50 kohdan maksuton SEO-muistilista

Hakukone­optimointi vuonna 2024 – Ainoa opas, jonka tarvitset

Hakukoneoptimointi on olennaisimpia asioita, joita jokaisen yrittäjän tulisi verkkosivuillaan tehdä 2020-luvulla. Lue nyt hakukoneoptimoinnin kattavin ja perusteellisin suomenkielinen opas vuodelle 2024

Blogi

Oppaan sisältö

Lataa hakukoneoptimoinnin megaopas sähköpostiisi

Lataamalla oppaan PDF-version saat sähköpostiisi 3 BONUS-vinkkiä sivustosi hakukoneoptimointiin.
Lataa opas

SEO-optimointi vuodelle 2024: Tässä 10 vinkkiä, joilla nostat sivustosi Google-näkyvyyttä

Hakukoneoptimointi voi tuntua hankalalta käsitteeltä. Se sisältää paljon erilaisia osa-alueita ja vaikeaa sanastoa. Hakusanat, backlinkit, SERPit, Google-robotit, indeksoitavuus, Core Web Vitals ja niin edelleen… sanastoa on paljon, ja niin on myös toimijoita, jotka jakavat SEO-vinkkejään Linkedinissä, Youtubessa ja blogeissa. Mistä siis lähteä liikkeelle, kun tekisi mieli alkaa hakukoneoptimoijaksi, mutta selkeää “aloita tästä” -pistettä tai helppolukuista ohjekirjaa ole olemassa?

Hakukoneoptimointi ei ole mikään uusi taiteenlaji. Se on ollut olennainen tapa hankkia liikennettä verkosta, siitä lähtien kun Larry Page ja Sergey Brin perustivat ensimmäisen version Googlesta. 

Aluksi hakukoneoptimoinnista ja SEO:sta puhuivat vain nörtit sekä 2000-luvun vaihteessa teknologiakuplan sokaisemat kasvuyrittäjät. Nykyään hakukoneoptimointi on suosituimpia sisältömarkkinoinnin ja liikenteen hankkimisen kanavia kaikenkokoisille yritysten sekä yksityishenkilöiden verkkosivuille.

Hakukoneoptimointi ei itsessään ole vaikeaa. Se on vain aikaa vievää, työlästä ja palkitsee hitaasti (mutta oikein tehtynä runsaasti). Siinä ei ole tarjolla pikavoittoja. Hyvälle SEO:lle jokainen kävijä Googlesta on raa’an työn tulosta, ja jokainen uusi liidi on seurausta tarkkaan laaditusta strategiasta ja sisältösuunnitelmasta. 

Hakukoneoptimoinnin paras puoli on työn kestävyys – hyvin rakennettu laskeutumissivu kiipeää korkealle Googleen ehkä vasta kuukausien päästä  julkaisunapin painaisemisesta, mutta se tahkoaa liikennettä ja tarjouspyyntöjä vielä kuukausien ja vuosien päästä.

Valitettavasti useammat meistä luovuttavat hakukoneoptimoinnissa pian sen jälkeen, kun ensimmäiset toimenpiteet on tehty, eikä tuloksia näy. Olen nähnyt liian monta kertaa tilanteen, jossa yrittäjä sanoo minulle: “Kyllä me kokeiltiin hakukoneoptimointia, mutta kun ei se meillä toimi…” Suurin osa heistä on väärässä. 

Kyseessä on yleinen harhakäsitys. On helppo luulla, että hakukoneoptimointia voi vain “kokeilla”, ja odottaa tuloksia nopeasti parin viikon tai muutaman tunnin työn jälkeen.

Hakukoneoptimoinnin epäonnistumispolku aikajanana kuvattuna

Todellisuudessa hakukoneoptimointi vaatii aikaa, resursseja ja tarkkaan määritellyn strategian. Kun nämä asiat ovat kunnossa, voi alkaa odottaa tuloksia jatkaen samalla sisällön julkaisemista, sisäisiä SEO-toimenpiteitä ja mm. linkkien rakentamista.

Älä siis oleta, että pääset käsiksi suuriin pikavoittoihin tekemättä työtä sijoitustesi eteen. Hakukonesijoituksista käydään nykyään veristä kilpailua, ja vain vahvin, auktoriteettisin ja osuvinta sisältöä julkaiseva sivu voi voittaa. 

Muista, että vain ykkössivun Google-tuloksilla on väliä. Lainatakseni yhden maailman tunnetuimman SEO-gurun sanoja: 

”Paras paikka piilottaa ruumis on Google-hakutulosten toinen sivu.”

Uskon, että saat tästä oppaasta paljon irti, jos jaksat käyttää elämästäsi kymmenisen minuuttia tämän lukemiseen. Pyrin pitämään tekstin mahdollisimman selkokielisenä, ja käymään suosittelemani SEO-toimenpiteet seikkaperäisesti läpi, ilman turhaa teknistä jargonia.

Vaikka pelottelinkin sinua äsken, hakukoneoptimointi on todellisuudessa aika helppoa. Se pohjautuu pitkälti maalaisjärkeen, sivustosi vierailijoiden ja potentiaalisten asiakkaiden ymmärtämiseen. SEO vaatii paljon istumalihaksia, testaamista, ja sormien kolinaa näppäimistössä. 

Tämä opas auttaa sinua ymmärtämään vaadittavia tekijöitä sekä Googlen toimintaa. Olen koostanut sen monesta eri vinkistä ja toimintamallista, joita sovellan itsekin päivittäin SEO-projekteissamme.

Ota siis mukava asento, laita lukulasit päähän, ja aloita matkasi kohti orgaanisen liikenteen maksimointia.

Mitä hakukoneoptimointi (SEO) on?

Hakukoneoptimointi eli SEO tarkoittaa toimenpiteitä, joilla pyritään parantamaan verkkosivuston ja hakukoneen välistä suhdetta. Hakukoneoptimoinnin tavoitteena on tehdä sivustosta helpommin luettava hakukoneille, osuvampi hakukyselyihin nähden sekä kasvattaa sen auktoriteettiä että mainetta.

Hakukoneoptimoinnin tavoitteena on siis saada liikennettä orgaanisesti (eli ilmaiseksi) Googlesta, säästäen rahaa mainoskuluissa. Kasvavien mainostuskulujen aikana SEO on kasvanut suosiossaan tasaisesti, mikä ei ole ihme. Kukapa ei haluaisi ilmaista liikennettä?

