Sisällöntuotanto on tärkeä osa markkinointia, jolla kiinnität potentiaalisen asiakkaan huomion sekä herätät kiinnostusta ja luottamusta. Vaikka digitaalisen markkinoinnin kenttä uudistuu jatkuvasti, ei laadukkaan sisällön relevanttius ole kadonnut mihinkään. Vanha sanonta Content is King pitää edelleen paikkansa.
Sisällöntuotanto ei tarkoita pelkkää kirjoittamista tai somevideon kuvaamista, vaan kattaa koko prosessin aina suunnitteluvaiheesta sisällön julkaisuun ja tulosten seurantaan. Oikein tehtynä sisällöntuotanto on jatkuva ja johdonmukainen prosessi, joka noudattaa pidemmälle ajalle strukturoitua strategiaa.
Tänä päivänä sisällöntuotantoa tapahtuu useilla eri alustoilla niin teksti-, kuva-, kuin videomuodossa. Uusia alustoja ilmestyy markkinoille tasaiseen tahtiin, jonka vuoksi myös sisällöntuotannossa on tärkeä pysyä trendien aallonharjalla. Älä kuitenkaan lähde kopioimaan pahimpia kilpailijoitasi, vaan pyri erottumaan joukosta.
Tässä artikkelissa jaamme 11 vinkkiä parempaan sisällöntuotantoon, joilla otat niskalenkin kilpaliljoistasi sekä konvertoit kylmät liidit maksaviksi asiakkaiksi ja kasvatat brändisi näkyvyyttä ja tunnettuutta.
Älä tuota vain yhdenlaista sisältöä, vaan pyri löytämään oikeat sisällöntuotannon kanavat osaksi yrityksesi marketing mixiä.
Sisällöntuotannon eri muodot ja alustat
Sisällöntuotanto kattaa kaiken teksti-, kuva- sekä videosisällön tuottamisen useille eri alustoille. Sisällöntuotannon alustoja ovat muun muassa yrityksen verkkosivut ja blogi, Google Display -mainonta, sosiaalisen median alustat kuten Instagram ja Linkedin tai videopalvelut kuten YouTube ja TikTok.
Oikean sisällöntuotannon muodon ja alustan valinta on tärkeä vaihe ennen sisällöntuotannon aloittamista. Onko kohdeyleisösi TikTokissa vai haluatko ajaa liikennettä sivustollesi blogisisältöjen kautta. Myykö yrityksesi rakennuspalveluita vai trendikkäitä muotivaatteita?
Valitse sisällöntuotannon muoto ja kanava tuotteesi sekä kohdeyleisösi mukaan.
Luo selkeä sisältösuunnitelma
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Sisällöntuotanto ilman minkäänlaista suunnitelmaa on puhdasta hakuammuntaa. Satunnaisilla julkaisuilla ei yleensä saavuteta merkittävää taloudellista hyötyä. Sen sijaan sisällöntuotannon tulisi olla johdonmukaista ja noudattaa tarkkaa sisältösuunnitelmaa.
Laadukas ja ajan kanssa kuratoitu sisältösuunnitelma mahdollistaa sisällöntuotannon organisoinnin, aikataulutuksen, tavoitteiden määrittämisen sekä relevantin sisällön tuottamisen. Sisällöntuotanto muuttuukin yhtäkkiä helpommaksi, kun tiedetään mitä tehdään ja miksi.
Vinkit sisältösuunnitelman luomiseen:
- Määritä selkeät tavoitteet: Onko sisällön tavoite esimerkiksi lisätä orgaanista liikennettä sivustollesi tai lisätä bränditietoisuutta? Halutaanko sisällöllä lisätä mielenkiintoa tuotetta kohtaan tai opettaa käyttämään tuotetta?
- Kohdeyleisö: Kun tiedetään sisällön kohdeyleisö, on helpompi luoda potentiaalisiin asiakkaisiin vetoavaa sisältöä. Segmentoinnissa voit hyödyntää erilaisia analytiikkatyökaluja, kuten Google Analyticsiä.
