Paikallisen hakukoneoptimoinnin perusteet: Mitä on Local SEO?

Paikallisen hakukoneoptimoinnin perusteet: Mitä on Local SEO?

Paikallinen hakukoneoptimointi (Local SEO) on termi, jonka kuulee usein, kun puhutaan ensimmäisistä Google-toimenpiteistä, mitä pienyrittäjän pitäisi tehdä. Miksi pyrkiä tavoittamaan oman kotikaupunkisi asukkaat? Mitä paikallinen SEO oikeastaan on, miten se tapahtuu, ja mitä hyötyjä siitä on? Tässä artikkelissa kerromme sinulle syyt, ja ensiaskeleet onnistuneeseen paikalliseen Google-näkyvyyteen nettisivusi kanssa.

Mitä on paikallinen hakukoneoptimointi?

Paikallinen SEO tarkoittaa keinoja, joilla pyritään saamaan verkkosivustolle hakukonenäkyvyyttä tietyllä, maantieteellisesti rajatulla alueella. Jos yritykselläsi on paikkaan sidottu sijainti, kuten kauppa, ravintola tai toimisto, haluat varmasti verkkosivujesi sijoittuvan tiettyihin paikallisen yleisön suorittamiin hakukonekyselyihin. Yrityksesi paikallisella hakukoneoptimoinnilla varmistetaan hyvät sijoitukset niin verkossa tehtävissä hauissa kuin offline-tilassakin. Paikallinen SEO on erityisen tärkeää, jos fyysisessä lokaatiossa vierailevat asiakkaat ovat olennainen osa myyntikanaviasi.

Miksi paikallinen SEO on tärkeää?

Tämä kysymys on tärkeä, jos mietit, kannattaako verkkosivujen optimointi paikallisia tuloksia varten. Vastaus on luonnollisesti, että kannattaa. 

Tässä saat faktatietoa väitteideni tueksi:

Googlen Nick Wildsonin mukaan jopa 46 %:a kaikista Google-hauista tehdään paikallisuus ja sijainti huomioon ottaen. (Search Engine Roundtable)

Kolmasosassa Googlen SERP:ejä (Search Engine Results Page, suomeksi hakutulossivu) on paikallinen “local pack” eli kokoelma paikallisia yrityksiä tai toimijoita, jotka liittyvät käyttäjän tekemään Google-hakuun.

Paikallinen kokoelma näyttää tältä:

Ja viimeisimpänä, mutta tärkeänä tietona: 76 % kuluttajista, jotka suorittivat paikallisen Google-haun puhelimellaan vierailivat myymälöissä samana päivänä.

On siis selvää, että paikalliset haut ovat suuri osa hakukoneoptimoinnin maailmaa. Eikö siis olisi tärkeää, että myös sinunkin yrityksesi verkkosivut olisivat optimoituna paikallisiin hakutuloksiin?

Miten paikallinen SEO toimii?

Jos optimoit verkkosivusi paikallisiin hakuihin, pyrit antamaan Googlelle erilaisia signaaleja siitä, että toimit tietyllä alueella, ja haluat tulla Google-käyttäjien löydettäväksi. 

Paikallinen hakukoneoptimointi ei juurikaan eroa Googlen tavanomaisista hauista. Kun joku tekee haun, Google skannaa indeksinsä läpi antaakseen parhaan tuloksen käyttäjän hakuun. 

Ero paikallisen ja tavanomaisten Google-hakujen kanssa piilee kuitenkin tekijöissä, joita Google painottaa arvioidessaan parhaita tuloksia.

Paikalliseen hakukoneoptimointiin vaikuttaa monet yksilölliset tekijät, kuten:

  • Googlen käyttäjän oma sijainti
  • Google My business -tilin olemassaolo (tai sen puuttuminen)
  • Hakusanat Google My Business -tilillä
  • Google Maps -arvostelujen taso
  • Hakusanat arvosteluissa
  • Sosiaalisen median maininnat ja “check init”
  • Jaot sosiaalisessa mediassa
  • Verkkosivun paikallisesti kohdennetut landing paget, joissa esiintyy avainsanoja

Suurimmaksi osaksi paikallisessa SEO:ssa voi pärjätä, kun noudattaa aivan samoja perusperiaatteita kuin tavanomaisessakin hakukoneoptimoinnissa. Tässä kuitenkin muutama kikka, jolla erotut paikallisissa tuloksissa:

1. Google My Business

Eräs tärkein aspekti paikallisen Google-näkyvyyden kannalta on Google My Business -palvelun hyödyntäminen. GMB eli Google My Business (suom. Yritykseni) auttaa Googlen paikallisia käyttäjiä tutustumaan yritykseesi etukäteen erilaisten perustietojen, kartalla näkyvän sijainnin ja tarjoamiasi palveluiden esittelyn avulla. 