Yksinkertaistettuna voisi todeta, että Google sijoittaa ylimpiin hakutuloksiin ne sivut, jotka ovat osuvimpia, luotettavia, asiantuntevia ja jotka vastaavat käyttäjän tarpeeseen parhaalla mahdollisella tavalla. Lisää Googlen hakumissiosta voit lukea täältä.

Googlen hakurobotit (tunnettu myös nimellä Googlebot) selaavat päivittäin läpi miljoonia verkkosivuja, analysoiden tekstisisältöä, kuvia, linkkejä sivulta toiselle, päivitettyjä sivuja ja rikkoutuneita URLeja. Niillä on paljon työtä, ja hakukoneoptimoijan tehtävä onkin helpottaa niitä löytämään halutut sivut.

Hakukoneoptimoinnin kolme yleisintä osa-aluetta ovat:

  1. sisäinen hakukoneoptimointi (On-site SEO)
  2. tekninen hakukoneoptimointi (Technical SEO)
  3. sivuston ulkoinen hakukoneoptimointi (Off-site SEO)

Nämä eivät ole toisiaan poissulkevia, vaan enemmänkin tukevia osa-alueita.

Tästä oppaasta löydät 9 keinoa hakukoneoptimointiin, jotka huolellisesti toteuttamalla nostavat takuuvarmasti sivusi Google-sijoituksia. Olemme valikoineet nämä toimenpiteet tarkasti, vuosien työn ja kokemuksen perusteella. Kaikki 9 kohtaa ovat täysin yrittäjän itse toteutettavissa, eivätkä ne vaadi ohjelmointikielten osaamista tai suurta tietoa vaikkapa verkkosivujen suunnittelusta.

1. Hakukoneoptimoinnin perusteet: Tee sivustostasi indeksoitava ja Google-ystävällinen

Googlen kautta toteutetaan yli 98 % kaikista internet-hauista eri hakukoneissa. Jotta voit löytyä Internetistä, on äärimmäisen tärkeää, että löydyt Googlesta. Ensimmäinen askel on varmistaa, että sivustosi on terve ja Googlen hakurobotit (Crawlerit eli Googlebotit) pääsevät tarkastelemaan sivuasi ja navigoimaan siellä sivustokartan ja linkkien avulla.

Jos verkkosivustosi ei ole Googlen luettavissa, ei crawlerit pääse tutkimaan sivujasi ja indeksoimaan sitä hakutuloksiin. 

Hakukoneoptimoinnin perusperiaatteet voi jakaa seuraavanlaiseen pyramidiin, jossa alimpana on indeksoitavuus. Siksi se on tämän oppaan ensimmäinen ja tärkein osa.

Hakukoneoptimoinnin osa-alueet pyramidimuodossa

Terve verkkosivusto on aina hakukoneoptimoinnin perusta

Tärkeintä hakukoneoptimoinnissa ei ole H1 ja H2 -otsakkeiden käyttö tai avainsanojen viljely tekstin sekaan. Kaikista olennaisinta ei ole muistaa laittaa kuviin alt-tekstejä tai merkitä tuotesivuja Canonical-tageilla. Yksi tärkeimmistä asioista, joka hakukoneiden hakutuloksiin halajavalta sivustolta tulee ehdottomasti olla kunnossa, on sivustosi eheys ja luettavuus. 

Tämä tarkoittaa sitä, että sivustosi HTML-merkintäkoodin tulee olla selkeää rakenteeltaan, ja hakukoneiden tulee pystyä seuraamaan sivustosi sisällä alasivuja linkkien kautta. Sivuston sisältö tulee olla niin käyttäjän kuin hakukoneenkin luettavissa, eikä sitä tule peittää esimerkiksi tekstin päälle tulevilla kuvilla tai grafiikalla. Tärkeimmän sisällön, jonne haluat eniten liikennettä, tulisi olla alle 2 klikkauksen päässä etusivulta.

Onneksi modernit verkkosivut ovat pääosin hakukoneystävällisiä. Yhä suurempi osa suosituista web-rakennustyökaluista pyrkii vähentämään ylimääräisen ja sivustoa hidastavan koodin syntymistä. Esimerkiksi Shopify, Wix, Squarespace ja WordPress -sivustoilla sivuston rakenne on alusta alkaen selkeä ja selattavat sivut on automaattisesti sijoiteltu sivustokarttaan hakukonerobotteja varten.

Tämä on oikeastaan ainoita kohtia, joissa voit tarvita webmasterisi tai verkkosivustosi suunnittelijan tukea. Jos verkkosivustosi koodi on hankalasti luettavaa, täynnä ylimääräistä bloattia, tai jos Google Search Console ilmoittaa sivustosi olevan indeksoimattomissa, älä epäröi ottaa yhteyttä asiantuntijaan.

Verkkosivustosi rakenne tulee olla selkeä, ja navigaation helppoa niin
ihmisille kuin roboteillekin.

Edistynyt vinkki: Jos sinulla on sivuja, joita et halua Google-robottien crawlaavan, voit merkata ne robots.txt -tiedostoon. Tämä ominaisuus löytyy useimmista SEO-lisäosista ja laajennuksista. Huom! Muista myös kieltää indeksointi Search Consolessa.

Näin testaat sivustosi teknisen kunnon ja indeksoitavuuden:

Jos haluat tarkimman mahdollisen tiedon sivustosi teknisestä kunnosta ja sen vaikutuksesta hakukoneoptimointiin, voit tilata Muutos Digitalilta edullisen teknisen SEO-auditoinnin. Teemme myös laajoja hakukoneoptimoinnin auditointeja, josta selviää koko sivustosi orgaanisen suorituskyky ja hakukoneoptimoinnin tilanne verrattuna toimialaan ja kilpailijoihisi.