- Sisältöjen ohjeistus ja aikataulu: Tarkka suunnitelma ja aikataulu auttaa pysymään kärryillä sisällöntuotannon tilanteesta. Näin tuotat helpommin toisiinsa liittyvää sisältöä ja luomaan esimerkiksi sisältöklustereita tai johdonmukaista videosisältöä selkeällä punaisella langalla.
Tee avainsanatutkimus teksisisällöille
Tämä ohjenuora koskee lähinnä tekstisisältöjen tuottamista. Sisältösuunnitelman rakentamisen ohessa on tärkeää tutkia, mitä yksittäisiä avainsanoja sisällöillä pyritään kohdentamaan. Avainsanat hakukoneoptimoinnissa auttavat sinua ymmärtämään, mitä asiakkaat hakevat yritykseesi, tuotteeseesi tai palveluusi liittyen. Avainsanatutkimukseen kannattaa käyttää työkaluja kuten Google Keyword Planner tai Ubersuggest.
Pohdi millä avainsanoilla potentiaaliset asiakkaat löytävät sivustollesi.
Hakusanatutkimuksessa voit hyödyntää erilaisia SEO-työkaluja, kuten esimerkiksi Google Search Consolea, Keyword Planneria, Ahrefsia tai Semrushia.
Vinkit hakusana-analyysiin:
- Astu asiakkaan saappaisiin ja määritä tuotteellesi tai palvelulle tärkeimmät avainsanat. Esimerkiksi kattoremonttiyrityksen kohdalla pääavainsanat voisivat olla “kattoremontti” tai “peltikatto”.
- Etsi pääavainsanoja tukevia pienemmän hakuvolyymin avainsanoja. Tukevat avainsanat voivat olla useamman hakutermin avainsanoja kuten “rintamamiestalon kattoremontti” tai “milloin kattoremontti on ajankohtainen”.
- Tarkastele millä avainsanoilla kilpailijasi sijoittuvat hakukoneissa. Tutkimalla kilpailijoita voi löytää runsaasti relevantteja hakusanoja.
- Etsi long tail -avainsanoja joiden ympärille rakentaa sisältöä. Suomalaisittan pitkän hännän avainsanoilla on helpompi saavuttaa hyviä sijoituksia kuin korkean volyymin ja kilpailun avainsanoilla. Pienet onnistumiset ovat reitti suurempiin onnistumisiin.
Tunnista kohdeyleisö – Mitä myydään ja kenelle?
Osana suunnitteluvaihetta on tärkeä määrittää selkeä kohdeyleisö ja kuva keskivertoasiakkaasta. Segmentointiin ei ole olemassa valmista kaavaa, vaan ihanneasiakas muodostuu yrityksen tuotteen, brändin sekä aikaisemmin kerätyn datan mukaisesti.
Olennainen osa sisällöntuotannon segmentointia on myös oikean kanavan valinta. Mistä löydät potentiaaliset asiakkaasi? Esimerkiksi remontteja myyvän yrityksen ei välttämättä kannata panostaa kaikkia paukkujaan TikTokiin, toisin kuin esimerkiksi vaatekaupan tai trendikkään ravintolan.
Tunnista kohdeyleisösi ja löydä oikeat kanavat niiden tavoittamiseksi.
Suunnittele jokainen sisältö huolellisesti
Oli kyseessä sitten blogipostaus, TikTok-video tai verkkokaupan tuotesivu, älä lähde “takki auki soitellen sotaan” vaan panosta myös yksittäisten sisältöjen suunnitteluun.
Sen lisäksi että lopputulos on selkeää ja noudattaa sisältösuunnitelma, on myös itse sisällöntuotto huomattavasti helpompaa kun et joudu luomaan sitä tyhjästä.