Google My Businesiin tulee näkyville myös yrityksesi saamat Google-arvostelut, ja voit mm. julkaista sen kautta päivityksiä Googlen käyttäjien näkyville. 

Mitä GMB-tilissä kannattaa pitää esillä:

  • Yrityksen perustiedot kuten nimi ja osoite
  • Aukioloajat
  • Tarkempi sijainti ja valokuvia kivijalkatoimipisteestäsi
  • Google-arvostelut ja mahdolliset vastaukset niihin

Vinkki! Positiiviset Google-arvostelut, johon sisältyy yrityksesi palveluita koskevia ym. avainsanoja ovat yksi signaali Googlelle nostaa yrityksesi  profiilia paikallistuloksissa ylöspäin.

Rohkaise asiakkaitasi arvostelemaan yrityksesi Googlessa. My Businessista löydät arvosteluun johtavan linkin, jonka voit lähettää jokaiselle uudelle asiakkaallesi esimerkiksi sähköpostiautomaation avulla.

2. Tee tarkka hakusanatutkimus ja aloita sisältösi optimointi paikallisystävälliseksi

Hakusana-analyysi ja huolellinen sisällöntuotanto on paikallisessa optimoinnissakin avain pitkäkestoisiin ja korkeisiin tuloksiin. Laadukas, käyttäjää aidosti auttava sisältö on edelleen hakukoneoptimoinnin kuningas. Sama kultainen sääntö pätee myös paikalliseen hakukoneoptimointiin.

Aloita hakusana-analyysisi valitsemalla sellaisia hakusanoja ja -lausekkeita, jotka tiedät koskevan palveluasi tai tuotteitasi. Mieti esimerkiksi kysymyksiä, joita asiakkaasi ovat esittäneet sinulle. Mitä potentiaalisella asiakkaallasi voisi olla mielessään, kun hän harkitsee palvelusi etsimistä Googlessa? Ota huomioon myös hakusanojen kilpailutilanne. Hakusanojen tutkimiseen on olemassa paljon erilaisia työkaluja, hyvänä (ilmaisena) esimerkkinä Neil Patelin Ubersuggest.

Huomioi sijainti hakusanoissa. Esimerkiksi “Kellosepänliike” hakutermi on varmasti hyvin paljo kilpailtu hakutermi ja vaikeaa saada Googlen kärkituloksiin ilman suuria ponnisteluita, mutta paikallinen hakutermi “Kellosepänliike Turku” on huomattavasti helpompi temppu. 

Suosi siis paikallisia hakutermejä, ja muista käyttää kaupunkisi tai paikkakuntasi nimeä sivuillasi useissa eri konteksteissa. Näin viestit Googlelle, että todellakin toimit valitsemallasi alueella.

3. Hyödynnä  kuvien optimointi

Kuvien paikallisoptimointi on edelleen asia, joka jää monelta  yrittäjältä tekemättä. Se voi kuitenkin olla äärimmäisen tärkeä osa hakukonestrategiaasi. Yhä useammat Googlen käyttäjät  katselevat kuvia tehdessään Google-hakuja. Hyvin optimoitu ja laadukas, houkutteleva kuva kerää klikkauksia sivullesi.

Miten kuvan paikallinen hakukoneoptimointi toimii?

Useimmissa julkaisujärjestelmissä kuten WordPress, Wix ja Webflow, on mahdollista lisätä kuvatiedostoihin jäseneltyä tietoa ja Alt-tekstejä. Nämä kannattaa ottaa aina huomioon. Kirjoita aina kuviesi tietoihin alt-kuvaus kuvasta. Helpoin tapa on miettiä, miten selittäisit kuvan sokealle ihmiselle mahdollisimman yksinkertaisesti.

Kuva: Ryunosuke Kikuno

Ylläolevan kuvan alt-teksti voisi olla esimerkiksi “Tamperelainen arkkitehtuuri ja peltikatto”. Kunhan alt-tekstisi ovat rehellisiä, kuvaavat mitä kuva esittää, eivätkä anna virheellistä tai harhaanjohtavaa tietoa, olet jo askeleen edellä monia kilpailijoitasi!

