilla lauseella mahdollisimman tarkasti. 

6. Käytä oikeaa URL-rakennetta ja muista metakuvaukset

Myös artikkelin URL:lla eli osoitepalkissa näkyvällä rimpsulla on väliä. Nimeä URL:t käyttäjäystävälliseksi, ja suosi otsikkoa URL:in slug-osassa eli viimeisessä osassa osoitetta (Esim. minunblogi.fi/ensimmäinen-postaukseni/).

Metakuvukset ovat tärkeitä hakukoneille. Kirjoittamalla hyvän metaotsikon ja -kuvauksen nostat takuuvarmasti klikkausprosenttiasi hakutulossivuilla. Hyvä metakuvaus on maksimissaan 160 merkkiä pitkä, ja sisältää artikkelin punaisen langan erittäin tiiviissä muodossa.  Metakuvauksien kirjoittamiseen voit käyttää esim. All in One SEO tai Yoast –lisäosaa wordpressiin.

Huom! Älä säikähdä, jos Google ei käytä syöttämääsi metakuvausta. Hyvin usein Googlen robotit kaivavatkin omasta mielestään parhaan palan tekstiä metakuvaukseen, tai etsivät tietoa alaotsikoista ja taulukoista. Paljon klikkejä keräävä, Googlen koostama metakuvaus voi näyttää esimerkiksi tältä:

7. Pyri kirjoittamaan pitkiä tekstejä, jotka on helppo silmäillä läpi.

Google rakastaa pitkiä tekstejä, joissa on paljon väliotsikoita, kuvia, videoita, listoja ja taulukoita. Yhä useammin Google on osoittanut suosivansa tekstejä jotka voi vain silmäillä tai selata läpi. Tähtää siihen, että lukemalla otsikot ja 20 % koko artikkelin sisällöstä, saa silti hyvän yleiskuvan ja tärkeimmät pointit ongittua irti.

  • Hyvä sanamäärä on yli 1000 sanaa, enemmän on yleensä parempi (kunhan teksti on silti asiapitoista, eikä ala toistamaan liikaa itseään). Älä pakottaudu kirjoittamaan liian pitkiä tekstejä, jos lyhyemmälläkin sanamäärällä pystyy vastaamaan googlaajan kysymykseen syväluotaavan tarkasti.
  • Katkaise pitemmät tekstiseinät kuvilla, infograafeilla tai taulukoilla.
  • Käytä lyhyitä kappaleita. Kaksi tai kolme virkettä on jo riittävä pituus. Anna tekstin hengittää, niin se on helpompi vilkuilla ylhäältä alas.

8. Käytä aloitus- ja lopetuskappaletta oikein

Aloitus- ja lopetuskappale ovat artikkelin yhteen kutovat osat. Ensimmäisen kappaleen tarkoitus on koukuttaa lukija lukemaan tekstiä pidemmälle, ja toisaalta myös vastata Google-haun tehneen lukijan kysymykseen mahdollisimman tiivistetysti. Älä kuitenkaan paljasta kaikkea, tai lukija ei lue koko artikkelia loppuun.

Lopetuskappaleessa on tärkeintä vetää artikkelin “langat yhteen” ja kiteyttää artikkelin käsitellyt aiheet selkeään lopetukseen. Voit lopussa ohjata lukijan myös jatkamaan tiedon etsimistä toisista artikkeleista saman aihepiirin ympärillä. Hyvä lopetuskappale myös ohjaa tiedonjanoisen lukijan jatkamaan matkaansa seuraaviin, aiheisiin liittyviin sisältöihin. 

Lopetusartikkeli on myös otollinen paikka koukuttaa tyytyväinen, kysymyksiinsä vastauksia saanut lukija CTA:lla. Tarjoa artikkelin lopussa jotain arvokasta ja hyödyllistä sisältöä ilmaiseksi, ja pyydä vastineeksi sähköpostiosoite tai puhelinnumero. Näin saat kätevästi kasvatettua liidikantaasi, jota voit hyödyntää vaikkapa sähköpostimarkkinoinnissa.