Vinkit sisältöjen suunnitteluun:
- Luo tekstisisällöille selkeä hahmotelma: Ennen kirjoittamista määritä pääotsikko ja väliotsikot sekä alustavat rajaukset sisällölle. Panosta eritoten otsikoihin, sillä ne kiinnittävät lukijan huomion ja antavan lukijalle ensivaikutelman tekstistäsi.
- Määritä sisällön tarkoitus: Onko sisällön tarkoitus olla myyvä mainosteksti, kiinnostusta ja bränditietoisuutta herättävä video vai informatiivinen blogiartikkeli?
- Pysy sisältösuunnitelmassa: Älä poikkea suunnitelmasta yksittäisten sisältöjen kohdalla, vaan pyri noudattamaan sisältösuunnitelman määrittämiä raameja.
Hyödynnä tekoälyä sisällön ideoinnissa
Tekoäly on tullut jäädäkseen. Erilaiset tekstiä tuottavat sovellukset kuten ChatGPT ja Bing AI tuottavat yllättävänkin laadukasta tekstiä vain sekunneissa.
Sen sijaan että kopioit valmista tekstiä tuotokseesi, hyödynnä tekoälyä sisällöntuotannossa ikään kuin oman ajattelun tukena. Käytä tekoälyä esimerkiksi brainstormaukseen ja ajatusten hautomiseen sekä uusien ideoiden keksimiseen.
Hyödyntämällä tekoälyä oikein voit parantaa sisällöntuotannon tehokkuutta. Älä kuitenkaan mene sieltä mistä aita on matalin ja anna tekoälyn tappaa luovuuttasi. Laadukkaasti kirjoitettu sisältö voittaa aina tekoälyn automaattisesti generoiman sisällön.
Esimerkkitilanne: Pyydät ChatGPT:tä kirjoittamaan 800 sanan artikkelin miksi tarjoamasi tuote tai palvelu on järkevä sijoitus. Robotti tuottaa artikkelin joka vaikuttaa pintapuolisesti fiksulta ja päätät julkaista sen blogiisi. Tästä innostuneena toistat saman useilla aiheilla ja yhtäkkiä blogisi on täynnä tekstiä vain hetkessä.
Virhe. Älä missään nimessä tee näin. Koska Googlen algoritmit päivittyvät jatkuvasti, ovat Googlen hakurobotit oppineet tunnistamaan tekoälyn tuottaman sisällön näinkin nopealla aikavälillä. Tekoälyn tuottama sisältö ei johda kuin Googlen antamiin sanktioihin ja heikkoihin sijoituksiin hakutuloksissa.
Älä luo ainoastaan uutta – korjaa myös vanhaa
Älä rakenna uutta ennen kuin perustukset ovat kunnossa.
Sisällöntuotannon piiriin ei lukeudu ainoastaan uuden sisällön tuottaminen, vaan myös vanhojen sisältöjen hallinnointi ja editointi. Tämä koskee lähinnä tekstisisältöjä, sillä vanhoja videoita tai kuvia on vaikea lähteä muokkaamaan.
Googlen hakukriteerit uudistuvat jatkuvasti, jolloin on lähes väistämätöntä, että suuri osa vanhoista sisällöistä ei täytä niitä. Ennen kuin lähdet tuottamaan uutta sisältöä, käy läpi vanhat postaukset ja erittele yksittäiset sisällöt mitkä suoriutuvat heikoiten.
Pienilläkin parannuksilla vanhoihin sisältöihin voit tehdä ihmeitä, esimerkiksi muuttamalla otsikoita tai lisäämällä muutaman kappaleen tekstiä tarkentaen tiettyjä osa-alueita.
Seuraa tuloksia
Riittävän pitkällä aikavälillä numerot eivät valehtele.
Suurin virhe sisällöntuotannossa on jättää julkaistut sisällöt oman onnensa nojaan. Sen sijaan tutki analytiikkaa säännöllisesti, ja määritä millainen sisältö toimii ja millainen ei.
Raaka data ei valehtele, ja voit hyödyntää sitä tulevien sisältöjen suunnittelussa. Kun kaiken muunkin markkinoinnin kohdalla, helpottuu suunnittelu merkittävästi kun tiedetään mikä toimii ja mikä ei.
