Paikallinen hakukoneoptimointi (Local SEO) on termi, jonka kuulee usein, kun puhutaan ensimmäisistä Google-toimenpiteistä, mitä pienyrittäjän pitäisi tehdä. Miksi pyrkiä tavoittamaan oman kotikaupunkisi asukkaat? Mitä paikallinen SEO oikeastaan on, miten se tapahtuu, ja mitä hyötyjä siitä on? Tässä artikkelissa kerromme sinulle syyt, ja ensiaskeleet onnistuneeseen paikalliseen Google-näkyvyyteen nettisivusi kanssa.
Mitä on paikallinen hakukoneoptimointi?
Paikallinen SEO tarkoittaa keinoja, joilla pyritään saamaan verkkosivustolle hakukonenäkyvyyttä tietyllä, maantieteellisesti rajatulla alueella. Jos yritykselläsi on paikkaan sidottu sijainti, kuten kauppa, ravintola tai toimisto, haluat varmasti verkkosivujesi sijoittuvan tiettyihin paikallisen yleisön suorittamiin hakukonekyselyihin. Yrityksesi paikallisella hakukoneoptimoinnilla varmistetaan hyvät sijoitukset niin verkossa tehtävissä hauissa kuin offline-tilassakin. Paikallinen SEO on erityisen tärkeää, jos fyysisessä lokaatiossa vierailevat asiakkaat ovat olennainen osa myyntikanaviasi.
Miksi paikallinen SEO on tärkeää?
Tämä kysymys on tärkeä, jos mietit, kannattaako verkkosivujen optimointi paikallisia tuloksia varten. Vastaus on luonnollisesti, että kannattaa.
Tässä saat faktatietoa väitteideni tueksi:
Googlen Nick Wildsonin mukaan jopa 46 %:a kaikista Google-hauista tehdään paikallisuus ja sijainti huomioon ottaen. (Search Engine Roundtable)
Kolmasosassa Googlen SERP:ejä (Search Engine Results Page, suomeksi hakutulossivu) on paikallinen “local pack” eli kokoelma paikallisia yrityksiä tai toimijoita, jotka liittyvät käyttäjän tekemään Google-hakuun.
Paikallinen kokoelma näyttää tältä:
Ja viimeisimpänä, mutta tärkeänä tietona: 76 % kuluttajista, jotka suorittivat paikallisen Google-haun puhelimellaan vierailivat myymälöissä samana päivänä.
On siis selvää, että paikalliset haut ovat suuri osa hakukoneoptimoinnin maailmaa. Eikö siis olisi tärkeää, että myös sinunkin yrityksesi verkkosivut olisivat optimoituna paikallisiin hakutuloksiin?
Miten paikallinen SEO toimii?
Jos optimoit verkkosivusi paikallisiin hakuihin, pyrit antamaan Googlelle erilaisia signaaleja siitä, että toimit tietyllä alueella, ja haluat tulla Google-käyttäjien löydettäväksi.
Paikallinen hakukoneoptimointi ei juurikaan eroa Googlen tavanomaisista hauista. Kun joku tekee haun, Google skannaa indeksinsä läpi antaakseen parhaan tuloksen käyttäjän hakuun.
Ero paikallisen ja tavanomaisten Google-hakujen kanssa piilee kuitenkin tekijöissä, joita Google painottaa arvioidessaan parhaita tuloksia.
Paikalliseen hakukoneoptimointiin vaikuttaa monet yksilölliset tekijät, kuten:
- Googlen käyttäjän oma sijainti
- Google My business -tilin olemassaolo (tai sen puuttuminen)
- Hakusanat Google My Business -tilillä
- Google Maps -arvostelujen taso
- Hakusanat arvosteluissa
- Sosiaalisen median maininnat ja “check init”
- Jaot sosiaalisessa mediassa
- Verkkosivun paikallisesti kohdennetut landing paget, joissa esiintyy avainsanoja
Suurimmaksi osaksi paikallisessa SEO:ssa voi pärjätä, kun noudattaa aivan samoja perusperiaatteita kuin tavanomaisessakin hakukoneoptimoinnissa. Tässä kuitenkin muutama kikka, jolla erotut paikallisissa tuloksissa:
1. Google My Business
Eräs tärkein aspekti paikallisen Google-näkyvyyden kannalta on Google My Business -palvelun hyödyntäminen. GMB eli Google My Business (suom. Yritykseni) auttaa Googlen paikallisia käyttäjiä tutustumaan yritykseesi etukäteen erilaisten perustietojen, kartalla näkyvän sijainnin ja tarjoamiasi palveluiden esittelyn avulla.
Google My Businesiin tulee näkyville myös yrityksesi saamat Google-arvostelut, ja voit mm. julkaista sen kautta päivityksiä Googlen käyttäjien näkyville.
Mitä GMB-tilissä kannattaa pitää esillä:
- Yrityksen perustiedot kuten nimi ja osoite
- Aukioloajat
- Tarkempi sijainti ja valokuvia kivijalkatoimipisteestäsi
- Google-arvostelut ja mahdolliset vastaukset niihin
Vinkki! Positiiviset Google-arvostelut, johon sisältyy yrityksesi palveluita koskevia ym. avainsanoja ovat yksi signaali Googlelle nostaa yrityksesi profiilia paikallistuloksissa ylöspäin.