Esimerkiksi Alvar Pet hoitaa liidinhankinnan blogiartikkeleissaan varsin hyvin.

9. Hyödynnä hakukoneoptimointia ja kirjoittamista helpottavia työkaluja

Hakukoneoptimoidun sisällön tuottaminen on helpompaa kun käytät työkalua joka ohjaa tekemistäsi. Hyvä SEO-työkalu esimerkiksi kertoo tekstin optimaalisen pituuden, suositellun avainsanatiheyden, tarkastaa ulkoisten ja sisäisten linkkien määrän sekä seuraa tekstin luettavuutta.

Esimerkiksi suositut WordPress-lisäosat kuten Yoast ja All in One SEO auttavat niin sivustosi, kuin yksittäisten blogikirjoitusten hakukoneoptimoinnissa. 

Käytä työkaluja hyödyksesi rohkeasti!

10. Päivitä tekstiäsi kun uutta tai parempaa tietoa ilmestyy

Jos sisältösi ei ole “ikivihreää”, ja aiheen ympärillä liikkuva tieto muuttuu jatkuvasti, on tärkeää päivittää sisältöä säännöllisesti. Google on kehittynyt olemaan aika hyvä tunnistamaan vanhentunutta tietoa, ja se näkyy heti hakutuloksissa. Päivittämällä vuoden vanhan blogiartikkelin uusimmalla tiedolla ja tutkimustuloksilla voi olla suuri vaikutus artikkelin kykyyn rankata hakukoneissa. 

Olemme toistuvasti huomanneet päivitysten voiman. Kirjoittamalla uusiksi pari kappaletta artikkelista voi olla iso merkitys Googlelle. Sijoitukset voivat nousta isoinkin harppauksin, kun sisältö on tuoretta ja sisältää uusinta tietoa aiheesta.

Jos et ole varma, suosi ammattilaista

Hakukoneoptimointi ei ole aina helppoa yrittäjälle, jolla on paljon muitakin vastuualueita. Useimmiten yritysten “SEO-tiimin” tai sisältömarkkinoinnin vastaajien tieto hakukoneoptimoinnista on pintapuolista, ja kuvitellaan, että pelkät metakuvaukset ja HTML-merkinnät riittävät. Tärkeintä kuitenkin on ymmärtää lukijan tarvetta, kirjoittaa parasta sisältöä nichensä sisällä, sekä osata kutouttaa artikkelit osaksi suurempaa sisältöklusteria. Siksi on monesti hyvä idea palkata freelancer, SEO-strategi taloon tai ulkoistaa hakukoneoptimointi ja sisällöntuotanto. Hakukoneoptimointi voi tulla halvemmaksi ulkoistettuna, ja useimmiten alaan perehtyneillä toimistoilla on suuri kokemus takanaan..

Jos kaipaat apua hakukoneoptimoinnissa, sisältömarkkinoinnissa tai haluat konsultointia, voit varata maksuttoman 30 minuutin hakukoneoptimoinnin analyysipalaverin tai tilata pika-analyysin hakukoneoptimointisi tilanteesta.

Voit myös lukea ilmaisen hakukoneoptimoinnin oppaamme

Oliko artikkeli hyödyllinen?

Liity Muutos Digitalin postituslistalle. Saat sähköpostiisi säännöllisen epäsäännöllisesti julkaistavan uutiskirjeemme, jossa avaamme digimarkkinoinnin parhaita tekniikoita.
Tilaa uutiskirje
Meiltä et saa turhaa postia.

Alvar Yrjölä

Alvar Yrjölä on Muutos Digitalin toimitusjohtaja ja SEO-projektien aivot. Alvarilla on vuosien kokemus hakukoneoptimoinnista, copywritingistä ja sisällöntuotannosta niin pienille kuin kansainvälisillekin yrityksille.