Hyödynnä analytiikkaa ja KPI-mittareiden antamia lukemia tulevien sisältöjen suunnittelussa.
Tutki mitä kilpailijasi tekevät
Inspiroidu, älä kopioi!
Tutustu kilpailijoiden sisällöntuotantoon. Älä kuitenkaan sorru suoraan kopiointiin, vaan tutkimalla kilpailijoiden sisältöjä voit saada arvokkaita ideoita oman yrityksesi sisällöntuotantoon.
Sisältömarkkinoinnin A ja O on erottua massasta. Jos kaikki sisältösi on kopioitu suoraan toiselta yritykseltä, et herätä juurikaan luottamusta potentiaalisissa asiakkaissa.
Konvertoi lukijat liideiksi – Herätä luottamusta ja käännä liidit konversioiksi
Kaupallinen sisällöntuotanto ei ole onnistunutta, jos se ei johda kauppoihin ja konversioihin. Älä kuitenkaan luovu informativiisen sisällön tuottamisen, vaikka ne eivät johtaisikaan suoriin konversioihin.
Laadukas informatiivinen sisältö tuo liiketoimintaasi läpinäkyvyyttä herättäen luottamusta asiakkaissa. Kun puhutaan suuremmista kaupoista, valitsee asiakas kaikista luotettavimman tarjoajan.
Muista sisällyttää sisältöihisi kaupallinen koukku. Yksinkertainen CTA-painike, tai kehote ottamaan yhteyttä upotettuna mielenkiintoiseen ja relevanttiin sisältöön kiinnittävät asiakkaasi. Kun saat asiakkaan uppoutumaan sisältöösi, älä päästä häntä karkuun!
Ulkoista sisällöntuotanto
Onnistunut ja tuottoisa sisällöntuotanto on pitkä prosessi, joka vaatii paljon resursseja ja ennen kaikkea aikaa. Jos aika tai osaaminen ei riitä sisällöntuotantoon, älä tuijota tyhjää paperia vaan ulkoista sisällöntuotanto ammattilaiselle.
Sisällöntuotannon ulkoistaminen on usein kustannustehokkaampaa kuin itse tekeminen, sekä johtaa usein parempiin tuloksiin.
Autamme sinua mielellämme sisällöntuotannossa, oli kyseessä sitten verkkokaupan palvelusivut, ländärit tai blogiartikkelit. Ota rohkeasti yhteyttä, niin tarkastellaan yhdessä tilannettasi ja suunnitellaan yhdessä paras ratkaisu. Hoidamme puolestasi myös sisällöntuotannon taustatyöt, ja toimitamme aina valmiit sisältösuunnitelmat ennen sisällöntuotannon aloittamista.
Yhteenveto – Näin tuotat myyvää ja johdonmukaista sisältöä
Sisällöntuotanto on tärkeä osa digitaalista markkinointia, joka lisää brändisi tunnettuutta sekä ajaa sivustollesi orgaanista liikennettä. Kuten Bill Gates vuonna 1996 kirjoitti, Content is King.
Kokosin tähän loppuun vielä lyhyen muistilistan, jolla edistät yrityksesi sisällöntuotantoa merkittävästi, ja saavutat rahassa mitattavia tuloksia.
- Luo selkeä ja johdonmukainen sisältösuunnitelma
- Määritä selkeä kohdeyleisö ja luo kuva keskivertoasiakkaasta
- Määritä oikeat kanavat ja sisällöntuotannon muodot
- Suunnittele jokainen sisältö huolellisesti
- Älä unohda tekoälyn luomia mahdollisuuksia
- Korjaa ja päivitä myös vanhoja sisältöjä
- Muista seurata analytiikkaa
- Tutki kilpailijoiden sisällöntuotantoa
- Lisää sisältöihin kaupallinen koukku
- Ulkoista sisällöntuotanto tarvittaessa