Kuvien geotägäys

Tiesitkö, että useassa internettiin julkaistavassa kuvassa on kuvatiedostoon koodattu geotägäys, joka kertoo, missä kuva on otettu? Google on myöntänyt käyttävänsä kuvien geotägejä yhtenä sijoituksiin vaikuttavan signaalina, joten ne kannattaa ottaa huomioon kuvia nettisivuille ladatessa. Voit tehdä geotägäyksen itse useimmissa kuvankäsittelysovelluksissa, tai käyttää netistä löytyviä palveluita kuten Geoimgr.

Paikallinen hakukoneoptimointi on aina hyvä investointi

Jos haluat lisää liikennettä verkkosivuillesi paikallisilta kuluttajilta, on Local SEO varmaan tehokkain keinosi. Hyvin toteutetulla paikallisoptimoinnilla saat korkeat sijat kaupunkisi/kuntasi sijoituksissa ja raahaat ilmaista liikennettä sivuillesi pitkälle tulevaisuuteen. Kuten muukin hakukoneoptimointi, paikallinen SEO on aina investointi tulevaisuuteen.

Paikallinen SEO kannattaa aina, jos yrityksesi toimii tietyillä alueilla. Se toimii niin perinteisille, kuin globaaleillekin yrityksille. Mitä useammalla paikkakunnalla yrityksesi toimii, sitä useampaan sijaintiin sinun tulee tehdä paikallisoptimointia.

Jos mielessäsi on paikallisen hakukoneoptimoinnin aloittaminen, kannattaa monesti kysyä ammattilaiselta mielipide asiaan. Me Muutos Digitalilla autamme sinua mielellämme, jos sinulla on kysymyksiä koskien paikallis-SEOa tai sen aloittamista. 

Laita meille viestiä!

Haluatko
lisää liikennettä verkkosivustollesi?
Uusimmat kirjoitukset
Miksi sisällöntuotanto verkkosivustolle on tärkeää?
YouTube-mainonta – Perusteet ja vinkkejä alkuun pääsemiseksi
Google Display mainonta – Perusteet
Parhaat WordPress teemat 2022

Lisää luettavaa..

Kiinnostiko artikkeli? Selaa muita aiheeseen liittyviä kirjoituksiamme.

Miksi sisällöntuotanto verkkosivuille on tärkeää?
Tutustuessasi digitaalisen markkinoinnin maailmaan olet varmasti kuullut lauseen Content is King ja pohtinut, mitä tällä...
YouTube-mainonta
YouTube on ylivoimaisesti käytetyin videopalvelu johon kuka tahansa voi julkaista mitä tahansa. YouTuben suosio on...
Google Display mainonta on kustannustehokas ja helppo keino lisätä liidien ja myynnin määrää verkossa sekä...
WordPress teemat
WordPress on tällä hetkellä ylivoimaisesti suosituin ja käytetyin verkkosivujen julkaisujärjestelmä. WordPress on yhteensopiva lähes jokaisen...
parhaat ilmaiset wordpress lisäosat
Mitkä ovat parhaat WordPress lisäosat vuonna 2022? Alunperin vuonna 2003 julkaistu WordPress on maailman käytetyin...
Verkkomarkkinointi, tutummin digimarkkinointi on nykyaikainen tapa mainostaa yritystäsi ja palveluitasi. Idea on täysin sama kuin...
Jos sinulla on verkkokauppa, etkä tällä hetkellä hyödynnä Google Shopping -mainoksia, olet jäänyt pahasti jälkeen....
Sisällöntuottaja kirjoittamassa sisältöä kannettavalla tietokoneella
Sisällöntuottajia tarvitaan tuottamaan sisältöä netistä löytyvien lukemattomien verkkosivustojen, blogien ja some-tilien tarpeisiin.
Blogikirjoituksen hakukoneoptimointi
Blogit ovat yrityksille tärkeä osa digimarkkinointimixiä. Ne tuovat sivustolle liikennettä ja saavat ihmiset tutustumaan brändiin...
Coinbasen toimitusjohtaja Brian Armstrong herätti kiistan Twitterissä, kun hän vähätteli mainostoimistoja twiitissään ja kehui oman...