Voit myös käyttää näitä ilmaisia työkaluja sivustosi terveyden mittaamiseen:

https://pagespeed.web.dev/

(Vaatii perustason tietämyksen verkkosivun laatumittareista)

https://search.google.com/search-console/

https://neilpatel.com/seo-analyzer/

Site-audit Semrushista. Sivuston tekninen hakukoneoptimointi mittaristo
Semrush hakukoneoptimointityökalun Site Audit mittaristo antaa kattavan katsauksen sivuston tekniseen suorituskykyyn

Muutamia vinkkejä tekniseen hakukoneoptimointiin ja sivuston crawlattavuuden parantamiseen:

  • Sisäisten navigaatiolinkkien järjestäminen niin, että jokainen sivu on linkitetty pääsivuun
  • Sivuston navigaation helpottaminen, kts. ylempi
  • Sivuston rakenteen pitäminen mahdollisimman selkeänä
  • Sivuston sisäisten linkkien hyödyntämisellä; muista käyttää linkkejä myös rivitekstin seassa
  • Varmista, että julkaisemillasi sivuilla ei ole ”piilota hakukoneilta” -täppää painettuna asetuksissa, tai “disallow” -merkintää robots.txt -tiedostossa. Tämä on kieltoviesti hakuroboteille, joka useimmiten estää indeksoinnin.
  • Suosi luotettua ja yleisesti tunnettua hostaajaa/webhotel-palveluntarjoajaa. Pidä riittävästi levytilaa varattuna sivustolle. 
  • Huolehdi, että sivuston ulkoasu on käyttäjäystävällinen. Liikaa liikkuvat elementit, suurikokoiset videotiedostot hidastavat sivua ja häiritsevät kävijöitä (sekä crawlereita).
  • Käytä Search Consolea, jos osaat! Google Search Console on mahtava työkalu, jota voit käyttää XML-sitemapien eli sivustosta tehtyjen ”karttojen” lähettämiseen Googlen crawlereita varten. Robotit osaavat lukea näitä XML- tiedostoja ja tietävät kartan luettuaan paremmin, miten suunnistaa ja indeksoida sivujasi.
  • GSC:stä näet myös tiedon siitä, jos koodissasi on virheitä, rikastetun datan merkinnät puuttuvat, tai jos sivuston nopeudessa on ongelmia.

Sisäisen hakukoneoptimoinnin perusteet: Metakuvaukset, Alt-Tekstit, otsikoinnit…

Hakukoneoptimoinnin perusasiat on hyvä osata, ennen kuin hyppäät tuottamaan sisältöä tai tekemään muita sivuston Google-sijoituksia nostattavia toimenpiteitä. Laita sivustosi otsikko HTML-merkinnät kuntoon. Tämä onnistuu nykyään helposti WordPresissä, ihan vain valitsemalla otsikon tyypin käyttämästäsi teemasta tai page builder -lisäosasta. Otsikot merkataan HTML-merkintänä H1, H2, ja H3… -merkinnöillä, alkaen suurimmasta pienimpään. Sivuston Title on tärkein otsikkosi, sen tulisi olla linjassa H1-otsikkosi ja väliotsikoidesi kanssa. H2- ja H3 -otsikot ovat väliotsikkoja, joita käytetään itse sisällössä. On hyvä käyttää ainoastaan yhtä H1-otsikkoa, ellei sivun aihealue ja käsiteltävä sisältö vaihdu olennaisesti.

HTML otsikot havainnollistettuna Kuva <a href=httpswwwschudiocomhtml headings website best practicehtml headings title=>Schudi<a>

Mikä on metakuvaus?

Metakuvauksilla ja -otsikoilla tarkoitetaan sivuston lähdekoodissa oleviin metatietoihin, joihin kirjoitetaan hakukonerobotteja varten sivun sisällöstä pieni yhteenveto. Metakuvauksen pituus on n. 160 merkkiä, ja otsikon 50-60 merkkiä. Metaotsikot ja -kuvaukset on syytä asettaa aina erikseen joka sivulle ja joka blogiartikkeliin. Laadukas, ajatuksella laadittu metakuvaus tiivistää sivun sisällön kiinnostavaan muotoon, ja otsikko houkuttelee käyttäjää klikkaamaan hakutuloksesta.

Muista kuitenkin, että Google voi päättää otsikon ja SERPissä näytettävän kuvauksen täysin mielivaltaisesti. Yleinen tilanne onkin, että metaotsikko ja kuvaus eroavat toisistaan kahdella eri hakutermillä, vaikka kohdesivu olisi hakutuloksissa sama.

Metatietojen laatimiseen on useita eri työkaluja, ja moni CMS tarjoaa niiden muokkausmahdollisuuden täysin vakiona. WordPressiin suosittelemme maksutonta Yoast SEO – tai All in One SEO -lisäosaa.

All In One SEO lisäosalla metatietojen muokkaus on vaivatonta

2. Ota Google Search Console käyttöön ja löydä tarkin mahdollinen SEO-data

Google Search Console on työkalu, jota kaikki hakukoneoptimoijat käyttävät päivätasolla. Search Consolen työkaluilla ja raporteilla mittaat sivuston hausta saamaa liikennettä, sivuston tehokkuutta ja käytettävyyttä sekä löydät helposti virheet, jotka estävät sivustoasi indeksoitumasta.

Hakukoneoptimoinnin kehitys Google Search Consolessa

Search Consolesta näet nopealla vilkaisulla sivustosi hakukonenäkyvyyden kokonaistilanteen. Lisäksi voit tutkia hakulausekkeita, joilla käyttäjät päätyvät sivullesi Googlesta.

Kaiken lisäksi GSC on täysin ilmainen!

Näin asennat Google Search Consolen:

Googlen sivuilta löydät kattavat ohjeet Search Consolen asentamiseen. Yksinkertaisimmillaan voit asentaa sen käyttämällä Google Analyticsiä, joka sivustollasi toivon mukaan jo on tai asentaa HTML-koodinpätkän sivustosi lähdekoodiin.

Näin pyydät indeksointia Google Search Consolessa:

Jos olet vastikään lisännyt uusia sivuja sivustollesi tai tehnyt muutoksia sisältöön, voi olla hyvä idea pyytää uudelleencrawlausta ja indeksointia Googlelta. Voi nimittäin mennä aikaa ennenkuin Googlebotit rekisteröivät muutokset sivustollasi ja päättävät tulla antamaan sinne visiitin. 

Näin voit pyytää URL-osoitteen lisäämistä hakemistoon:

Valitse URL-osoitteen tarkastustulossivulta ”Pyydä indeksointia”. Jos sivu läpäisee välittömästi havaittavien hakemistovirheiden pikatestin, se lisätään hakemistojonoon. Nyt joudut vain odottamaan, että Googlebotit löytävät sivusi. Huom! Tätä ominaisuutta ei voi  väärinkäyttää. Peräkkäiset indeksointipyynnöt eivät vaikuta crawlereiden nopeuteen.

Jos haluat pyytää useiden uusien tai päivitettyjen sivujen hakemistoon lisäämistä, paras vaihtoehto on lähettää sivustokartta, johon on merkitty päivitetyt sivut <lastmod>-koodilla.