Rohkaise asiakkaitasi arvostelemaan yrityksesi Googlessa. My Businessista löydät arvosteluun johtavan linkin, jonka voit lähettää jokaiselle uudelle asiakkaallesi esimerkiksi sähköpostiautomaation avulla.
2. Tee tarkka hakusanatutkimus ja aloita sisältösi optimointi paikallisystävälliseksi
Hakusana-analyysi ja huolellinen sisällöntuotanto on paikallisessa optimoinnissakin avain pitkäkestoisiin ja korkeisiin tuloksiin. Laadukas, käyttäjää aidosti auttava sisältö on edelleen hakukoneoptimoinnin kuningas. Sama kultainen sääntö pätee myös paikalliseen hakukoneoptimointiin.
Aloita hakusana-analyysisi valitsemalla sellaisia hakusanoja ja -lausekkeita, jotka tiedät koskevan palveluasi tai tuotteitasi. Mieti esimerkiksi kysymyksiä, joita asiakkaasi ovat esittäneet sinulle. Mitä potentiaalisella asiakkaallasi voisi olla mielessään, kun hän harkitsee palvelusi etsimistä Googlessa? Ota huomioon myös hakusanojen kilpailutilanne. Hakusanojen tutkimiseen on olemassa paljon erilaisia työkaluja, hyvänä (ilmaisena) esimerkkinä Neil Patelin Ubersuggest.
Huomioi sijainti hakusanoissa. Esimerkiksi “Kellosepänliike” hakutermi on varmasti hyvin paljo kilpailtu hakutermi ja vaikeaa saada Googlen kärkituloksiin ilman suuria ponnisteluita, mutta paikallinen hakutermi “Kellosepänliike Turku” on huomattavasti helpompi temppu.
Suosi siis paikallisia hakutermejä, ja muista käyttää kaupunkisi tai paikkakuntasi nimeä sivuillasi useissa eri konteksteissa. Näin viestit Googlelle, että todellakin toimit valitsemallasi alueella.
3. Hyödynnä kuvien optimointi
Kuvien hakukoneoptimointi on edelleen asia, joka jää monelta yrittäjältä tekemättä. Se voi kuitenkin olla äärimmäisen tärkeä osa hakukonestrategiaasi. Yhä useammat Googlen käyttäjät katselevat kuvia tehdessään Google-hakuja. Hyvin optimoitu ja laadukas, houkutteleva kuva kerää klikkauksia sivullesi.
Miten kuvan paikallinen hakukoneoptimointi toimii?
Useimmissa julkaisujärjestelmissä kuten WordPress, Wix ja Webflow, on mahdollista lisätä kuvatiedostoihin jäseneltyä tietoa ja Alt-tekstejä. Nämä kannattaa ottaa aina huomioon. Kirjoita aina kuviesi tietoihin alt-kuvaus kuvasta. Helpoin tapa on miettiä, miten selittäisit kuvan sokealle ihmiselle mahdollisimman yksinkertaisesti.
Kuva: Ryunosuke Kikuno
Ylläolevan kuvan alt-teksti voisi olla esimerkiksi “Tamperelainen arkkitehtuuri ja peltikatto”. Kunhan alt-tekstisi ovat rehellisiä, kuvaavat mitä kuva esittää, eivätkä anna virheellistä tai harhaanjohtavaa tietoa, olet jo askeleen edellä monia kilpailijoitasi!
Kuvien geotägäys
Tiesitkö, että useassa internettiin julkaistavassa kuvassa on kuvatiedostoon koodattu geotägäys, joka kertoo, missä kuva on otettu? Google on myöntänyt käyttävänsä kuvien geotägejä yhtenä sijoituksiin vaikuttavan signaalina, joten ne kannattaa ottaa huomioon kuvia nettisivuille ladatessa. Voit tehdä geotägäyksen itse useimmissa kuvankäsittelysovelluksissa, tai käyttää netistä löytyviä palveluita kuten Geoimgr.
Paikallinen hakukoneoptimointi on aina hyvä investointi
Jos haluat lisää liikennettä verkkosivuillesi paikallisilta kuluttajilta, on Local SEO varmaan tehokkain keinosi. Hyvin toteutetulla paikallisoptimoinnilla saat korkeat sijat kaupunkisi/kuntasi sijoituksissa ja raahaat ilmaista liikennettä sivuillesi pitkälle tulevaisuuteen. Kuten muukin hakukoneoptimointi, paikallinen SEO on aina investointi tulevaisuuteen.
Paikallinen SEO kannattaa aina, jos yrityksesi toimii tietyillä alueilla. Se toimii niin perinteisille, kuin globaaleillekin yrityksille. Mitä useammalla paikkakunnalla yrityksesi toimii, sitä useampaan sijaintiin sinun tulee tehdä paikallisoptimointia.
Jos mielessäsi on paikallisen hakukoneoptimoinnin aloittaminen, kannattaa monesti kysyä ammattilaiselta mielipide asiaan. Me Muutos Digitalilla autamme sinua mielellämme, jos sinulla on kysymyksiä koskien paikallis-SEOa tai sen aloittamista.