Näin asennat Search Consolen (Google)

Karsi pois vanha ja toimimaton sisältö GSC:n avulla

Googlella on rajallinen “budjetti” sivustosi crawlaamiseen. Jos sivusto on raskas sisällöltään sisältäen paljon sivuja, joille ei tule Googlesta liikennettä, on edellytykset niiden optimoinnille huonot. Siksi suosittu keino onkin tehdä varsinainen karsinta, jossa kaikki indeksin ulkopuolelle jäävät ja epäsuositut, vanhentuneet sivut poistetaan ja/tai uudelleenohjataan pysyvästi tuoreempaan sisältöön.

Käytä tähän Google Search Consolen “Kattavuus” ja “Kehitys” -toimintoja ja tutki etenkin “Ohitettu” -kohdan sivut sekä “Kehitys” -työkalusta kaikki vähiten klikkauksia keräävät sisällöt. Voit ajaa Search Consolen datan Google Sheetsiin / Exceliin, ja erotella URL:it klikkausten perusteella.

Karsimalla vanhaa sisältöä, viestit Googlelle tekeväsi remonttia sivustolla ja teet samalla crawlausbudjettiin tilaa tuoreemmalle, laadukkaalle sisällölle, mitä tämän oppaan ohjeilla pääset tuottamaan.

Vinkki: Suodata Search Consolesta brändiavainsanat, ja saat selville kuinka paljon orgaanista liikennettä saat todellisuudessa. 

Todella moni hakukoneoptimoinnin aloittanut haksahtaa samaan ongelmaan, jossa brändiliikenne sekoitetaan oikeaan Google-liikenteeseen eri hakusanoilla. Tosiasiassa tilanne voi olla karu: Monella hieman jo vakiintuneempaa asiakaskuntaa saavuttaneella yrityksellä voi brändiliikenne muodostaa jopa 80 % kaikesta hakuliikenteestä. Siksi on tärkeää suodattaa Search Consolesta brändin nimet (Ja kirjoitusvirheelliset brändihaut!) pois, jotta saat realistisemman kuvan klikkauksiin johtaneista hakusanoista.

3. Hakukoneoptimointi sisällön avulla: Julkaise paljon laadukasta sisältöä

Sisältö on hakukoneoptimoinnin tärkeimpiä osa-alueita. Jos olet koskaan katsonut yhtään Youtube-videota aiheesta tai lukenut SEO-ohjeita blogeista, painotetaan niissä kaikissa sisällön merkitystä. Content is the King – sisältö on kuningas.

Se on ikivihreä SEO:n laki – tarvitset hakukyselyyn liittyvää parasta mahdollista sisältöä, jotta voit päästä parhaille sijoille hakukoneissa. Sisällön tulee olla informatiivista, luotettavaa sekä vastata osuvimmin käyttäjän kyselyyn että haun tarkoitusperään (Search Intent).

Google pyrkii tarjoamaan tuloksia, jotka vastaavat parhaiten käyttäjän kyselyyn. Hyvä nyrkkisääntö on, että mitä enemmän hakuja tietyllä hakulausekkeella/avainsanalla on, sitä vaikeampi siinä on sijoittua korkealle. Mitä enemmän volyymiä, sitä laadukkaampaa ja kattavampaa sisältöä SERPissä (Search Engine Results Page) pärjätäkseen vaaditaan.

Googlaajan tarpeisiin vastaavan laadukkaan sisällön tuottaminen ei ole rakettitiedettä. Siihen ei ole olemassa mitään valmista kaavaa, joka sopisi kaikille. Hyvä sisältö vaatii ennen kaikkea asiakaskeskeisen lähestymistavan.

Sinun ei tule miettiä pelkkiä avainsanoja tai tekstin pituutta, vaan lähteä rakentamaan sisältöä asiakkaan näkökulmasta. Mitkä ovat niitä kysymyksiä, joihin asiakas haluaisi vastauksen? Miten tuotteesi tai palvelusi voi auttaa asiakasta? Mitä tietoa sinulla on alastasi,  josta voisi olla todellista arvoa asiakkaillesi?

Paras tapa keksiä aiheita sisältöön on kysyä asiakkailta. Mieleesi tulee varmasti kysymyksiä, joita tuotteestasi tai palvelustasi on kysytty. Kirjoita 5-10 kysymystä paperille ja hae niitä Googlesta yleisimmillä hakutermeillä. Löydät varmasti hyviä ideoita sisällöntuotantoon.

Toinen tapa on hyödyntää maksullisia ja ilmaisia työkaluja, jotka analysoivat miljoonia eri verkkosivustoja ja Googlen saatavilla olevaa dataa käyttäjien kyselyistä. Tätä kutsutaan avainsana-analyysiksi, jonka avulla on mahdollista löytää sisältöideoita, joita kilpailijasi eivät ole tajunneet hyödyntää. Siitä lisää seuraavassa kappaleessa.

Kuinka paljon sisältöä on riittävästi?

Monet yrittäjät ja aloittelevat hakukoneoptimoijat kuvittelevat, että hakukoneoptimointiin riittää vain alt-tekstien korjaaminen, sivuston otsikkotägien optimointi ja metakuvausten väsääminen. Sisälläntuotanto unohdetaan usein täysin tai kuvitellaan, että yksi tai kaksi blogiartikkelia kuukaudessa riittää viemään sivuston SERPien kärkeen suosittujen avainsanojen kilpailukentällä.

Sisältöä pitää julkaista, varsinkin alkuvaiheessa, paljon. Tarkoitan tällä kymmeniä artikkeleita ja palvelu/tuotesivucopyjä. Jos tähtäät aluksi matalavolyymisiin avainsanoihin (mikä on suositeltavaa), voit ajatella saavasi yhdestä artikkelista hyvällä tuurilla muutaman tai korkeintaan kymmeniä ihmisiä sivulle kuukaudessa. Jotta voit alkaa kilpailla korkeamman suosion avainsanoista ja kyselyistä, tulee sinun saada ensin vahva auktoripohja verkkosivuillesi. 

Julkaise siis paljon sisältöä. Me Muutos Digitalilla aloitamme aina uusien sivuprojektisivujen tai asiakassivujen hakukoneoptimoinnin kattavalla avainsana-analyysillä ja sisältösuunnitelmalla, joiden sisällöllinen määrä lähentelee monesti useita kymmeniä tuhansia sanoja tekstiä.

4. Tee avainsana-analyysi ja selvitä parhaat sisältöaiheet

Hakusana-analyysi tunnetaan myös nimellä avainsanatutkimus. Kyse on yrityksen liiketoiminnan kannalta relevanttien hakusanojen löytämisestä. Tärkeää on tunnistaa juuri ne hakutermit, joita potentiaaliset asiakkaat käyttävät etsiessään tietoa, tuotetta tai palvelua Googlesta. 

Hakusana-analyysi kannattaa tehdä tai hankkia ammattilaiselta ensimmäisenä, kun alat tekemään hakukoneoptimointia.Voit tehdä sen itse tai ulkoistaa palvelun ammattilaiselle. Muista tehdä kuitenkin hintojen vertailua ja pyytää aina referenssejä nähtäville.

Millainen on hyvä hakusana?

Hyvä hakusana on sellainen, jota yrityksesi potentiaaliset asiakkaat käyttävät, ja jolla ei ole liian paljon kilpailua SEO-mahdollisuuksiisi nähden. Sen kannattaa siis olla suosittu, mutta ei liian kilpailtu. Mitä useammat yritykset haluavat tulla nähdyksi tietyllä hakusanalla, sitä vaikeampaa sinun on päästä kyseisellä hakusanalla heidän yläpuolelleen hakutulossivun kärkeen. 

Erilaisilla työkaluilla voit tutkia avainsanojen (arvioitua) volyymiä, vaikeusastetta ja aiheeseen liittyviä hakusanoja:

Helpoin, yksinkertaisin ja suoraviivaisin tapa on tehdä niinkuin asiakkaasi tekisivät. Käytä Googlea. Kirjoita yleisin tuotettasi tai palveluasi kuvaava hakusana Googleen, ja lähde liikenteeseen katsomalla Googlen automaattiset ehdotukset. Merkitse ne ylös.

Kokeile Googlen ehdottamia avainsanoja, ja tutustu myös “Ihmiset kysyvät myös”-ominaisuuteen. Merkkaa kysymykset ylös, ja lisää ne sisältösuunnitelmaasi. 

Seuraavaksi voit kokeilla Googlen avainsanasuunnittelijaa. Se löytyy Google Ads-mainostyökalusta, joten tarvitset mainostilin. Varsinaista mainoskampanjaa sinun ei silti tarvitse tehdä, sillä voit käyttää työkalua vain avainsanojen etsimiseen ja niiden kuukausittaisten hakumäärien tarkasteluun.

VINKKI: Kannattaa ladata avainsanat esimerkiksi Google Sheet -muodossa, jotta voit järjestellä ne aihealueittain ja suunnitella sisältöjäsi tehokkaammin.

Suosi aluksi pienivolyymisiä avainsanoja

Ei kannata yrittää haukata liian suurta palaa kerralla, varsinkaan jos verkkosivustosi on uusi eikä omista vahvaa backlink-pohjaa. Google pitää tuoreempia sivuja aina vähemmän  luotettavina kuin vanhempia, jo auktoriteettiä keränneitä sivuja. Voi olla hankalaa rankata etusivulle sellaisilla hakutermeillä, joilla on jo paljon suuria kilpailijoita Googlessa.

Pienivolyymiset, spesifimmät avainsanat ovat yleensä helpommin voitettavissa. Esimerkiksi hakusanan “villapaita” sijasta voisit kokeilla optimoida 5-10 pienempää avainsanaa ja voittaa kaikissa top 3 sijoituksen.

Esimerkki:

Hakutermi: “villapaita” – 15 000 hakukertaa / kk – hyvin korkea kilpailu

Hakutermi: “miesten paksu villapaita” – 100 hakukertaa / kk – matala kilpailu

Hakutermi: “naisten pitkä villapaita” – 150 hakukertaa / kk – matala kilpailu

Hakutermi: “suomalainen villapaita” – 200 hakukertaa / kk – matala kilpailu

Vaikka suurempi volyymi tarkoittaa enemmän potentiaalista liikennettä, voi sijoitusten saavuttaminen olla pitkä ja tuskallinen urakka. Varsinkin suosituilla tuotekategorioilla verkkokaupoilla voi olla todellisia hankaluuksia saavuttaa pysyviä, korkeita hakutulossijoituksia. Siksi pitkän hännän avainsanat ovat helpompi tie orgaanisen liikenteen kasvattamiseen. 

On helpompi luoda 10 kpl 500 sanan laadukkaita blogipostauksia tai palvelusivuja matalilla hakuvolyymeillä, ja saada niistä 200 kävijää sivustolle kuukaudessa, kuin yrittää taistella suurilla ja kilpailluilla avainsanoilla ennen kuin sivustosi on siihen valmis. 

Aloita siis pienestä, rakenna rauhassa kestävää pohjaa SEO-auktoriteetille, ja jatka hitaasti kohti suurempaa kilpailua!

Kuinka paljon sisältöä tarvitsen, jos tähtään pieniin avainsanoihin?

Kun hyödynnät aluksi pienivolyymisiä, vähiten kilpailtuja avainsanoja, et voi olettaa saavasi suurta liikennettä. Tärkeintä on voittaa sijoituksia SERPeissä, ja viestiä Googlelle, että tiedät sivustosi aihealueestasi paljon. 

Se on kuin pyramidin perustuksen rakentamista. Ensin aloitat rakentamalla jättimäisen kasan kiviä laajalle alueelle, jonka jälkeen alat kasata kapenevaa kerrostumaa kohti huippua.

Voit esimerkiksi laskea, että kirjoittamalla 30 artikkelia avainsanoille, joiden keskimääräinen volyymi on 10 hakua päivässä, tulet saamaan jokaisesta artikkelista 10-30 kävijää sivulle kuukaudessa. Ja kyllä, kuten aiemmin todettu, sisältöä tarvitaan paljon. 

Jos siis lähdet täysin tyhjästä, ilman vahvaa domainia, joudut tekemään paljon työtä. Mutta se kannattaa.

Lataa hakukoneoptimoinnin megaopas sähköpostiisi

Lataamalla oppaan PDF-version saat sähköpostiisi 3 BONUS-vinkkiä sivustosi hakukoneoptimointiin.
Lataa opas

5. Luo yksi “pilvenpiirtäjäpostaus”, ja rakenna asiantuntijuutta sekä auktoriteettia sen ympärille  pienemmillä postauksilla

Monta kertaa tehokkaaksi todettu strategia on käyttää ns. Skyscraper -tekniikkaa yhdistettynä sisältöklustereihin. Kansankielellä ilmaistuna kirjoitat yhden, todella  syväluotaavan artikkelin, oppaan tai muun sisältötyypin, joka on tähdätty tärkeimmälle avainsanallesi. Jos myyt mökkipaketteja, se voi olla opas hirsimökin valintaan. Jos taas myyt SaaS-palvelua, se voi olla opas palvelusi ratkaisevan ongelman hoitamiseen “kotikonstein”. Tärkeintä on, että teet kotiläksysi huolella ja vastaat avainsanaan ja sitä tukeviin kyselyihin  niin osuvasti ja syväluotaavasti, kuin mahdollista. 

Monet “skyscraper” -tekniikkaa hyödyntävät artikkelit ovat varsinkin kansainvälisillä markkinoilla suoranaisia järkäleitä. Ne saattavat sisältää tuhansia sanoja tekstiä, kuvia sekä infografiikkaa ja tarjota valtavasti arvoa käyttäjälle.

Olet varmasti törmännyt tämänkaltaisiin artikkeleihin ja oppaisiin. Ne on luotu juurikin SEO-näkökulma edellä, tuomaan liikennettä sivulle.    

Kun olet kirjoittanut (tai ulkoistanut sisällöntuotannon ammattilaiselle), älä julkaise sitä ihan  vielä. Huolehdi asianmukaisesta kuvituksesta, upota tekstin sekaan Youtube-videoita, ja viimeistele se mahdollisimman arvokkaaksi käyttäjälle. 

Vinkki: Ota mallia kilpailijoiltasi, mutta lisää 10% sisällön laatuun

Pilvenpiirtäjäsisältö-termi tulee nimensä mukaisesti siitä, että rakennat sisällöstäsi kerroksen, pari korkeatasoisemman kuin kilpailijoillasi. Voit huoletta vakoilla avainsanasi perusteella kaikkien parhaiten sijoittuvien kilpailijoidesi sisältöä ja ottaa mallia omaa tekstiäsi varten. 

Älä kuitenkaan kopioi suoraan, (sillä Google kyllä tajuaa tämän) vaan ota mallia ja tee paremmin. Sijoitut takuulla korkealle hakutuloksiin.

Tukiartikkelit

Seuraavaksi suunnittelet avainsana-analyysisi avulla n. 5-10 tukiartikkelia  pilvenpiirtäjäpostauksesi ympärille. Käytä tarkempia avainsanoja, ja avaa pääartikkelissasi käsiteltyjä aiheita syvällisemmin näissä tukevissa artikkeleissa. Voit käyttää pääartikkelisi väliotsikoita hyödyksi uusien tukiartikkeleiden keksimisessä. 

Kun olet julkaissut pääartikkelisi ja tukiartikkelisi, luo niiden väliin runsaasti sisäisiä linkityksiä; viittaa tukevista artikkeleista pääartikkeliin ja pääartikkelista tukeviin artikkeliin, tekstin seassa luonnolliselta tuntuvista kohdista. Näin viestit Googlelle, (ja Googlen käyttäjille) että tunnet aihealueen kuin omat taskusi. 

Jos pilvenpiirtäjäartikkelisi on oikeasti laadukas, voit saada sille jopa useita ulkoisia backlinkejä! (Niistä lisää myöhemmin)

Vinkki: Featured Snippetit

Featured Snippet eli hakutulosyhteenveto on Googlen tarjoama lyhyt sivustolta haettu tekstikatkelma, joka vastaa nopeasti hakijan kysymykseen. Se on ns. nollasijoitus, eli yleensä ylin mahdollinen tulos hakutuloksissa. Sinne päästäksesi on sivun sisällön oltava parempaa kuin kaikilla kilpailijoilla, ja sisällön tulee vastata Google-hakijan kysymykseen mahdollisimman tiiviisti ja selkeästi.

<em>Hyvin pelattu OSG 😉<em>

6. Käytä sisäisiä linkkejä

Hakukoneoptimoinnissa linkit ovat yleinen puheenaihe. Sanalla linkki tarkoitetaan niin ulkoisia viittauksia sivustoosi (backlinks) ja sisäisiä linkkejä HTML-hyperlinkkejä sivustosi sisällä. Linkit ovat kuin verkkosivustojen valuuttaa ja suosiopisteitä. Googlen algoritmeissä ne ovat ja tulevat jatkossakin olemaan hyvin tärkeä ranking-signaali. 

Sisäiset linkit auttavat niin Googlen robotteja, kuin kävijöitäkin, navigoimaan sivustollasi. Mitä enemmän sisäiset linkit osoittavat tietylle sivulle sivustosi sisällä, sitä tärkeämmäksi Google katsoo sen sivustosi hierarkiassa. Sisäiset linkitykset tulee tehdä tietysti hallitusti ja luonnollisesti. Linkkispämmäys ei koskaan ole hyvä ratkaisu.

Suosi sisältöklustereita

Sisältöklusterit (tai sisältösiilot) ovat loistava tapa lisätä aihealueen auktoriteettiä Googlen silmissä. Ne toimivat kuin häkä Googlen algoritmeissa.

Helpoin tapa luoda sisältöklusteri on kirjoittaa esimerkiksi blogiin kattava, pitkä ja ikivihreä artikkeli tai infosivu tietyn aihealueen ympärille. Edellä mainittu “pilvenpiirtäjätekniikka” toimii tässä yhteydessä loistavasti. Hyvä pituus on reilusti yli 1000 sanaa, ja artikkelin tai sivun tulisi vastata mahdollisimman moneen kysymykseen ja avainsanaan aiheen ympärillä.

Ns. “skyscraper postin” kulmakivisisällön luotuasi voit luoda lukuisia tukevia artikkeleita tai sisältöjä. Nämä tukisisällöt linkkaavat tähän kulmakivisisältöösi, ja kulmakivisisältösi linkittää sopivista kohdin takaisin tukeviin sisältöihin.

Sisältöklusterin rakenne voi näyttää visualisoituna tältä:

Miksi sisältöklusterit ovat tehokkaita?

Google painottaa arvioinnissaan nykyään enemmän ja enemmän sivuston auktoriteettiä, luotettavuutta ja asiantuntijuutta. Kasvatat aihealuepohjaista asiantuntijuuttasi eniten näyttämällä Googlelle, että tiedät aiheesta paljon, ja osaat pukea sen sanoiksi. Myös linkitykset näyttävät Googlelle, että sivustolle on luottoa ja sen sisältö on arvokasta. Siksi ei sovi unohta backlinkejä, eikä varsinkaan sisäistä linkitystä.

7. Kirjoita sisältöä ihmisille, älä hakukoneille

Muista, että ensisijainen tavoite on saada hakukoneen robotit ymmärtämään artikkelin sisältö nopeasti ja helposti. Nykyään Googlen robotit pyrkivät analysoimaan parhaalla mahdollisella tavalla, miten hyödyllinen crawlattava sivu on Google-haun tehneelle käyttäjälle. Tee siis tekstistä helposti luettavaa ja selailtavaa.

Käytä rikasta kieltä ja kirjoita selkeästi. Ystävällinen ja informatiivinen kieli, aito auttamisen halu ja oikean asiantuntijuuden osoittaminen toimivat loistavana kombona Googlen algoritmille.

Vinkkejä esim. blogiartikkelin kirjoittamiseen:

  • Pyri vahvistamaan asiantuntijuutta ja auktoriteettiäsi lisäämällä väitteiden tueksi lähteitä.
  • Jos esität numeroita tai vertailet tuotteita, suosi taulukkoja, listoja ja muita merkintätapoja. Google rakastaa selkeään muotoon jäsenneltyä tietoa.
  • Jäsentele tekstisi mahdollisimman käyttäjäystävälliseksi. Blogisi ei ole oppikirja, vaan se on huomattavasti kevyempi sisältötyyppi. 
  • Käytä paljon alaotsikoita ja kappalejakoja.
  • Kirjota ihmiselle, älä hakukoneille. Moni aloitteleva sisällöntuottaja kirjoittaa tekstin, joka on tönkköä luettavaa ja vaikeaselkoista, koska kuvittelee, että pelkkä hakusanojen runsas käyttö riittää korkeisiin Google-tuloksiin. Kirjoita siis luontevaa tekstiä, jota tykkäisit itsekin lukea.
  • Optimoi artikkeli hakutulosyhteenvedoille. Featured snippetit, hakutulosten yhteenvedot eli ns. nollatulokset ovat kaikista ylimpänä orgaanisissa tuloksissa, ja niissä on yleensä lyhyt yhteenveto, joka vastaa haun kysymykseen kattavasti. Featured snippetin voittaa yleensä luotettavin sivusto, joka vastaa käyttäjän kysymykseen tiivistetyssä muodossa parhaiten.
  • Sisällytä siis tekstiin lyhyt yhteenveto aiheesta tai avainsanasi ympärillä olevasta kysymyksestä, mieluiten ensimmäiseen kappaleeseen.
  • Käytä myös paljon taulukkoja, tai esitä alaotsikoissa kysymyksiä joihin vastaat tekstissä.

8. Ulkoinen hakukoneoptimointi – Näin hankit backlinkkejä

Backlinkit eli ulkoisilta sivuilta tulevat viittaukset ovat hakukoneoptimoinnin olleet alusta asti tärkeimpiä ranking-signaaleja Googlelle. Ne mittaavat sivustosi luotettavuutta ja suosiota, ja Google päättelee linkkien perusteella, miten paljon arvoa antaa sivustollesi.

Mutta mitä backlinkeillä tarkoitetaan? Mistä linkkejä saa? Mitä eroa on nofollow- ja dofollow-linkillä? Mitä ovat ankkurit, backlinkit ja miten linkkien arvo määritellään? Linkkien merkitys hakukoneoptimoinnin kannalta on Googlen virallisesti myöntämä asia, ja niillä on suuri vaikutus.

Mitä backlinkit ovat?

Backlinkit ovat ulkoisia linkkejä sivustollesi. Backlink syntyy, kun joku sivusto viittaa omaan sivuusi linkillä eli <a href” “> -tägillä HTML-koodissa. Linkki voi olla tekstin seassa, mainosbannerissa, napissa tai vaikkapa kuvassa.

Arvokkaimmat backlinkit ovat useimmiten niitä, jotka yhdistävät kaksi saman aihealueen sisältöä mahdollisimman luonnollisesti toisiinsa. Backlinkien laatuun vaikuttaa myös oleellisesti linkittävän sivuston arvo.

Ajattele backlinkkejä yksinkertaistettuna näin:

Menet uuteen kaupunkiin, ja kyselet ihmisiltä parasta ravintolaa. Viisi paljon pizzaa syövää ihmistä suosittelee sinulle Markun Pizzeriaa, joten olet todennäköisesti vakuuttunut paikan olevan hyvä. Hakukoneet arvioivat linkkejä aivan samaan tapaan, ja jakavat sivujen suosiota niiden perusteella.

Myös sivuston sisäisillä linkeillä on väliä Googlelle. Mitä enemmän sisäiset linkit osoittavat tietylle sivulle sivustosi sisällä, sitä tärkeämmäksi Google katsoo sen sivustosi hierarkiassa. Sisäiset linkitykset tulee tehdä tietysti hallitusti ja luonnollisesti. Linkkispämmäys ei koskaan ole hyvä ratkaisu.

Miten backlinkit vaikuttavat hakukonenäkyyyteen?

Hyvät backlinkit tuovat mainetta ja suosiota, kun taas huonolaatuiset linkit vähentävät sitä.  Ne toimivat kuin ääninä sivusi puolesta. Korkea-auktoriteettisilla ja suosituilla sivuilla on enemmän painoarvoa kuin pienillä, uusilla sivuilla. Myös linkitettävän sivun aihe vaikuttaa linkin tuomaan hyötyyn, ja yhteiset aihealueet nostavat linkin arvoa.

YouTube video
Loistava video backlinkien hankkimisen perusteihin!

9. Vältä Black Hat SEOa, vaikka oikotiet houkuttaisivat

Black Hat SEO (mustan hatun hakukoneoptimointi tai mustahattuisuus) eli hakukonekoneiden kieltämien keinojen hyödyntäminen on aikoinaan tuonut nopeita, väliaikaisia tuloksia, joita esimerkiksi epärehellistä toimintaa harjoittavat mainostoimistot pystyivät rinta rottingilla esittelemään asiakkailleen. 

Tänä päivänä hakukoneet kuitenkin havaitsevat kiellettyjä keinoja hyödyntävät sivustot silmänräpäyksessä – ja rankaisevat ankarasti. 

Black Hat SEO on yksi hakukoneoptimoinnin toimintamalleista, joka hyödyntää kyseenalaisia tai kiellettyjä keinoja hakukonenäkyvyyden hankkimiseksi. Tässä tekniikassa käytetään hakukoneen ohje- ja laatusäännöissä (esimerkiksi Google’s Webmaster Guidelines) kiellettyjä tapoja verkkosivuston hakukonelöydettävyyden parantamiseen.

Niin sanotun mustan hatun hakukoneoptimoinnin yleisimpiä toimenpiteitä ovat mm.

  • avainsanojen liiallinen käyttäminen, ns. keyword stuffing
  • piilotettu teksti
  • automaattinen tai tekoälyllä toteutettu sisällöntuotanto
  • linkkien ostaminen tai linkkiverkoston rakentaminen
  • porttisivustot sekä harhaanjohtavat uudelleenohjaukset.

Nämä ja monet muut Black Hat SEO -toimenpiteet mainitaan selvästi hakukoneiden laatimissa laatusäännöissä muun muassa vaikuttavan negatiivisesti sivuston sijoitukseen hakutulossivulla.

Miksi Black Hat SEO on yksi pahimmista virheistä, jonka sivuston optimoija voi tehdä?

Yllä mainitut keinot toimivat aikoinaan kuin junan vessa, mutta nykyään niiden käyttäminen tuo päinvastaisia “tuloksia”, sillä Google pudottaa verkkosivuston hakutulossijoitusta alaspäin tai jopa poistaa koko sivuston Googlen indeksistä. Indeksistä poistettu sivusto ei koskaan enään näy Googlen hakutuloksissa, eli Black Hat SEO voi saada aikaan merkittävän suurta vahinkoa.

Laatusääntöjen rikkominen voi olla tahallista tai tahatonta – Google ei kuitenkaan tiedä, onko kyse mustan hatun hakukoneoptimoinnin harjoittamisesta vai vahingosta. Kielletyistä keinoista kannattaakin siis olla tietoinen, jotta virheitä ei tule tehtyä. 

Älä siis yritä huijata Googlen kaltaista, tekoälyyn pohjautuvaa hakukonetta, joka tunnistaa epärehdit keinot ja rankaisee niistä armotta. Sen sijaan käytä aikaa White Hat SEO-toimenpiteiden opiskelemiseen (tämän oppaan tekniikat), tai pyydä apuun alan asiantuntija – kuten Muutos Digital, joka tietää, kuinka hakukoneoptimointi tehdään fiksusti

Lopuksi: Hakukoneoptimointi on kuin maratonjuoksu. Älä lannistu, jos et näe tuloksia heti

Kuten aiemmin sanottu, hakukoneoptimointi vie aikaa. Tarkkaa aikamäärettä sivuston sijoitusten paranemiseen ei voi kukaan antaa, vaikka oikeita toimenpiteitä tehtäisiin. Sijoitukset saattavat myös heitellä hakutulossivuilla paljon, joten älä säikähdä, jos hakukoneoptimoima sivusi nousee ensin sijalle 4 ja tippuu sitten sijalle 9 saman viikon aikana. Googlen algoritmi on mysteerinen, ja voit vain luottaa itse prosessiin.

Jos aloitat hakukoneoptimoinnin täysin uudelta (tai Googlen pimennossa olleelta) nolla-auktoriteetin sivustolta, voit olettaa työmäärän olevan suurempi ja keston pidempi kuin jo tunnetulla ja vahvemmalla sivustolla. 

Voit olettaa ensimmäisten liikahdusten näkyvän Googlessa n. 2-4 kuukauden kulututa siitä, kun olet luonut sisältösuunnitelmasi ja julkaissut ensimmäiset artikkelisi tai sisältösi, ja tehnyt sisäisen optimoinnin perustyöt sivullasi. 

Muista jatkaa sisällön julkaisemista, vanhan sisällön karsimista ja parantelua sekä jatkuvaa testailua ja seuraamista Google Search Consolen kautta, vaikka saisitkin tuloksia nopeasti. Mikään ei nimittäin ole pysyvää, ja hakukoneoptimoidessa kannattaa mieluummin olla varpaillaan, kun liian luottavaisin mielin.

Hakukoneoptimoinnin hyöty saattaa realisoitua vasta kuukausien päästä älä siis lannistu

Ulkoista hakukoneoptimointi ammattilaisille, jos et ole varma, mistä aloittaa

Jos vaan budjetti riittää, parhaat tulokset – ja yleensä nopeiten – saat sivustollesi palkkaamalla ammattilaisen toteuttamaan hakukoneoptimointia. Tässä tapauksessa kuitenkin halvin vaihtoehto ei yleensä ole paras. Hakukoneoptimoinnin hintatasoihin voit tutustua tästä artikkelista lisää.

Hakukoneoptimointi uuden kumppanin kanssa kannattaa aloittaa aina perustavanlaatuisesta SEO-auditoinnista, jossa sivustosi perataan kannesta kanteen niin sisäisen, ulkoisen kuin teknisenkin hakukoneoptimoinnin näkövinkkelistä. Auditoinnin jälkeen myös sinulla pitäisi olla tarkempi kuva tarpeistasi – onko sivustossa parannettavaa sisällöllisesti, vai pitäisikö remontointi aloittaa ihan sivuston teknisestä rungosta saakka?

Palkkaa yrityksellesi hyvä sisällöntuottaja, joka tuntee toimialasi

Kokemukseni mukaan suurin osa yrittäjistä ei ole kovin kummoisia kirjoittajia. Enkä tarkoita tätä pahalla – mutta yli 1000-sanaisten, jäsenneltyjen artikkeleiden tai sisältöjen kirjoittaminen voi olla hankala paikka kenelle tahansa. 

Jos toimit suositulla toimialalla, voit olla varma, että kilpailijasi ulkoistavat sisällöntuotannon ammattilaiselle. Laatu vaihtelee todella paljon halvalla tehdyistä, “SEO-optimoiduista” artikkeleista laadukkaisiin, aidosti informatiivisiin ja syvällisiin ammattilaisteksteihin. Ei tule yllätyksenä, että näistä jälkimmäiset yleensä voittavat korkeimmat sijoitukset. 

Kun palkkaat sisällöntuottajaa (tai SEO-toimistoa!), varmista heidän kyvykkyytensä aina etukäteen. Pyydä referenssejä samalle toimialalle tehdyistä teksteistä, tai mikä helpointa, käy itse lukemassa heidän blogiaan ja tee omat johtopäätöksesi. 

Onnea ja menestystä hakukoneoptimointiin! 

Ja muista: Jos kaipaat neuvontaa hakukoneoptimoinnissa, tai haluat tarjouksen palveluistamme, olemme vain yhden napinpainalluksen päässä.

Oliko opas hyödyllinen?

Liity Muutos Digitalin postituslistalle. Saat sähköpostiisi säännöllisen epäsäännöllisesti julkaistavan uutiskirjeemme, jossa avaamme digimarkkinoinnin parhaita tekniikoita.
Tilaa uutiskirje
Meiltä et saa turhaa postia.